Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-20@03:01:49 GMT

روسیه از منافع ایران در مقابل آمریکا و اروپا دفاع می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۳۰۳۲

الهه کولایی کارشناس مسائل روسیه بر این عقیده است که روس‌ها همواره در سیاست خارجی منافع خود را در اولویت قرار داده اند و هر کجا که نیاز باشد در کنار آمریکا و اروپا قرار خواهد گرفت. آفتاب‌‌نیوز : «ما آتش‌نشانی نیستیم و نمی‌توانیم چیزی را که کاملاً به ما وابسته نیست، نجات دهیم» این بخشی از پاسخ پوتین رئیس جمهور روسیه نسبت به سوال یکی از خبرنگارانی بود که از او در رابطه با فشارهای سخت و تحریم‌های همه جانبه آمریکا علیه ایران سوال کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پاسخ که به نوعی نشان دهنده بی طرفی روسیه در مسئله ایران بود، با واکنش‎های مختلفی مواجه شد و برخی این موضوع را مهر تاییدی بر عدم حمایت روسیه از منافع ایران در قبال آمریکا و اروپا دانستند.
الهه کولایی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جامعه ایرانی در رابطه با اظهارات اخیر روسیه در قبال ایران و برجام، گفت: سیاست‌های روسیه هیچ گاه تغییر نکرده است و مواضعی که اکنون اتخاذ کرده، مواضع همیشگی روسیه بوده است. روسیه همواره سیاست خارجی خود را بر پیگیری منافع خود با پرهیز از رویاگری در سال‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دنبال کرده است. به ویژه در منطقه خاورمیانه و از آغاز هزاره سوم یعنی از زمان به قدرت رسیدن آقای پوتین، این کشور همواره بر پیگیری سیاست خارجی عملگرا تاکید کرده است؛ بنابراین ما در طول سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم روسیه هر کجا که لازم بوده متناسب با منافع خود به ایران نزدیک و هرکجا که نیاز بوده از ایران دور شده است؛ بنابراین تغییری در سیاست خارجی روسیه اتفاق نیافتاده است.
اینکه روسیه از منافع ما دفاع می‌کند، تصور اشتباهی است
کولایی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما برخی از تحلیل‌ها به دور از واقعیت‌ها و اولویت‌های سیاست خارجی روسیه مطرح می‌شود. روسیه کشور قدرتمندی است که در همسایگی ما و در شمال آب‌های خزر قرار گرفته و برای پاسخ به نیاز‌های کشور ما از امکانات و توانمندی‌های بسیار خوبی برخوردار است که در تنظیم روابطمان با این کشور باید بر اساس واقعیت پیرامون کشورمان در منطقه و حتی در سطح بین الملل، عمل کنیم. روسیه مانند هر کشور دیگری سیاست خود را بر اساس افزایش و دستیابی به منافع خود تنظیم می‌کند و اساسا این تصور که روس‌ها از منافع ما دفاع خواهند کرد، تصور درستی نیست.
بازیگران پیرامون خود را به درستی بشناسیم
این کارشناس در ادامه افزود: به یاد داریم که این کشور همراه با آمریکا در شورای حکام علیه ایران رای دادند، به قطع‌نامه‌های تحریم علیه ایران رای مثبت داد و … و اصلا انتظاری هم جز این نمی‌توان از روسیه داشت، اما تنظیم روابط با روسیه بدون تردید از منظر بهبود روابط با غرب به ویژه چگونگی تنظیم روابط با آمریکا و اروپا اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع روس‌ها زمانی که از این روابط خاطری آسوده داشته باشند رفتارشان هم ما تغییر خواهد کرد. ما باید بازیگران پیرامون خود از جمله روسیه و سایر کشور‌ها را به درستی بشناسیم و بر اساس شناخت دقیق و صحیح آن‌ها اهداف و اولویت‌های خودمان را تنظیم کنیم.
روس‌ها حاضر به پرداخت هزینه برای رفتار غیرمتعارف ایران نیستند/ در اولویت سیاست خارجی روسیه قرار نداریم
کولایی با بیان اینکه روابط ما با روسیه در طی سال‌های گذشته نشان داده است که روسیه در رابطه با ایران، تنظیم روابط خود با آمریکا و اروپا را از نظر دور نگه نمی‌دارد، خاطرنشان کرد: برای روس‌ها روابط با اروپا و آمریکا اهمیت بسیار زیادی دارد و به هیچ عنوان حاضر نیستند تا هزینه‌ای برای رفتار غیرمتعارف ایران پرداخت کنند.
تجربه نشان داده است روسیه هرکجا که نیاز باشد در کنار اروپا و آمریکا سیاست‌هایش را در قبال ایران تنظیم می‌کند که مسئله برجام هم از این قاعده مثتسنی نیست. روس‌ها اسناد متعددی را در رابطه با سیاست‌خارجی خود منتشر کردند که اگر این اسناد با دقت مطالعه شود آن‌گاه ما جایگاه ایران در اولویت‌های سیاست خارجی روسیه را بهتر درک می‌کنیم و متاسفانه ایران در این اولویت‌ها جایگاه ممتازی را ندارد.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: روسیه آمریکا اروپا ایران و آمریکا پوتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۳۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه نگرانی از مواضع چین در قبال اوکراین ندارد

در حالی‌که سخنگوی کرملین از رویکرد مقامات پکن در مورد حل و فصل مناقشه اوکراین استقبال کرد، در دومای روسیه نیز درخواست صدراعظم آلمان از رئیس جمهور چین درباره قطع همکاری با روسیه را اقدامی احمقانه نامیدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، آلکسی چپا، معاون اول کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه، در واکنش به سخنان اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در سفر خود به پکن که گفته از شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین خواسته تا به همکاری با روسیه که به عقیده غربی‌ها به مسکو در درگیری نظامی در اوکراین کمک می‌کند، پایان دهد، یادآور شد که چنین درخواستی از مقامات پکن برای اقدام علیه منافع ملی کشورشان احمقانه است.

این مقام دوما با اشاره به اینکه چینی‌ها ملتی بسیار عاقل هستند و به‌ویژه سیاستمدارانی مانند شولتز به سختی می‌توانند در بحث کلامی با آنها به پیروزی برسند، افزود: «بنابراین، درخواست از  مقامات چینی‌ برای اقدامی در جهت عکس منافع ملی آنها، به‌ویژه از طرف کشوری که چین را دشمن اصلی خود می‌خواند، به نظر من  اقدامی احمقانه است. فکر می کنم شولتز باید بیشتر در مورد چین تحقق کند و حداقل تاریخ این کشور را بخواند. زیرا بیان چنین اظهاراتی مضحک است.»

صدراعظم آلمان چند روز قبل برای یک سفر سه روزه وارد چین شد. این دومین سفر وی در سمت صدراعظم آلمان به این کشور بود. شولتز گفت که در دیدار با مقامات چینی  در مورد درگیری در اوکراین گفتگو کرده و الزام همه کشورها به عدم دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه توسط جامعه جهانی و عدم عرضه سلاح به مسکو را یادآور شد.

درخواست شی جین پینگ از شولتز برای عدم پیگیری منافع شخصی در مناقشه اوکراین

این در حالی است که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در دیدار با صدراعظم آلمان تاکید کرد که برای حل و فصل مناقشه در اوکراین، باید به صلح و ثبات پایدار توجه کرد و به دنبال منافع شخصی در این جنگ نبود. به گفته وی، بسیار مهم است که همه طرف‌ها در این راستا با یکدیگر همکاری کنند. 

رئیس جمهور چین چهار اصل را بیان کرد که به دستیابی به صلح در اوکراین کمک می‌کند. او گفت: «قبل از هر چیز، ما باید بر وضعیت کلی صلح و ثبات تمرکز کنیم و به دنبال منافع شخصی و خودخواهانه نباشیم. ثانیاً باید شرایط را تعدیل کرده و به آتش جنگ دامن نزنیم. سوم، ما باید شرایط لازم را برای بازگرداندن صلح را فراهم کرده و از هر اقدامی در جهت تشدید بیشتر درگیری ها اجتناب کنیم. چهارم، ما باید تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی را کاهش دهیم و ثبات زنجیره‌های صنعتی و تأمین جهانی را تضعیف نکنیم.»

علاوه بر این، رهبر چین تاکید کرد که کنفرانس صلح در مورد مناقشه، که در آن بحث عادلانه همه پیشنهادات انجام خواهد شد، باید توسط روسیه و اوکراین که دو طرف درگیری هستند به رسمیت شناخته شود. شی همچنین تاکید کرد که چین یک طرف مناقشه نیست، ولی از هر اقدامی که برای راه‌حل صلح‌آمیز این بحران باشد، حمایت می‌کند.

کرملین از مواضع پکن در مورد کنفرانس اوکراین استقبال کرد

در این رابطه، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که کرملین از مواضع متوازن پکن در مورد کنفرانس صلح اوکراین استقبال می کند، اما از سوی کی‌یف، تغییری در موضع گیری مبتنی بر «امتناع کامل از هرگونه مذاکره» مشاهده نشده است. 

سخنگوی کرملین افزود که مسکو به خوبی از مواضع مقامات پکن آگاه است، زیرا نماینده طرف چینی بارها در طول سفرهای دیپلماتیک موضع چین را به روسیه اعلام کرده است. 

پیش از این، گنگ شوانگ، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل، گفته بود که پکن آماده است تا شرایط لازم برای مذاکرات صلح را برای مسکو و کی‌یف فراهم کند. وی همچنین تاکید کرد که ارسال دائمی تسلیحات نظامی غربی به میدان نبرد، فقط خطر تشدید تنش را افزایش داده و به حل مناقشه کمکی نمی‌کند.

درخواست آلمان از چین برای کمک به پایان جنگ اوکراینسفر صدر اعظم آلمان به چین با محوریت اوکراینادعای مقامات آمریکا: چین ماشین جنگی روسیه را تقویت می‌کند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به غرب درباره مصادره اموال مسکو
  • امیرعبداللهیان: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود؛ این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف ها منتقل شده/ ریزپرنده‌های ساقط‌ شده {در اصفهان} هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته
  • انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد
  • توصیه هشدارآمیز آخوندی: باید پیروز از صحنه جنگ بیرون بیاییم
  • معاون وزیر دفاع روسیه: نیروهای مسلح ایران، آمادگی و قاطعیت خود را ثابت کردند
  • آمریکا سیاست دوگانه خود در قبال تروریسم را کنار بگذارد
  • ضرر نمی‌کنیم اگر خودمان را برای بدترین سناریو آماده کنیم
  • بایدن: اسرائیل و اوکراین برای دفاع از خودشان به ما وابسته‌اند
  • روسیه نگرانی از مواضع چین در قبال اوکراین ندارد
  • واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد