Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@01:19:57 GMT

دامپزشکی استان به دامداران هشدار داد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۹۶۸۹

دامپزشکی استان به دامداران هشدار داد

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: انجام اقدامات پیشگیرانه در دامداری‌ها و سم‌‎پاشی دام‌ها از جمله راهکارهای موثر در پیشگیری از بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو بوده و دامداران باید با رعایت موازین بهداشتی دامپزشکی از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، محمد رشتی باف با اعلام این مطلب، اظهار کرد: انگل‌های خارجی بدن دام علاوه بر خسارات اقتصادی که به صنعت دامپروری وارد می‌کند، می‌تواند زمینه‌ساز برخی از بیماری‌های واگیر دامی و همچنین بیمارهای مشترک انسان و دام شود که یکی از شناخته‌ترین این بیماری‌ها تب هموراژیک کریمه کنگو بوده که در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی می‌تواند موجب شیوع در جوامع انسانی شود؛ لذا این اداره کل در حد توان نسبت به توسعه عملیات مبارزه با انگل‌های خارجی از طریق سم پاشی بدن دام و جایگاه‌های نگهداری دام در سال جاری اقدام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری به انسان، تصریح کرد: تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار از راه‌های انتقال این نوع بیماری بوده و از دامداران خواستار آن هستیم که در نگهداری دام‌ها و تماس با آن‌ها نکات بهداشتی را رعایت کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی اضافه کرد: در سال 1397 بیش از یک میلیون و 300 هزار رأس گوسفند و بز و حدود 60 هزار رأس گاو و گوساله و حدود 5 میلیون 500 هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام علیه انگل‌های خارجی سم پاشی شده است.

رشتی‌باف از دامداران خواست نسبت به سم پاشی و ضدعفونی دام و جایگاه نگهداری دام‌ها و انجام حمام ضد کنه بیش از پیش حساس بوده و هر گونه سم را فقط با نظر دامپزشکان به مصرف برسانند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۹۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ پاسدار حسین حیاتی در رزمایش واکسیناسیون طرح شهید زاهدی در دهستان فامور از بخش جره و بالاده کازرون بیان داشت: رزمایش ۲۵۰ هزار دام در استان فارس به نام طرح شهید زاهدی برگزار شد.

فرمانده سپاه شهرستان کازرون با بیان اینکه امروزه بخش دامپروری یکی از مشاغل مهم و تأثیرگذار در اقتصاد ملی است، افزود: رزمایش جهاد دامپزشکی استان فارس به مدت دو هفته با مشارکت بسیج مهندسین جامعه کشاورزی، بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی و اداره دامپزشکی برگزار شد.

سرهنگ حیاتی تصریح کرد: شهرستان کازرون در رزمایش طرح شهید زاهدی با واکسیناسیون بیش از ۲۵ هزار رأس دام فعالیت داشته است.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی، تولید محصولات دامی سالم و کاهش هزینه‌های تولید از مهم‌ترین ویژگی‌های واکسیناسیون در سطح شهرستان است، اذعان داشت: خدمات بسیج مهندسین جامعه کشاورزی، بسیج دانشجویی و اداره دامپزشکی در راستای خدمات به جامع بزرگ عشایری بخصوص خدمت در مناطق کم برخوردار صورت می‌گیرد.

حیاتی با بیان اینکه برگزاری اردوهای جهادی در چارچوب گام دوم انقلاب اسلامی طبق فرمایش مقام معظم رهبری انجام می‌گیرد، افزود: از جمله اقدامات پیشگیرانه مجموعه دامپزشکی در راستای مقابله با شیوع بیماری‌های دامی در واقع واکسیناسیون و رصد و پایش بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که در حراست از سرمایه‌های دامی، بهداشت جامعه و امنیت غذایی نقش سازنده‌ای دارد.

امنیت غذایی کشور در گروه سلامت مواد غذایی است

مدیر بسیج مهندسین جامعه کشاورزی سپاه کازرون نیز گفت: امروز تأمین امنیت غذایی و سلامت شهروندان در گرو سلامت مواد غذایی آنها بوده که واکسیناسیون دام و طیور در سلامت فرآورده‌های گوشتی و در نتیجه سلامت شهروندان نقش بسزایی دارد.

محمدجعفر شفیعی هدف از رزمایش را حفظ سرمایه‌های دامی و امنیت غذایی شهروندان دانست و افزود: واکسیناسیون به موقع دام و طیور یکی از عوامل مؤثر در کاهش بیماری‌ها و پیشگیری با برخی بیماری‌ها است که در طول سال در مناطق مختلف شهرستان انجام می‌گیرد.

شفیعی با اشاره به اینکه فعالان مجموعه دامپزشکی و مهندسین علوم دامی در حقیقت سربازان گمنام عرصه سلامت هستند که در کاهش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، خاطر نشان کرد: بسیج مهندسین جامعه کشاورزی سپاه کازرون و دامپزشکی همه ساله فعالیت گسترده‌ای را در زمینه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام انجام می‌دهد که در این راستا در وهله نخست واکسیناسیون دام و طیور و به دنبال آن پایش و مراقبت بیماری‌ها در جمعیت‌های دامی در سطح شهرستان است.

وی گفت: رزمایش ملی جهاد دامپزشکی در سطح گسترده در خردادماه سال جاری نیز با توجه به پتانسیل و ظرفیت شهرستان در مناطق محروم کازرون انجام خواهد گرفت.

کد خبر 6087063

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد
  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان
  • واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله
  • هشدار دامپزشکی گناباد در خصوص شیوع بیماری تب مالت
  • هشدار دامپزشکی تربت‌حیدریه به دامداران در خصوص مبارزه با انگل‌های خارجی