Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-20@00:16:51 GMT

عنصر آزاردهنده فضای مجازی از دید فیروزآبادی

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۳۵۳۴

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: ما در فضای مجازی با پدیده‌های رایجی همچون اخبار جعلی و ربات‌های مجازی مواجه هستیم که این اخبار جعلی را میلیون‌ها بار بازنشر می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابوالحسن فیروزآبادی در همایش روز جهانی ارتباطات با اشاره به سه دوره جهش فناوری در جهان اظهار کرد: جهان در طی چند دهه اخیر سه دوره الکترونیکی شدن، دیجیتالی شدن و ظهور فضای مجازی را سپری کرده این سه دوره، فضای رسانه‌ای جهان و ارتباطات جهانی به طور کامل دگرگون کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور ادامه داد: با شکل‌گیری فضای مجازی، همه امور به سمت اجتماعی شدن رفته و روابط عمومی‌ها در این راه نقش مهمی پیدا کرده‌اند.

وی یادآور شد: در عصر جدید، ارتباطات بسیار آسوده شده و تمام جهان، مخاطب اطلاعات منتشره در فضای مجازی شده‌اند.

فیروزآبادی اعلام داشت: در حال حاضر ۳.۵ میلیارد کاربر اینترنتی وجود دارند که محتواهای تولیدی بدون محدودیت زمانی از سوی آن‌ها خلق شده و در فضای مجازی منتشر می‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: در این فضا شاهد ظهور بازیگرانی هستیم که مانند قبل، رسمی نبوده و در تولید محتوا، محدودیتی ندارند؛ در چنین فضایی نقش روابط عمومی و رسانه کاملاً متفاوت شده و دیگر مانند قبل نیست.

وی اذعان داشت: تفاوت‌ها تنها در ابزارها نیست، بلکه کلیت فضای ارتباطی متفاوت شده و در حال حاضر با جهانی شفاف روبرو هستیم که این شفافیت بیش از حد موجب کدری کل فضا شده است.

فیروزآبادی با طرح این سؤال که چگونه باید این کدری را رفع کرد یادآور شد: با آماده‌سازی اذهان مخاطبین، افزایش سواد رسانه‌ای و صرف زمان می‌توان در مسیر صحیح قدم برداشت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی متذکر شد: نهادها و رسانه‌های رسمی باید در این راه پیش قدم شده و سواد مجازی مردم را افزایش دهند و تحرکات و التهابات این فضا را با چنین آموزش‌هایی به حداقل برسانند.

وی با تأکید بر بحران‌زا بودن برخی تحرکات در فضای مجازی یادآور شد: بعضی اوقات اخبار در فضای حقیقی ایجاد می‌شوند، در فضای مجازی منعکس شده و واکنش غیرمنتظره جامعه نسبت به این انعکاس موجب بروز بحران در اجتماع می‌شود.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: ما در فضای مجازی با پدیده‌های رایجی همچون اخبار جعلی و ربات‌های مجازی مواجه هستیم که این اخبار جعلی را میلیون‌ها بار بازنشر می‌کنند و همین دو عنصر می‌تواند زمینه‌ساز بحران در جوامع باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه برخی با این ابزارها به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه هستند اعلام داشت: عملکرد موفق یک واحد روابط عمومی به این است که به صورت منسجم و شبکه‌ای بتواند بین سازمان متبوع خود و ذی‌نفعان و ذی‌ربطان ارتباط مستقیم برقرار کرده و در کنار عملکرد فعال خود، سازمانی برای رصد اتفاقات فضای مجازی تشکیل دهد.

وی بیان داشت: صحت اخبار منتشر شده در فضای مجازی باید با سرعت تمام توسط گروه‌های روابط عمومی اعتبار سنجی شوند و چیزی که در حال حاضر آزار دهنده است، توقف برخی روابط عمومی‌ها در فضای سنتی و غافل ماندن از تحولات عصر جدید است.

منبع: فارس

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۳۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟

آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی پس از انتشار تصویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی در فضای مجازی، اعلام کرد: بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد.

وی افزود: ‎بانک مرکزی در همین باره مجددا از اصحاب رسانه درخواست می‌کند ضمن دقت‌نظر در انتشار مطالب، اخبار موثق، رسمی و صحیح را از این مرجع دریافت و منتشر کنند و از اعلام و انتشار اخبار حساس مربوط به حوزه پولی و بانکی به نقل از منابع و مراجع ناشناس و غیررسمی در فضای مجازی به شدت خودداری کنند.

عصر امروز (پنجشنبه) تصویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی در فضای مجازی منتشر شد و برخی کانال‌ها در ادعایی از برنامه بانک مرکزی برای ورود ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار خبر دادند که از سوی این بانک تکذیب شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • واکاوی فقهی - حقوقی مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی
  • ضرورت هوشیاری در خرید‌ از فضای مجازی
  • دروغ‌پردازی با عکس ۷ سال پیش پارک دانشجو
  • واکنش طنز کاربران فضای مجازی به حضور ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان
  • دروغ‌پردازی اسرائیلی‌ها سوژه کاربران فضای مجازی شد
  • چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟
  • دبیر شورای مجازی استان کرمانشاه معرفی شد
  • اختصاص فضای بیشتر به نمایشگاه کتاب با توسعه مصلی
  • تصویب کلیات سند ملی محتوا در شورای ملی فضای مجازی کشور
  • بهنوش بختیاری بازیگر با ظاهری متفاوت ؛ سوژه جدید فضای مجازی (عکس)