Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@19:22:57 GMT

۱.۲۴ درصد؛ نرخ رشد جمعیت استان زنجان در ۶۰ سال اخیر

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۹۵۴۳

۱.۲۴ درصد؛ نرخ رشد جمعیت استان زنجان در ۶۰ سال اخیر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: سال ۹۵ با نرخ رشد ۱.۲۴ درصد، کم‌ترین نرخ رشد را در ۶۰ سال اخیر داشته است.

‌به گزارش ایسنا، شهرام طهماسبی صبح امروز در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان، اظهار کرد: اولین سرشماری کشور در سال ۱۳۳۵ انجام و قریب به ۱۹ میلیون نفر جمعیت در کشور ثبت شد و میزان جمعیت در کشور در سرشماری سال ۹۵ به بیش از ۸۰ میلیون نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول ادامه داد: بر اساس آمار سرشماری‌های در طی ۶۰ سال اخیر در سال ۶۵ کشور بیشترین نرخ رشد را با ۴ درصد داشت و کم‌ترین نرخ رشد مربوط به سال ۹۵ با ۱.۲۴ درصد بوده است که در این سال جمعیت استان بیش از یک میلیون و ۵۲ هزار نفر بوده است.

وی افزود: در سال ۹۵، استان زنجان ۱.۳ درصد از جمعیت کشور را داشت که این مهم در برخی استان‌ها نظیر سمنان و ایلام زیر یک درصد بوده و این استان‌ها توزیع جمعیتی پایینی دارند.

طهماسبی تصریح کرد: سهم جمعیت استان‌ها در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۵ نشان می‌دهد که در ۱۷ استان کشور شاهد کاهش سهم جمعیتی هستیم که استان زنجان بین این ۱۷ استان قرار دارد و در ۱۳ استان نیز شاهد افزایش سهم جمعیتی در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ هستیم. بالاترین سهم جمعیتی در سال ۹۵ مربوط به استان تهران با ۱۶.۶ درصد و کم‌ترین سهم جمعیتی مربوط به استان ایلام با ۷۳ صدم درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، یادآور شد: در سال ۹۵ میزان شهرنشینی در کشور ۷۴ درصد و در استان زنجان ۶۷.۳ درصد است و انتظار می‌رود که این شاخص در ۱۴۰۵ در کشور ۷۷.۴ درصد و در استان زنجان به ۷۰.۵ درصد برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۵ جمعیت شهری زنجان به یک میلیون و ۱۶۳ هزار نفر و جمعیت روستایی ۸۲۰ هزار نفر نیز برسد.

وی اظهار کرد: بررسی روند تغییرات جمعیت شهری و روستایی استان در طی ۲۵ سال اخیر نشان می‌دهد که در طول این سال‌ها از سهم جمعیتی روستایی کاسته و به سهم جمعیت شهری اضافه شده است، به نحوی که در سال ۱۳۷۵ برای اولین‌بار سهم جمعیت شهری از جمعیت روستایی پیشی گرفته و این روند افزایش تا سرشماری ۱۳۹۵ نیز ادامه داشته است.

بایستگی ایجاد زیرساخت برای زمان افزایش جمعیت کهنسال

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفت: جمعیت به کهنسالی نزدیک می‌شود که باید تمهیدات لازم در این‌باره برای دهه‌های آتی اندیشیده شود.

به گزارش ایسنا، خدابخش مرادی‌نافچی هم در این جلسه اظهار کرد: توجه به مباحث نظری حوزه جمعیت ضروری است و این توجه به مباحث نظری سبب می‌شود که تصمیم‌سازی در رابطه با جمعیت، به مراتب دقیق‌تر و با ریسک پایین‌تری باشد.

این مسئول ادامه داد: بنا به آمار اعلام شده، وضعیت کشور و استان در دارا بودن جمعیت ۱۴ تا ۲۹ سال مناسب است و باید به این نکته توجه داشت که این جمعیت روز به روز به کهنسالی نزدیک می‌شود که باید تمهیدات لازم در این‌باره برای دهه‌های آتی اندیشیده شود.

وی با اشاره به راهبردی بودن شورای جمعیت، افزود: وقتی عنوان راهبردی بودن به جلسات اطلاق می‌شود، هدف از تشکیل جلسه علاوه بر تبیین مشکلات موجود در راستای حوزه جمعیت باید به مأموریت و وظایف دستگاه‌ها برای برطرف کردن آن باشد؛ چراکه هر دستگاهی در جلسه شأن نزولی دارد و باید بر اساس مأموریت و وظایفی که دارد، اقداماتی را انجام دهد.

مرادی‌نافچی با تاکید بر بومی‌سازی سیاست‌ها، تصریح کرد: سیاست‌های کلی در رابطه با مشکلات حوزه جمعیت تا حدودی تبیین شده است، به همین دلیل انتظار می‌رود که در جلسات آتی راهکارها بررسی و وظایف هر دستگاهی که در جلسه حضور دارد مشخص شود تا بتوان تا پایان سال اقدامات عملی در این راستا انجام شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان، یادآور شد: باید اقدامات عملی در راستای حل مشکل کاهش موالید، وضعیت طلاق، تقویت هویت ایرانی - اسلامی، افزایش سن ازدواج، کاهش باروری و …، برنامه‌ریزی و عملیاتی شود تا بتوان مشکلات را به مرور زمان حل کرد.

وی با اشاره به تشکیل ستاد صیانت از خانواده در استان، گفت: افزودن بر تعداد جلسات راهکار مناسبی نیست ولی حوزه جمعیت نیازمند تشکیل جلسات کارشناسی و حضور فعال دستگاه‌ها بر اساس وظایف آنهاست. همچنین باید از سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در این زمینه استفاده شود. علاوه بر آن به شورای راهبردی جمعیت که ماهانه باید حداقل یک‌بار تشکیل شود، به عنوان فرصتی مغتنم نگاه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۹۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌ ۳۹ میلیارد تومانی هلال احمر زنجان در حوزه درمان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان، گفت: سال گذشته ۳۹ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال کمک هزینه درمانی برای بیماران نیازمند این استان که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نبودند، پرداخت شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حکمت اله هاشمی امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر از افراد نیازمند و اقشار آسیب‌پذیر استان که توان تامین هزینه‌های درمانی، دارو و توانبخشی را ندارند و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند، حمایت مالی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس سال گذشته 2 هزار و 100 پرونده حمایتی در سطح استان زنجان در خصوص پرداخت بلاعوض هزینه‌های دارویی و درمانی تشکیل شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: برای این تعداد در مدت زمان بیان شده 38 میلیارد و 210 میلیون ریال هزینه پرداخت شده که از این میزان 2 میلیارد و 870 میلیون ریال پرداختی به افراد بیمار نیازمند معرفی شده توسط 35 خانه هلال است.

وی بیان کرد: پرداخت کمک هزینه در زمینه‌های دارو، بستری طبی و جراحی، خدمات پاراکلینیکی، تامین وسایل و تجهیزات توانبخشی به بیماران نیازمند، تحت پوشش تسهیلات حمایتی آیین‌نامه خدمات اجتماعی جمعیت هلال‌ احمر قرار دارد.

هاشمی تاکید کرد: این کمک هزینه درمانی، طی 9 مرحله برای بیماران نیازمند در شهرستان های زنجان، ابهر، خرم‌دره، خدابنده، ماهنشان، طارم، ایجرود و سلطانیه پرداخت شده است.

وی گفت: جمعیت هلال احمر به عنوان نهادی بشردوست همواره نقش محوری در فعالیت های اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چند درصد از مردم کشور‌های مختلف جهان گیاهخوار هستند؟
  • پرداخت بیش از ۳۹ میلیارد ریال کمک‌هزینه درمانی به نیازمندان
  • هلال‌احمر زنجان بیش از۳۹میلیارد ریال کمک‌هزینه درمانی پرداخت کرد
  • کمک‌ ۳۹ میلیارد تومانی هلال احمر زنجان در حوزه درمان
  • امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش ۱۵۰۰ نفر در جریان سیل اخیر
  • نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • کمک بیش از یک میلیارد ریالی زنجانی ها به مردم غزه
  • کمک بیش از یک میلیارد ریالی زنجانی‌ها به مردم غزه
  • کمک بیش از یک میلیارد ریالی مردم نوعدوست زنجان به همنوعان در غزه
  • آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است