Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر کشورمان در لندن تشریح کرد که ایران از چارچوب برجام به عنوان ابزاری برای ترغیب بیشتر شرکای اروپایی به اجرای تعهدات‌شان در برجام استفاده کرده است. وی همچنین به پشتیبانی مردم ایران از نظام کشورشان برای رو به رو شدن با آمریکا و تلاش ایران برای اتکای کمتر اقتصاد به نفت اشاره کرد. آفتاب‌‌نیوز : حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در گفت‌وگو با رادیو بی‌بی‌سی در پاسخ به این سوال که چرا ایران یک ضرب الاجل ۶۰ روزه برای شرکایی اروپایی برجام قائل شده است گفت: ایران تا کنون وفادارانه به تعهدات برجامی خود عمل کرده است و تنها انتظارمان این بوده است که اعضای دیگر برجام نیز به سهم خود به تعهداتشان [در چارچوب برجام] عمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه این به اعتبار توافق هسته‌ای آسیب وارد کرده است.
وی با اشاره به اقدامات و تحریک‌های غیرضروری آمریکا مانند تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران آمریکا گفت که ایران همواره به دنبال این بوده است که به صلح و ثبات منطقه کمک کند.
بعیدی‌نژاد سپس درباره توان ایران برای ایستادگی در مقابل تنش‌های جدید که آمریکا اخیراً در خاورمیانه ایجاد کرده است گفت: ما تا کنون بسیار با احتیاط قدم برداشته‌ایم و اکنون تمام ملت ایران پشتیبان موضع نظام هستند، چراکه یک سال از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد و ما به شرکای اروپایی خود زمانی کافی دادیم تا مشکلات پیش رو را اصلاح کنند. از آنجا که ما منافع تعریف شده‌مان در چارچوب برجام را که در زمینه اقتصادی و روابط تجاری بودند، دریافت نکرده بودیم به شرکایمان یک سال زمان دادیم تا مسئله را حل کنند که متأسفانه تا کنون نتوانسته‌اند آن را حل کنند.
سفیر کشورمان در لندن تصریح کرد: مردم ما می‌دانند که ایران با وجود دو سال و نیم زمانی که برای ورود به مذاکره صرف کرد و یک سال زمانی که برای حل کردن مسائل باقی‌مانده به شرکای خود داد، بهترین عملکرد را داشته است. ما باور داریم که اگر رفتار مناسبی نداشته باشیم، برجام که توافق هسته‌ای ایران است، از بین خواهد رفت. بنابراین اکنون ما باید اقدام کنیم. اگر آمریکا بدون ضرورتی تحریک به اقدامی فراتر کند ما عزم مواجه شدن با آمریکا را داریم. ما طرفدار ایجاد مشکل یا درگیری نیستیم اما به شما اطمینان می‌دهم که همه مردم ما برای مقاومت در برابر آمریکا و پرداخت هزینه این مقاومت آماده هستند.
بعیدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا ایران در صورت انجام نشدن کاری از سوی شرکای اروپایی برجام در فرصت تعیین شده از سوی ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد یا نه گفت: بله ما اقداماتی را انجام داده‌ایم تا اگر این بازه دو ماهه به گونه‌ای مناسب برای حل کردن مسئله به قدر کفایت نتیجه‌بخش نباشد، ما اقدامات بعدی خود را انجام خواهیم داد که به شما اطمینان می‌دهم این اقدامات در چارچوب برجام هستند. ما در این مقطع تصمیم نداریم که از توافق هسته‌ای خارج شویم که البته این از گزینه‌هایی بود که آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد، اما اکنون تصمیم ما این بوده است که از چارچوب برجام به عنوان ابزاری برای ترغیب بیشتر شرکایمان به اجرای تعهداتشان استفاده کنیم.
سفیر کشورمان در لندن درباره تأثیر تحریم‌ها بر اوضاع اقتصادی ایران و این که آیا حفظ اقتصاد ایران در شرایط تحریم‌ها ممکن است، گفت: وضعیت سخت است اما ما می‌توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم چراکه اقتصاد و منابع بسیار خوبی داریم. شاید نتوانسته باشیم به خوبی در شاخه‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنیم اما این یکی از همان مواقعی است که همان‌طور که همیشه گفته‌ایم می‌توانیم چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. ما بر این عقیده‌ام که زمان کاهش اتکایمان به صادرات نفت فرا رسیده است که این کار را پیش از این نیز آغاز کرده‌ایم. می‌توانیم ببینیم که در زمینه‌های دیگر چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم و نفت را به محصولاتی دیگر تغییر دهیم که بتوانیم به ارزش بیشتری در بازار صادر کنیم.
وی همچنین نفتی بودن اقتصاد ایران را رد کرده و گفت: طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، تنها ۳۰ درصد بودجه ما وابسته به نفت است. بنابراین این یک موفقیت به حساب می‌آید چراکه ما به طوری جدی در کشور مصمم هستیم تا در شرایطی این چنینی که با سختی‌هایی مواجه هستیم، از این وضعیت استفاده کنیم تا اتکای خود به نفت را کمتر کنیم. تا الان در زمینه کاهش این اتکا عملکرد خوبی داشته‌ایم؛ اکنون در حال صادر کردن محصولات دیگری مانند محصولات پتروشیمی و در جست‌وجوی بسیاری دیگر از محصولات در این زمینه هستیم. می‌توانم به شما بگویم که انقلابی خاموش در حال رخ دادن در اقتصاد ایران است. در حالی که با فشار زیادی از بیرون مواجه هستیم، در تلاشیم تا اتکای خود را به عوامل خارجی کاهش دهیم و ببینیم که برای منعطف‌تر کردن اقتصادمان و کاهش اتکای آن به سودی که از خارج از کشور به دست می‌آید، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.
منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۳۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال همه جوان‌های منطقه است

رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که با عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای منطقه برای این رژیم حاشیه امن ایجاد کنند، اما نتوانستند و امروز صهیونیست‌ها منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند و ملت‌های مسلمان، یهودی، مسیحی و بودایی حقوق فلسطینیان را از مردم و کشورهایی که حامی رژیم صهیونیستی باشند، مطالبه می‌کنند.

به گزارش ایسنا،‌ سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر یکروزه خود به سریلانکا، با حضور در مسجد جامع «کالپیتی» شهر کلمبو، ضمن دیدار و گفت‌وگو با نمازگزاران، نماز مغرب را نیز در این مسجد اقامه کرد.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از حضور در جمع نمازگزاران مسجد جامع شهر کلمبو، اظهار امیدواری کرد مذاکرات صورت گرفته میان دو کشور به گسترش بیش از پیش روابط و همکاری‌های فیمابین منجر شود.

رئیسی طراحی و اجرای مجموعه سد، نیروگاه و تونل انتقال آب «اومااویا» از سوی شرکت‌های متخصص ایرانی را نماد همکاری‌های موفق دو کشور دانست و گفت: امیدواریم بهره‌برداری از این طرح‌ها افزایش رفاه مردم سریلانکا را در پی داشته باشد.

رئیس جمهور در ادامه وحدت و انسجام را نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام دانست و گفت: دشمنان و در راس آنان آمریکا، با ایجاد گروهک‌های تروریستی مانند داعش به دنبال ایجاد ناامنی، کشتار و تفرقه در جهان اسلام هستند، بنابراین بسیار ضرورت دارد از هر اقدام و گفتاری که میان مسلمانان تفرقه ایجاد می‌کند، پرهیز شود.

رئیسی در ادامه ظلم و ستم بی‌سابقه رژیم صهیونیستی و کشتار و نسل‌کشی در غزه را نتیجه وجود اختلافات در امت اسلامی دانست و افزود: امام خمینی (ره) از 45 سال پیش رژیم صهیونیستی را غده‌ای سرطانی برای امنیت منطقه دانسته و بر آزادی فلسطین به عنوان مسئله اول جهان اسلام تاکید کرده بود و امروز حقانیت این سخن امام راحل، بر همگان روشن شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دفاع از حقوق فلسطینیان را وظیفه همه مسلمانان و انسان‌های آزاده جهان می‌داند و معتقد است امروز حمایت از کسانی که از خانه، وطن، دین، ناموس و جان و عزت خود دفاع می‌کنند، شاخصی برای کشورهاست که آیا مدافع شرافت هستند، یا همراه شرارت؟

رئیسی خاطرنشان کرد: آمریکا مردم ایران را بابت دفاع از حق و عدالت مورد تحریم‌های ظالمانه قرار داد، اما جوانان ما تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند و امروز ایران در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است. دشمن تلاش کرد پیشرفت ایران را متوقف کند، اما ملت ایران اراده کرد پیشرفت کند و در این جنگ اراده‌ها ملت ایران پیروز شد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی به همه ما آموختند که رمز موفقیت توکل بر خدا و اعتماد به نفس و داشته‌های درونی است، گفت:‌ دشمنان برای متوقف کردن ملت ایران علاوه بر تحمیل 8 سال جنگ به ما، تلاش کردند با ترور، انفجار، توطئه و فتنه‌های متعدد این مردم را از ادامه مسیرش منصرف کنند، اما موفق نشدند. امروز مقاومت و ایستادگی در مقابل نظام سلطه نه فقط مورد توجه نظام اسلامی ایران بلکه مورد توجه و اقبال همه جوان‌های منطقه است که معتقدند نباید تن به زیاده‌خواهی‌ها و مظالم نظام سلطه داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کیانی: با تمام وجود برای المپیک آماده می‌شوم / مسئولین المپیک را با تمام امکانات حمایت کنند +فیلم
  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال همه جوان‌های منطقه است
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ ترجمه یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • حزب الله: آماده نبرد تمام عیار با اسرائیل هستیم/ ایران مقتدر حمایت گسترده‌ای از مقاومت دارد
  • حزب الله: آماده نبرد تمام عیار با اسرائیل هستیم
  • گفت و شنود/ بعدش چی؟!