Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنت «الله رمضونی» سرگرمی بچه ها و جوانان پسر در شب های ماه رمضان در کرمان می باشد که تازه به سن تکلیف و ادای فریضه روزه نائل شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ قدمت تاریخی و فرهنگ غنی استان کرمان سبب شده تا آداب و رسوم مختلفی در ایام های مختلف سال داشته باشند که یکی از این آداب و رسوم سنت «الله رمضونی» در ماه مبارک رمضان است که همان سرگرمی های بچه ها و جوانان پسر در شب های ماه رمضان می باشد که تازه به سن تکلیف و ادای فریضه روزه نائل شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«الله رمضونی» سنتی است که از شب سوم تا پایان ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و عده‌ای از جوانان هر محله با تشکیل گروه های پنج تا ده نفره در محلات پس از افطار به در خانه ها می روند و اشعار الله رمضانی می خوانند .

در هر گروه یک سرگروه یا انباردار وجود دارد که با خواندن اشعاری که بیشتر جنبه عرفانی دارد از صاحبخانه ها کمک طلب می‌کند.

 صندوقدار هدایای صاحبخانه را که معمولا پول یا خوردنی همچون گردو، خرما، بادام، قیسی، هلو و قیسی زردآلو را دریافت می کند .

در برخی مواردی نیز صاحبخانه برای شیرینی بیشتر روی کودکان آب می‌ریزد و اگر از طرف صاحبخانه به آن ها چیزی داده شود در وصف او قطعه شعری می‌سرایند:

«الله‌الله رمضون/ شیخ شیده‌الله باس خزون/ رمضون اومده خوش نومش کنید/ گو و گوساله بقربونش کنید/ گو و گوساله که دستت نرسید/ خروس یکساله قربونش کنید/ تو که خیر دادی با ناز و نیاز/ پیش پیغمبر باشی سرفراز/ این در خانه رو ور (به) روزه/ صاحب این خونه مخمل دوزه/ این در خونه که رو ور مشهده/ صاحب این خونه داماد نشده بله بله بله بله...

در ادامه نیز با تکرار هر بیت از این سروده بقیه می گویند: "صل علی محمد صلوات برمحمد" و در آخر این هدایا بین مستمندان و نیازمندان هر محله تقسیم می شود.

حال امید است با توجه به گسترش و توسعه شهر نشینی آداب و رسوم گذشتگان همچنان باقی بماند تا نسل های آینده نیز با چنین آداب و رسومی آشنا شوند .

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۷۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم روزه داری که بعد از اذان صبح به وطن می‌رسد از نظر حضرت آیت الله خامنه‌ای

حضرت آیت الله خامنه‌ای، حکم رسیدن روزه‌دار به وطن خود بعد از اذان صبح را بیان کردند.

به گزارش ایسنا، متن پرسش و پاسخ حضرت آیت الله خامنه ای به آن به شرح ذیل است:

اگر فردی در ماه رمضان قبل از اذان صبح به قصد سفر از وطن حرکت کند و بعد از اذان صبح به مقصد برسد، آیا روزه‌اش صحیح است؟

در فرض سؤال اگر چنین فردی پیش از ظهر به وطنش برسد یا به جایی برسد که می‌خواهد ده روز در آنجا بماند، چنانچه کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد، روزه‌اش صحیح است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیا تنفس بخار آب حمام روزه را باطل می کند؟
  • حکم حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره بخار آب حمام برای روزه‌دار
  • آماده شدن روزه داران و مساجد زاهدان برای احیای شبهای قدر
  • پهن شدن سفره افطاری در مسجد بقیه الله (عج) محله شهرقائم قم + تصاویر
  • رمضان در سفرنامه‌های جهانگردان اروپایی
  • احکام ماه رمضان و روزه‌داری
  • حکم روزه داری که بعد از اذان صبح به وطن می‌رسد از نظر حضرت آیت الله خامنه‌ای
  • آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟
  • «خواجوی کرمانی» در شیراز؛ آشنا و غریب
  • روزه جسم و روح و عقل انسان را تقویت می‌کند