Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@04:09:07 GMT

چرا امیرمهدی ژوله ممنوع‌التصویر شد؟ +عکس

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۲۶۱۹

چرا امیرمهدی ژوله ممنوع‌التصویر شد؟ +عکس

خبرآنلاین: مقوله سانسور یا ممنوع‌التصویری چهره‌های مختلف هنری در تلویزیون اتفاق تازه و جدیدی نیست و مدت‌هاست که شاهد حذف و سانسور برخی از بازیگران به اشکال مختلف در این رسانه هستیم و تیزر فیلم‌های روی پرده در سینماهای سراسر کشور هم از این قاعده مستثنی نیستند.

گاهی اوقات می‌شنویم که شرط سازمان صداوسیما برای نمایش تیزرهای تلویزیونی فیلم‌ها حذف صحنه‌های حضور برخی از بازیگران است و در تازه‌ترین نمونه به نظر می‌رسد که قرعه به نام امیرمهدی ژوله افتاده است و تیزرهای فیلم سینمایی «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری با شرط سانسور و حذف صحنه‌های حضور او در این فیلم از تلویزیون پخش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سابقه‌ امیرمهدی ژوله در تلویزیون

آنچه باعث می‌شود از شنیدن این اتفاق علامت سوالی در ذهن‌مان ایجاد شود، سابقه‌ و کارنامه حرفه‌ای این هنرمند در تلویزیون است، ژوله که فعالیت خود را در عرصه تلویزیون با نویسندگی آغاز کرد و در سریال‌هایی چون «مرد هزار چهره»، «شب‌های برره» و ... با مهران مدیری همکاری داشت، برای نخستین بار با اجرای استنداپ کمدی در برنامه تلویزیونی «خندوانه» پا به عرصه اجرا گذاشت و همین اتفاق مقدمه‌ای شد برای حضور جدی‌تر او در حوزه بازیگری.

او پس از مدتی هم در بخش نمایشی برنامه «دورهمی» به کارگردانی مهران مدیری به ایفای نقش پرداخت و سپس در فیلم‌های سینمایی چون «خوب بد جلف» ساخته پیمان قاسم‌خانی، «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داودی و سریال‌های «گلشیفته» به کارگردانی بهروز شعیبی و «دیوار به دیوار» ساخته سامان مقدم بازی کرد

امیرمهدی ژوله در صحنه‌ای از «سامورایی در برلین

البته این برای نخستین بار نیست که خبری درباره ممنوع‌التصویری ژوله مطرح می‌شود، پیش از این و در زمان ساخت فصل دوم سریال «دیوار به دیوار» به کارگردانی سامان مقدم هم خبری با این مضمون پخش شد که بعدها خشایار الوند نویسنده این سریال در گفت‌وگویی اعلام کرد که مشکل ممنوع‌التصویری او حل شده است و ژوله برای آنکه با سازندگان سریال «گلشیفته» قرارداد داشته است نتوانسته در فصل دوم این مجموعه حضور پیدا کند.

واکنش‌ها به سانسور تصاویر در تلویزیون

با این حال عوامل فیلم سینمایی «سامورایی در برلین» و ژوله به سانسور صحنه‌های بازی او در این فیلم در تیزرهای تلویزیونی سکوت نکردند و با انتشار پست‌هایی در اینستاگرام نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

ژوله با انتشار تیزر اصلی و سانسور شده «سامورایی در برلین» نوشت: «دوستان همه نماهای من از رو به رو و بخشی از صدایم را حذف کردن و بعد پخش کردن. من اصن نمی‌دونستم رابطه‌ام با تی وی اینقدر خراب باشد. فکر می‌کردم فقط همدیگر را بلاک کردیم، نمیدونستم عکسام تو تیزرها رو هم پاره می کنند.»

حمید فرخ‌نژاد بازیگر نقش اول فیلم هم در پستی این اتفاق را ناشی از سیاست یک بوم و صد هوای تلویزیون دانست و نوشت: «تیزر سامورایی که متاسفانه به شرط حذف و کم کردن تصاویر امیر مهدی ژوله که گویا در این کشور” یه بوم و صدهوا “از نظر حکومت خودمختار تلوزیون عنصر نامطلوب تشخیص داده شده و ناقص پخش شد ...»

علت حذف ژوله چیست؟

با این حال همانطور که در آغاز اشاره شد حذف ژوله که تا حدود زیادی شهرتش را مدیون تلویزیون است از این رسانه سوالات بسیاری را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند، اینکه آیا پست‌های انتقادی این هنرمند از رویکرد صداوسیما از جمله به راه انداختن کمپین من و سانسورچی عامل این اتفاق است یا خیر؟ کمپینی که ژوله مدتی پیش به راه انداخت تا به نوعی پایانی باشد بر سانسور در حوزه‌های مختلف هنری، این پویش به صورت مستقیم به انتقاد از رویکرد صداوسیما در تلویزیون می‌پرداخت و راز سانسور صحنه‌های سریال‌های مختلف و علل آن را در تلویزیون فاش می‌کرد. 

کمپین نه به سانسورچی خیلی زود در فضای مجازی فراگیر شد و هنرمندان و سینماگران بسیاری به آن پیوستند و در پست‌های اینستاگرامی از سانسورهای مختلف و محدودیت‌هایی که تلویزیون برایشان ایجاد کرده است پرده برداشتند، البته پس از مدتی بساط این کمپین به یک باره جمع شد.

یکی از پست‌های ژوله درباره سانسور سریال «شب‌های برره»

دیگر پرسشی که درباره علت این اتفاق مطرح می‌شود، انتقادهای تند ژوله پس از حذف برنامه «نود» و عادل فردوسی‌پور از صداوسیما و رویکرد این سازمان است و باید دید که آیا عامل حذف ژوله این انتقادها بوده یا دلایل دیگری داشته است؟

با این حال صداوسیما برای چندمین بار به حذف و سانسور یک چهره در تلویزیون پرداخته است، چهره‌ای که به نوعی فرزند تلویزیون است و نام دیگری را بر فهرست اسامی که در تلویزیون ممنوع‌التصویر هستند اضافه کرد، فهرستی که دیگر در حال تبدیل شدن به لیستی بلند بالاست.

منبع: فردا

کلیدواژه: امیرمهدی ژوله ممنوع التصویر سانسور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۲۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نون خ ادامه دارد؟ | آقای جبلی سر صحنه به سعید آقاخانی گفت...

به گزارش همشهری آنلاین، بازیگر نقش عمو کاووس به نحوه آشنایی‌اش با گروه «نون خ» و سعید آقاخانی و اینکه چطور شد از یک فرد نظامی و سرهنگ بازنشسته ارتش به یک بازیگر طنز تبدیل شد، اشاره کرد.

او ابتدا درباره پررنگ شدن نقشش در «نون خ ۵» نسبت به فصل‌های گذشته اینگونه می‌گوید: خدا را شکر تا الان از کارم راضی بودم. راستش پایه‌گذاری کاووس از همان فصل اول آغاز شد و تا الان هم ادامه داشت. یادم هست حدود ۱۰ الی ۱۵ نفر کاندیدای این شخصیت بودند و سعید آقاخانی عزیز تست می‌زد و در نهایت قرعه به نام بنده درآمد. بیشترین کمک را طی این سال‌ها خود آقا سعید به این نقش کردند؛ ضمن اینکه خودم هم بسیار سعی کردم کاووسی باشم که واقعاً به دل بیننده بنشیند. این شخصیت ضمن اینکه یک شوخ طبعی دارد اما برای روستا یک شخصیت پرمنفعتی هم هست. خدا را شکر نقشم به دل خودم نشسته است و مردم هم دوست داشتند.

این بازیگر که از ابتدای فصل اول «نون خ» در داستان حضور داشته، درباره اینکه لازمه حفظ برندی مثل «نون خ» در تلویزیون چیست و فکر می‌کنید این مجموعه تا کجا بتواند این موفقیت را حفظ کند؟ خاطرنشان می‌کند: «نون خ» صد درصد می‌تواند موفقیتش را حفظ کند. اگر شما از فصل اول به این سریال نگاه کنید می‌بینید که پلکانی توانستند پله به پله به شخصیت‌ها و داستان‌ها رونق بدهند و در نهایت همه چیز به خدمت گرفته شد تا «نون خ» دیده شود؛ به ویژه اینکه کارگردانی آقای سعید آقاخانی واقعا لازمه این کار بود و شاید اگر شخص دیگری بود این شیوه را درنمی‌آورد چون خود آقا سعید از جنس ماست و متعلق به سرزمین کُرد است. او توانسته با داستان‌هایی که حول محور قومیت‌هاست و کاملاً روی لبه تیغ است برخورد خوبی داشته باشد، در چنین مواقعی باید شش دانگ حواس را جمع کرد که به نظرم سعید آقاخانی این حواس جمعی را داشت و توانست ما را در هر فصل به منزلگه مقصد برساند و بعد از آن به دل مردم جان بنشیند.

نون خ ۵ به زودی تمام می‌شود!

«نون خ» جور خیلی از کارهای تلویزیون را می‌کشد

بازیگر نقش کاووس در ادامه در واکنش به اینکه سریال «نون خ» در حال حاضر جور بسیاری از کارهای دیگر تلویزیون را می‌کشد، فکر می‌کنید تا کی جواب بدهد؟ اظهار می‌کند: بله؛ این واقعیت است که «نون خ» جور خیلی از کارهای تلویزیون را می‌کشد و این را می‌توانید از بینندگان جان که همواره همراه ما بودند سوال کنید تا آنها به این مجموعه نمره بدهند. تعریف از خود نباشد اما در حریم جامعه از بقال و قصاب گرفته همه و همه «نون خ» را می‌بینند و با دل خوش هم می‌بینند و به ما درود می‌فرستند که توانستیم لبخند شیکی را روی لبانشان بنشانیم و ما از این بابت خداوند را شاکریم و ممنونیم که این موقعیت را به ما داد.

این بازیگر در عین حال به وحدت و یکپارچگی گروه «نون خ» اشاره می‌کند و همین با هم بودن را دلیل موفقیت می‌داند و می‌گوید: ما در این سریال دست به دست هم دادیم تا موفق شدیم. الان اگر آقا سعید بخواهد دو نفر را کنار بگذارد و دو نفر دیگر بیاورد قطعاً کار سخت می‌شود چون همه ما خصلت‌های بارز همدیگر را در همان روستای فرضی پیدا کردیم به هم درود می‌فرستیم که همه در کنار هم توانستیم این موفقیت را که متعلق به همه است به سرانجام برسانیم.

بازیگر «نون خ» سپس در پاسخ به اینکه بزرگ ترین چالش کاووس کجا بود؟ بیان می‌کند: این نقش چالش آنچنانی نداشت. شخصیت کاووس همان‌طور که شناختید بزرگ روستا و رئیس شوراست و به قول خودش رهبر این گروه خشن است (با خنده). کاووس علیرغم حضور پررنگش و برخوردهایی که همواره از او می‌بینید اما چالش خاصی ندارد.

وروایی درباره اینکه آیا قرار است داستان «نون خ» ادامه‌دار باشد؟ خاطرنشان می‌کند: تا این لحظه فعلاً چیزی به ما گفته نشده است اما حدود یک ماه پیش بود که ما مشغول گرفتن سکانس‌های پایانی کارمان در شمشک و دیزین بودیم که دکتر جبلی، رئیس صداوسیما آمدند سر صحنه و به ما خسته نباشید گفتند. همان جا بود که به آقای آقاخانی گفتند خودتان را آماده کنید که هرچه زودتر بتوانید فصل بعدی را هم عهده‌دار شوید. در هر صورت ما خوشحال می‌شویم که در خدمت مردم باشیم.

سرهنگ بازنشسته ارتش چطور عمو کاووس شد؟

او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش درباره اینکه اصلاً چه شد به گروه «نون خ» پیوست و از یک فرد نظامی و سرهنگ بازنشسته به بازیگری روی آورد؟ توضیح می‌دهد: همانطور که می‌دانید من در وهله اول یک نظامی‌ام. در آسمان پروردگار بودیم که آمدیم و بر زمین نشستیم اما از همان سال‌های گذشته در موقعیت نظامی هم نمایش کار می‌کردم چون علاقمند بودم. از سال ۳۸ با بچه‌های کرمانشاه در حوزه نمایش همگام بودیم و از سال ۶۱ هم جذب تلویزیون شدم و با صداوسیمای مرکز کرمانشاه کارهای طنز انجام می‌دادیم، کارگردانی می‌کردم،

بازیگری می‌کردم و مستند می‌ساختم تا زمانی که پنج سال پیش آقای سیروس میمنت نازنین که از دوستان بنده است همراه گروه «نون خ» به کرمانشاه آمدند و همان‌جا به من گفت که برای یک سریال که سعید آقاخانی می‌سازد بد نیست تو هم بیایی و یک تست بدهی. گروه خیلی زیادی به کرمانشاه آمده بودند برای تست بازیگری چون فراخوان داده بودند. یادم هست آقای مصطفی تنابنده عزیز برادر محسن تنابنده در کنار آقای میمنت تست‌ها را می‌گرفتند و هر که قبول می‌شد به تهران می‌آمد و آقای سعید آقاخانی نظرش را می‌گفت. شخصیت من هم جزو نقش‌هایی بود که آقا سعید پسندید و به دل ایشان نشست. کارگردانی دلنشین و اعمال و رفتارهای خود ایشان هم به دل همه ما نشست و خدا را شکر الان پنج سال است در محضر ایشان درس پس می‌دهم.

بازیگر نقش عمو کاووس در پایان درباره پیشنهادهای جدیدش در حوزه سریال در تلویزیون می‌گوید: بعد از «نون خ» در تهران چندین پیشنهاد داشتم اما نپذیرفتم یا خوشم نمی‌آمد یا سر کار «نون خ» بودم و نمی‌توانستم حضور داشته باشم اما طی این سال‌ها سریال‌های بومی و استانی زیادی در حوزه طنز داشتم.

کد خبر 844870 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی چهره‌های مشهور

دیگر خبرها

  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • تلویزیون دستمزد نجومی می‌دهد؟
  • تسخیر «سینمای ایران» با کمدی اتفاق خوبی نیست
  • جزئیات پخش یک سریال ترکیه‌ای از تلویزیون
  • پخش یک سریال ترکیه‌ای از تلویزیون
  • «زنگ آخر» و «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه»، از تلویزیون
  • از ممنوع التصویریم در تلویزیون ناراحت نیستم
  • «موسی» و «پایتخت» امسال ساخته می‌شوند؟
  • (عکس) نخستین تصویر بازیگر یاغی در یک سریال جدید
  • نون خ ادامه دارد؟ | آقای جبلی سر صحنه به سعید آقاخانی گفت...