Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-19@19:39:32 GMT

سریال‌های رمضان؛ ضعیف، متوسط، خوب

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۹۱۹۳

سریال‌های رمضان؛ ضعیف، متوسط، خوب

در ماه رمضان عموم مردم بعد از افطار اوقات فراغت و استراحت خود را با تماشای آثار نمایشی سپری می‌کنند. به همین جهت در ماه رمضان تلویزیون مخاطبان بیشتری دارد و زمان بهتری برای جذب مخاطب است.

مهمترین نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد غیبت سریال طنز یا کمدی جدید در جدول پخش برنامه‌های امسال است، با توجه به استقبال همیشگی جامعه از فیلم و سریال‌های کمدی این رویکرد صدا و سیما حتی در تعارض با رویه سابق خودش است که همواره برای این ماه یک یا دو سریال طنز و مفرح تولید می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 سریال جدید در ماه رمضان امسال از تلویزیون در حال پخش است که تا به حال تقریبا بیش از ثلث ماه رمضان سپری شده است می‌توان نگاهی بر آنها داشت:

از یاد رفته‌ها / بهرام بهرامیان

شبکه یک سریال «از یاد رفته‌ها» را در حال پخش دارد که قصه آن در یک بستر تاریخی در زمان پهلوی اول می‌گذرد و علی رغم استفاده از بازیگرانی چون حسین یاری، رضا یزدانی، هلیا امامی، حسین پاکدل و سیما تیرانداز و ... مخاطب را مجاب نمی‌کند که به شکلی پیگیر آنرا دنبال کند.

اولین مسئله این است که این سریال به سرعت یادآور مجموعه شهرزاد است که در شبکه نمایش خانگی پخش شد، هم بستر تاریخی داستان، هم رابطه عشقی مثلثی و ارتباطات عاشق بد طینت و عاشق نیک سرشت، توطئه و نیرنگ برای رسیدن به معشوق و ...


نکته دیگر سریال این است که اشاراتی به مبارزات با رژیم پهلوی و اتفاقات ناشی از کشف حجاب و ... در کنار داستان عشقی را مطرح می‌کند که باز هم در شهرزاد چنین تمی وجود داشت.

واقعیت این است که شهرزاد یک استانداردی را برای مخاطب پایه‌گذاری کرده است و سطح انتظار مخاطب را تا درجه‌ای بالا برده است که پا گذاشتن در چنین راهی ریسکی بزرگ است و همین قضیه به پاشنه آشیل «از یاد رفته‌ها» تبدیل شده است.

شاید برای مخاطبی که سریال شهرزاد را ندیده است این سریال جذابیتی‌هایی داشته باشد اما قطعا برای کسی که شهرزاد را دیده است این سریال هیچ جذابیتی ندارد.

چون تلویزیون ما متعلق به بخش خصوصی نیست از مدیران تلویزیون انتظار می‌رود در تولید سریال‌هایی که نیازمند صرف هزینه و زحمت زیاد است بیش از این دقت داشته باشند چون سهل انگاری در این بخش نتیجه‌اش از دست رفتن سرمایه و اعتبار است آن هم در زمانه‌ای که رقیبان از همه طرف در جذب مخاطب تلاش می‌کنند.
 

دلدار / برادران محمودی

سریال «دلدار» کاری از برادران محمودی از شبکه 2 در حال پخش است، که با مطرح کردن مسائل امروزی و تکیه بر المان‌های حال حاضر در جامعه، به موضوع جوانان و خانواده و فاصله طبقاتی می‌پردازد. بازیگرانی چون محمدرضا غفاری، سوگل خلیق، مریم بوبانی، بهزاد فراهانی، پریوش نظریه و حسام محمودی و کمند امیرسلیمانی و … در آن حضور دارند.

اگرچه سریال به لحاظ کارگردانی قابل قبول است اما بزرگترین مشکل آن در بخش فیلمنامه است، فیلمنامه‌ای قابل پیش‌بینی و کشدار، فارغ از این قضیه عشق میان پسر فقیر و دختر پولدار یا برعکس هم باز یک اتفاق کلیشه‌ای و تکراری است، به گونه‌ای می‌توان گفت این تم در سریال‌های برادران محمودی به رویه‌ای ثابت تبدیل شده است.


یک نکته عجیب شباهت‌های چند نقش در سریال قبلی برادران محمودی (سایه‌ بان) و دلدار است مثلا رویا جاویدنیا که در سریال «سایه‌بان» در نقش مادر «آرمان» پسر نسبتاً ثروتمند حضور داشت، در «دلدار» هم نقش مادر «رونا»، طرف ثروتمند این قصه عاشقانه را بازی می‌کند. علی اوسیوند در سریال «سایه‌بان» دغدغه بیکار نشدن کارگرهای کارگاه مبل‌سازی‌اش را داشت، در سریال «دلدار» هم صاحب یک فروشگاه مبل‌ است و چنین دغدغه‌ای دارد!

«دلدار» نه از آن دست سریال‌هایی است که یک شکست برای سازندگانش تلقی شود و نه چنان اتفاق بکر و جدیدی است که یک برگ برنده برای تلویزیون در ماه رمضان باشد، مصداق یک سریال متوسط.

کارنامه برادران محمودی در سینما بسیار موفق‌تر از تلویزیون است، انگار که از برخی محدودیت‌های تلویزیون بر سر راه آنها نباشد عملکردی بسیار بهتر از خود نشان می‌دهند.
 

برادر جان / محمدرضا آهنج

سریال «برادر جان» شبکه سوم سیما با بیشترین استقبال را در میان سریال‌های ماه رمضان امسال مواجه شده است، قصه سریال در بین 2 خانواده است (2 باجناق) که در گذشته آنها اتفاقی رخ داده و تاثیرات آن تا به امروز در زندگیشان ادامه پیدا کرده است.

ترکیب بازیگران سریال عبارت است از: علی نصیریان، حسن پورشیرازی، حسام منظور، افرین عبیسی، سعید چنگیزیان، کامران تفتی، سجاد افشاریان، ندا جبرئیلی، نسیم ادبی، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی، محبوبه صادقی، جلیل فرجاد و لعیا زنگنه.

نویسنده فیلمنامه سعید نعمت الله است که در تلویزیون و سریال نویسی برای خود اسم و رسمی کسب کرده است و فضاهای فیلمنامه‌ای او مختص به خودش است، متن‌هایی تحت تاثیر ادبیات مسعود کیمیایی و تا حدی علی حاتمی.


3 تیپ شخصیت را تقریبا در اکثر آثار نعمت الله می‌توان پیدا کرد، لوتی، عصبانی و قلدر. لوتی مانند کریم بوستان و دایی توکل، عصبانی مانند آراز و پسر کریم بوستان و قلدر مانند حنیف.

دیالوگ نویسی سعید نعمت الله هم مختص به خودش است و با استفاده از ترکیب‌ها و استعاره باعث می‌شود که مخاطب همواره درگیر کلامی شود که از دهان کاراکترها خارج می‌شود. البته گاهی اوقات این فرم دیالوگ‌نویسی با انتقاداتی هم همراه است و آنرا از زبان محاوره جامعه به دور می‌دانند ولی بهر جهت همین خصوصیت بخشی از سبک نویسنده آن شده است.

از نکات بارز دیگر این سریال بازی درخشان علی نصیریان در نقش کریم بوستان است که حضور دوباره نصیریان بعد از مدتها در تلویزیون با تحسین منتقدین و کارشناسان و مخاطبین سریال همراه گشته است. غیر از بازی استادانه نصیریان بازیگران دیگر سریال هم بسیار خوب ظاهر شده اند و هر بازیگر متناسب با نقشش انتخاب شده است و نمی‌توان از این چینش درست غافل شد.

در سریال برادر جان تیم سازنده می‌دانند به دنبال چه هستند و سبکی انتخاب شده که کل مجموعه سریال در راستای رسیدن به این استایل است، به همین دلیل ساختار اثر و موضوع آن هماهنگ بوده و مخاطب را هم با خود همراه کرده است.

* عصرایران

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۹۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر ناگهانی آمار پربیننده ترین برنامه ماه رمضان تلویزیون / محفل چگونه صدرنشین شد؟

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، رسانه ملی سالهاست در ماه مبارک رمضان با تأمین و ارائه برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی برای مخاطبان سعی دارد پاسخگوی نیازهای مردم در این ایام باشد و هر ساله در پایان ماه مبارک، مرکز تحقیقات صدا و سیما رمضان بر اساس نظرسنجی‌هایی که از قشرهای مختلف مردم انجام می‌شود، پرمخاطب ترین برنامه‌های سیما را اعلام می‌کند.

بیشتر بخوانید: «زندگی پس از زندگی» و «محفل» در صدر پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون/ vod ها نرخ برنامه‌سازی را افزایش داده‌اند

امسال نیز با اتمام ماه مبارک رمضان و طبق روال سالهای گذشته، برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون به ترتیب اول(پرمخاطب ترین) تا سوم اعلام شد و برای پنجمین بار نیز، ویژه برنامه «زندگی پس از زندگی» که از شبکه چهار سیما و در ساعات نزدیک به افطار پخش می شود به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه رکورددار معرفی و کسب مقام نخست پربیننده‌ترین برای این برنامه بارها از بخش‌های خبری شبکه‌های خبری سیما نیز اعلام شد.

اما تنها پس از گذشت سه روز از اعلام رسمی این گزارش در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول سیما، مورخ شنبه ۲۵ فروردین‌ماه و گذشت یک هفته از ماه مبارک رمضان، امروز در جریان برگزاری نشست خبری تعدادی از مدیران رسانه ملی با اصحاب رسانه به طور ناگهانی این آمارها تغییر کرد و محسن شاکری نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما بر خلاف تمام نظرسنجی‌های قبلی اعلام شده، اعلام کرد:«در آخرین نوبت نظرسنجی انجام شده، «محفل» پرمخاطب‌ترین شد و در دو نظرسنجی قبلی، «زندگی پس از زندگی» در صدر بود که در آخرین نوبت، «محفل» بالا آمد و «محفل» ۲۷.۹ درصد و «زندگی پس از زندگی» ۲۷.۱ درصد مخاطب داشتند».

حال با این تغییر عجیب و ابهام برانگیز نتایج آماری، ممکن است پرسش‌هایی برای مخاطبان تلویزیون مطرح شود که:

۱- چرا نظرسنجی‌های انجام شده در سالهای گذشته پس از اعلام رسمی تغییری نداشته‌اند؟

۲- چرا پس از یک هفته از اتمام ماه رمضان و پس از اعلام رسمی قبلی (که دو روز پس از پایان رمضان و برای چندمین بار از شبکه های سیما اعلام شده بود زندگی پس از زندگی جایگاه پربیننده ترین برنامه را کسب کرده) به ناگاه این آمارها تغییر کرده؟

۳- آیا شیوه نظرسنجی‌ها در مرکز تحقیقات صدا و سیما طی یک هفته گذشته تغییر کرده است؟

۴- در مدتی که از ماه مبارک رمضان گذشته و هیچ یک از این دو برنامه پخش نمی‌شوند، قاعدتا تغییری در بینندگان و مشاهده برنامه‌ها رخ نمی‌دهد، پس آمارها چگونه تغییر کرده‌اند؟

۵- پدیدار شدن تفاوت یک شبه بین نتایج این دو برنامه(آن هم در حد دهم درصد) چگونه و بر اساس کدام نظرسنجی یا روشی صورت گرفته که از نظرسنجی قبلی درست تر است؟

۶- اگر گفته شود، «تمام نظرسنجی‌های قبلی که حین و در پایان رمضان به نفع زندگی پس از زندگی اعلام شد صحیح نبوده و نظرسنجی فعلی صحیح است» آنگاه این پرسش مطرح می‌شود که پس چه تضمین و اعتباری برای صحت دیگر نظرسنجی های مرکز تحقیقات وجود دارد؟

۷-اگر « نظرسنجی های قبلی که حین و در پایان رمضان در مورد برنامه زندگی پس از زندگی اعلام شد، درست بوده‌اند» آنگاه این پرسش مطرح می‌شود که چگونه و چرا پس از گذشت هفت روز از ماه مبارک رمضان که این دو برنامه پخش نمی‌شوند آمارگیری جدید انجام شده است؟.

حال باید دید وقتی قرار است کمتر از ۲۴ ساعت دیگر، جلسه سالانه تقدیر از برنامه‌های رمضانی امسال با حضور تهیه کنندگان برنامه‌ها و برخی مدیران در سازمان صدا و سیما برگزار شود، آیا پاسخی به مخاطبان ارائه خواهد شد؟.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1227502 برچسب‌ها سازمان صدا وسیما

دیگر خبرها

  • پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون/ از «محفل» تا «زیرخاکی»
  • بالاگرفتن نقدها به سریال‌های رمضانی/ هیس هیچی نیس!
  • افزایش مخاطبان رسانه ملی
  • آمار مخاطبان در نوروز و رمضان ۸ درصد افزایش داشته است
  • تسخیر «سینمای ایران» با کمدی اتفاق خوبی نیست
  • تغییر ناگهانی آمار پربیننده ترین برنامه ماه رمضان تلویزیون / محفل چگونه صدرنشین شد؟
  • زشت و زیبای سریال افعی تهران | سحر دولتشاهی تراپیست است یا ...؟
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی
  • همای سعادت بر شانه افعی تهران / در «افعی تهران» تعادل برقرار است
  • فضای‌مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ملی