Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-28@10:30:15 GMT

عملکرد شایسته متولیان به افزایش وقف در جامعه کمک می کند

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۲۰۲۱

عملکرد شایسته متولیان به افزایش وقف در جامعه کمک می کند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان تاکید کرد: توانایی در اداره و حفظ حراست از موقوفه تحت تولیت یکی از وظایف متولیان است و عمران و احیا از دیگر وظایف متولیان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، اسماعیل تدینی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان، عصر امروز(۲۹اردیبهشت) در نشست تخصصی  هم اندیشی متولیان  موقوفات استان، برگزاری جلسات اینچنینی را استفاده از تجارب یکدیگر در جهت شکوفایی بیشتر موقوفات دانست و شرط اول و اصلی در تولیت را امانتداری و امین بودن عنوان و بیان کرد: وظایف امین مشخص است و اگر متولی و اداره اوقاف به وظایف امانتداری خود عمل نکند مسولیت شرعی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





وی توانایی اداره کردن موقوفات را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر کسی توانایی اداره موقوفه را نداشته باشد چطور می تواند امانت داری را رعایت کند؟ حفظ و حراست از موقوفات نکته بعدی است و مباحث ثبتی و عمرانی و... باید رعایت شود، موقوفه خواری بوجود نمی آید.


تدینی۶۰ درصد استان کرمان را موقوفه اعلام و بیان کرد‌: متولیان چگونه عمل و چقدر حفظ و حراست کردند که الان کمتر شده؟ چرا عقب گرد کردند؟ توانایی در اداره و حفظ حراست از موقوفه تحت تولیت یکی از وظایف متولیان است و عمران و احیا از دیگر وظایف متولیان است.




وی ادامه داد: حدیث داریم موقوفه را باید چنان توسعه داد که اگر واقف زنده شود موقوفه را نشناسد لذا اجرای نیات و سرمایه گذاری یکی از عوامل نگهداری موقوفات است و امروز در مشهد ظرف چند سال با ساخت زائر سرا با سرمایه گذاری بیست هزار نفر اسکان داده می شود پس سرمایه گذاری هم بسیار مهم است.



مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با بیان اینکه ریشه وقف اقتصادی است و موقوفات پشتوانه اقتصادی دین است، تصریح کرد: اگر متولی با شمه اقتصادی کار نکند موقوفه حذف خواهد شد، باید موقوفات را توسعه داد که شکوفا کردن موقوفات از وظایف امانت داری است و از طرفی با توجه به نیاز های روز باید عمل کرد و اجرای نیات طبق نظر واقف باشد و ذره ای تخطی نشود‌



وی با تاکید بر لزوم تطبیق وقف با نیاز روز جامعه از جمله در دانشگاه و حوزه، برای فقرا، آسیب های اجتماعی؛ فلسفه اوقاف را نشر معارف اسلامی عنوان کرد و با اشاره به رویکرد جدید سازمان اوقاف مبنی بر استفاده از ظرفیت های مردمی، بیان داشت: رویکرد جدید انتصاب امین موقوفات است شاید در کرمان ده ها امین موقوفات تعیین و از ظرفیت های مردمی استفاده می کنیم باید تنظیم رابطه بین اوقاف و متولیان باشد و مشاوره و هم اندیشی صورت گیرد و در کنار یکدیگر قرار گیریم که با اجرایی شدن این مهم در شکوفایی موقوفات موفق خواهیم بود.


این مسئول افزود: حلقه اتصال بین اداره و متولیان و مستاجرین با راه اندازی دفتر رسیدگی به امور متولیان خواهد بود و این دفتر امروز با حضور امام جمعه و استاندار افتتاح خواهد شد لذا امور متولیان در آنجا ساماندهی و تجارب ارزنده خود را منتقل و اطلاعات متولیان در آن دفتر ثبت و ساماندهی می شود و مسائل حقوقی و اداری رعایت خواهد شد.




وی گفت: با برقراری این تعامل درصد قابل توجهی از مالیات کاهش می یابد و پاسخگویی به ارباب رجوع و انتقال نامه های متولیان بررسی و آخرین بخشنامه ها ابلاغ و در خصوص سرمایه گذاری برای متولیان باید گردش کار شود و لیست اموال ثبت و ضبط شود.

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان قرآن خراسان جنوبي موزه ماه مبارک رمضان مسجد خبرگزاری شبستان قرآن کریم کانون های مساجد روزنامه امانت داری متولیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۲۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع۵۰۰ بسته معیشتی از محل موقوفه آب لوله بیرجند بین نیازمندان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در مراسم توزیع بسته‌های معیشتی در محل آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) بیرجند گفت: مرکز افق با هدف مدیریت و جهت دهی به نیات اجتماعی در سازمان اوقاف و امور خیریه راه اندازی شده است.

حجت الاسلام بخشی پور افزود: این مرکز در بستر آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه برای جذب مساعدت‌های خیران و توزیع آن و همچنین شناسایی افراد بی بضاعت و ارائه خدمات به آنان با رعایت کرامت انسانی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به طرح قرار دوازدهم افزود: در راستای اجرای این طرح به مناسبت ماه مبارک رمضان و سال جدید ۵۰۰ بسته معیشتی از محل موقوفه آب لوله بیرجند بین نیازمندان شناسایی شده توزیع شد.

حجت الاسلام بخشی پور گفت: این بسته‌ها به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) توزیع شد که هر بسته معیشتی شامل اقلامی از جمله برنج، چای، قند، پنیر، روغن، ماکارونی و رب گوجه فرنگی است.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: همچنین تعداد ۷۰۰ دست پوشاک از محل کمک خیرین به ارزش ۲۵ میلیون تومان بین نیازمندان توزیع خواهد شد.

علی فاضلی فرد فرماندار بیرجند هم با بیان اینکه دستگیری از مستمندان در این ماه مبارک توصیه شده است، افزود: توزیع بسته‌های غذایی و افطاری ساده همه با تاثی از سیره اهل بیت علیهم السلام انجام می‌شود و در این کار خیر سازمان اوقاف و امور خیریه پیش قدم بوده است.

دیگر خبرها

  • نیات واقفان اجرا شود
  • عزم اوقاف زنجان برای سرمایه‌گذاری با مشارکت مردم
  • افزایش ۱۶ برابری درآمد موقوفات زنجان
  • توزیع۵۰۰ بسته معیشتی از محل موقوفه آب لوله بیرجند بین نیازمندان
  • آمادگی اوقاف استان زنجان برای تحقق شعار سال در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید
  • آمادگی اوقاف زنجان برای تحقق شعار سال درحوزه سرمایه گذاری و تولید
  • درآمد موقوفات زنجان به ۱۱۵ میلیارد تومان رسید
  • دو وقف جدید در خوسف ثبت شد
  • ثبت دو وقف جدید در خوسف
  • نصف استان کرمان وقف است