Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@19:58:12 GMT

اصلاحیه حکم ماده ۴۸ به محاکم نیروهای مسلح تسری یافت

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۰۷۹۰

اصلاحیه حکم ماده ۴۸ به محاکم نیروهای مسلح تسری یافت

نمایندگان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی امروز تبصره‌ای را به اصلاحیه ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری افزودند که بر اساس آن حکم این ماده راجع به محاکم سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز جاری است. ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴ اجتماعی حقوقی و قضایی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری تسنیم، کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ماده 48 آیین دادرسی کیفری را اصلاح کرد و امروز نیز یک تبصره به آن افزود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری تسنیم ضمن اعلام این خبر گفت: بنا بر آنچه که امروز به تصویب اعضای کمیسیون رسید «حکم این ماده در رسیدگی‌هایی که در صلاحیت سازمان قضایی نیروهای مسلح است هم جاری است».

به گزارش تسنیم، ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری از جمله مواد چالش برانگیز مورد انتقاد بود که مسئولان قوه قضائیه نیز بارها مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند، این ماده تبصره‌ای دارد که محل اصلی چالش آنجاست؛ این تبصره مقرر می‌دارد: در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان‌یافته که مجازات آنها مشمول ماده(302) این قانون است، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رئیس قوه‌قضائیه باشد، انتخاب می‌کنند. اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه‌قضائیه اعلام می‌شود.

سال گذشته و پس از اجرای این تبصره از سوی قوه قضائیه، اعتراض‌ها به این مقرره قانونی بالا گرفت تا نهایتا اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس آن را به نحو ذیل اصلاح کردند: در جرائم سازمان‌یافته که مجازات آنها مشمول بندهای الف، ب و ت ماده 302 این قانون است و همچنین جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی، جرائم تروریستی موضوع قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و جرائم اقتصادی با موضوع جرم 10میلیارد ریال و بیشتر در مرحله تحت نظر و تحقیقات مقدماتی، حداکثر به‌مدت 20 روز می‌توان مانع از ملاقات مظنون با وکیل شد و در صورتی که به‌تشخیص مقام قضایی نیاز به مدت زمان بیشتری باشد، این تصمیم در قالب قرار ممنوعیت از حضور وکیل صادر می‌شود و در واقع این قرار قابل اعتراض در دادگاه است.

قوه‌قضاییه برای جلوگیری از تکرار اشتباه در اصلاح تبصره ماده 48 آیین دادرسی ورود کنداختصاصی تسنیم| تأیید لیست وکلای مورد اعتماد رئیس‌ قوه‌قضاییه / اسامی افزایش می‌یابدواکنش رئیس کانون وکلا به لیست وکلای مورد تأیید رئیس قوه قضاییه

انتهای پیام/

R1397/P/S2,20/CT1 واژه های کاربردی مرتبط اتحادیه سراسری کانونهای وکلا کمیسیون قضایی قوه قضائیه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کمیسیون قضایی قوه قضائیه کمیسیون قضایی قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۰۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی

دیوان محاسبات کشور آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی را مشمول امتیازات قانون نظام رتبه بندی معلمان اعلام کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، این نهاد نظارتی مستند به مفاد ماده 4 قانون نظام رتبه بندی معلمان و تبصره 1 ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون مذکور و اصلاحیه آن، آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی را مشمول امتیازات قانون نظام رتبه بندی معلمان اعلام کرد.

ماده 4 - فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان، در یکی از رتبه‌ های ماده (3) این قانون و مطابق آیین ‌نامه اجرائی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، بر مبنای امتیازات ناشی از معیارهای ذیل با رعایت ترتیب اولویت، انجام می‌ شود.
1 ـ شایستگی عمومی
2 ـ شایستگی تخصصی
3 ـ شایستگی حرفه‌ ای
4 ـ تجربه

تبصره ـ افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده ‌اند از طرح طبقه ‌بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب 17 /9 /1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون می ‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نیروهای مسلح ایران در اوج اقتدار در منطقه و جهان هستند
  • دلخوش : عملیات "وعده صادق" به اسراییل فهماند سمبه ایران چقدر پر زور است +فیلم
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • معرفی بیش از یکصد واحد متخلف به مراجع قضایی استان یزد
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • کاهش پرونده‌های رسوبی در سازمان قضایی نیروهای مسلح
  • نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم
  • تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی
  • رای منفی نمایندگان مجلس به ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضاییه
  • اصلاحیه‌ای به کام بازار