Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-20@00:01:15 GMT

هنری که با دست نجاران احیا شد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۰۵۶۷

هنری که با دست نجاران احیا شد

هنر لاک تراشی، یکی از هنرهای سنتی شهرستان شاهرود است که از سوی مردمانی که در حاشیه جنگل‌های انبوه زندگی می‌کنند و شغل اصلی اغلب آنها دامداری و چوپانی است، انجام می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، هنر لاک تراشی، یکی از هنرهای سنتی شهرستان شاهرود است که از سوی مردمانی که در حاشیه جنگل‌های انبوه زندگی می‌کنند و شغل اصلی اغلب آنها دامداری و چوپانی است، انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنر لاک تراشی یا کچه تراشی به مهارتی بیش از مهارت یک نجار یا چوب تراش معمولی نیاز دارد. هنر لاک تراش با استفاده از شناخت کافی از چوب و طبیعت، خود از دو هنر دست و ذهن خلاق نسبت به داشته های فرهنگی و تاریخی، تلفیقی بی بدیل ایجاد می کرد.

هنر لاک تراشی همان ساخت ظروف چوبی سنتی با استفاده از چوب های جنگلی است که با نقوش اسطوره ای و الهام گرفته از طبیعت اطراف منقوش می کردند.به دلیل جنگل انبوه و گونه های مختلف درختان جنگلی، طبیعتاً لاک تراشی و استفاده بومیان از چوب قدمت بسیار طولانی دارد.

این هنر یک کار ابتکاری و با ذوق و سلیقه است. با شناختی که از انواع درختان جنگلی دارند، برای ساخت مصنوعات چوبی از ریشه و چوب خاص با استفاده از ابزار معمولی و دستی که بسیار ساده و ابتدایی است استفاده می کردند. طروف چوبی که از ریشه درختان تهیه می شود سبک تر و در مقابل سرما و گرما مقاوم تر است.

حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود در گفت وگو با خبرنگار مرآت در خصوص صنایع دستی این شهرستان گفت: شهرستان شاهرود قاره ای کوچک با چند اقلیم محسوب می شود که می توان از دست بافته های سنتی شهر کلاته خیج، جاجیم پر نقش و نگار شهر مجن، جاروبافی زنان روستای طرود و سوزن دوزی زنان منطقۀ کویری خارتوران اشاره کرد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی شاهرود با اشاره به اینکه لاک تراشی یکی دیگر از صنایع دستی می باشد که به شهرستان شاهرود منتقل شده است، افزود: این صنعت در منطقه کالپوش شهرستان میامی هم انجام می شود اما برخی روستاهای شهرستان شاهرود به دلیل هم جواری با جنگل ها در این صنعت فعالیت می کردند که متاسفانه متوقف شده است.

حسنی با توجه به اینکه خاستگاه اصلی لاک تراشی بیشتر در مناطقی می باشد که درنزدیکی جنگل ها هستند عنوان کرد: با توجه به ممنوعیت استفاده از چوب درختان جنگل ها و دشواری در این هنر باعث شد که رونق آن بسیار کاهش پیدا کند.

وی در ادامه افزود: این صنعت در چند سال گذشته منسوخ شده است اما با وجود افراد علاقه مند به این صنعت و برگزاری کلاس های آموزشی در این زمینه باعث احیای هنر لاک تراشی در شهرستان شاهرود شده است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی شاهرود با توجه به اینکه وجود ظروف از جنس های مختلف باعث شده است که مردم کمتر از ظروف چوبی استفاده کنند، مطرح کرد: سینی، آخور های چوبی، انواع ملاقه و کفگیرها، ابزار تولید فرآورده های دامی، عصا و.. از جمله ظروفی است که در هنر لاک تراشی ساخته می شود.

حسنی با اشاره به اینکه لاک تراشی هنری است که تعداد افراد حاضر در این حیطه در استان به انگشتان دست هم نمی رسد و فردی به طور دائم مشغول به این کار نیست، عنوان کرد: از سال های گذشته سازمان میراث فرهنگی شهرستان شاهرود در تلاش بوده که رشته منسوخ شده لاک تراشی را احیا کند.

وی در ادامه افزود: اعزام به نمایشگاه های صنایع دستی در سطح استان، تسهیلات کم بهره،  برپایی کلاس های آموزش رایگان، و پیگیری بیمه از جمله اقدامات انجام شده اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود برای صنعتگران در رشته های مختلف است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی شاهرود با اشاره به اینکه هیچ صنعتی در شهرستان شاهرود رو به منسوخ شدن نیست، عنوان کرد: شمس گری سوزن دوزی، گلدوزی، قلم زنی، سفال و سرافیک، نمد مالی، از دیگر هنرهای دسنی شهرستان شاهرود است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۰۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه‌های فرهنگی برای امیدافزایی در کردستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری به منظور امیدافزایی در سطح استان دنبال می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، علی اصغر دریایی صبح امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی که در دفتر نماینده ولی‌فقیه در کردستان برگزار شد، با اشاره به فرموده رهبری، بر ضرورت جهاد تبیین و بیان عوامل امیدزا تاکید کرد و اظهار داشت: امپراطوری رسانه‌‌ای غرب در حال وارونه و کمرنگ نشان دادن دستاوردهای انقلاب هستند.

وی با اشاره به عنوان شعار سال‌، اتحاد، انسجام و مشارکت مردمی در جهت تحقق این شعار ضروری دانست و گفت: تحقق شعار سال در استان فرهنگی کردستان با تولیدات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای دنبال شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان تصریح کرد: در سال گذشته بارش برنامه‌های فرهنگی، هنری، قرآنی و دینی مواجه بودیم به طوری‌که به اذعان فعالان این عرصه تعدد و تنوع برنامه‌ها در طول یک دهه اخیر در استان بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: در کنار این برنامه‌ها، از اتمام پروژه‌های عمرانی غفلت نکردیم به طوری‌که افتتاح و بازگشایی سه طرح و پروژه عمرانی عرصه‌ فرهنگ و هنر استان از جمله نگارخانه هنر شهر سنندج، پلاتوهای سقز و دیواندره با مجهز شدن به آخرین ابزار و سیستم‌های صوتی و نورپردازی از جمله شاخصه دیگر این بارش‌های فرهنگی و هنری در عرصه توسعه فضاهای فرهنگی و هنری همه جانبه بود و پروژه‌های دولت قبل در حال اتمام است.

دریایی بیان کرد: در سال گذشته به واسطه تلاش‌های شبانه‌روزی همکارانم، درجه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از درجه 3 به 2 ارتقا یافت.

وی با بیان اینکه همه این برنامه‌ها در سایه امنیت پایدار برگزار می‌شود، اظهار کرد: امنیت کنونی را قدردان خون شهدا و تلاش‌های شبانه‌روزی متولیان امنیت برقرار است که همه ما و هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ، هنر و اصحاب رسانه قدردان این وضعیت هستند.

مدیرکل ارشاد استان کردستان خاطر نشان کرد: دیدار رئیس جمهور در سفر سال گذشته با اهالی فرهنگ و هنر استان و سفر مقامات وزارتخانه از جمله شخص وزیر و معاونین به استان فرهنگی کردستان و دیدار با هنرمندان و شنیدن دغدغه‌ها و مسائل و مشکلات این قشر تأثیرگذاری از شاخصه‌های بارز عرصه فرهنگ و هنر استان در سال گذشته بود.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • عکس/ حضور رئیسی در اجتماع پرشور مردم شهرستان شاهرود
  • همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • تدوین ۳۵ برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی برای روز مراغه
  • گشایش نمایشگاه هنر‌های تجسمی بنا‌های تاریخی ایران در عمارت مسعودیه  
  • تدوین برنامه های فرهنگی هنری و ورزشی در مراغه
  • نمایشگاه هنرهای تجسمی بناهای تاریخی ایران افتتاح شد
  • اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی برای امیدافزایی در کردستان
  • نجات کودک غرق شده در سیلاب
  • ۲ هزار و ۵٠٠ برنامه فرهنگی طی کنگره ملی شهدای استان اجرا می شود