Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@03:23:47 GMT

12 گونه گیاه دارویی خراسان شمالی در معرض انقراض

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۹۲۸۴

12 گونه گیاه دارویی خراسان شمالی در معرض انقراض

بجنورد- ایرنا- یک محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: 12 گونه گیاه دارویی این استان، به علت خشکسالی و برداشت های غیراصولی در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

مهدی ایمانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ثعلب، بادرنج بویه عشق آبادی، آق باش و آویشن برگ باریک از جمله این گیاهان در معرض انقراض است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه در این استان 350 گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای شناسایی شده، افزود: بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند، اما برداشت های غیراصولی از اصلی ترین مخاطراتی است که رویشگاه گیاهان دارویی را تهدید می کند.
این محقق منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: برداشت های غیراصولی سبب تخریب عرصه ها و رویشگاه ها شده است.
وی با بیان اینکه طبیعت استان، ذخیره گاه ژنتیکی است که باید صیانت شود، افزود: بهره برداری از گیاه دارویی باید در قالب طرح و به صورت زراعی انجام شود و برداشت آن باید در قالب طرح های زراعی، کشت و توسعه یابد.
وی نبود واحدهای فرآوری را از دیگر مشکلات برای توسعه گیاهان دارویی برشمرد و گفت: اکنون تنها یک واحد فرآوری گیاهی در منطقه جاجرم در حال فعالیت است.
ایمانی اظهار داشت: مردم معمولا گیاهان دارویی را به صورت تفنن برداشت می کنند اما این برداشت ها با تخریب رویشگاه ها همراه است و این خسارت ها، جبران ناپذیر است.
وی با اشاره به مصرف گیاهان مرتعی به عنوان دارو گفت: داروهای گیاهی عوارض کمتری دارند و به همین لحاظ در سطح دنیا، مصرف داروهایی که منشا دارویی دارند، مورد اقبال قرار گرفته و این بدان معنا نیست که توصیه به مصرف گیاه، به عنوان دارو باشد.
این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: مصرف گیاه مرتعی به عنوان دارو حتما باید با مشاوره و نظر پزشک باشد در غیر این صورت، بروز مشکل دور از انتظار نیست.
بر اساس این گزارش، در سطح جهان بیش از 30 هزار گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است.
تنوع گیاهان در ایران سه برابر بیش از تنوع این گونه ها در اروپا است و این مزیتی برای کشور ما به شمار می رود.
هشت هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که 2 هزار و 300 گونه گیاهی از این تعداد، ارزش دارویی دارد و رویش هزار و 782 گونه از این گیاهان منحصر به ایران است.
در خراسان شمالی هم 350 گونه گیاه دارویی وجود دارد.
سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان شمالی هزار و 285 هکتار با تولید هزار و 920 تن است که گیاهان دارویی معروف ترین آنها زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی و کتان است.
7185/5132

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد منابع طبيعي گياه دارويي خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۹۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌های لرستان است، گفت: محصولات سبزی و صیفی در این گلخانه‌ها تولید می‌شود.

محمدحسن کیانی‌فر با اشاره به تولید بیش از ۱۶ هزار تن محصولات گلخانه‌ای به‌صورت سالانه در لرستان، اضافه کرد: محصولات صیفی و جالیزی در این گلخانه‌ها کشت می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با اعلام اینکه هشت هکتار از سطح گلخانه‌های این استان به گل شاخه‌بریده شامل انواع رز اختصاص دارد، گفت: گل‌های شاخه‌بریده گل‌ها یا غنچه‌هایی به‌همراه ساقه و برگ است که برای دسته‌گل، سبد گل و یا حلقه‌گل استفاده می‌شود.

کیانی‌فر با بیان اینکه بیش از ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی به‌صورت سالانه در لرستان تولید می‌شود، یادآور شد: شش‌هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول است.

وی با تأکید به صادرات ۹۰ درصد گیاهان دارویی به خارج لرستان، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد مازاد میوه‌های درختی نیز به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به صادرات محصولات گلخانه‌ای  گفت: بیش از ۵۰ درصد محصولات گلخانه‌ای این استان به خارج از کشور صادر می‌شود.

به گفته کیانی‌فر بیش از ۳۲۰ هزار تن محصولات باغی شامل میوه‌ها، تولیدات گلخانه‌ای، گیاهان دارویی و قارچ به‌صورت سالانه در لرستان تولید می‌شود.

دیگر خبرها

  • تولد غیرمعمول اورانگوتان نادر، دانشمندان را امیدوار کرده است
  • تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند
  • گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان
  • برق هیچ چاه مجاز دارای اضافه برداشت در خراسان شمالی شارژ نمی شود
  • کشت سماق برای اولین بار در شهرستان اهر
  • ممنوعیت برداشت گیاهان مرتعی و دارویی در کرمان 
  • نورهای مصنوعی جایگزین نورخورشید برای رشد گیاهان
  • ممنوعیت برداشت هر گونه گیاه مرتعی و دارویی در استان کرمان
  • ممنوعیت برداشت هر گونه گیاهان مرتعی و دارویی در استان کرمان