Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-19@10:20:41 GMT

آثار تاریخی سقز در انتظار راه اندازی موزه

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۶۷۶۵

آثار تاریخی سقز در انتظار راه اندازی موزه

با وجود آنکه قدمت 7 هزار ساله سقز آن را به یکی از شهرهای تاریخی خاورمیانه و حتی جهان تبدیل کرده اما این شهرستان هنوز موزه ای ندارد تا بخشی از ۳۵۰ اثار باستانی شناسایی شده خود را در آن جای دهد. با وجود آنکه اشیای نفیس غار پیرمکاییل با هفت هزار سال قدمت و تپه کانی با ۶ هزار سال قدمت زینت بخش موزه های امریکا، فرانسه و سایر کشورهای جهان است اما این شهرستان موزه ای ندارد تا اشیای تاریخی آن سر از کشورهای دیگر در نیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه اندازی نهایی موزه از مطالبات مردم سقز ---

ساخت موزه دراین شهر سالهاست که به یکی از مطالبات اصلی مردم تبدیل شده و با وجود قول های فراوان که در این زمینه داده شده تا کنون خواسته های مردم محقق نشده است. البته بنا به گفته مسئولان اداره میراث فرهنگی گردشگری کردستان  طبق تفاهم نامه ای که میان میراث فرهنگی و شهرداری سقز منعقد شده قرار است ساختمان تاریخی «حمام حاج صالح » به موزه تبدیل شود. 

دومین شهر بزرگ کردستان موزه ندارد

سعید یکی از جوانان سقزی در این باره گفت: برخی شهرستان  استان  موزه دارند اما با وجود آنکه سقز دومین شهر برگ استان است تا کنون اقدام عملی در خصوص ساخت موزه در این شهرستان نشده است.
وی ادامه داد: بارها اعلام شده زمین‌هایی برای ساخت موزه  در نظر گرفته شده اما تا کنون هیچ کدام به نتیجه نرسیده است .  بیشتر اشیای تاریخی این شهرستان  مانند  آثار  تپه باستانی زیویه  در دیگر شهرها نگه داری می شود در حالی که اگر موزه داشتیم می توانستیم با به نمایش گذاشتن این آثار گردشگران زیادی را جذب این شهر کنیم.

نمایش آثار تاریخی سقز در شهرهای دیگر

این جوان سقزی اظهار داشت: در حالی که  این شهرستان آثار تاریخی زیادی دارد اما نبود موزه باعث شده دیگر شهر ها این آثار را در موزه های خود به نمایش در آورند که این موضوع اصلا  خوشایند مردم شهرستان نیست. در واقع ما زمنیه های لازم برای جذب گردشگر را داریم اما این موقعیت را در اختیار دیگر شهر ها قرار می دهیم

 
حمام تاریخی حاج صالح موزه می شود ---

«محمد رشیدی»، معاون میراث فرهنگی کردستان در این زمینه اظهار داشت:  ساخت موزه یکی از خواسته های مردم شهرستان سقز است. در این زمینه  «حمام تاریخی حاج صالح» پس از احیا  از سوی میراث فرهنگی  در اختیار شهرداری  سقز قرار گرفته  واکنون نیز در آن به روی بازدید کنندگان باز است. البته در حال حاضر اشای تاریخی در این مکان قرار ندارد و به عنوان نمایشگاه آثار هنری مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه قرار است به زودی این مکان به موزه دائمی تبدیل شود گفت:  میراث فرهنگی استان  طبق تعهدات خود این ساختمان تاریخی را به شهرداری واگذار کرده و بقیه کار به عهده آنان است. البته میراث فرهنگی نظارت های لازم در این زمینه را انجام خواهد داد.


مجوز های نمایش آثار تاریخی از سوی اداره موزه ها صادر نشده


رشیدی خاطرنشان کرد: شهرداری نیز مکاتباتی با امور موزه ها داشته است اما هنوز مجوز های لازم در خصوص نگه داری و نمایش آثار تاریخی از سوی اداره موزه ها صادر نشده است. شهرداری پیگیر این موضوع است و امیدوارم در آینده ای نزدیک این امر محقق شود.
وی با برشمردن  ظرفیت های تاریخی، منطقه ای و فرهنگی  سقز افزود: این شهر یکی شهرهای گردشگر پذیر استان بوده و وجود موزه در آن ضرورتی غیر قابل انکار است به همین دلیل  پیگیر راه اداری هر چه زودتر موزه هستیم.  با وجود آنکه آنچه در این زمینه بر عهده ما بوده انجام شده اما  میراث فرهنگی استان همچنان  آماده همکاری برای  راه اندازی موزه در سقز است.
معاون میراث فرهنگی کردستان موزه سنندج  را تنها موزه مربوط به آثار باستانی در کردستان  دانست وگفت :  در حال حاضر 2 موزه مردم شناسی و باستان شناسی در سنندج   و یک موزه قرآنی در نگل وجود دارد. همچنین زمین موزه فرش بیجار نیز خریداری شده و کارهای آن در حال انجام است.

بیشتر بخوانبد

کردستان طلایه دار پاسداری از قرآن‌های تاریخی ایران

6 اثر طبیعی کردستان ملی شد

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۶۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک فعال میراث‌فرهنگی: بافت تاریخی محله «ابواسحاقیه» اصفهان شرایط دشواری دارد

محله ابواسحاقیه در شمال مسجد جامع عتیق اصفهان قرار دارد و حریم بلافصل این میراث جهانی محسوب می‌شود.

لیلا پهلوان زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بافت تاریخی شمالی مسجد جامع نسبت به سایر لکه‌های بافت تاریخی اصفهان شرایط دشوارتری دارد و علیرغم وجود یکی از ارزشمندترین میراث تاریخی شهر در این منطقه، از چشم سرمایه گذاران عرصه گردشگری دور مانده است.

وی افزود: در اطراف بنایی با قدمت مسجد جامع، بافت تاریخی ارزشمندی با خانه‌های نفیس وجود دارد که توسط اقشار مرفه در زمان صفوی و یا قاجاری بنا شده‌اند اما شوربختانه هم اکنون این بافت تاریخی در حال فراموشی و خانه‌های تاریخی آن رو به ویرانی اند.

پهلوان زاده افزود: این منطقه تاریخی شامل حدود ۳۰ خانه تاریخی است که شماری از آن‌ها در سال‌های اخیر تخریب شدند و حدود ۸ تا ۱۲ خانه دیگر در حال ویرانی هستند.

این فعال میراث فرهنگی گفت: راهکار نجات این خانه‌های تاریخی در گام اول، ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی است که می کوشیم این اتفاق هرچه سریع‌ تر رخ بدهد.

وی افزود: گرچه حرمت ثبت ملی آثار تاریخی هم ریخته شده و سوداگران به راحتی می‌توانند حریم فهرست آثار ملی را هم زیر پا بگذارند اما این تنها کاری است که در وهله اول دوستداران میراث فرهنگی می‌توانند در قبال جلوگیری از تخریب بافت تاریخی انجام بدهند.

پهلوان زاده ادامه داد: در گام دوم سازمان‌های مردم نهاد میراث فرهنگی باید برای نجات قطعی این آثار معماری شهری اصفهان، سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بافت تاریخی کنند تا به این واسطه پویایی به بافت تاریخی این محدوده که فرصتی برای گردشگری اصفهان است، برگردد.

این کارشناس مرمت بناهای تاریخی گفت: پیشنهاد می شود از سوی شهرداری یا نهادهای وابسته به آن مانند سازمان نوسازی و بهسازی بودجه‌ای برای مرمت و حفاظت واقعی از این بافت تاریخی در نظر گرفته شود.

وی افزود: متاسفانه بودجه‌هایی که از سوی برخی مسوولان و مدیران شهری برای مرمت بافت‌های تاریخی اختصاص می‌یابد، بعضا خرج سنگ فرش کردن کوچه ها یا کاهگل کشیدن دیوارها می شود و فراتر از این، کاری برای بافت تاریخی انجام نمی‌شود.

پهلوان زاده ادامه داد: این درحالیست که در محدوده اطراف مسجد جامع خانه های تاریخی بسیار نفیسی وجود دارد که می توان از پتانسیل آن‌ها برای ایجاد یکی از بهترین مناطق گردشگری استفاده کرد.

بافت تاریخی محله ابواسحاقیه در جانب شمال مسجد جامع اصفهان قرار دارد.

مسجد جامع عتیق بنایی با قدمت ۱۳۰۰ سال است و در فهرست آثار جهانی قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • یک فعال میراث‌فرهنگی: بافت تاریخی محله «ابواسحاقیه» اصفهان شرایط دشواری دارد
  • افتتاح همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاح همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان  
  • گشایش همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان
  • موزه باستان شناسی عمارت مفخم بازگشایی شد
  • غار «هستیجان» سال آینده به سایت کاوشگری تبدیل می شود
  • گردشگری و میراث فرهنگی یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان نایین است
  • اعلام ساعت کار موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • حضور روزانه ١١ گردشگر خارجی در استان کرمان /پیگیری راه اندازی موزه منطقه‌ای جیرفت پس از ٢ دهه وقفه
  • فروش و نقل و انتقال آثار ملی توسط بخش خصوصی محدودیت ندارد