Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@05:04:52 GMT

رییس پزشکی قانونی خلخال به مصرف قرص ریتلاین هشدار داد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۷۹۶۷

رییس پزشکی قانونی خلخال به مصرف قرص ریتلاین هشدار داد

اردبیل - ایرنا - رییس اداره پزشکی قانونی خلخال به افزایش میل مصرف دارو و قرص های ریتلاین در بین جمعیت دانش آموزی و دانشجویی این شهرستان هشدار داد.

به گزارش ایرنا ، دکتر غلامرضا غفاری روز یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خلخال افزود: افزایش میل مصرف به این دارو در بین دانش آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات برای افزایش چریان خون مغز ، پیشگیری از خواب آلودگی ، افزایش مقاومت بدن و ارتقای ضریب هوشی امکان اعتیاد مصرف کنندگان این دارو را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با بیان اینکه موارد مصرف داروی ریتلاین تنها برای رفع برخی ناراحتی های مربوط به کودکان دارای نارسایی خون به مغز می باشد، گفت: مصرف این دارو بصورت مکرر در بین جمعیت جوان برای حل مشکلات درسی در زمان امتحانات اعتیادآور و بسیار عواقب خطرناک و جبران ناپذیری بهمراه خواهد داشت.
دکتر غفاری اظهار داشت: در بسیاری از موارد قرص های ریتلاین را از رو پوش خود خارج و برای عوام فریبی به صورت پیشنهاد داروی برطرف کننده ضعف بدن و یا سردرد به افراد توصیه می شود که باید مراقب این گونه پیشنهادات در محافل باشیم.
او افزود: ریتالین در سال 1954 به بازار دارویی جهان عرضه شد که در ابتدا دارویی برای درمان افسردگی ، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن بود اما به تدریج و با مطالعات بیشتر از آن در درمان بچه ‌های بیش فعال استفاده شد اما در سال 1998 دانشجویان ، دانش‌آموزان دبیرستانی و نوجوانانی که قصد داشتند در شب های امتحان بیدار بمانند به مصرف کنندگان قهار این قرص پیوستند.
وی گفت: همان طور که خطر مصرف قرص های ریتلاین جمعیت دانش آموزی و دانشجویی را تهدید می کند استفاده و مصرف قرض های ترامادون در بین رانندگان جهت رفع خستگی و افزایش مقاومت بدن برای رانندگی بیشتر این افراد را در معرض خطر اعتیاد به این داروها تهدید می کند.
او با انتقاد از نحوه ارائه دارو در بیشتر داروخانه های خلخال توسط نسخه پیچ های متعدد به جای بکارگیری مسئول فنی و ارائه دارو با نسخه پزشک اظهار کرد: یکی از عوامل افزایش مصرف قرص های اعتیاد آور در بین آحاد مختلف افزایش تخلفات مربوط به نحوه ارائه دارو در سطح داروخانه ها است.
او گفت: تشکیل جلسات شورای مبارزه با مواد مخدر و اجرای مصوبات بر روی کاغذ راه حل درستی برای مقابله با معضل اجتماعی چند وجهی مواد مخدر نیست.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
7119/6018

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مواد مخدر غفاري خلخال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۷۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۲۴۵ بازرسی از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ دکتر سید علی وکیلی گفت: واحد دارو در طرح نوروزی ۱۱۴ بازرسی از داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه در استان داشته است.

وی با بیان اینکه تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز بیش از ۳۰ بازدید را از مراکز بیمارستانی، صنوف و داروخانه‌ها انجام داده است، افزود: واحد نظارت بر فرآورده‌های طبیعی و سنتی هم بیش از ۴۰ بازدید از عطاری‌ها و داروخانه‌ها ثبت کرده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علومپزشکی استان گفت: از سوی واحد نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی ۵۸ بازدید از واحد‌های تولیدی انجام شده است.

دکتر وکیلی ادامه داد: مجموعا ۲۴۵ بازدید از صنوف، داروخانه ها، مراکز بیمارستانی، واحد‌های تولیدی و... توسط معاونت غذا و دارو تا هشتم فروردین انجام شده است. 

وی با تاکید بر اینکه طی ایام تعطیل نیز به شکایات مردمی رسیدگی می‌شود، گفت: مردم می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ تخلفات مشاهده شده و شکایات خود را ثبت کنند.

دیگر خبرها

  • توضیح وزارت بهداشت درباره خانم دکتر بخشی/ علت مرگ هنوز توسط پزشکی قانونی اعلام نشده است
  • توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی در کشور
  • انجام ۲۴۵ بازرسی از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی 
  • توصیه‌های روزه داری و مصرف دارو‌ها
  • تشدید بازرسی از داروخانه‌ها در تعطیلات نوروزی
  • کشف ۳ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی قاچاق در شهرقدس
  • توزیع ۲۰ میلیون داروی وارفارین طی ۴ ماه
  • معرفی دو عطاری متخلف به مراجع قانونی در ارومیه
  • هشدار بازرسی به زیرمیزی گرفتن پزشکان در کردستان
  • روزه‌داری و چگونگی مصرف داروها