Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-29@05:46:56 GMT

۱۱ دلیلی که باعث ادغام وزارت بازرگانی و صنایع و معادن شد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۹۲۳۴

۱۱ دلیلی که باعث ادغام وزارت بازرگانی و صنایع و معادن شد

یک کارشناس مسائل راهبردی با اعلام اینکه ۱۱ دلیل باعث ادغام وزارت بازرگانی و صنایع معادن شد، گفت: راه حل تنظیم بازار و حل مشکل معیشتی مردم و رفع مشکل بنگاه ها در تفکیک وزارت صمت نیست بلکه در مدیریت درست و جهادی و عالمانه است . ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰ اقتصادی صنعت و تجارت نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیدعلیرضا شجاعی سخنگو و معاون اسبق وزارت صنعت معدن و تجارت با اشاره به نامه غضنفری وزیر اسبق وزارت صنعت معدن و تجارت به رئیس قوه مقننه در دلایل مخالفت با تفکیک وزارت صمت، به تشریح دلایل ادغام پرداخت و تفکیک را در شرایط فعلی یک خطای استراتژیک دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه نخستین بار موضوع ادغام حوزه تولید و تجارت از سازمان توسعه تجارت که متلی تجارت خارجی و صادرات است مطرح شد، گفت: دلایل مختلفی برای ارائه لایحه ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن به مجلس شورای اسلامی وجود داشت. تقدیم این لایحه پس از حدود دو سال مطالعۀ مشکلات موجود در داخل کشور و بررسی ساختارهای وزارتخانه‌ای در برخی دولت‌های خارج از کشور انجام شد.

شجاعی در ادامه به برخی از دلایلی که باعث شد بر اساس قانون برنامه پنج‌ساله، ادغام دنبال شود اشاره کرد و توضیحات مبسوطی در مورد هر یک ارائه داد.

تجارت، حلقه قبل و بعد تولید و لزوم نگاه سیستمی به این موضوع.طولانی بودن فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار به دلیل شیوه‌های مختلف کاری در دو وزارتخانهاختلافات بسیار میان دو وزارتخانه و زیرمجموعه‌های آنها در مورد تعرفه‌های وارداتی و عوارض صادراتیضعف پاسخگویی در مورد مشکلات تولید و تجارت و متهم کردن یکدیگر در فضای رسانه‌ایتضاد و ناسازگاری میان تصمیمات و سردرگمی فعالان بخش خصوصیاعتراضات بخش تولید نسبت به واردات بی رویه از سوی وزارت بازرگانی و یا شرکت‌های زیرمجموعهانتقادات مصرف‌کنندگان نسبت به کمبود کالا و یا پایین بودن کیفیت برخی کالا و شکل‌گیری انحصارات لزوم رعایت قوانین اصل 44 قانون اساسی و خروج دولت از تصدی‌گری وجود قوانین بالادستی مبنی بر کوچک‌سازی دولت و عدم گسترش ساختار نیاز به کاهش هزینه‌های اداری و پرسنلی و تشکیلاتی نیاز به مدیریت واحد اقتصادی برای توسعه صادرات غیرنفتی و رعایت موازین اقتصاد مقاومتی

وی موفقیت دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن در اجرای هدفمندی یارانه ها را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد که این دو وزارتخانه به میزانی از بلوغ رسیده بودند که بتوان ادغام را در آنها شکل داد.

شجاعی در ادامه به اجمال به شرح وظایف و ساختار پیشنهادی وزارتخانه ادغامی که در سال های 91 و 92 آماده و حتی در رسانه ها منتشر شد پرداخت و از اینکه طی 7 سال گذشته دولت و مجلس نسبت به تصویب آن اهمال کردند و همین امر باعث شد موضوع تفکیک مطرح شود ابراز تأسف کرد.

معاون اسبق برنامه ریزی وزارت صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: علیرغم فشار سنگین تحریم‌های بین‌المللی سال 91 و 92 وزارت صمت سعی کرد تا حد ممکن فرآیندها را کوتاه و موضوع تولید و تجارت را در ستاد و در همه استان‌ها به هم گره زده و تصمیمات سیستمی و دربرگیرنده منافع دو طرف اخذ نماید.

وی تأکید کرد راه حل تنظیم بازار و حل مشکل معیشتی مردم و رفع مشکل بنگاه ها در تفکیک وزارت صمت نیست بلکه در مدیریت درست و جهادی و عالمانه است و نباید ضعف مدیریتی و برنامه ریزی نادرست و بی توجهی به محیط و اعتماد بیش از حد به برجام را به پای ادغام گذاشت.

دستور وزیر صنعت برای برخورد قاطع با قاچاق، دلالی و احتکار بدون ترس از جنجال‎هاشکست سیاست وزارت صنعت در قیمت‌گذاری خودرو 5 درصد زیر حاشیه بازاردستور خودرویی رحمانی به دو معاونت وزارت صنعتطرح سوال از وزیر صنعت تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد


انتهای پیام/

R1012125/P/S7,78/CT1 واژه های کاربردی مرتبط وزارت صنعت و معدن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت صنعت و معدن وزارت صنعت و معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۹۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش میزان اشتغال در بخش صنعت گناباد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، رییس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد گفت: ۲۳ مجوز جدید با حجم سرمایه گذاری شش هزار و ۶۵۶ میلیارد ریال در سال گذشته (۱۴۰۲) در این شهرستان صادر شد و این بخش با مجموع ۹۴۰ شغل جدید رتبه نخست اشتغالزایی را بین سایر بخش‌ها در گناباد کسب کرد.

هادی ایزدی  افزود: : از مجموع ۹۴۰ نفر شغل جدید در سال۱۴۰۲ در بخش صنعت و معدن و تجارت گناباد ۲۴۸ شغل در بخش صنعت و معدن و ۶۹۲ شغل در بخش تجارت بوده است و تاکنون از این تعداد ۵۵۶ مورد درسامانه رصد ثبت شد.

وی گفت: تعداد پروانه‌های کسب جدید در سال گذشته در گناباد با افزایش ۱۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۶۹۲ پروانه افزایش یافت و ۵۱ پروانه کسب از این تعداد برای ایثارگران صادر شد و ۱۰۰ واحد کسب بدون پروانه در این شهرستان هم تعیین تکلیف و تعداد این واحد‌های تعیین تکلیف شده به ۳۳۴ واحد افزایش پیدا کرد.

۱۸۸ واحد صنعتی در زیربخش‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی در بخش صنعت گناباد فعالیت دارند که برای راه‌اندازی آنها چهار هزار و ۷۰۸ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و برای سه هزار و ۶۹۵ نفر به طور مستقیم و ۲ برابر این تعداد به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌اند.

سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در این شهرستان فعال است.


دیگر خبرها

  • ضرورت یکپارچگی پتروشیمی‌ها دراجرای راهبرد جهش تولید بامشارکت مردم
  • ضرورت همکاری و یکپارچگی پتروشیمی‌ها در اجرای راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • ترکیه صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی را قاطعانه رد کرد
  • شمار زیادی از تجهیزات صنایع نفت و گاز در ۱۴۰۲ بومی‌سازی شد
  • افزایش میزان اشتغال در بخش صنعت گناباد
  • تعرفه برق تأسیسات گردشگری تعیین شد
  • هدف وزارت کار برای جهش ۲۰درصدی تولید صنایع بزرگ
  • پربازدیدترین مکان‌های تاریخی تهران کجاست؟
  • رشد۴۰ درصدی سرمایه‌گذاری در احیا معادن راکد استان زنجان
  • صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در یک‌هزاروچهارصدودو