Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@13:43:34 GMT

مهمترین مولفه برای عبور از تحریم حفظ تولید داخلی است

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۱۶۶۴

مهمترین مولفه برای عبور از تحریم حفظ تولید داخلی است

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این وزارت خانه با راه‌اندازی سامانه «نیاز» در هفته اخیر و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی به دنبال استفاده از توان داخلی است، گفت: مهمترین مولفه برای عبور از تحریم حفظ تولید داخلی است.

رضا رحمانی در تشریح جلسه امروز - یکشنبه - کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، مجلس شورای اسلامی در باره موضوعات مورد بررسی و دغدغه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: موضوعاتی مانند استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی، سفارتخانه‌ها، نمایندگی‌های خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ظرفیت مرزها مورد تاکید نمایندگان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: مقرر شد نمایندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مواردی مانند پیوستن به برخی قراردادهای بین‌المللی مانند پیمان‌های تعرفه‌های ترجیحی، پیمان اوراسیا و ... با یکدیگر همکاری کنند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه وزارت تحت امرش با راه‌اندازی سامانه «نیاز» در هفته اخیر و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی به دنبال استفاده از توان داخل است، خاطر نشان کرد: مهمترین مولفه برای عبور از تحریم حفظ تولید داخلی است. با فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری اقدامات اساسی برای تحقق این مهم شروع شده و نهضتی شکل گرفته است و تا زمانی که بتوان با تکیه بر توان داخل تولید کرد، وزارت صمت از این ظرفیت استفاده می‌کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کالاهایی که ارز 4200 دریافت کردند اما قیمت آنها در بازار با ارز آزاد محاسبه ‌شده، تصریح کرد: قطعاً این موارد پیگیری می‌شود. در حال حاضر نیز دولت و مجلس مقرر کردند به برخی کالاهای پرمصرف ارز 4200 تومانی اختصاص داده شود و فقط در نحوه توزیع آن بحث است.
رحمانی ادامه داد: کالاهایی که ارز 4200 تومانی دریافت می‌کنند باید به گونه‌ای توزیع شوند که به دست مصرف‌کننده واقعی برسد؛ ما باید تلاش کنیم زنجیره تامین تا توزیع کالاهای تامین شده با ارز دولتی به درستی طی شود تا این کالاها با قیمت آزاد در بازار توزیع نشود.
وی با بیان اینکه باید بپذیریم ارز 4200 تومانی برخی کالاها حذف شده است، گفت: گرانی ماکارونی به دلیل افزایش قیمت گندم واحدهای صنعتی و تولیدی بود؛ در واقع سوبسید این محصول حذف شد در نتیجه قیمت آن افزایش یافت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: وزارتخانه‌های صمت و جهادکشاورزی در تلاش هستند تا حق مصرف‌کننده در تامین کالاهای اساسی تضییع نشود، یعنی افزایش قیمت‌ها متناسب با ارز دریافتی این محصولات باشد.
سیام**1751*1193

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رضا رحماني سامانه نياز توليد داخل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۱۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار

 عبدالسلام جواد آخوندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه) اظهار داشت: بندر چابهار جمهوری اسلامی ایران یکی از راه‌های مهم تجاری و ترانزیتی برای افغانستان است.

وی افزود: وزارت صنعت و تجارت طالبان با همکاری جمهوری اسلامی ایران تسهیلات ویژه‌ای را برای تاجران افغانستان فراهم کرده است.

آخوندزاده ادامه داد: با فراهم‌سازی زمین و منطقه آزاد برای تجارت، اموال تاجران افغانستان در بندر چابهار در امنیت است.

به گفته سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان، بیشترین صادرات و واردات افغانستان از بندر چابهار و بندر عباس صورت‌ می‌گیرد.

وی اضافه کرد: صادرات و واردات افغانستان با ایران از نظر ارزشی در طول سال ۱۴۰۲ به ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون دلار رسید که از این رقم ۳۳ میلیون دلار ارزش صادرات افغانستان و یک میلیارد و ۹۲ میلیون دلار هم ارزش واردات این کشور از ایران بوده است.

به گفته این مقام مسئول افغانستان اقلام عمده صادراتی افغانستان در سال گذشته به جمهوری اسلامی ایران پنبه، شمش سرب، کنجد، نخ، کشمش و ماش بوده است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: اقلام وارداتی افغانستان از ایران در سال ۱۴۰۲، سوخت دیزل، بنزین، گاز مایع، سیمان، برق، گوجه فرنگی و مواد خام فابریکات صنعتی بوده‌است.

پیش از این وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده بود این وزارت بر استفاده بهتر از بندر چابهار به عنوان راه جدید تجارت افغانستان تاکید دارد.

کارشناسان امور اقتصادی به این باورند که بندر چابهار ایران نزدیک‌ترین و ارزان‌ترین مسیر برای واردات و صادرات کالاهای تجار افغانستانی است.

از سویی هم مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گویند که بندر چابهار نسبت به بندر واگه کراچی از مزایای بیشتری برای انتقال کالاها برخوردار است.

به گفته آنان، در کنار فراهم‌ شدن امکانات از جانب ایران، انتقال کالا از این بندر تجارتی ارزان‌تر تمام شده و از امنیت بیشتری نیز برخوردار است.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌افزاید: در چابهار تاسیسات پیشرفته‌ای ساخته شده که این تاسیسات سهولت‌های زیادی را برای انتقال کالا فراهم کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • برخورد ویژه با ۵ گروه کالایی قاچاق در تهران
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • اجاره نشین بودن ۶۰ درصد واحدهای صنفی تربت حیدریه
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار
  • به‌زودی، قیمت‌گذاری شوینده‌ها حذف می‌شود
  • سال گذشته ۵ پروانه بهره‌برداری معدنی در قم صادر شد
  • دخانیات و لوازم خانگی بیشترین کالای قاچاق در قم بود
  • صنایع برنامه‌محور خراسان رضوی حمایت ویژه می‌شوند
  • افزایش ۴۰ درصدی کرایه‌های حمل و نقل درون‌شهری در اردبیل
  • انتخاب رییس جدید خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان