Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- در دهه‌ هاي اخير اين پنجمين مرتبه هجوم پروانه‌ ها به سرزمين ايران است و در حال حاضر در بيشتر مناطق ايران به خصوص در قسمت‌هاي شمال، شمال غرب، استان‌ هاي مرکزي و شرقي ايران شاهد هجوم پروانه ‌ها هستيم.
به گزارش خبرنگار آريا، در فروردين ماه امسال بارش هاي سيل آسايي که در برخي مناطق کشور رخ داد علاوه بر ايجاد خساراتي که داشت، موجب سرسبز شدن و پرآب شدن برخي شهرهاي کويري و ذاتا خشک و کم آب نيز شد که همين بستر را براي حضور تعداد زيادي پروانه در اين منطقه آماده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به نظر کارشناسان محيط زيست و حشره شناسان، هجوم پروانه‌اي بعد از آن ‌همه بارش و به تبع آن سرسبزي مناطق مختلف امري کاملا طبيعي است. در واقع با رشد گياهان و سبز شدن زمين و وفور مواد مغذي اين پروانه‌ ها فضا را براي تخم ريزي در اين مناطق مساعد ديده و با زاد و ولد جمعيت خود را به نحو شگفت انگيزي افزايش دادند.
گفتني است در دهه‌ هاي اخير اين پنجمين مرتبه هجوم پروانه‌ ها به سرزمين ايران است و در حال حاضر در بيشتر مناطق ايران به خصوص در قسمت‌هاي شمال، شمال غرب، استان‌ هاي مرکزي و شرقي ايران شاهد هجوم پروانه ‌ها هستيم.
لازم به ذکر است موج جمعيت پروانه ها کم کم به کشورهاي اطراف مانند روسيه، آذربايجان، ترکيه و حتي کشورهاي حاشيه درياي مديترانه نيز وارد خواهد شد.

آيا اين پروانه ها براي انسان و محيط زيست خطرساز هستند؟
نام علمي اينگونه پروانه ها Vanessa cardui است که توانايي سازگاري با شرايط آب و هوايي مختلف را دارند و هيچ ضرري براي محيط زيست و سلامت انسان ندارند. اين نوع از پروانه ها بيشتر از علف ‌هاي هرز و گياهان وحشي تغذيه مي ‌کنند و شايد فقط براي گياهان دارويي مثل پنيرک و گل گاو زبان اندکي مضر باشند.
عمر اين پروانه‌ها نيز يک الي دو ماه است و اغلب آنها هم نهايتا خوراک پرندگان و حشرات ديگر مي شوند.

علت هجوم پروانه ها چيست؟
نبيل نمر استاد دانشگاه کاسليک لبنان، در رابطه با هجوم پروانه ها گفت: «علت وقوع اين اتفاق باد هاي سرد و بارش‌ هاي شديد بهاري است و اين هم يکي از پيامدهاي تغييراقليم است. در واقع گرم شدن زمين الگوهاي بارشي را تغيير داده.»
برخي از کارشناسان ايراني هم مانند نمر دليل حضور پروانه‌ هاي ايراني را در کشور تغييراقليم مي ‌دانند.
اسماعيل کهرم نيز گفت: «جريانات هوا اين پروانه‌ها را به تهران آورده، حالا هم آنها تخم ‌گذاري مي ‌کنند و بعد از چند روز مي‌ ميرند. شايد هفته ديگر از تعداد اين پروانه‌ها به شدت کم شده باشد.»

آيا اين پروانه ها موجب تخريب محصولات کشاورزي مي شوند؟
از چند روز پيش که موج پروانه‌ها به مناطق شهري و روستايي قرچک، پيشوا، ورامين، اسلامشهر و پاکدشت را فراگرفته است، بعضي کشاورزان احساس خطر کرده و براي سمپاشي برنامه‌ريزي کرده‌اند.
اسماعيل کهرم، کارشناس محيط زيست در اين باره توضيح داد: «اين پروانه‌ها وقتي کرم هستند، شروع به خوردن گياهان مي‌کنند، اما وقتي به حالت پروانه در مي‌آيند ديگر دستگاه هاضمه ندارند و فقط دستگاه‌هاي توليد مثل آنها کار مي‌کند. در نتيجه آنها به هيچ عنوان آفت گياهي نيستند.». در واقع اين پروانه‌ها به غذاي پرندگان تبديل مي‌شوند و حتي با انجام گرده افشاني تنوع زيستي را افزايش مي‌ دهند.
مدير جهاد کشاورزي شهرستان ورامين نيز با اشاره به روزپر بودن اين گونه از پروانه ها گفت: اين گونه از پروانه ها به دليل روزپر بودن، آفت محصولات زراعي محسوب نمي شوند و نيازي به مبارزه با آن نيست.
با اين وجود مي توان بدون هيچ گونه نگراني از اين پديده طبيعي که مدتي است به لطف هواي مطبوع و بهاري در کشورمان ايجاد شده استفاده کنيم و از زيبايي هاي اين حشرات لذت ببريم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مهمان ناخوانده آسمان ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۹۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین ۳۰ جایگاه جمع‌آوری زباله در مناطق گردشگری سیاهکل

ایسنا/گیلان رئیس اداره حفاظت محیط زیست سیاهکل گفت: برای جلوگیری از ریخت و پاش زباله در مسیر گردشگری این شهرستان به تعداد ۳۰ جایگاه جمع آوری زباله اختصاص یافت.

یوسف رهنما امروز ۸ فروردین ماه پس از پاکسازی محورهای مواصلاتی شهری و روستایی و زیستگاه‌های طبیعی سیاهکل در قالب طرح «مسیر سبز-ایران پاک»، اظهار کرد: اداره حفاظت محیط زیست سیاهکل در ماه‌های گذشته نشست‌های متوالی را با شهرداران، دهیاران، بخشداران ۸۰ روستاهای این شهرستان برگزار کرد.

وی افزود: این نشست‌ها به منظور آموزش و هم افزایی دستگاه‌ها و ادارات و همچنین اجرای طرح حکمرانی نوین ( مشارکت مردمی ) برگزار شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سیاهکل با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در اجرای طرح‌های محیط زیستی، گفت: مدیریت غیر اصولی پسماندها به ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و طبیعی و ریخت و پاش پلاستیک و ضایعات علاوه بر زشت کردن چشم اندازها، موجب ایجاد آلودگی و تخریب منابع آب و خاک می‌شود. 

رهنما با اشاره به اقدامات انجام شده در شهرستان، تصریح کرد: مسیر مواصلاتی و گردشگری سیاهکل به دیلمان به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر، برای جلوگیری از ریخت و پاش زباله در مسیر گردشگری (امتداد جاده گردشگری، جنگل و رودخانه) به تعداد ۳۰ جایگاه جمع آوری زباله بصورت سطل‌های ۱۱۰۰ لیتری پلاستیکی قابل حمل مکانیکی زباله و سطل‌های فلزی - فنسی درب‌دار برای مسافرین و ساکنان بومی آن مسیر گردشگری از ابتدای روستای نارنجدارک تا لاری خانی نصب شد. 

وی افزود: برای نخستین بار مسیر یاد شده دارای پاکبان مخصوص شده که با وسیله نقلیه ( نیسان وانت ) به صورت هفتگی نسبت به پاکسازی معابر و سطل‌های زباله اقدام می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایش بیش از ۶ هزار دستگاه بی خطرساز در مراکز درمانی و بیمارستانی در سطح کشور
  • تعیین ۳۰ جایگاه جمع‌آوری زباله در مناطق گردشگری سیاهکل
  • چهارمحال و بختیاری سرزمین تالاب‌های کوهستانی ایران
  • پایش بیش از ۶۰۰۰ دستگاه بی‌خطرساز در مراکز درمانی و بیمارستانی
  • هشدارمحیط زیست گیلان/ از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی خود داری کنید
  • ممنوعیت افروختن آتش در جنگل‌ها و مناطق تالابی گیلان
  • افزایش میزان پانسمان تخصصی بیماران پروانه‌ای
  • نامه نگاری پروانه فروهر و مصدق به مناسبت سال نو
  • نامه نگاری پروانه فروهر و مصدق به مناسبت سال نو + عکس
  • نامه نگاری پروانه فروهر و دکتر مصدق به مناسبت سال نو (عکس)