Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساتین»
2024-04-25@04:06:37 GMT

ماجرای خیریه مکتب امیرالمومنین و ارز دولتی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۱۱۳۶

ماجرای خیریه مکتب امیرالمومنین و ارز دولتی چیست؟

در چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ بانک مرکزی برای نخستین بار فهرست ارزبگیران دولتی و نیمایی را به صورت فایل اکسل منتشر کرد. در بین دریافت کنندگان ارز دولتی نام خیریه تعلیماتی، تحقیقاتی، علمی و دینی مکتب امیر المومنین به چشم می خورد که توانسته به میزان بیش از ۶.۶ میلیون دلار و ۲.۲ میلیون یورو ارز دولتی دریافت نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سایت این خیریه فعالیت تجاری دیده نمی شود. برخی اعضای هیأت مدیره این مؤسسه در شرکت های دیگر نیز سمتی داشته اند.

به گزارش «تابناک اقتصادی» در چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ بانک مرکزی برای اولین بار فهرست ارزبگیران دولتی و نیمایی را به صورت فایل اکسل منتشر کرد. این فایل ها نشان می داد که از فروردین ماه ۱۳۹۷ تا ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ حدود ۱۰ هزار و ۴۳ شرکت و فرد حقیقی ارزهای دولتی را به صورت ۱۳ نوع ارز دریافت کرده اند. تبدیل ارزها به دلار از طریق نرخ های مرجع بانک مرکزی نشان می داد که در بازه مذکور، مجموع این ۱۰ هزار و ۴۳ شرکت و فرد حقیقی حدود ۲۳ میلیارد و ۹۶ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۸۰۶ دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده اند.

به دلیل آن که فهرست ها به صورت فایل اکسل منتشر شده بودند، این امکان برای کاربران فراهم شده بود که بتوانند به نکات قابل توجهی در آن ها دست پیدا کنند. به عنوان نمونه، بررسی های ما نشان می داد که یک مؤسسه خیریه با نام خیریه تعلیماتی، تحقیقاتی، علمی و دینی مکتب امیر المومنین تنها شرکتی بود که توانسته بود ارز را به صورت دلاری از بانک مرکزی دریافت کند. این خیریه در ۷۱ ردیف توانسته بود ۶ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۶۴۹ دلار به قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی از بانک مرکزی دریافت کند. همچنین جستجوها نشان می داد که این خیریه در کنار سایر شرکت ها موفق شده بود در ۴۰ ردیف یورو به میزان ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۶۴ به قیمت دولتی دریافت کند. تنها بخشی از این ردیف ها را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

در فهرست ارزبگیران نیمایی، نام این مؤسسه خیریه ملاحظه نمی شود و این خیریه تنها ارز دولتی گرفته است.

این خیریه متعلق به کیست و چه نوع فعالیت هایی را انجام می دهد؟

طبق اطلاعاتی که در سایت این خیریه به آدرس http://maktab-charity.org/ آمده است این خیریه در سال ۱۳۴۹ با محوریت حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی تأسیس شده است. در حال حاضر نیز هیأت مؤسسین مؤسسه خیریه مکتب امیرالمومنین (ع) بر اساس اساسنامه این مؤسسه هفت نفر می باشند. طبق اطلاعات موجود، این مؤسسه در زمینه آموزشی (دانشگاه مفید، مجتمع مدارس مفید)، فرهنگی ـ مذهبی (کانون توحید، مسجد امیرالمومنین) و خیریه (تسهیلات قرض الحسنه، جهیزیه) فعالیت دارد.

همان گونه که دیده می شود در سایت این مؤسسه خیریه، هیچ گونه فعالیت تجاری دیده نمی شود که بابت آن ارز دولتی دریافت کرده باشد.

طبق آخرین آگهی موجود از این مؤسسه در سایت یکپارچه سازی پایگاه آگهی های قانونی به آدرس http://www.rrk.ir/news/newslist.aspx که زیر نظر قوه قضائیه است، به استناد صورت‌جلسه ۲۸ تیرماه ۱۳۹۶ این مؤسسه، سید هادی موسوی کریمی به کد ملی ۱۴۶۰۸۲۳۳۵۴ به عنوان رئیس هیأت مدیره، محمدعلی صدیقی گیلانی به کد ملی ۰۳۲۰۲۱۴۷۰۲ به عنوان نائب رئیس هیأت مدیره و میرسعید موسوی کریمی به کد ملی ۱۴۶۰۸۵۵۱۶۷ به سمت مدیرعامل و عضو هیأت مدیره مؤسسه برای دو سال (تا ۲۸ تیر ماه ۱۳۹۸) انتخاب شدند. تصویر این آگهی را در زیر مشاهده می کنید.

 

ارزهای دولتی به چه منظوری دریافت شده اند؟

همان گونه که دیده شد در سایت این مؤسسه خیریه هیچ گونه فعالیت تجاری دیده نمی شود که بابت آن این مؤسسه ارز دولتی دریافت کرده باشد. نکته مهم دیگر اینکه متأسفانه کد ملی شخص گیرنده این ارزها نیز در فهرست بانک مرکزی خالی می باشد. برای روشن تر شدن موضوع نیاز است تا اطلاعات کامل تری ارائه شود و به عنوان نمونه وزارت صمت اعلام کند که هر شرکت به منظور واردات کدام کالا این ارزها را دریافت نموده است.

بررسی های ما نشان می دهند که اعضای هیأت مدیره مؤسسه خیریه که در بالا ذکر شد، در برخی شرکت های تجاری عضو هیأت مدیره می باشند که در ادامه به بررسی این شرکت ها خواهیم پرداخت.

توسعه عمران ستاره خاک پارس

همان گونه که از تصویر زیر مشاهده می شود، آقایان میرسعید موسوی کریمی به کد ملی ۱۴۶۰۸۵۵۱۶۷ و سیدهادی موسوی کریمی به کد ملی ۱۴۶۰۸۲۳۳۵۴ به ترتیب در این شرکت دارای سمت هایی چون رئیس هیأت مدیره و نائب رئیس هیأت مدیره می باشند. در آگهی مورخه ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ موضوع شرکت این گونه عنوان شده است: تولید، توزیع، خرید، فروش، واردات و صادرات انواع کالا و خدمات مجاز و کلیه اقلام مجاز، اخذ وام و اعتبار از بانک ها و مؤسسات اعتباری، انعقاد قرارداد با شرکت های داخلی و خارجی و اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت در مناقصات و مزایدات، سرمایه گذاری در مؤسسات و شرکت های صنعتی، کشاورزی، ساختمانی و تولید و سایر فعالیت های مجاز بازرگانی پس از اخذ مجوزهای لازم بنا به ضرورت.

بازرگانی مفید صنعت

طبق آگهی زیر در این شرکت میرسعید موسوی کریمی به کد ملی ۱۴۶۰۸۵۵۱۶۷ رئیس هیات مدیره می باشد. بررسی ها نشان می دهد سیدهادی موسوی کریمی در سال های گذشته در این شرکت دارای سمت بوده است.

شایان ذکر است این شرکت نیز در دو فقره ارز دولتی به میزان ۲۷ هزار و ۵۴ یورو دریافت نموده است که تصویر آن را در زیر مشاهده می کنید.

شیمیایی فرآیند سود

میرسعید موسوی کریمی به استناد صورتجلسه مورخه بیستم شهریور ماه ۱۳۹۷ در این شرکت به سمت رئیس هیأت مدیره منصوب شدند. در گذشته نیز وی دارای سمت هایی در هیأت مدیره این شرکت بوده است. نام این شرکت در فهرست ارزبگیران دولتی دیده نمی شود.

سینا سود

طبق آگهی روزنامه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، میرسعید موسوی کریمی در این شرکت به عنوان رئیس هیأت مدیره انتخاب شده است. در گذشته نیز وی در این شرکت دارای سمت هایی بوده است. این شرکت نیز ارز دولتی دریافت نکرده است.

سبلان ثمن

این شرکت هم ارز دولتی دریافت نکرده است و طبق تصویر زیر آقای میرسعید موسوی کریمی از پنجم مرداد ۱۳۹۶ به مدت دو سال به عنوان عضو هیأت مدیره این شرکت منصوب شده است.

ایران مفید

در این شرکت نیز میرسعید موسوی کریمی از یازدهم آذر ماه ۱۳۹۶ به سمت رئیس هیأت مدیره انتخاب شده است. نام این شرکت نیز در بین ارزبگیران دولتی دیده نمی شود.

مفید شیشه

نام این شرکت در بین فهرست ارزبگیران دولتی دیده می شود و این شرکت توانسته است طی دو فقره، به میزان ۱۱۹ هزار و ۳۸۰ یورو ارز دولتی دریافت نماید.

در این شرکت نیز سیدهادی موسوی کریمی و میرسعید موسوی کریمی به عنوان اعضای هیأت مدیره از ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ به مدت دو سال انتخاب شده اند.

همان گونه که ملاحظه شد، برخی اعضای هیأت مدیره مؤسسه خیریه تعلیماتی، تحقیقاتی، علمی و دینی مکتب امیر المومنین در این شرکت ها نیز به عنوان عضو هیأت مدیره بوده اند که این اندکی موضوع دریافت ارز دولتی توسط مؤسسه خیریه را با ابهاماتی رو به رو کرده است.

البته مؤسسه خیریه تعلیماتی، تحقیقاتی، علمی و دینی مکتب امیر المومنین در مورخه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ طی نامه ای اعلام کرده است که این مؤسسه نه تنها از زمان اعلام سیاست های جدید ارزی در سال ۱۳۹۷، بلکه طی ۱۰ سال گذشته هیچ ارزی از بانک مرکزی و سایر بانک های دولتی دریافت نکرده است. اصولا مؤسسه سال هاست، کارت بازرگانی ندارد و بنابراین نمی توانسته اقدام به ثبت سفارش و دریافت ارز نماید. در ادامه نامه آمده است: پس از انتشار فهرست فوق، این مؤسسه طی نامه ای به ریاست محترم بانک مرکزی خواستار اصلاح فهرست و صدور اطلاعیه ای مبنی بر اشتباه در اعلام نام این مؤسسه در زمره دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی شده است.

به هر صورت بهتر است مؤسسه خیریه جهت شفاف تر شدن موضوع، نامه ارسالی به بانک مرکزی را نیز منتشر کند و بانک مرکزی نیز در صورت ارتکاب به اشتباه در درج نام این شرکت در فهرست ارزبگیران دولتی هر چه سریع تر آن را اعلام کند تا ابهامات پیرامون این ماجرا برطرف شود.

منبع : تابناک اقتصادی

منبع: ساتین

کلیدواژه: افشای پشت پرده پشت پرده اقتصاد خیریه مکتب امیرالمومنین دست های پشت پرده فهرست کالاهای مشمول ارز دولتی کالاهای مشمول ارز 4200

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۱۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل ۱۳۰ میلیارد تومانی درویش در پرسپولیس/ اردیبهشت خطرناک!

به گزارش خبرنگار مهر، واگذاری بلوک سهام ۵۱ درصدی باشگاه پرسپولیس در حالی آخرین مرحله خود را پشت سر می‌گذارد که همچنان مشکلات مالی و قراردادی اعضای تیم پابرجاست.

رضا درویش مدیرعامل سرخپوشان پایتخت که بارها وعده پرداخت مطالبات بازیکنان را داده بود حالا با چالش اساسی در ادامه فعالیت خود روبروست. او پس از پشت سر گذاشتن حاشیه‌های فراوان در حالی قرار است همچنان به عنوان مدیرعامل فعالیت خود را ادامه دهد که هیأت مدیره این باشگاه پس از واگذاری به بخش خصوصی قرار است در کوتاه‌ترین زمان ممکن تغییر کند تا سرخ‌ها با کابینه‌ای جدید برای نقل و انتقالات تابستانی آماده شوند.

با این حال هیأت مدیره فعلی باشگاه، مجوز مذاکره با اوسمار ویه را برای تمدید قرارداد با پرسپولیس را داده است تا سرمربی برزیلی در صورت توافق مالی با این باشگاه روی کار بیاید.

درویش هم قصد دارد بر خلاف بازیکنانی که در پایان فصل قراردادشان به اتمام می‌رسد امضای تمدید ویه را با پرسپولیس را از این مرد برزیلی بگیرد تا هر اتفاقی در تابستان هم روی کار این مربی تأثیر نگذارد.

از سوی دیگر با ورود کنسرسیوم بانکی به باشگاه پرسپولیس قرار است تمام نفرات فعلی هیأت مدیره تغییر کرده و به احتمال فراوان هیأت مدیره‌ای هفت نفره تشکیل شود تا از تمام ظرفیت انسانی خود در این مجموعه استفاده کنند.

درویش برای حل و فصل مشکلات مالی فصل جاری تیمش منتظر ورود افراد اقتصادی است تا شاید آنها بتوانند راهکاری برای پرداخت حداقل ۱۳۰ میلیارد تومان در یک ماه آینده برای بیش از ۵۰ درصد باقیمانده قراردادهای لیگ بیست و سوم فراهم کنند.

حالا باید دید نقشه‌های مدیریتی درویش برای تمدید قرارداد با ویه‌را و دریافت پول از هیأت مدیره آینده، اتفاق خواهد افتاد یا این باشگاه با تغییرهای هیأت مدیره دچار چالش‌های بیشتری خواهد شد.

کد خبر 6084978

دیگر خبرها

  • عدد ۶ برای پرسپولیس مقدس است/ از پتانسیل بانک ها استفاده می کنیم
  • مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس
  • زلزله در اتاق مدیریت پرسپولیس/ درویش رفتنی شد؟
  • درویش برکنار خواهد شد؟؛ قبل از رفتن تمدید یک نفر قطعی است
  • معضل ۱۳۰ میلیارد تومانی درویش در پرسپولیس
  • کمک ۲۳ میلیاردی موسسه خیریه‌ای شیرازی به سیل سیستان‌وبلوچستان
  • با واگذاری پرسپولیس، درویش برکنار خواهد شد؟ | قبل از رفتن تمدید یک نفر قطعی است
  • معضل ۱۳۰ میلیارد تومانی درویش در پرسپولیس/ اردیبهشت خطرناک!
  • انتصاب عضو جدید هیأت مدیره شرکت ملی پست
  • کمک مؤسسه خیریه محبان ام البنین کبیر یزد به آزادی یک زندانی