Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- سازمان اورژانس کشور در گزارشی اعلام کرد: فشار خون از علل اصلی مرگ و میر به شمار می‌آید و غربالگری مبتلایان و کنترل این بیماری‌ اهمیت زیادی دارد.

به گزارش روز یکشنبه سازمان اورژانس کشور، در سال 96 حدود 380 هزار مرگ در کشور گزارش شد که 313 هزار مورد آن به دلیل بیماری های غیرواگیر بود. از این 313 هزار مورد، 161 هزار مورد به دلیل بیماری های قلبی و عروقی بود و حدود 97 هزار مورد از مرگ و میر مردم ایران مستقیما به دلیل فشار خون بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این گزارش می افزاید: با توجه به آمار بسیار بالای ایرانیان مبتلا به فشار خون، وزارت بهداشت با همکاری سایر سازمان های اجرایی کشور طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را از روز جمعه (27 اردیبهشت) در کشور آغاز کرد.
براساس این گزارش و به دنبال دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت حرکت جهادی شناسایی و بسیج ملی کنترل فشار خون، پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور از همکاری و تعامل اورژانس در این طرح خبر داد و گفت: تمامی آمبولانس های پایگاه های شهری و پشتیبان آماده همکاری در این طرح هستند.
وی افزود: آمبولانس ها، اتوبوس آمبولانس های پشتیبان و عملیاتی در روز نماز عید فطر و نمازهای جمعه در تاریخ اجرای طرح (27 اردیبهشت لغایت 15 تیر) جهت پایش فشار خون نمازگزاران مستقر هستند.
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: اورژانس آماده ثبت اطلاعات خدمت گیرندگان این طرح و ارجاع به مراکز بهداشتی و درمانی در صورت نیاز است.
گفتنی است؛ مصرف زیاد نمک در غذا‌ها و استفاده از غذا‌های شور، کاهش مصرف میوه و سبزی، فعالیت بدنی ناکافی، استرس و عدم رعایت اصول بهداشت روان، مصرف دخانیات و در نهایت مسائل وراثتی از جمله عوامل خطر ابتلاء به بیماری فشارخون محسوب می‌شود.
عوارض فشارخون بیشتر شامل سردردهای ناگهانی، اختلالات عصبی، اختلالات بینایی، سرگیجه، مشکلات قلبی و درد در ناحیه قلب و تپش قلب است اما فشارخون هیچ علامت مشخصی ندارد چون بیماران، به علائمی که گفته شد، عادت می‌کنند و انتظار داریم که مردم فشارخون را جدی بگیرند تا بتوانیم شاهد کاهش چشمگیر فشارخون بالا در کشور باشیم.
اجتمام*7029*1095*1193

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اورژانس غربالگري فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۱۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:  همزمان با ایام هفته سلامت تا ۷ اردیبهشت  غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم برای گروه‌های سنی هدف در پایگاه‌های سلامت و مراکز و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

دکتر بابک اقبالی افزود: در این طرح غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال، پستان بالای ۳۰ سال و و دهانه رحم ۳۰ تا ۶۰ سال انجام می‌شود.
وی گفت: در هفته سلامت برنامه ویژه‌ای در بحث مراقبت‌های قلبی با اندازه‌گیری قند، وزن، فشارخون و آزمایش قند خون و چربی اجرا می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: آموزش شیوه زندگی سالم، تحرک بدنی مطلوب و تغذیه سالم به افرادی که تحت قرار ندارند نیز از برنامه‌های هفته سلامت و مهمترین موضوع آن در خصوص افزایش نیافتن وزن است تا با مشکلات و سکته‌های قلبی مواجه نشوند.

دکتر اقبالی افزود: به همه افراد ۳۰ دقیقه ورزش سبک و ۷ هزار گام پیاده‌روی توصیه شده است.
وی بر غربالگری تیروئید در ۳ تا ۵ روزگی تأکید کرد و افزود: در همین  زمینه با گرفتن چند قطره خون از کف پا نوزاد  افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک و فیتلکونوری شناسایی  و در صورت تشخیص به موقع از عقب ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری می‌شود.

 رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین  افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، از میان افراد بالای  ۳۰ سال مراجعه کننده ۳۰ درصد به فشار خون (از هر ۳ نفر یک نفر) و  ۱۳ درصد به دیابت (از هر ۷ نفر یک نفر) مبتلا هستند و اگر این افراد به موقع تشخیص داده شوند و  تحت درمان به‌موقع قرار گیرند از عواراض جانبی بعدی به‌دور هستند.

دکتر اقبالی افزود: در میان مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر بیشترین آمار مبتلا‌ها مربوط به فشار خون، دیابت و سرطان و مهمترین عامل در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تغذیه و فعالیت بدنی مناسب بوده است.

دیگر خبرها

  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • این دو بیماری را به‌خاطر کلیه‌ها کنترل کنید
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • فشارخون و دیابت، بیماری شایع متقاضیان حج تمتع
  • بیماری سالک در دامغان کنترل شد
  • اجرای طرح توانمند سازی مردم شهر جغتای مقابل بیماری فشارخون