Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، میدان مشترک پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین مخزن گازی کشور به‌ تنهایی نیمی از ذخایر گاز طبیعی ایران را در خود جای داده است. اهمیت این میدان مشترک به‌اندازه‌ای است که بخش مهمی از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران طی دو دهه اخیر به آن اختصاص یافته است.

برداشت گاز ایران از میدان گازی پارس جنوبی در سال ۱۳۸۱ شمسی (۲۰۰۳) با بهره‌برداری از فاز‌های ۲ و ۳، به ۵۶ میلیون مترمکعب در روز رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رقم با به بهره‌برداری رسیدن فاز‌های یک، ۴ و ۵، ۶ و ۷ و ۸ و ۹ و ۱۰ در سال ۱۳۸۸ به ۲۸۵ میلیون مترمکعب در روز رسید. از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۲ با توسعه همزمان فاز‌های پارس جنوبی و عدم اولویت‌بندی پروژه‌ها، شاهد افزایش ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک در سمت ایران نبودیم، اما در سال ۹۲ با اولویت‌بندی فاز‌ها و تمرکزدهی به بهره‌برداری سریعتر از فاز‌های با پیشرفت فیزیکی بالاتر، رفته رفته فاز‌های ۱۲ و ۱۵ و ۱۶ به مدار بهره‌برداری وارد شدند و در سال ۱۳۹۵ ظرفیت تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی به ۴۵۳ میلیون مترمکعب رسید.

توسعه در پارس جنوبی با سرعت ادامه یافت و با بهره‌برداری از فاز‌های ۱۷ و ۱۸، ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ در سال ۹۶ به رکورد تولید ۵۷۰ میلیون مترمکعب در روز و با بهره‌برداری از سکو‌های A و C فاز ۱۴ در سال ۹۷ به ظرفیت تولید ۶۱۰ میلیون مترمکعب در روز رسیدیم.

در آخرین روز‌های اسفندماه سال ۹۷ نیز با بهره‌برداری از دو سکوی دریایی فاز ۱۳ و دو سکوی دریایی فاز‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴، ظرفیت برداشت روزانه گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی به ۶۶۰ میلیون مترمکعب رسید.

این ظرفیت باز هم قرار است در سال ۹۸ افزایش یابد، چرا که پروژه‌های توسعه‌ای در فاز‌های ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ و همچنین فاز ۱۴ پارس جنوبی در حال انجام است.

طبق آخرین برنامه‌ریزی مجموعه شرکت ملی نفت ایران، در سال جاری شاهد بهره‌برداری از ۵ سکوی جدید در فاز‌های مختلف پارس جنوبی و افزایش ظرفیت حدود ۷۰ میلیون مترمکعبی تولید روزانه گاز غنی از مخزن این میدان مشترک هستیم.

* جزئیات افزایش ظرفیت در فاز ۱۳ پارس جنوبی

پس از گذشت حدود ۸ سال و ۱۱ ماه از آغاز توسعه این فاز، پیشرفت کلی این پروژه از مرز ۹۳ درصد عبور کرده است. در روز‌های پایانی سال گذشته از مجموع ظرفیت برداشت ۵۶ میلیون مترمکعبی گاز غنی در این فاز، با بهره‌برداری از دو سکو، حدود ۲۸ میلیون مترمکعب ظرفیت برداشت گاز به بهره‌برداری رسید.

هم‌اکنون دو سکوی دریایی باقی‌مانده این فاز به‌نام‌های ۱۳A و ۱۳C در یارد بندرعباس شرکت صدرا در حال تکمیل است.

طبق جدیدترین برنامه‌های مصوب مجموعه شرکت ملی نفت ایران، سکوی ۱۳C در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و بهره‌برداری از سکوی ۱۳A به سال آینده موکول خواهد شد.

با نصب و بهره‌برداری از سکوی ۱۳A، به‌میزان ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز (حدود ۱۴ میلیون مترمکعب) به ظرفیت تولید روزانه گاز کشور در سال جاری افزوده می‌شود.

* جزئیات افزایش ظرفیت در فاز ۱۴ پارس جنوبی

دو سکوی دریایی فاز ۱۴ در سال گذشته وارد مدار بهره‌برداری شد و تولید روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش از مخزن پارس جنوبی در این پروژه محقق شد. هم‌اکنون بخش دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی شرایط مطلوبی دارد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، مقرر است دو سکوی باقی‌مانده این طرح با ظرفیت روزانه هر یک ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب تا پایان سال جاری وارد مدار تولید شده و با توجه به آماده نشدن واحد‌های پالایشگاهی این پروژه، گاز تولیدی این دو سکو به یکی از پالایشگاه‌های پارس جنوبی برای تصفیه ارسال شود.

با بهره‌برداری از دو سکوی باقی‌مانده این فاز، یک میلیارد فوت‌مکعب (حدود ۲۸ میلیون مترمکعب) به ظرفیت روزانه تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

* جزئیات افزایش ظرفیت در فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی

در روز‌های پایانی سال گذشته شاهد بهره‌برداری کامل از پالایشگاه خشکی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی و بهره‌برداری از نیمی از ظرفیت این فاز‌ها در بخش برداشت گاز از مخزن پارس جنوبی بودیم به‌طوری که از مجموع ظرفیت برداشت ۵۶ میلیون مترمکعبی گاز غنی در فاز‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ حدود ۲۸ میلیون مترمکعب ظرفیت برداشت گاز به بهره‌برداری رسید.

تاکنون سکو‌های ۲۲ و ۲۴A در محل پروژه نصب شده و ساخت سکو‌های ۲۳ و ۲۴B در مراحل نهایی تکمیل است. طبق جدیدترین برنامه‌های مجموعه شرکت ملی نفت ایران، این دو سکو تا نیمه اول سال جاری وارد مدار تولید شده و برداشت گاز ترش از فاز ۲۲-۲۴ پارس جنوبی به ظرفیت کامل خواهد رسید.

با بهره‌برداری از این دو سکو، یک میلیارد فوت‌مکعب (حدود ۲۸ میلیون مترمکعب) به ظرفیت روزانه تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

علاوه بر این ۷۰ میلیون مترمکعب افزایش ظرفیت تولید روزانه گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی، طبق گفته محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت ملی نفت و گاز پارس، با تنظیم پارامتر‌های عملیاتی ۶ سکوی نصب‌شده در سال ۹۷، روزانه حدود ۱۸ میلیون مترمکعب نیز افزایش تولید پیش‌بینی شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گاز شرکت ملی نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۹۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یابد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران همسو با سایر کشورهای جهان، گام‌های اساسی برای افزایش تعداد نیروگاه‌ها و ظرفیت تولید برق هسته‌ای برداشته است.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی در جریان بازدید از واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر درباره میزان برق هسته‌ای تولید شده در این نیروگاه اظهار داشت: ‌ در یک دهه گذشته ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق در نیروگاه اتمی بوشهر تولید شده است.

وی افزود: سال ۱۴۰۲ جشن دهمین سال تولید برق از نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد و بر اساس آمار در یک دهه گذشته ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای در این نیروگاه تولید شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: تولید این میزان برق هسته‌ای، موجب صرفه‌جویی ۱۰۳ میلیون بشکه نفت خام شده که ارزش این میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی بیش از ۸ میلیارد دلار است.

اسلامی خاطرنشان کرد: تاکنون با تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای، ‌نیروگاه اتمی بوشهر توانسته ۴ بار هزینه صرف شده بابت احداث خود را تامین کند.

وی با بیان اینکه تحقق تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای از موضوعات مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است؛ گفت: این طرح مهم با جدیت در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد و بلوغ هسته‌ای کشور از طریق تولید انرژی و برق هسته‌ای با جدیت دنبال می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به سهم ۱۱ درصدی برق هسته‌ای تولیدشده در نیروگاه‌های اتمی جهان عنوان کرد: در جریان برگزاری بیست و هشتمین اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی سازمان ملل مقرر شد تا سال ۲۰۵۰ ظرفیت انرژی هسته‌ای برای تولید برق جهانی سه برابر شود که ما نیز گام‌های اساسی برای افزایش تعداد نیروگاه‌های اتمی کشور خود برداشته‌ایم.

دیگر خبرها

  • افزایش فعالیت‌های اکتشاف معادن در آذربایجان‌شرقی
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • افزایش شمار پروژه‌های خدماتی در نفت و گاز آغاجاری
  • مجتمع کُک طبس باید به حداکثر ظرفیت تولید برسد
  • ترافیک مرکز کرج با بهره برداری از امتداد بلوار ماهان کاهش می یابد/ متمم موافقت نامه باغ ارتش بزودی در شورای شهر کرج مطرح می شود
  • ماجرای دنباله دار افزایش ۵۰ درصدی قیمت پژو پارس؛ وزیر صمت و شورای رقابت چه می گویند؟ | قیمت های جدید را ببینید
  • تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یابد
  • بهره برداری و آماده بکار بودن ۱۶ دستگاه دیزل ژنراتور در خراسان شمالی 
  • صدور هزار و ۳۴۲ پروانه بهره‌برداری در خراسان رضوی