Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛بازدار در گفتگوی خبری  در بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل زده استان لرستان، اظهار کرد: باغبانی یکی از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های لرستان در حوزه درآمد، تولید و اشتغال است و در حال حاضر حدود ۴۰ هزار هکتار انواع باغات از گونه‌های مختلف در سطح استان داریم و یکی از فعال‌ترین و با برنامه ترین  و آینده دار ترین بخش کشاورزی استان ، باغبانی است، زیرا که پتانسیل خوبی در سطح استان جهت توسعه باغات وجود دارد و سازمان جهاد کشاورزی نیز در جهت رشد و توسعه این زیر بخش برنامه های ویژه ای در دست اجرا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوافزود:  متاسفانه در سیل اخیر بالغ بر ۵ هزار هکتار یعنی حدود ۱۰ درصد از باغات استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم و حدود ۱۸۰۰ هکتار انجیر سیاه و منحصر بفرد استان واقع در منطقه زیودار معمولان متاسفانه به شدت آسیب دید.

بازدار تصریح کرد: اولین گام ما این است که بتوانیم آب مورد نیاز این باغات را تامین نماییم که در این راستا در همان روزهای اول وقوع سیل با همه امکانات و با به کارگیری انواع و اقسام ماشین آلات سنگین شامل؛ بیل، بلدوزر، لودر،جرثقیل اقدام به جمع آوری بازسازی تعمیر ترانس های برق و موتور پمپ ها با راه اندازی کارگاه تعمیر این ادوات در شهرستان پلدختر با استفاده از امکانات سازمان جهاد کشاورزی استان و به صورت رایگان نموده و تا جایی که توانستیم امکانات مردم را تعمیر و راه اندازی کردیم.

به گفته او  خیلی از باغات را رسوب احاطه کرده است و آن هایی را هم که خیلی آسیب ندیده است منبع تامین آب و آبیاری و آبرسانی آن مشکل دارد و اگر آب مورد نیاز آن تامین نشود  از بین خواهد رفت، بنابراین اولین اولویت ما آبرسانی به باغاتی است که منبع تامین آب و خطوط انتقال آب آن از بین رفته و یا برق آن قطع شده است و یا ایستگاه کاملا از بین رفته، خواهد بود

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطر نشان کرد: خوشبختانه به توفیقات خوبی دست پیدا کردیم و بیش از ۷۰ درصد منابع آب مورد نیاز باغات شامل ایستگاه‌های پمپاژ ،  کانال های آبیاری بازسازی و راه اندازی شده و ظرف کمتر از ۲۰ روز آینده همه به شرایط مطلوب و پایدار می رسند.

او گفت: در حال راه اندازی تعداد چهار ایستگاه پمپاژ سیار با مشارکت مردم هستیم که بجای ایستگاه هایی که  به طور کامل از بین رفته با استفاده از این چهار ایستگاه آب باغات و مزارع را تامین نماییم تا در این فصل گرم باغات آسیبی نبینند.

بازداریادآورشد: چندین هکتار از انجیرستان زیودار معمولان و انارستان تنگ سیاب کوهدشت زیر گل و لای رفتند، بدین منظور ماشینهای مخصوص مثل باب کت اجاره کرده‌ایم و با استفاده از بیل مکانیکی،  لودر و کمپرسی در حال تخلیه رسوب موجود در سطح این باغات با کمک‌های نیروهای جهادی ، نیروهای ارتش و سپاه و نیروهای جهادگر می باشیم  و با عنایت استاندار لرستان هزینه‌های خوبی برای این منظور اختصاص دادند و با همه امکانات تلاش می نمائیم که گل و لای را از باغات خارج کنیم و این کار را به حساسیت انجام می‌دهیم و روند انجام کار نیز روند مطلوبی است و حداکثر ظرف ۲۰ روز آینده کار پاکسازی انجام خواهد شد و پس از انجام این مرحله کار اقدامات تحقیقاتی ، ترویجی ، تهیه سم و کود و توصیه های ترویجی را انجام  خواهیم داد که کشاورزان و باغداران خسارت نبینند.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اشتغال جهاد کشاورزی درآمد سازمان جهاد کشاورزی استان سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۶۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی تحت پایش مبارزه با آفات قرار گرفت

قاسم قدمی بیان کرد: حدود ۸۰ گروه شبکه مراقبت در استان مرکزی فعال هستند و اقدامات لازم برای مبارزه با آفات از این طریق در حال انجام است.

وی با اشاره به فعالیت کشیک‌ها در روزهای تعطیل ادامه داد: ۴۵ هزار هکتار مزارع گندم آبی، ۲۰۰ هزار هکتار گندم دیم، ۵۰ هزار هکتار جو آبی و ۱۰ هزار هکتار جو دیم که در مجموع ۳۰۰ هزار هکتار است باید از نظر آفات و علف‌های هرز تحت نظارت قرار بگیرد و در صورت نیاز، سم‌پاشی انجام می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: مهم‌ترین آفت استان مربوط به سن گندم است و تاکنون ۲۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی سم‌پاشی و در ۱۵ هزار هکتار از مزارع جمع‌آوری علف هرز انجام شد و این اقدامات ادامه دارد.

قدمی با تاکید بر لزوم سم‌پاشی در صورت نیاز برای حفظ کیفیت محصول، خاطر نشان کرد: کشاورزان باید از مزارع خود به صورت مستمر بازدید و با کارشناسان منطقه در ارتباط باشند که اقدام به موقع و موثر انجام شود.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در قلب کشور قرار دارد.

استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.

استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان
  • کشت نخیلات در ۴۷ هکتار از باغات کارون
  • تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار
  • آغاز برداشت محصولات زراعی پاییزه در شهرستان کارون
  • خسارت بیش از ۴۵۰ میلیارد تومانی تگرگ و جاری شدن سیل به بخش کشاورزی بردسکن
  • مبارزه علیه آفات زراعی و باغی بروجرد در سطح بیش از ۳۵ هزار هکتار
  • خسارت تگرگ و جاری شدن سیل به بخش کشاورزی بردسکن
  • راه اندازی ایستگاه شادی در ماهدشت به پاس قدردانی از عملیات موفقیت‌آمیز وعده صادق + فیلم
  • ۳۰۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی تحت پایش مبارزه با آفات قرار گرفت
  • صدور سند برای ۲۲۶ هکتار زمین کشاورزی تنکابن