Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران از مذاکرات شهرداري با برخي از اماکن تاريخي تحت نظارت ارگان‌‌هاي نظامي به منظور بازديد گردشگران خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از شهرنوشت، محمدجواد حق‌شناس در نشست خبري با اصحاب رسانه که به مناسبت روز موزه و ميراث فرهنگي در منطقه ١٣ برگزار شد، با بيان اينکه رابطه خوبي ميان شهروندان و موزه‌‌ها برقرار نيست اظهار کرد: موزه‌‌ها متأسفانه بسيار خلوت هستند و حتي در حد ظرفيت محدودشان نيز تکميل نمي‌شوند و به نوعي گرفتاري و مشکلات روزمره مردم اجازه ارتباط با مجموعه‌‌هاي ارزشمند را فراهم نمي‌کند تا مردم بتوانند از موزه‌ها استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه در بافت‌هاي متفاوت تهران محله‌هاي تاريخي زيادي وجود دارد، گفت: در منطقه 12، 11 و 6 مجموعه‌هاي بسيار ارزشمند تاريخي وجود دارد و البته موزه‌‌هاي فراواني نيز در ساير مناطق تهران وجود دارد و آثار تاريخي تنها به مناطق گفته شده منتهي نمي‌‌شود. به عنوان مثال موزه برق در ميدان شهدا يک مجموعه ارزشمند است که سابقه صدساله تاريخ برق در آنجا مشاهده مي‌شود. در اين موزه به حامل‌‌هاي انرژي گذشته نيز توجه شده است.
رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران با اشاره به وجود کانون پرورش فکري کودکان در منطقه 13 ادامه داد در اين منطقه همچنين با توجه به موقعيت جغرافيايي و طبيعي فضاهاي تاريخي و منحصر به فردي وجود دارد. اين در حالي است که در اين منطقه شاهد وجود مجموعه سرخه‌‌حصار و موزه حيات وحش هستيم که زير نظر سازمان محيط‌زيست فعاليت مي‌‌کند و ما اميدواريم توجه ويژه‌اي به اين موزه شود. زيرا در کنار مجموعه گردشگري سرخه‌حصار يکي از قطب‌هاي گردشگري محسوب مي‌‌شود.
حق‌ شناس در ادامه به عمارت کلاه‌فرنگي اشاره کرد و گفت: اين مجموعه تاريخي زير نظر ارگان‌هاي نظامي اداره مي‌شود و همين موضوع بازديد را براي عموم مردم کمي محدود کرده است. اين در حالي است که در حال رايزني با مسئولان نظامي هستيم تا بتوانيم بازديد از اين مجموعه را براي شهروندان آسان‌تر کنيم. عمارت کلاه‌فرنگي مجموعه تاريخي است و سرمايه ملي محسوب مي‌شود.
وي با اشاره به وضعيت عمارت کاخ ياقوت که يکي از بناهاي ارزشمند دوره قاجار محسوب مي‌شود، عنوان کرد: اين مکان در اختيار وزارت بهداشت قرار دارد و ما اميدواريم با هماهنگي اين وزارتخانه به موزه تاريخي پزشکي تبديل شود. در اين زمينه شهرداري و شورا آمادگي حمايت‌هاي لازم را نيز دارند.
حق‌‌شناس با بيان اينکه در تمام دنيا، کاخ‌ها ميراث ملي محسوب مي‌شوند، گفت: از اين مجموعه‌هاي تاريخي در تمام دنيا حفاظت مي‌شود و به عنوان ميراث هر کشور مورد استفاده و بازديد شهروندان قرار مي‌گيرد و ما اميدواريم امکان بازديد از اين اماکن تاريخي براي شهروندان ما فراهم شود. بايد به سمت موزه‌داري تخصصي حرکت کنيم.
رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران ادامه داد: در شهر تهران مجموعه‌اي از آثار ارزشمند وجود دارند که برخي از آنها در اختيار شهرداري‌‌ها نيستند از جمله آنها مي‌‌توان به مجموعه آگاهي تهران و يکي از ساختمان‌هاي ارزشمند آن تحت عنوان پادگان ژاندارمري سابق اشاره کرد. اين مکان مي‌‌تواند تبديل به يک موزه شود. به همين منظور رايزني‌هايي در حال انجام است. همين‌ طور اماکن تاريخي اي در اختيار وزارت ارتباطات وجود دارد که با انجام هماهنگي‌هاي لازم مي‌تواند مورد بازديد عموم قرار گيرد.
وي در ادامه در پاسخ به سؤالي درباره آخرين وضعيت خريد باغ وثوق‌‌الدوله توضيح داد: رايزني‌ها در اين خصوص در حال انجام است البته آمار و اطلاعات حاکي از آن است که قيمت کارشناسي بالا بوده و مشخصاً راه‌اندازي آن و امکان بازديد براي عموم زمان‌بر خواهد بود و در آينده نزديک امکان بهره‌برداري از آن وجود ندارد. وي با تأکيد بر اينکه راه‌اندازي موزه‌هايي تحت عنوان خانه‌‌موزه معماري مي‌تواند ايده بسيار خوبي باشد، عنوان کرد: هم‌اکنون در لاله‌‌زار، اماکن ارزشمندي وجود دارد که از جمله آنها مي‌توان به خانه اتحاديه اشاره کرد. اين اماکن مي‌‌توانند مرکزي براي شناخت تهران باشند. تلاش شورا و شهرداري اين است تا اين فضاها را به بافت تهران برگرداند.
حق‌شناس با بيان اينکه برخي از فضاهاي ارزشمند تاريخي متعلق به دوره پهلوي هستند تصريح کرد: بخشي از ساختمان‌ها از لحاظ شکلي مربوط به دوره پهلوي بوده و همين موضوع باعث شده تا آن را تخريب کنند و در واقع تندروي‌هاي خودسرانه موجب آسيب شده است. اين اماکن مي‌‌توانند از جمله نقاطي براي جذب گردشگر باشند و انتظار مي‌رود با گذشت چهار دهه از انقلاب بتوانيم به حفظ ميراث شهر بپردازيم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تندرو خودسرانه آثار تاريخي تهران آسيب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۹۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر جایگاه آقایان و خانم ها در اتوبوس های تندروی پایتخت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بااشاره به جابجا شدن جایگاه آقایان و خانم‌ها در اتوبوس‌های تندروی (بی آر تی) پایتخت گفت: خانم‌ها بیشترین آسیب را در تصادفات راهنمایی و رانندگی مرتبط با اتوبوس‌ها می‌بینند در حالی که درصد‌ها خط متعلق به بخش خصوصی که مانند قدیم آقایان در جلو و خانم‌ها در بخش انتهایی اتوبوس حضور دارند، کمتر شاهد آسیب دیدگی آقایان بوده‌ایم.

مهدی علیزاده افزود: به علت حضور گسترده موتورسیکلت‌ها و ماشین‌های شخصی در خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو، ترمز‌های ناگهانی راننده اتوبوس برای جلوگیری از برخورد با عابر یا این وسایل، اجتناب ناپذیر است و به علت وجود بخش خانم‌ها درجلوی اتوبوس‌های خطوط تندرو، بیشترین صدمات به آنها وارد می‌شود.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: حفظ سلامت و امنیت شهروندانی که شبانه روز از خطوط اتوبوس‌های تندرو استفاده می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است و بر همین اساس و به توصیه متخصصان، تصمیم گرفتیم محل استقرار خانم‌ها و آقایان در خطوط اتوبوس‌های تندرو به روال قدیم یعنی آقایان در جلو و خانم‌ها در بخش انتهایی باز گردد.

مهدی علیزاده همچنین گفت: امسال با پیگیری‌های فراوان ، تعداد زیادی اتوبوس تولید داخل یا خارج از کشور به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شود و تلاش خواهیم کرد در مدت زمان نه چندان طولانی مردم شاهد آسایش بیشتری در اتوبوس‌ها باشند.

دیگر خبرها

  • موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد
  • رهاسازی چاه عمیق بدون حفاظ در مجموعه باستانی گورستان سیراف + فیلم
  • استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد
  • تغییر جایگاه آقایان و خانم ها در اتوبوس های تندروی پایتخت
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • گود میدان مشق رفع خطر می‌شود | همکاری مشترک وزارت امورخارجه و شهرداری
  • بانوی قهرمان کشتی آلیش مدال خود را به موزه حرم رضوی اهدا کرد