Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@10:51:06 GMT

ناکامی خراسان شمالی در رسیدن به هدف صادراتی سال 97

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۹۵۵۵

ناکامی خراسان شمالی در رسیدن به هدف صادراتی سال 97

بجنورد- ایرنا- رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: این استان به هدف گذاری صادراتی سال 97 خود نرسید و صادرات استان در سال 97 نسبت به سال 96 با افتی معادل 10 درصد مواجه شد.

به گزارش ایرنا امین قربانی شنبه شب در کارگروه صادرات غیرنفتی این استان گفت: سال گذشته، ارزش صادرات خراسان شمالی 134.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میلیون دلار شد در حالی که هدفگذاری انجام شده در این بخش 160 میلیون دلار بود.
وی با بیان اینکه ارزش واردات کالا در سال 97 در این استان به 26 میلیون دلار رسید، افزود: واردات استان نیز نسبت به سال 96 حدود 116 درصد رشد داشت.
وی با بیان اینکه تراز بازرگانی خراسان شمالی در سال 96، 138 میلیون دلار بوده است، افزود: در سال 97، این رقم به 108 میلیون دلار کاهش یافت.
وی گفت: سهم صنعت از صادرات استان، 28 میلیون دلار بود و پتروشیمی با صدور 89 میلیون دلار تولیدات، معادل 66 درصد کل صادرات را به خود اختصاص داد.
قربانی، سهم کشاورزی از صادرات خراسان شمالی در سال گذشته را 16.5 میلیون دلار عنوان و بیان کرد: میزان صدور کالا از گمرک خراسان شمالی در سال گذشته 50 میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل از آن 31 درصد کاهش داشته است.

* دارندگان کارت از هر گمرکی صادر می کنند
رئیس گمرک خراسان شمالی علت اصلی کاهش صادرات از گمرک استان را صادر نشدن پودر آلومینا و کاهش شدید صادرات کالا از مجتمع فولاد اسفراین برشمرد.
جواد جعفری در مورد چرایی عدم صدور همه کالاهای استان از گمرک خراسان شمالی، نیز گفت: دارندگان کارت بازرگانی می توانند از هر گمرکی کالاهای خود را صادر کنند و برخی از این افراد ساکن استان نیستند.

* ضرورت شفاف سازی بازگشت ارز به استان
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز در این جلسه، خواستار ارائه گزارشی از وضعیت ارز کالاهای صادراتی استان شد.
محمود قنبری گفت: با توجه به رقم صادرات استان باید گزارش شفافی از وضعیت ارز و چگونگی بازگشت ارز به‌ صورت حواله، کالا و یا چمدانی به استان مشخص شود.
وی میزان تولید ناخالص داخلی خراسان شمالی را پایین تر از کشور دانست و افزود: این استان در شاخص‌های اقتصادی مشکلات زیادی دارد و اگر این میزان ارز به استان بازگشت داده می‌شد، تاثیر آن بر استان بارز بود.
وی با بیان اینکه بانک‌های استان ارزی معادل آنچه صادرات داشته ایم ندارند، گفت: باید تکلیف ارز کالاهای صادراتی مشخص شود.
قنبری از سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه ها و نهادهای مرتبط خواست تا گزارش روشن و موثقی از ارزهای صادراتی استان ارائه کنند تا تکلیف ارز خارج شده از استان روشن شود.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این نشست گفت: صادرات عمده خراسان شمالی، مواد پتروشیمی است که شامل 70 میلیون دلار می‌شود اما حساب مالی این شرکت در استان نیست و حواله های ارزی آن نیز در بانک های استان صادر نشده است.
در پایان این جلسه اعلام شد با وجود اینکه در برنامه ششم توسعه هدف گذاری استان برای صادرات 205 میلیون دلار است اما با توجه به شرایط موجود احتمال رسیدن به این رقم کم است و بر این اساس هدف صادراتی استان در سال جاری 150 میلیون دلار تعیین شد.
هدف گذاری صادرات سال 98 از گمرک خراسان شمالی نیز 55 میلیون دلار مشخص شد.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی، یک درصد جمعیت کشور را دارد، اما به علت پایین بودن شاخص های اقتصادی و توسعه، سهم این استان از تولید ناخالص ملی تنها نیم درصد است.
خراسان شمالی رتبه 30 کشور در زمینه تولید ناخالص داخلی را دارد.
ب/5132

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد صادرات هدف گذاري خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۹۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسین عطایی اظهار کرد: سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی، باغی و خشکبار از استان قزوین صادر می شود.

وی افزود: با توجه به پتانسیل خوب و مستعد بخش کشاورزی این استان سالانه این میزان صادرات انجام می شود و نگاه ما جایگزینی صادرات به جای واردات است.

وی اظهار داشت: سیفی‌جات گلخانه ای برای صادرات در اولویت است و در زمینه تولید مرغ نیز ظرفیت بالایی داریم اما باید یک بازار ثابت داشته باشیم تا صادرات محقق شود.

عطایی بیان داشت: چون تولید ثابت نداریم نمی توان روی صادرات پایدار حساب کرد اما قادریم تخم مرغ را صادر کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در هشتمین جلسه شورای هماهنگی روابط خارجی استان قزوین گفت: با راه اندازی صندوق حمایت توانسته مشکل صادرات کشمش را حل کند و آمادگی داریم ارتباط تعدادی از تولیدکنندگان نهال، کشمش و خشکبار و میوه را با طرف های بلاروس مهیا کنیم.

عطایی اضافه کرد: در بخش کشاورزی افراد توانمندی داریم که در صورت معرفی آنها می توان برای توسعه صادرات هم اقدام کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تجارت ایران و عراق در مسیر رشد
  • تراز تجاری منطقه آزاد قشم به مثبت ۳۱۳ میلیون دلار رسید
  • صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲
  • پیش‌بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات گاز ایران به عراق
  • رونق صادرات در جزیره جهانی قشم| تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید
  • آلمان، فرانسه و آمریکا، مقصد اول صادرات قطعات خودرو ترکیه
  • متحدان هیتلر، متحدان نتانیاهو
  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان
  • صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین