Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@07:07:14 GMT

اصالت شهری ۶۰۰۰ ساله ارومیه در ورطه فراموشی

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۳۹۶۷

اصالت شهری ۶۰۰۰ ساله ارومیه در ورطه فراموشی

شهر ارومیه با داشتن پیشینه‌ای غنی و تاریخی پرفراز و نشیب جزء ۱۹ شهر تاریخی ایران ثبت شده در یونسکو است ولی گذشت زمان و بی توجهی به اصالت بافت شهری و فرهنگ کهن سبب فراموش شدن نماها، نمادها و آثار باستانی و قدیمی این شهر شده است. ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۰ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، پیشینه غنی و تاریخ پرفراز ونشیب آذربایجان غربی سبب وجود اماکن و بناهای تاریخی متعددی در این منطقه شده است و مساجد و کلیساهای موجود در این شهر جزو بناهای تاریخی و معماری با ارزش این ناحیه محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارومیه یکی از کلان‌شهرهای ایران مرکز آذربایجان غربی و جزو قدیمی‌ترین شهرهای شمال غرب است که از معدود شهرهایی است که با قدمت 6 هزار ساله پیشینه‌ای کهن اصیل دارد و به عنوان 19 شهر تاریخی ایران در یونسکو به ثبت رسیده است.

هریک از محلات قدیمی ارومیه یادگارانی از مردم مهربان و مهمان نواز این دیار را در خود جای داده، گذشته‌ای که خبر از اصالت این شهر زیبا و تاریخی می‌دهد.

در بافت مرکزی این شهر هنوز هم محلات قدیمی که از گذشته‌ها بر جای مانده به چشم می‌خورد گرچه اسامی نهاده شده بر این محلات و خیابان‌ها همخوانی با اصالتشان ندارد ولی شهروندان هنوز هم با اسم‌های قدیمی آنان را خطاب می‌کنند.

یکی از این محلات قدیمی میدان تاریخی، "گول اوستو"  بوده که نشانگر هویت و تاریخ شهر و مردم ارومیه است اما متأسفانه بعضی بی توجهی‌ها به فرهنگ این شهر سبب فراموش شدن گذشته این میدان شده است.

بی‌شک سرگذشت این میدان برای بیشتر مردم آشکار است ولی برای فراموش نکردن رویدادهایی که در گذشته رخ داده یادآوری لازم است.

میدان "گول اوستو" یک اسم ترکی زیباست که بیانگر ادبیات و زبان مردم این دیار است، کلمه "گول" به تنهایی به معنی برکه، آبی که در یک جا جمع شده است، بوده و کلمه اوستو به معنی لغوی بالای، روی، که هردوی این کلمات در کنار هم معنایسر چشمه را می‌دهند.

البته باید گفت که معنی کردن کلمات ترکی به همان اندازه که سخت است درست نیست چون معنی اصلی کلمات در ترجمه به زبان‌های دیگر گم می‌شود.

وجه تسمیه میدان گول اوستو ارومیه

درباره گذشته و حال ارومیه با یک ارومیه پژوه جوان به گفت‌وگو نشستیم تا وجهتسمیه و نحوه زندگی مردمان محلات مختلف را از زبان او جویا شویم.

امیر اکبری درباره محلات قدیمی ارومیه می‌گوید: محلات اصلی این شهر عبارت بودند از خزران، بازارباش، یوردشاه، نوگئچر، مهدی القدم، عسگر خان و آغداش که در چهار گوشه نقشه قدیم ارومیه هنوز هم به همین نام‌ها شناخته می‌شوند.

چرا اصالت فراموش‌شده محلات قدیمی ارومیه احیا نمی‌شود؟محلات قدیمی ارومیه|حفظ هویت 6000 ساله ارومیه نیازمند احیای محلات قدیمی استچرا اصالت فراموش‌شده محلات قدیمی کاشان احیا نمی‌شود؟ + فیلم

اکبری می‌افزاید: گول اوستو که قبلاً یخچال فتحعلی خان نام داشت توسط فتحعلی خان فرزند امام قلی خان سرتیپ ساخته شده است که در اصل یخچالی در مکان گول اوستو فعلی بود که در زمستان از آب پر می‌شد تا به یخ تبدیل شود و در تابستان از آن استفاده شود که بعد از تخریب این یخچال به فتحعلی خان گولو نامگذاری شد.

وی بیان می‌کند: آبی که به این منطقه سرریز می‌شد از کانال‌کشی از نهر شهرآجوتأمین می‌شد و این نهر نیز از کهریزهایی که در اطراف شهر وجود داشت نشأت می‌گرفت که بعد از گذشت چندین سال و با گسترش شهر این کهریزها از بین رفتند.

سرنوشتی که به‌دست فراموشی سپرده‌شده است

البته باید یادآور شد که این محل در دوران‌های مختلف بانام‌های گوناگون یاد می‌شد، بعد از تخریب یخچال فتحعلی خان و تغییر نام آن به فتحعلی خان گولو این مکان بار دیگر به گول اوستو تغییر نام داد چرا که مردم از آبی که به این محل سرریز می‌شد و به شکل برکه یا گول در آمده بود برای مصارف خانگی استفاده می‌کردند.

درگذشته اطراف شهرها با دیوارهای بلند پوشانده می‌شدند و تردد به داخل و خارج از شهرها از طریق دروازه‌های موجود در دیوار دور شهر صورت می‌گرفت و شهر ارومیه هم به دلیل موقعیت ویژه‌ای که داشت در مجموع دارای هشت دروازه بود.

شهر ارومیه به دلیل موقعیت استراتژیک و برای ایجاد امنیت بیشتر دارای هشت دروازه بود که توسط نیروهای نظامی یا مقامات شهری اداره می‌شدند و نام دروازه‌های هشتگانه ارومیه دروازه بالو  یا سلماس یا شاهپور، دروازه توپراق قلعه، دروازه سویوق بولاق، دروازه بازارباش، دروازه آرک، دروازه یوردشاه و دروازه نووگئچر است.

دروازه نووگئچر نماد اصالت ارومیه

دروازه نووگئچر یکی از محله‌های قدیمی ارومیه که امروزه به پنجراه معروف است که در امتداد "گول اوستو" قرار دارد نام هریک از این محله‌های قدیمی بر اساس نام گذاری شده است که به‌طور مثال نام نووگئچر از نام نهری گرفته‌شده است که در آن زمان با همین اسم از دروازه‌ی نووگئچر عبور کرده و داخل حصار ارومیه می‌شد.

نووگئچر به دلیل تقسیم آب به‌صورت ناودانی و کانال‌کشی بدین نام معروف شده است که از دو کلمه ترکی نوو به معنی محل تقسیم و انتقال آب و گئچر به معنی محل عبور تشکیل‌شده است

محله نووگئچر در دوره قاجار در ارومیه ایجاد شد، این قسمت از شهر به دلیل کمبود آب از جمعیت کمتری برخوردار بود که اعتماد الدوله با انشعاب دادن نهر نووگئچر از رودخانه شهر چایی به آنجا این مشکل را حل کرد.

به گفته‌ی رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه تا سال 2020 میلادی حداقل 2 دروازه قدیمی این شهر احیا و بازسازی می‌شود و با مرور زمان سایر دروازه‌ها نیز احیا خواهند شد.

محمدرضا علیزاده امامزاده می‌گوید: احیای این دروازه‌ها می‌تواند نقش بسزایی در شناساندن ظرفیت‌های گردشگری و توسعه اقتصادی این شهر باستانی ایفا کند.

امروزه نام‌هایی که بر روی خیابان‌ها نهاده شده است چنان سنخیتی با اصالت و هویت آن‌ها ندارد و این امر نیازمند توجه مسئولان است چرا که محلات قدیمی نشان از سرگذشت پرفراز و نشیب ارومیه دارد.

گزارش از ثمین کاظمی

انتهای پیام/

R41361/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۳۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه شهری ارومیه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه در دیدار با اعضا شورای شهر ارومیه گفت: برای جبران عقب افتادگی‌ها انتظار بنده این است از حواشی موجود پرهیز کنید و به صورت جهادی وارد عمل بشوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر ارومیه، حجت الاسلام سید مهدی قریشی در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار کرد: متأسفانه وضعیت توسعه شهری ارومیه اصلاً مطلوب نیست و در بسیاری از مباحث عقب افتادگی وجود دارد که تاوان این را مردم می‌پردازند.

وی ادامه داد: برای جبران عقب افتادگی‌ها انتظار بنده این است از حواشی موجود پرهیز کنید و به صورت جهادی وارد عمل بشوید.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در برخی کشورها، مدیریت شهری مشوق‌هایی برای مشارکت مردم در توسعه شهری قرار داده است که نتیجه خوبی هم گرفته‌اند؛ برای مثال در فلان کشور، اگر فردی در حوزه بافت فرسوده شهری سرمایه گذاری بکند و تبدیل به بافت جدید نماید، مدیریت شهری در بحث عوارض مشوق‌هایی قرار داده است که توصیه بنده هم این است که مردم را در توسعه شهری با قرار دادن مشوق، مشارکت دهید و از ظرفیت عظیم مردم غافل نشوید.

امام جمعه ارومیه افزود: اگر واقعاً کمر همت برای حل مشکلات مردم ببندید، بنده در کنار شما هستم و مطمئناً مردم نیز همراهی خواهد کرد.

قریشی بیان کرد: برخی از مشکلات موجود شهری، از جمله مسئله سد معبر مرتبط با اقتصاد مردم است ولی برخی از مشکلات، از جمله ترافیک شهری و عدم تناسب المان‌های شهری با فرهنگ و میراث شهر ارومیه مربوط به عدم مدیریت صحیح است.

وی افزود: البته در بحث سد معبر نیز نظارت مؤثری وجود ندارد. در بسیاری از موارد مشاهده می‌کنیم باوجود اینکه داخل مغازه خالی است، پیاده رو و محل تردد مردم را اشغال کرده‌اند.

کد خبر 746699

دیگر خبرها

  • دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
  • ایجاد توازن در ارائه خدمات عادلانه بین محلات از اهداف شورای شهر ارومیه
  • توسعه شهری ارومیه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
  • مصدوم شدن دو نفر در ارومیه بدلیل انفجار کپسول گاز
  • سوختگی ۲ نفر بر اثر انفجار کپسول گاز در ارومیه
  • مرمت‌کار ۵۰ ساله گنبد سلطانیه فوت شد
  • بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی محله خلجان تا پایان نیمه نخست ۱۴۰۳
  • ادامه تغییر چراغ‌های قدیمی روشنایی خیابان‌های ارومیه با لامپ LED
  • تعویض و جایگزینی ۱۵۲ دستگاه چراغ قدیمی روشنایی خیابان حیدر بابا در ارومیه با لامپ‌های ال‌ای دی 
  • احداث ۲ مجموعه ورزشی در محلات هاشم آباد و کیانشهر