Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:54:06 GMT

تدبیر دیپلماسی ایران در کاهش تنش با آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۸۲۶۷

تدبیر دیپلماسی ایران در کاهش تنش با آمریکا

تهران- ایرنا- «تأثیر دیپلماسی در جلوگیری از افزایش تنش ایران و آمریکا؛ ایران چطور اختلاف بین ترامپ و بولتون را علنی کرد؟!»، «چین: خرید نفت ایران و دهن‌کجی به تحریم‌های آمریکا» و «از جنگ تحمیلی اقتصادی تا دادن شماره تلفن به سفارت سوئیس!» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول 24 ساعت گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه اطلاع رسانی بنا به رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** تأثیر دیپلماسی در جلوگیری از افزایش تنش ایران و آمریکا؛ ایران چطور اختلاف بین ترامپ و بولتون را علنی کرد؟!/ دولت آمریکا و B Team دنبال چه هستند؟
پایگاه خبری «تابناک» در این گزارش آورده است: انتخاب «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و نزدیکی او به گروهک منافقین و همچنین برخی دشمنان منطقه ای جمهوری اسلامی که به شدت خواهان تغییر حکومت در ایران هستند، این رویکرد را تقویت کرد که بخشی از دولت ترامپ به دنبال براندازی در جمهوری اسلامی هستند. آنها حتی در گام اولیه برای افزایش نارضایتی های داخلی برنامه ریزی کردند و در صدد راه اندازی تابستان داغ در تهران و براندازی بودند که این طراحی آنها به سرانجام و فرجامی نرسید.

با این حال افرادی که امروز با افشای طرح و برنامه شان علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، B. Team (بولتون، بن سلمان، بنیامین نتانیاهو و بن زاید) لقب گرفته اند، همچنان از برنامه ریزی علیه ایران ناامید نیستند و این بار کارزار جنگ را به عنوان اهرمی برای رسیدن به خواسته‌هایشان دنبال می‌کنند که البته بعید است با تأکید سران دو کشور ایران و آمریکا مبنی بر اینکه علاقه‌ای به درگیری و جنگ ندارند، به سرانجامی برسد.

همین دو رویکرد در دل دولت جمهوری خواه آمریکا با دیپلماسی فعال و حضور پررنگ دیپلمات های ایرانی در رأس آنان وزیر امور خارجه آنقدر پررنگ نمایش داده شد، تا اینکه بسیاری از رسانه های آمریکایی این شائبه را مطرح کردند که قدرت تصمیم گیری واحد در مورد مسأله ایران در دولت ترامپ وجود ندارد و این دوگانگی و اختلاف نظر به حدی جدی است که دولت این کشور را سردرگم ساخته است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی در انجمن ملی مسکن آمریکا گفت که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه به خوبی عمل کرده و از آنها خشمگین نیست و کامل مستقل تصمیم گیری می‌کند. وی همچنین هرگونه اختلاف نظر در کاخ سفید را رد کرد و گفت که رسانه‌ها دروغین ایران را سردرگم کرده‌اند.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ روز جمعه با انتشار پیامی در حساب رسمی خود در توئیتر اظهار داشت: «رسانه‌های دروغ‌پرداز با انتشار اخبار فریبکارانه و بسیار دور از واقعیت در مورد ایران به کشورمان آسیب می‌رسانند. اخبار آنها تقطیع‌شده، خطرناک و برگرفته از منابع ضعیف (ساختگی) است. اما همین که ایران نیز نمی‌داند، چه فکری باید کند، در برهه کنونی اتفاق خوبی است.»

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه جمعه در پیامی توئیتری به اظهارات اخیر دونالد ترامپ مبنی بر سردرگم شدن ایران به دلیل شایعات رسانه‌های آمریکایی واکنش نشان داد. ظریف در این پیام توئیتری نوشت: «وقتی تیم بی یک حرف می‌زند و دونالد ترامپ حرف دیگری، کاملاً مشخص است چه کسی نمی‌داند چه فکری باید بکند. ما در ایران چندین هزار سال است که می‌دانیم چه فکری باید بکنیم و در مورد آمریکا نیز از سال 1953 این را می‌دانیم. در برهه کنونی این حتماً اتفاق خوبی است!»

** چین: خرید نفت ایران و دهن‌کجی به تحریم‌های آمریکا
وبسایت خبری «عصر ایران» درگزارشی نوشت: یک نفتکش بزرگ ایرانی هفته گذشته محموله‌ای بزرگ حاوی 130 هزار تن نفت کوره را در یک بندر در جنوب چین تخلیه کرد و وزارت امور خارجه چین روز جمعه و همزمان با سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به پکن، اعلام کرد چین خود را مقید به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران نمی‌داند. چینی‌ها تا اینجای کار با ادامه خرید نفت از ایران و اعلام عدم پای بندی به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، نام خود را به عنوان ثابت قدم‌ترین و متعهدترین شریک برجامی ایران ثبت کرده‌اند.

هر چند شرکت‌های خصوصی چینی با چماق تحریم مجبورند از بازار ایران دور بمانند و هرچند واقعیت تبادلات تجاری روزانه 2 میلیارد دلاری بین چین و آمریکا به هیچ عنوان جایگاه ایران و ایالات متحده آمریکا را در اقتصاد چین همسان و هم‌سنگ نمی‌سازد، اما چینی‌ها که این روزها با سیاست «جنگ تعرفه‌ای» دونالد ترامپ دست و پنجه نرم می‌کنند ظاهرا بدشان نمی‌آید که با کارت ایران در مقابل آمریکای ترامپ بازی کرده و دولت ترامپ را از زاویه عدم همکاری در تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، آزار داده و برای آنها هزینه درست کنند؛ درست مانند هزینه‌ای که آمریکای ترامپ سعی دارد با جنگ تعرفه‌ای بر دوش اقتصاد چین بگذارد؛ هر چند که عمده ناظران اقتصادی در آمریکا معتقدند سیاست تعرفه‌ای ترامپ در نهایت به ضرر اقتصاد داخلی آمریکا خواهد بود و نرخ تعرفه‌ها در نهایت از جیب اقتصاد آمریکا و شرکای آمریکایی تجار چینی و مصرف کنندگان آمریکایی کالاهای چینی پرداخت خواهد شد.

اما به لحاظ اقتصادی خرید نفت چین از ایران بسیار مهم‌تر از موضع سیاسی کشورهای باقی مانده در برجام در محکومیت صرف لفظی اقدامات تحریمی یکجانبه آمریکا علیه ایران است و ایران نیز به واقع همین را می خواهد: کشورهای باقی مانده در برجام به جای اعلام مواضع صرف در حمایت از برجام، هزینه به جان خریده و به ایران امتیازات اقتصادی مشخص و ملموس بدهند. شرکت‌های بزرگ خصوصی چین هم که با ایالات متحده آمریکا مراوده و دادوستد دارند چنین هستند و ترجیح می‌دهند ریسک مبادله اقتصادی با ایران را به جان نخرند، اما اوضاع برای شرکت‌های متوسط و کوچک و دولتی چینی فرق می‌کند.

با خبر روز پنج‌شنبه رویترز که به نقل از برخی منابع آگاه و رصد تحرکات دریایی حرکت نفت‌کش‌های ایرانی در دریاهای آزاد اعلام شده است، چنین به نظر می‌رسد که دولت چین نه تنها در مواضع سیاسی از برجام و موضع منطقی ایران در قبال آمریکای ترامپ حمایت می‌کند بلکه در عمل نیز با وجود منقضی شدن معافیت‌های تحریمی واردات نفت از ایران، دولت پکن همچنان قصد دارد نفتکش‌های ایرانی را در بنادر خود پذیرا بوده و به خرید نفت از ایران ادامه دهد.

چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران طی سال‌های گذشته بوده است و به طور متوسط در دوره پیش از تحریم‌ها روزانه قریب به 800 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. باید دید چینی ها برای خرید نفت ایران در دوره تحریم‌های آمریکای ترامپ، چه تدارکی دیده و تا چه میزان نفت از ایران خواهند خرید و پول آن را به چه شیوه و روشی پرداخت خواهند کرد.

** از جنگ تحمیلی اقتصادی تا دادن شماره تلفن به سفارت سوئیس!؛ مذاکره ایران و آمریکا با چه شرایطی؟
پایگاه خبری «عصر ایران» گزارش داد: ایرانی ها اهل مذاکره هستند، حتی با آمریکا و مگر جز این است که پیش از این بارها دو طرف درباره مسائل مختلفی مانند افغانستان و عراق و برنامه هسته ای گفت و گو و حتی توافق هم کرده اند؟! اما آیا می توان با ترامپ هم مذاکره کرد؟ قطعاً مذاکره با ترامپ کنونی، همان «سم مضاعف»ی است که رهبری نیز بدان اشاره کرده اند. ترامپ از نظر جهان بینی، جزو کسانی است که به همه چیز و همه کس «نگاه ابزاری» دارند. ترامپ و تیم اش بیش از هر چیزی در اندیشه یک چیزند: بردن انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا.

ترامپ علاقه و هوس عجیبی دارد برای سند زدن همه موفقیت ها به نام خودش. بنابراین دوست دارد بگویند او کسی است که توانست کره شمالی را مهار کند، اوست که مشکل آمریکا با ایران را حل کرد، او همانی است که توانست معامله قرن را بین اعراب و اسرائیل جوش دهد، او توانست مچ چین را در رقابت اقتصادی بخواباند، او خیلی بزرگ و مهم و موفق و بی نظیر است و سپس دست و جیغ و هورا ... ! او برای این که این شوی سیاسی را برگزار کند، می خواهد ایران را پای میز مذاکره بکشاند و همانند کاری که با رهبر کره شمالی کرد را با ایران بکند: چند عکس یادگاری برای کمپین انتخاباتی و دیگر هیچ!

ترامپ از وقتی که روی کار آمده، مدام کوشیده است به ایران ضربه بزند: خروج یکجانبه آمریکا از برجام، بازگرداندن تحریم ها و تشدید آنها، هدفگذاری برای صفر کردن صادرات نفت ایران، استقرار افرادی در نهادهای مالی و شرکت های بزرگ دنیا برای بازداشتن آنها از تجارت با ایران، قرار دادن نیروی رسمی سپاه در فهرست سازمان های تروریستی، قرار دادن شرط های 12 گانه برای ایران، تهدید ایران به حمله نظامی و ... او کوچکترین نشانه ای از حسن نیت از خود بروز نداده است و در همان حال انتظار دارد ایران به طور یکجانبه و با نادیده گرفتن تمام اقدامات ضد ایرانی ترامپ، حسن نیت به خرج دهد! کجای علم سیاست و روابط بین الملل چنین نسخه ای را تجویز می کند؟!

نکته دوم این که ترامپ نباید در مذاکره احتمالی با ایران، به دنبال تضعیف توان ایران باشد. به عنوان مثال ایران روی توان موشکی خود سرمایه گذاری ویژه ای انجام داده است و در فقدان هواپیماهای جنگی روز و سلاح های اتمی ، برگ برنده ایران در دفاع از خود در هر جنگ احتمالی است. بنابراین چرا باید درباره موشک هایش مذاکره کند؟ به فرض که ایران توان موشکی اش را محدود کرد، اگر چند سال بعد عربستان به ایران حمله کند، ایران با کدام تجهیزات خواهد توانست سعودی ها را سر جایشان بنشاند؟ با کلاشنیکف و آر پی جی هفت؟! ما جنگ تحمیلی عراق صدام علیه ایران را فراموش نکرده ایم که بدون موشک چقدر بی دفاع بودیم.

** باید آیین نامه مربوط به تحقیق و تفحص تغییر کند/ احتمال باج‌گیری کم است، ولی برخی از تحقیق و تفحص برای سهم‌خواهی استفاده می‌کنند
«تابناک» در گفت‌وگو با کاظم دلخوش، نوشت: چند وقتی است، دوباره موضوع تحقیق و تفحص در مجلس داغ شده، به گونه ای که در هفته‌های گذشته، چندین طرح تحقیق و تفحص از سوی نمایندگان مطرح شده که مهم‌ترین آنها، طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی است. البته طرح‌های دیگری نظیر تحقیق و تفحص از صنعت خودرو و وزارت صنعت و معدن و چند طرح دیگر هم مطرح است، ولی موضوعی که بیشتر نمایندگان نیز بر آن اذعان دارند، این است که به رغم هزینه‌های سنگین برای انجام تحقیق و تفحص، اغلب آن‌ها بی نتیجه مانده و ضمانت اجرایی برای آن‌ها وجود ندارد.

کاظم دلخوش در این باره می گوید: باید بررسی و مشخص شود آیا تحقیق و تفحص بر اساس خواسته‌های شخصی یک نماینده هست یا برای حل مشکل مردم درخواست داده شده است. تحقیق و تفحص‌ها هزینه‌های زیادی دارند، ولی موضوع این است که بخش زیادی از تحقیق و تفحص‌ها مغفول می‌ماند. منظور از مغفول این است که تحقیق و تفحص‌ها هرگز به نتیجه واقعی خود نمی‌رسد؛ برای نمونه، تا کنون از بانک‌های مختلف و خود بانک مرکزی تحقیق و تفحص شده، ولی نتیجه‌ای از آن به دست نیامده و کسی نمی‌داند سرنوشت این تحقیق و تفحص‌ها چه شده است!

دلخوش در ادامه افزود: یکی از وظایف هیأت رئیسه، نظارت بر این کار‌هاست؛ البته برخی از تحقیق و تفحص‌ها هم در قوه قضاییه معطل یا مسکوت می‌ماند، ولی به هر حال، این از مسئولیت هیأت رئیسه کم نمی‌کند. به نظر من، باید آیین نامه اصلاح و تضامین لازم در تحقیق و تفحص‌ها در نظر گرفته شود و برخورد اساسی با متهمان صورت گیرد. باید تضامینی مانند انفصال از خدمت، جرایم سنگین و حتی اگر تخلف آشکار و بزرگی صورت گرفته باشد، فرد به عنوان مفسد فی‌الارض شناخته شود.

وی همچنین یادآور شد: گروهی که برای تحقیق و تفحص می‌روند، گروه سؤال کننده نیستند؛ ده تن عضو کمیسیون و پنج تن سؤال کننده هستند و اصولا در این بخش، فساد کمتر اتفاق می‌افتد، ولی کوتاهی و بی توجهی در تحقیق و تفحص، باعث شده که موضوعات کمتر پیگیری شود، به گونه ای که ما می‌بینیم، گاهی از ۱۵ تحقیق و تفحص کننده، فقط ۲ نفر پیگیر کارند.

وی همچنین در خصوص درخواست‌های جدید بر تحقیق و تفحص گفت: طبق قانون، برای یک تحقیق و تفحص، شش ماه زمان لازم است. حدود یک ماه هم زمان لازم است تا دفتر و دستک تشکیل شود و پس از آن هم دوره شش ماه شروع خواهد شد، ولی شاید به انتخابات برخورد کند و اگر این دوره به نتیجه نرسد، دور بعد باطل خواهد شد.

این نماینده مجلس درباره احتمال سوءاستفاده برخی از تحقیق و تفحص نیز گفت: احتمال باج‌گیری کم است، ولی برخی به دنبال سهم خواهی، گاهی از موضوع تحقیق و تفحص استفاده می‌کنند، نمایندگان اصولا به دنبال راه انداختن کار‌های مردم هستند، من الان موضوعی را از وزارت صمت پیگیری می‌کنم، اما وقتی کار را درست انجام نمی‌دهند مجبور می‌شویم از برخی ابزار‌ها استفاده کنیم که این شائبه رانت از آنجا آغاز می‌شود.

** چرا اهالی سینمای ایران ترجیح دادند به جشنواره کن نروند؟
تارنمای خبری «تابناک» در این گزارش نوشت؛ این دوره از جشنواره کن عرصه رقابت سینماگران مطرحی است و تازه ترین فیلم‌های کوئنتین تارانتینو، جیم جارموش، ترنس مالیک، پدرو آلمودوار و کن لوچ در این رویداد با هم رقابت می‌کنند. در این میان آنچه قابل تامل است، غیبت معنادار اهالی سینما است که در گذشته حضور پررنگی در این جشنواره داشتند.

جشنواره فیلم کن برای هفتاد و دومین سال از 24 اردیبهشت آغاز شد تا طی ده روز و تا چهارم خرداد، محلی برای رونمایی از تازه‌ترین آثار فیلمسازان و سینماگران مطرح جهان باشد. ریاست هیات داوران بخش اصلی این دوره از جشنواره برعهده الخاندرو گونسالس اینیاریتو کارگردان مکزیکی است؛ چهره‌ای که در مراسم افتتاحیه با لحنی تند رهبران سیاسی جهان را خطاب قرار داد و به خاطر حکومت با خشم، عصبانیت و دروغ از آنها انتقاد کرد.

حضور فیلم‌های سینمای ایرانی در بخش اصلی یا بخش‌های جنبی این دوره از جشنواره می‌توانست به حضور سینماگران ایرانی در جشنواره کن تداوم بخشد اما طی چند سال اخیر شاهد کاهش اقبال نسبت به فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های اصلی بوده‌ایم و شرایط به سمتی رفته که برخی فیلمسازان حضور و نمایش آثارشان در جشنواره‌های فیلم هند یا برخی جشنواره‌ها که توسط گروهی از ایرانیان در دیگر کشورها برگزار می‌شود را به عنوان دستاورد بین‌المللی آثارشان در فضای عمومی مطرح می‌کنند و در وقت اکران نیز بر روی همین جوایز فاقد اهمیت حساب می‌کنند.

در شرایط کنونی با توجه به افزایش چشمگیر ارزش یورو در برابر ریال، سینماگرانی که فیلم‌هایشان در این جشنواره حضور ندارند، انگیزه‌ای برای رفتنِ زیر بار هزینه‌های سفر به کن فرانسه ندارند. از سویی دیگر دفاتر توزیع و پخش فیلم‌های ایران نیز امید چندانی به فروش رایت فیلم‌هایشان ندارد. با توجه به عدم رعایت قانون کپی‌رایت بین‌المللی در ایران، نیازی به خرید فیلم‌های خارجی نیز احساس نمی‌شود و این بستر نیز انگیزه‌ای برای حضور شرکت‌های ایرانی به وجود نمی‌آورد.

البته در دورانی که جهش شدید ارزش ارزهای خارجی رخ نداده، نه تنها فیلمسازان و دفاتر فیلمسازی بلکه خبرنگاران ایرانی نیز حضور پررنگی در جشنواره کن داشتند تا دست‌کم به سنجش و ارزیابی تازه‌ترین شرایط سینمای جهان و سطح کیفیی تولیدات بپردازند اما هزینه‌های چنین ارزیابی آنچنان افزایش یافته که قریب به اتفاق آنها، قید این ارزیابی را زده‌اند. در واقع این اتفاق یکی از آثار واضح تاثیرگذاری کاهش ارزش پول ملی بر فعالیت‌های بین‌المللی سینمای ایران است؛ اتفاقی که پیش بینی می‌شود ابعاد گسترده‌تری نیز بیابد و صرفاً با کمیت و کیفیت حضور در جشنواره‌ها و رویدادهای بین‌المللی سینمایی محدود نشود.

** اعراب تنش ایران و آمریکا را چگونه می‌بینند؟
پایگاه خبری «فرارو» در این گزارش آورده است: رسانه‌های نزدیک به عربستان و امارات، در عین استقبال از فشار حداکثری آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران، با احتیاط از احتمال به حاشیه رفتن کشور‌های عربی در مذاکرات احتمالی میان ایران و غرب ابراز نگرانی می‌کنند.

سعودی‌ها و اماراتی‌ها در سطح رسمی، خواستار جنگ با ایران نیستند. اما همراهی آن‌ها با کاخ سفید در تحریم نفتی ایران و نیز نوع نگاه رسانه‌های آنان به تنش‌های فعلی تهران و واشنگتن، ممکن است چیز دیگری را نشان دهد. شاید بتوان سرمقاله چند روز پیش روزنامه انگلیسی‌زبان «عرب‌نیوز»، که ترکی بن سلمان، پسر پادشاه سعودی، مالک آن است، را بارزترین تفاوت میان سیاست‌های رسمی و غیررسمی ریاض و ابوظبی تلقی کرد.

عرب نیوز در واکنش به حمله الفجیره و حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان، صریحا از آمریکا خواست که به ایران «حمله نقطه‌ای» کند. این روزنامه در مطلبی تحت عنوان «ایران نباید بدون تنبیه بماند» نوشت: «از دیدگاه حساب‌شده این روزنامه، باید یک اقدام بازدارنده و تنبیهی اتخاذ شود تا ایران بداند که هیچ عمل پلیدی بدون مجازات نخواهد بود؛ از نظر ما، چنین اقدامی باید حمله نقطه‌ای حساب‌شده باشد.»

سایر رسانه‌های نزدیک به عربستان، نسبت به عرب نیوز موضع ملایم‌تری داشتند. هر چند که آن‌ها هم به احتمال وقوع جنگ میان ایران و آمریکا پرداختند. برخی از تحلیلگران این رسانه‌ها، معتقدند که پس از چند دهه کشمکش میان ایران و نایبانش از یک طرف و آمریکا و متحدان عرب و اسرائیلی‌اش از طرف دیگر، سرانجام لحظه رویارویی «اجتناب‌ناپذیر» فرا رسیده است. در همین رابطه، عبدالرحمن الراشد، مدیر سابق شبکه العربیه، طی یادداشتی در روزنامه الشرق الاوسط، با بیان اینکه «تقابل با ایران اجتناب‌ناپذیر» است، نوشت: «از حیث تقابل نظامی با ایران، همه احتمالات مطرح است. در پاسخ به حملات اخیر (به نفتکش‌ها در الفجیره و خطوط انتقال نفت سعودی)، تقابل شاید به شکل محدود یا گسترده، اتفاق بیافتد و شاید هم اتفاق نیافتد.»

روزنامه‌نگاران سعودی عموما، ضمن تاکید بر فرا رسیدن لحظه تقابل، ادعا می‌کنند که این ایران است که اوضاع را به سمت تقابل پیش می‌برد و اقدامات کشورشان در واقع تدافعی است. سلمان الدوسری، سردبیر پیشین الشرق الاوسط، چنین دیدگاهی را مطرح کرده است. او طی یادداشتی در همین روزنامه نوشت: «هیچ کس از کشور‌های منطقه دنبال جنگ نیست، فقط ایران است که می‌خواهد جنگ را شعله‌ور کند. سایر کشور‌ها خواهان جلوگیری از جنگ هستند.»

در مقابل این بزرگنمایی، خط دیگری وجود دارد که با احتیاط بیشتری به تنش‌های فعلی می‌پردازد. برخی تحلیلگران نزدیک به عربستان همواره این نگرانی را مطرح می‌کنند که هدف آمریکا از تشدید فشار‌ها بر ایران، تامین منافع کشور‌های عربی نیست. بلکه اگر ترامپ با تهران به معامله‌ای برسد، نگرانی‌های کشور‌های عربی از ایران مد نظر قرار نخواهد گرفت.

محمد قواص، تحلیلگر لبنانی، طی یادداشتی در روزنامه العرب، به همین مسئله پرداخت و تصریح کرد که کشور‌های عربی در معامله احتمالی دونالد ترامپ با ایران جایی ندارند. قواص نوشت: «شاید کشور‌های عربی، خصوصا آن‌هایی که در معرض تهدید مستقیم رفتار ایران هستند، باید تشدید تنش نظامی فعلی آمریکا در خلیج (فارس) را به نحو دیگری ببیند. هدف این تشدید تنش آمریکایی، هیچ ارتباطی با آینده امنیت منطقه ندارد.» به گفته این تحلیلگر، آمریکا و اروپا به دو دلیل در زمینه جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران متحد هستند؛ نخست اینکه آن‌ها نگران برتری اسرائیل در این زمینه هستند. ثانیا، برنامه موشکی بالستیکی ایران به تهدیدی برای کشور‌های اتحادیه اروپا تبدیل شده است. خصوصا اگر این موشک‌ها با کلاهک‌های هسته‌ای تکمیل شوند؛ لذا از دیدگاه قواص، مذاکرات ایران در آینده بر مسئله هسته‌ای و موشکی متمرکز خواهد بود و در آن کسی به رفتار ایران در جهان عرب اهمیت نخواهد داد.

** فیاض: جناح‌ها با تشکیل شبکه‌ خویشاوندی پول‌های‌ کلان به‌ جیب می‌زنند
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با ابراهیم فیاض، نوشت: هر دو جناح اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در حال لیست‌بندی خود برای انتخابات پیش رو هستند. آن چه ادوار انتخابات به ما نشان داد، آن است که لیست‌های انتخاباتی معمولا با نام‌هایی آشنا همراه است و تنها تغییراتی جزئی در برخی افراد آن صورت می‌گیرد.

درباره دلیل بی‌رغبتی جناح‌ها برای گردش نخبگان سخن های فراوانی مطرح شده اما ابراهیم فیاض دلیل این بی‌رغبتی را درآمد هنگفت جناح ها اعلام می کند و معتقد است:«سال‌هاست که به طور سنتی، جناح ها مناصب مدیریتی را بین خودشان تقسیم کردند و جا به جا می‌شوند. آن بالا بچه های شان با یکدیگر ازدواج می‌کنند و شبکه خویشاوندی تشکیل می‌دهند. این داستان، چپ و راست هم نمی‌شناسد.»

* به نظر شما دلیل بی‌رغبتی جریان‌های سیاسی برای گردش نخبگان چیست؟
- سال‌هاست که به طور سنتی، جناح ها مناصب مدیریتی را بین خودشان تقسیم کردند و جا به جا می‌شوند. آن بالا بچه های شان با یکدیگر ازدواج می‌کنند و شبکه خویشاوندی تشکیل می‌دهند. این داستان، چپ و راست هم نمی‌شناسد. آن قدر ساختار اقتصادی که در آن هستند قوی است که همین طور پول به جیب‌شان ریخته می‌شود. درآمد تراکمی آن‌ها وحشتناک است. خلاصه، هرگونه تغییر و تحول باعث می‌شود که همه معادلات‌شان بهم می‌ریزد.

متاسفانه شبکه‌ای با دیوارهای بلند درست شده که هیچ کس مگر با ازدواج یا بردگی برای آن‌ها، نمی‌تواند وارد سیستم شود. یعنی یا باید کارگزارشان باشی، یا این که با آن‌ها ازدواج کنی اما سلسله مراتبی هم دارد. این که با چه کسی ازدواج کنی یا وارد چه سیستمی شوی. یک اشرافیتی درست شده و مناصب مدیریتی کلان را به هم پاس می‌دهند.

* جناح ها از تغییر ندادن این لیست‌ها هیچ ضرری نمی‌بینند؟
ضرر چیست؟ سودهای عظیم می‌برند. ضرری که می‌بینند این است که جامعه به شدت امنیتی می‌شود. علت هم آن است که افراد تحصیل‌کرده و متفکر را به جای استخدام کردن، به خارج از کشور می‌فرستند.
- آن‌هایی هم که متفکر و درس‌خوانده هستند و نمی توانند به خارج کشور بروند، راهی برای کار کردن پیدا نمی‌کنند و به این قضیه معترض هستند. اقتصاد آقایان فقط اقتصاد تجاری و رانت خواری است و کار تولیدی نمی‌کنند. از بحث سیاسی و تکنولوژی هیچ خبری نیست.

* این مبحث مورد نظر شما بیشتر در مورد کدام جریان صدق می‌کند؟ جریان اصلاحات یا اصول‌گرایی؟
- هر دوتایشان اما بیشتر راست سنتی.

* چقدر امکان دارد که جریان سومی بیاید و این دو جریان را کنار بزند؟
- وضعیت داخلی مجلس امروز نشان می‌دهد که اصلا معلوم نیست خیلی از آن‌هایی که به مجلس آمدند، چه کسی یا چه کاره هستند. مجلس الان فاقد هویت است اما این بی‌هویتی اولش است و بعدا هویت‌دار می شود. معتقدم بهتر است جایگاه نخست‌وزیری احیا شود. اگر نخست‌وزیر بیاید، وضع از این خیلی بهتر خواهد شد. زمانی که میرحسین موسوی نخست‌وزیر بود، مجلس نظارت داشت. جو اشرافیت که آمد، رئیس جمهوری متمرکز شد و مجلس کنار رفت. اگر بخواهیم از این فضا نجات پیدا کنیم، باید حتما پست نخست‌وزیری را برگردانیم.

* یعنی شما راه برون رفت از مشکلات کشور را برگشتن پست نخست وزیری می‌دانید؟
- در بعد اجرایی باید هر چه سریع‌تر این پست را برگردانیم چون الان مجلس بی‌خاصیت است. معتقدم با استانی شدن انتخابات مجلس، اشرافیت اوج می گیرد و دیگر شهرستان ها راهی به مجلس ندارند. امیدوارم شورای نگهبان استانی شدن انتخابات را تأیید نکند.

** واله: ایران سیاست خود را تغییر نمی‌دهد/ محبعلی: از فرصت‌ها برابر آمریکا استفاده نکردیم
وبگاه خبری خبرآنلاین» در این گزارش ب عنوان «مناظره داغ ۲ کارشناس درباره سناریوهای مطرح درباره چالش ایران و آمریکا» نوشت: کارشناسان بین الملل تنش میان ایران و آمریکا را در مناظره کافه خبر خبرآنلاین تحلیل و بررسی کردند و نسبت به روند فعلی و فضای آتی به بیان دیدگاههای خود پرداختند.

این روزها بحث ها بر سر جنگ یا مذاکره به تیتر رسانه های خبری دنیا تبدیل شده است. تنش میان ایران و آمریکا کانون توجه رهبران جهان و منطقه، خصوصا خلیج فارس شده است. بحث خروج برجام و فرمان رهبری مبنی بر نه جنگ نه مذاکره ، تحلیلگران را عاجز از پیش بینی کرده است و نهایتا این سوال که چه می شود؟ سوالی که اذهان عمومی را هم نیز به خود معطوف کرده است. برای بررسی تنش میان دو کشور و نهایتا اینکه چه خواهد شد؟ خبرگزاری خبرآنلاین مناظره ای با حضور دکتر حسین واله استاد دانشگاه شهید بهشتی و قاسم محبعلی دیپلمات سابق کشورمان ترتیب داده است که از نظر می گذرانید:

این مسیری که آغاز شده است، سوال های بسیاری در میان دولتمردان، نخبگان و حتی مردم کشورمان به وجود آورده است. سوال ما این است که بفهمیم نظر کارشناسان در نهایت چیست؟ این نزاع به کجا خواهد رسید؟ آیا نزاع هست؟ صلح است؟ یا درگیری نظامی است؟ اینکه چه خواهد شد، کشنده ترین عنصری است که در افکار عمومی شکل گرفته است. از شما دعوت کردیم که این چه خواهد شد را کمی برای ما باز کنید ...

** یک مالیات جدید در راه است؟
به گزارش خبرآنلاین، علاوه بر این ،مالیات بر این بخش می تواند به فروش بیشتر مسکن های خالی و کاهش قیمت در این بخش هم منجر شود. به بیان دیگر اخذ مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر افزایش درآمد برای دولت، سوداگری را کاهش داده و شرایط را برای مقابله با هجوم نقدینگی به بازارهای موازی دشوار می کند. گزارش های رسیده نشان میدهد تدوین سازوکاری مبنی بر دریافت این مالیات در دستور کار قرار دارد.

نوسانات قیمتی در ایران و منفی شدن رشد اقتصادی و افزایش نرخ تورم به بیش از 20 درصد دیگر به یک اتفاق عادی تبدیل شده است. حداقل در دهه 90 برای دومین بار است که این اتفاق رخ می دهد ولی علی رغم بیان دلایل متعدد برای بروز این پدیده، هنوز سیاست گذاران اقتصاد ایران نتوانسته اند راهی برای مقابله با این معضل بیابند.

در عین حال سیاست کاخ سفید در مقابل جمهوری اسلامی ایران نیز مزید بر علت شده تا مشکلات بیش از پیش بر دوش اقتصاد سنگینی کند. در میان منتقدان اقتصادی، نهادگرایان ،یکی از دلایل نوسانات شدید در اقتصاد ایران را استیلای بخش نامولد بر کل بخش ها می دانند که این امر سبب شده تا فعالیتهای تولیدی کم سود اما سوداگری پر از منفعت و درآمد باشد. در مقابل اغلب فشارهای آمریکا به درآمدهای نفتی است تا از این طریق امکان تامین منابع دولت را سلب کنند. با این همه پژوهشی که اخیرا صورت گرفته نشان میدهد مالیات می تواند ابزار مناسبی برای این رفع دو مشکل مذکور باشد.

مالیات بر عایدی سرمایه، یکی از ابزارهای مالیاتی دولت هاست که از طریق آن می توانند بیش از پیش به امور سر و سامان دهد.تا پایان سال 2017 تقریبا 187 کشور در جهان این مالیات را از مردم اخذ می کردند ولی با توجه به نوسانات شدید درآمدی در این بخش مالیاتی، کسب درآمد هدف اصلی دولت ها از دریافت این مالیات نیست و تنها چهار درصد از کل مالیات های جهان از این طریق دریافت می شود. به بیان دیگر آن چه بیش از هر چیز دولت ها را به تنظیم این مالیات ترغیب می کند، نه افزایش درآمد بلکه افزایش یکپارچگی، انسجام و کارایی نظام مالیاتی، بازتوزیع درآمد و ثروت در جامعه و همچنین کاهش انگیزه های سوداگرانه به ویژه بازار برخی از دارایی ها چون مسکن و ارز است.

** دوش، قابلمه، محلول رشد مو و سازناکوک بی‌پولی‌تلویزیون در گوش‌مخاطب
وبسایت خبری «خبرآنلاین» در این گزارش آورده است: انتقاد به سیما در شورای نظارت بر صداوسیما هم به اوج رسیده و حالا محمدحسین رنجبران همان پاسخی را به حسام‌الدین آشنا می‌دهد که پیشتر از زبان آنها، کیهان برای‌شان می‌نوشت: «در بودجه مکلف می‌کنند دوهزار میلیارد درآمد از آگهی‌ها داشته باشید و بعد نامه می‌زنند چرا دوش و قابلمه این‌قدر تبلیغ می‌کنید؟» این پاسخی است توئیتری از مدیر روابط عمومی سیما به انتقاد توئیتری عضو ناظر بر رسانه ملی از سوی دولت که نوشته بود: «هرچه می‌گوییم چرا، می‌گویند پول نداریم پس حق داریم»

بر اساس آمار تراکنش‌های مالی موبایلی ثبت شده از درگاه‌های ارزش افزوده برای سال ۱۳۹۷ تنها به این صورت است: «در بررسی آمار تنها یک سال از تراکنش‌های موبایلی می‌بینیم برخلاف ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر مسدود شدن این کدهای دستوری، سال گذشته تعداد یک میلیارد و ۳۲۰میلیون و ۲۱۷تراکنش با نقل وانتقال مبلغی بیش از ۸هزار و هشتصد و پنجاه میلیارد تومان بر روی موبایل ثبت شده است. اگر نیمی از این تعداد و مبلغ را مربوط به تراکنش های اپلیکیشن های بانکی دانسته و از حوزه نفوذ «ستاره مربع‌ها» خارج کنیم باز هم اعداد عجیب و غریبی کشف می‌شود.

تنها در یک سال بیش از ۶۰۰میلیون تراکنش با مبلغی بیش از ۴هزار میلیارد تومان از طریق کدهای دستوری یا همان «ستاره مربع‌ها»ی فاسد نقل و انتقال پیدا کرده است که باز هم اگر تنها ۵۰درصد آن را مربوط به برنامه‌های صداوسیما بدانیم قطعاً بیش از مبلغ قرارداد محرمانه توسکا و صداوسیما خواهد شد. البته این در حالی است که رقم اعلام شده در پیامک‌های شرکت در این مسابقات را نادیده بگیریم.»

* ساز ناسازگار بی‌پولی
احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو ناظر از سوی مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما، چندی قبل با اشاره به سنگینی بار تعداد پرسنل ۵۰هزار نفری رسانه ملی به خبرآنلاین گفته بود: «دوستان رسانه ملی می‌گویند به خاطر شرایط رکود اقتصادی، امکان جذب این حجم از درآمد آگهی وجود ندارد و ناچارند که سراغ جذب مشارکت بروند. ولی ما اولا این گفته که آگهی جذب نمی‌کنند را قبول نداریم. بعد اینکه برای‌مان شفاف نیست این مشارکت‌ها چطور جذب می‌شوند و چرا به حساب خزانه ریخته نمی‌شوند؟ ناچاریم که کل این درآمدهای‌شان را که از طریق مشارکت‌ها از ارگان‌های دولتی، نهادها و این اپراتورها و بخش‌های خصوصی می‌گیرند جمع بزنیم و بدانیم چرا وارد خزانه نمی‌شوند. ما اعتقاد داریم این درآمدها حتما بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان است اما الان نمی‌توانم بگویم دقیقا چقدر.»

البته مهدوی مهر معاون بازرگانی سیما و میرباقری چندی قبل به جلسه شورای نظارت رفتند. جلسه‌ای که خروجی آن تقریبا خیلی نرم بود اما بعد از جلسه همه آن انتقادها بر جای ماند و حسام‌الدین آشنا غیر از انتقادی که به متن صورت‌جلسه و دستکاری بخش‌هایی از آن کرده بود، انتقادش از این عدم شفافیت را باز بیان کرده و باز جواب می‌شنود: «تامین ۲ هزار و دویست میلیارد سخت است.» ولی با این وجود همچنان مدیران صداوسیما حاضر به شفاف‌سازی درباره درآمدها و میزان هزینه‌هایش نیستند. همچنان این درآمدها به حساب خزانه نمی‌رود و کسی نمی‌داند این پولی که آنها در می‌آورند چقدر است و چطور هم هزینه می‌شود.

آنها که امسال برای سومین سال متوالی علاوه بر همه درآمدهایشان از دولت بودجه یورویی هم می‌گیرند تا غیر از تکمیل تکنولوژی مورد نیاز، ۲۰۰میلیون یورو برای تولیدات فاخر هزینه کنند. این یعنی عددی برابر با بودجه تبلیغاتی‌شان فقط صرف تولید محصولاتی شود که مخاطب را به سیما برگرداند. یعنی آگهی‌ها فقط خرج هزینه‌های سازمان و برنامه‌سازی‌های غیر از تولید سریال و این مدل پروژه‌ها می‌شوند.

** رونق تولید از مسیر فناوری اطلاعات
سایت جامعه خبری تحلیلی «الف» در گزارشی نوشت: چرخه معیوب عرضه کالا ، تولید کنندگان را با مشکلات جدی روبرو می کند.این چرخه باعث از دست رفتن بخش زیادی از درآمد تولید که حق تولید کننده گان و کارگران شاغل است می شود و در عین حال مصرف کننده را متضرر می سازد.انبارهایی که به واسطه عدم شناخت صحیح از تقاضای بازار از محصولی پر شده است و بازاری که به دلیل عدم شناخت تولید کننده از تقاضا خالی از محصولی دیگر شده است.هزینه های کمرشکن انبارداری ، خواب سرمایه های ملی در انبارها ، بی ثباتی سطح تولید و ده ها مشکل دیگر از نتایج این چرخه معیوب می باشد.

خرید در خانه از سال ها پیش در کشورهای توسعه یافته رونق داشته است حتی در روزگار ما قبل اینترنت!. روش خرید بسیار ساده بوده است. مشتریان کالاهای خود را از طریق کاتالوگ های موجود در صندوق پستی منزل انتخاب و با یک تماس تلفنی خرید می کردند و به سرعت در منزل تحویل می گرفتند.

این خرید بعدها با توسعه اینترنت رنگ و بوی جدید به خود گرفت و وارد فصل نوینی از تجارت شد که تحت عنوان تجارت الکترونیک شهرت یافت.در این بین و در کنار آن صنعت مدیریت زنجیره تامین هم به سرعت توسعه یافت و گره گشای کمپانی های بزرگ تولیدی همچون شرکت نفتی شرون تگزاکو شد.نتایح حاصل از یک مطالعه صنعتی در سال 1998 نشان داد که می توان با استفاده از زنجیره تامین در صنعت خواروبار می توان 30 میلیارد دلار از طریق اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری صرفه جویی کرد.

خرده فروشی اینترنتی به دلیل کاهش هزینه تولید و همچنین افزایش سرعت فروش کالا می تواند درمانگر بخش هایی از دردهای تولید در کشور باشد. فناوری اطلاعات با ابزار تجارت الکترونیک و مدیریت زنجیره تامین سال های پیش به کمک تولید و فروش آمد. این کمک نه تنها باعث بهبود وضعیت تولید شده است بلکه بخش حمل و نقل که یکی از مهمترین حوزه های اقتصادی هر کشور می باشد را به واسطه ایجاد برنامه های دقیق از نابسامانی نجات داده است.

تجارت در کشور تحت سلطه واسطه گران و بنکداران بزرگ قرار گرفت است. اصولا تولید کنندگان یا به تجارت الکترونیک اعتقاد ندارند یا به دلیل سلطه و نفوذ بنکداران که تامین کننده بخشی از سرمایه در گردش تولید کنندگان می باشند تمایل به ورود به آن را پیدا نمی کنند.تجارت الکترونیک نقش مهمی در اتصال بی واسطه بخش تولید به مصرف کنندگان واقعی دارد و قطعا می تواند نجات بخش نظام نابسامان توزیع کالا باشد.از سوی دیگر تجارت الکترونیک و توسعه آن می تواند راه بازارهای محلی را به سوی دنیای تجارت باز کند و باعث رونق بخشیدن به اقتصاد های محلی وروستایی گردد. روستاهایی که می توانند یکی از مراکز مهم تولید باشند به دلیل فقدان مدیریت کارآمد و عدم بهره مندی مدیران از ابزارهای نوین دچار بحران های اقتصادی شده اندکه حاصل آن بحران کوچ به شهرها ، توسعه حاشیه نشینی و هزاران مشکل دیگر خواهد بود.

توسعه تجارت الکترونیک تنها نیاز به زیرساخت های ارتباطی ندارد که البته عدم وجود آن زیرساخت ها ماهیت تجارت الکترونیک را خدشه دار می کند.به نظر می رسد همزمان با توسعه زیرساخت های ارتباطی باید موارد مهم دیگری نیز در برنامه متولیان تجارت الکترونیک قرار بگیرد که مهترین آن به شرح زیر می باشد:
• آموزش های عمومی
• ایجاد زیرساخت های نرم افزاری
• ایجاد پایگاه های بزرگ تجارت الکترونیک
• توسعه و آموزش خدمات دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا
• توسعه خدمات فنی مهندسی
• توسعه خدمات حمل و نقل و پستی
• توسعه زیرسخت های انبارداری و ارسال
• ایجاد مراکز قدرتمند پردازش مراسلات پستی
• توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل
در پایان پیشنهاد می شود مراکز رشد و توسعه تجارت الکترونیک با هدف توسعه کمی و کیفی آن ، استفاده موثر از توان بخش خصوصی و هم افزایی در بخش های مختلف تجارت الکترونیک از قبیل خدمات فنی ، پشتیبانی و هاستینگ ، تولید محتوا ، بازاریابی ، خدمات پستی و انبارداری در کلیه استان های کشور تشکیل و عملیاتی گردد.

** ابتکار ایران، الگوی جدید معاملات هسته ای
وبسایت خبری «الف» گزارش داد: اکنون ایران بی آنکه از برجام خارج شود، مشغول انباشت بدون محدودیت محصولات هسته ای شده است. پیشتر با خروج ذخیره غنی سازی از کشور (بر اساس برجام) هزینه دفاعی بالا رفت و با «افزایش بودجه نظامی»پوشش داده شد. زین پس با وجود تنگنای اقتصادی، کمبودهای احتمالی بودجه نظامی کشور از طریق «افزایش ذخایر هسته ای» جبران خواهد شد. ایران هرگز نیازی به تولید بمب هسته ای ندارد و می داند که آنچه برای تقویت قدرت بازدارندگی می خواهد، با تکیه بر انباشت مواد هسته ای حساس، حاصل می شود. «اعلام رسمی» روابط میان قدرت نظامی و مواد هسته ای، هزینه های غیر ضروری در پی دارد اما نشانه های آشکار، نقش ابزار هسته ای در معادلات دفاعی ایران را تایید می کند. علاوه بر نمودار بودجه، تامل بر مخالفت موکد فرمانده کل قوای ایران با «خروج ناگهانی ذخیره غنی سازی» نیز مفید است و البته که سخنان خود ایشان در رمضان سه سال پیش (٢٥ خردادماه ١٣٩٥) پیامی دارد: «صنعت هسته ای یک صنعت راهبردی برای کشور ما است... بودن این صنعت حتی در مصونیت بخشیدن و امنیت بخشیدن به کشور هم موثر است.»

حسن روحانی هم با حساسیت های رهبر درباره تقویت «حریم امنیت» کشور پس از برجام همدل بود و در تیرماه ١٣٩٦ مدعی شد: «سلاح های راهبردی تولید شده در دولت یازدهم (دولت برجام)، ٨٠ درصد کل سلاح های دولت های قبل است.» از خلال چانه زنی های برجامی یک مسئول فنی ارشد نیز می توان رابطه میان قدرت دفاعی و ذخایر غنی شده را دید. مهرماه ١٣٩٦، علی اکبر صالحی، رییس «سازمان انرژی اتمی ایران» طی سفر به لندن، هشدار داد که انباشت فوق العاده تسلیحات غربی در کشورهای جنوب خلیج فارس، سبب نگرانی تهران نسبت به دستکاری توازن قوای منطقه خواهد شد.

به هر حال «صلح» به ابزارهای بازدارنده از جنگ تکیه دارد، ایران هم تاکنون با تکیه بر توان تولید موشک و نقش منطقه ای خود کامروا بوده است و هرگز بر سر آنها معامله نمی کند. اعضای شورای امنیت سازمان ملل از ابتدا مدعی وجود بدبینانه ترین رابطه میان صنعت هسته ای با قدرت موشکی ایران بوده اند و ساخت موشک هسته ای ایران را دارای پیامدهای جهانی می دانند. سرانجام قطعنامه ٢٢٣١ مقرر داشت که پنج سال پس از روز پذیرش محدودیت های هسته ای برجام، ایران از محدودیت های تسلیحات متعارف (غیر از موشکی) خلاص شود. گزینه مطلوب تهران، رفع همه محدودیت ها همزمان با توانایی تامین بودجه توازن تسلیحاتی است. اما امنیت کشور اهمیت دارد و سو رفتار غرب واضح است بنابراین مقامات ایرانی نمی توانند گزینه های دیگر را کنار بگذارند.

اعلام آغاز انباشت مواد هسته ای حساس، برداشتن تنها یک گام است که البته به گذشت زمان هم نیاز دارد. ایران قصد تولید بمب هسته ای ندارد اما به دنبال تولید و ارزش گذاری کالای قابل مبادله است. (الگوی مبادله بدون مذاکره) وقتی که انتخاب این مسیر تثبیت شود، اقدام به غنی سازی با غلظت بالا و حتی ذخیره سازی مواد در مکانی دور از چشم بازرسان آژانس، از جمله گام های بعدی ایران هستند که کالاهای مشتری پسند خواهند بود...

قدرت و مهارت ایران در این شطرنج بسیار ترقی کرده است. ایران حسابگرانه بر اساس معادلات توازن قوا از ابزار هسته ای استفاده می کند. علاوه بر این، تحمیل روش «مبادلات گام به گام» بر معاملات هسته ای، در توان ایران است. (کره شمالی نیز به همین مدل علاقه دارد) ناکامی برجام تجربه ای شد تا پیشنهاد معاملات نسیه بزرگ، جدی گرفته نشود. از این منظر، استفاده از ظرفیت هسته ای، پاسخ دهی به نیازهای امنیتی بوده و همچنین ابزار توفیق ابتکار عمل تهران است. بنا بر اینها، فضاسازی یا تشدید تحریم و تهدید به لشکر کشی، هرگز عزم ایران را متزلزل نخواهد کرد.

** دنبال توپ طلای اروپا هستم/۳ فصل بعد در منچسترسیتی بازی می‌کنم/ خواستم با استقلال تمرین کنم ولی اجازه ندادند!
مشرق در گفت و گو با اللهیار صیادمنش، مهاجم استقلال، نوشت: اللهیار صیادمنش فوتبالیستی که هنوز ۱۸ سالش تمام نشده به زودی و با پایان هفدهمین سال تولدش در تاریخ هشتم تیرماه سال جاری راهی ترکیه و باشگاه فنرباغچه آن کشور می‌شود تا فصل جدیدی از فوتبالش را در آن کشور آغار کند.

* در این مدت خیلی از طرفداران استقلال در صفحه شخصی ات از تو می‌خواستند از استقلال جدا نشوی و در تیم بمانی. چه شد که تصمیم گرفتی بروی و در استقلال نمانی؟
- این تصمیم من نبود که از استقلال بروم. من حتی از مدیران باشگاه خواسته بودم که یک فصل دیگر هم در استقلال بمانم ولی من تحت قرارداد باشگاه هستم و وقتی به من گفته شد با فنرباغچه تمام کرده‌اند نمی‌توانستم برخلاف خواسته شان عمل کنم. دوست داشتم بمانم ولی نشد. اگر در استقلال می‌ماندم حتماً بیشتر از فصل قبل بازی می‌کردم. من در برنامه‌هایی که برای خودم داشتم می‌خواستم در دومین فصل بازی ام برای استقلال حتماً آقای گل لیگ برتر شوم. حالا هم که قرار شده به فنر باغچه بروم باز هم می‌روم که راه را برای استقلالی‌های دیگر باز کنم. می‌روم تا نماینده شایسته ای برای استقلال باشم. روز اول شفر با من حرف زد و گفت نباید توقع داشته باشم در استقلال فیکس باشم چون هم کم سن و سال هستم و هم تازه به این تیم بزرگ آمده‌ام. با این همه فکر می‌کنم به اندازه سن و سابقه ام بد کار نکردم و از خودم راضی هستم.

* چه دستاوردی در این تیم داشتی؟
- خب من با فوتبال حرفه‌ای آشنا شدم. بازی در استادیوم آزادی را تجربه کردم. کنار بازیکنانی بازی کردم که هر یک برای خودشان نامی بزرگ در دنیای فوتبال ایران دارند. کلاً بودن در استقلال باعث شد تا پخته‌تر شوم. شفر به من خیلی انگیزه می‌داد. از روز اول که فوتبال بازی کردم پول برایم اهمیتی نداشت. کلاً به فکر پول نبودم. من دوست داشتم پیشرفت کنم و می‌دانستم اگر در فوتبال پیشرفت کنید خود به خود پول هم کنارش می‌آید. دوست داشتم کلاس و سطح فوتبالم را بالاتر ببرم.

* از فنرباغچه چقدر شناخت داری؟
- تا حدودی این تیم را می‌شناسم. چندین بار قهرمان لیگ ترکیه شده و در بیشتر سال‌ها در لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته است. بازیکنان بزرگ و سرشناسی در این تیم توپ می‌زدند و هنوز هم خیلی از بازیکنان بزرگ دوست دارند به این تیم برسند. از طرفی یکی از تیم‌های سرشناس در ترکیه است که جایگاه مردمی بالایی دارد و از این حیث مانند استقلال است. این قطعاً چالشی جدید در زندگی ام خواهد بود.

** مهجوریت قرآن در سطوح مختلف در بُعد اخلاقی خود را نشان داده است
وبسایت خبری «شفقنا» در گفت وگو با رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، نوشت: حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، می گوید: مهجوریت قرآن در میان مسئولان، در بُعد اخلاقی خود را نشان داده است، ما آیات فراوانی ناظر بر اخلاق داریم، اگر نگوییم همه قرآن به گونه ای نظر بر مسائل اخلاقی دارد، بیشتر آیه های قرآن بر مساله اخلاق تأکید دارد. وقتی جامعه ما قرآنی است که زندگی افراد جامعه مملو از آموزه های اخلاقی باشد؛ وقتی چنین نیست پس ما در التزام به آیات قرآن مشکل داریم یا اگر مقاماتی یا مسئولین تخلفاتی داشتند یعنی بین ما و قرآن فاصله ای افتاده است. ناهنجاری ها و عصیان هایی مشاهده می شود که خلاف مروّت و اخلاق است و این نشان می دهد ما نسبت به آموزه های قرآن بیگانه شده ایم.

پژوهشم**1699**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد تارنماها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۸۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدای میرسلیم هم درآمد: رئیسی تدبیر مناسبی بیندیشد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، سیدمصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر تذکر رهبری به برخی مسئولان در حوزه گشت ارشاد از سوی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب منتشر شد که با واکنش‌هایی همراه شد. تحلیل شما درباره این موضوع چیست، گفت:‌ ما با یک موضوع ساده یک‌بعدی مواجه نیستیم. بعضی‌ها فکر می‌کنند که وقتی رهبر انقلاب درباره مسأله حجاب تذکر دادند، یک موضوع ساده اولیه است. در حالی که نه، این یک موضوع پیچیده با طراحی دقیق برای اهداف بسیار مشخصی است که فقط به حجاب برنمی‌گردد، بلکه هدف‌ دشمن، فروپاشی فرهنگی، تهدید کیان خانواده در جمهوری اسلامی و تضعیف نسل آینده است. طراحی به این صورت انجام گرفت که ظرف ۱۰-۲۰ سال آینده، تبدیل به کشوری شویم که نسل جوان آن رو به انقراض است و دیگر قدرتی ندارد تا بتواند از آرمان‌هایش دفاع کند.

هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است

وی افزود:‌ راه‌حلی که پیش‌بینی کردند آن است که کانون خانواده تضعیف شود. برای تضعیف کانون خانواده راه‌هایی وجود دارد از جمله این که موضوع بی‌بند و باری و لاابالی‌گری در جامعه رایج شود. از ابزارهای بی‌بندوباری و لاابالی‌گری هم تضعیف حجاب و عفاف است. بنابراین باید خیلی دقیق با موضوع مواجه شد. این موضوعی نیست که به دو تار مویی که مطرح می‌کنند برگردیم، نخیر. امروزه احکام الهی باید محترم شمارده شده و اصلا کسی نمی‌تواند در مقابل احکام الهی بایستد. این توصیه اکید مقام معظم رهبری است که ما باید مراعات کنیم، همه هم باید مراعات کنند. هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است. آدمی که با نافرمانی از احکام می‌خواهد خودنمایی کند، چنین چیزی قابل‌قبول نیست و ما باید اهتمام داشته باشیم. کسانی که در این زمینه ناآگاه هستند باید دقت کنند و خودشان را اصلاح کنند. آنهایی هم که سرمنشأ این کار هستند فکر نکنند تا ابد می‌توانند این برنامه‌ها را ادامه بدهند. قطعا گرفتار خواهند شد و به سزای اعمال‌شان رسیدگی خواهد شد.

گرایش عمومی مجلس آینده هم گرایش جبهه انقلاب خواهد بود

میرسلیم در ارزیابی خود از ترکیب آینده مجلس دوازدهم که نسبت به مجلس گذشته گفت: هنوز ترکیب قطعی مجلس روشن نشده است برای اینکه تعدادی از نمایندگان در دور دوم انتخاب خواهند شد. لکن می‌شود حدس زد همان گرایشی که در دور اول انتخابات وجود داشت در دور دوم هم وجود خواهد داشت و این مسئله از نظر جامعه‌شناسی تقریبا اثبات شده است. گرایش عمومی مجلس آینده هم گرایش جبهه انقلاب خواهد بود و من امیدوار هستم با تفاهمی که بین نمایندگان برقرار می‌شود، بتوانند با یک مدیریت خوب، مدیریت قوی و بهتر از مجلس یازدهم به مسائل اساسی کشور برسند مخصوصا نسبت به آن مسائلی که در طول ۴ دهه گذشته سهل‌انگاری صورت گرفته و همه هم قابل حل است.

باید از معاملات داخلی که با طلا یا ارز انجام می‌گیرد، جلوگیری شود

وی افزود: به طور مثال از مسائل مهمی که ما با آن مواجه هستیم سقوط ارزش پول ملی است. در حالی که جمهوری اسلامی یک کشور قوی با پشتوانه محکم است، دلیلی ندارد که پول ملی سقوط کند. مگر اینکه یک برنامه‌ریزی به صورت هجوم اقتصادی صورت گرفته باشد تا کشور را از نظر اقتصادی فلج کرده و به زانو دربیاورند. اما پول ما پشتوانه قوی دارد و می‌تواند ثابت باشد. ارزش آن خیلی دقیق و خوب است. باید یک برنامه‌ریزی خوبی در داخل کشور داشته باشیم که معامله ریالی باشد و از معاملاتی که با طلا یا ارز انجام می‌گیرد جلوگیری شود البته جرم هم است و نباید این کار انجام بگیرد.

همه باید نسبت به سرنوشت و آینده کشور غیرت به خرج دهیم

وی تصریح کرد: با توجه به تحریم‌های ارزی که داریم باید ارز موجود را برای موارد کاملا ضروری صرف کنیم؛ موارد دسته دوم و حتی حاشیه‌ای باید کنار گذاشته شود و هیچ تعارفی هم نداریم. باید به آینده کشور فکر کنیم و به خوشایند بعضی‌ها که به دنبال هوا و هوس خودشان هستند نباید اعتنا کرد و همه باید نسبت به سرنوشت و آینده کشور غیرتی به خرج دهیم و سعی کنیم پای آن بایستیم.

شبکه فساد از سهل‌انگاری‌ها و ریخت‌ و پاش‌های ارزی و مالی سوء‌استفاده کرده و دست‌بردار نیست

میرسلیم در پاسخ به این سوال که دولت در مسائل معیشتی شعارهایی داده است که همچنان انتقادهایی نسبت به آن وجود دارد و عملکرد قابل قبولی نداشته است از نظر شما دولت در طول یک سال باقی مانده تا پایان دوره خود باید چه برنامه‌ای را مورد توجه قرار دهد، گفت: این انتقادها، تخریبی است و باید آن را کنار گذاشت. برخی از انتقادها هم از روی دلسوزی انجام می‌گیرد که دولت باید در زمینه‌هایی که به اقتصاد کلان کشور مربوط می‌شود، به آنها توجه کند. اقتصاد کلان کشور مشکلاتی دارد و اگر این مشکلات حل نشود ما نمی‌توانیم راه‌حل‌های پیشرفت را هموار کنیم. نمی‌توانیم تولید را رونق بدهیم. بنابراین مسائل اقتصاد کلان کشور حتما باید حل شود.

وی افزود: از جمله مسائل اقتصاد کلان کشور این است که ما در مسئله بودجه با کسری مواجه هستیم. این کسری قابل اهتراز است، روش دارد و روش‌های خوبی هم دارد. یک مقداری جرأت عمل می‌خواهد که دولت می‌توانست در سال اول استقرار قویا به این مسأله بپردازد. متأسفانه تأخیر پیدا کردند و فرصت را از دست دادند. امیدواریم که در این یکسال و نیمی باقی مانده از عمر دولت صرف این موضوع شود. برای اینکه اگر یکی از مشکلاتی که به تثبیت ارزش پول ملی برمی‌گردد حل شود، بسیاری از مسائل از جمله تورم، افزایش نقدینگی، بهره بانکی و... که خیلی از این موارد که تابع ارزش پول ملی است، حل خواهد شد. به موازات این کار، یکی از کارهای مهمی که باید صورت بگیرد جلوگیری از فساد است. شبکه فساد از سهل‌انگاری‌هایی که صورت گرفته استفاده کرده و از ریخت‌ و پاش‌هایی که در زمینه ارزی و مالی در کشور وجود داشته سوء‌استفاده کرده و دست‌بردار هم نیست.

رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی بیندیشد؛ وگرنه همه ما ضرر می‌بینیم

این نمماینده مجلس یادآور شد: ما باید برای به جا گذاشتن راه‌حل‌های منطقی مناسب برای پیشرفت، قطعا جلوی کسانی که در کشور فساد آفریدند را بگیریم. قطعا جلوی فرآیندهای تخریبی و انحرافی را بگیریم تا بتوانیم کارهای مفید و مثبت را به ثمر برسانیم.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که آیا شما نیاز به تغییر در کابینه اقتصادی دولت را احساس می‌کنید، گفت: به نظر من همیشه امکان بهبود وجود دارد. نیروهای با تجربه و فهمیده‌ای که قدرت برخورد با شرایط بحرانی را داشته باشند باید در این زمان به کار گرفته شوند. آقای رئیسی باید تدبیر مناسبی در این قضیه بیندیشند تا از فرصت باقی‌مانده بهترین استفاده شود؛ وگرنه مشکلاتی در جامعه پدید می‌آید که ضررش را همه ما خواهیم دید.

دیگر خبرها

  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه می‌دهد
  • معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد
  • معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر ادامه دارد
  • دیپلماسی اقتصادی، برگ برنده همسایگی
  • دیپلماسی می‌تواند مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کند
  • 5 درس از مواجهه ایران با رژیم صهیونیستی
  • ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد
  • صدای میرسلیم هم درآمد: رئیسی تدبیر مناسبی بیندیشد