Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-19@18:04:27 GMT

بهترین آنتی بیوتیک‌های غیردارویی را بشناسید

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۴۳۱۳

خداوند در طبیعت آنتی بیوتیک‌های طبیعی زیادی قرار داده است تا در شرایط خاص به کمک انسان بیاید و باعث مصونیت ما در مقابل میکروب‌ها شود و سلامت ما را تامین کند؛ در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها پرداخته شده است.


به گزارش شریان نیوز،آنتی بیوتیک ها، دارو‌هایی هستند که برای درمان عفونت‌ها به کار می‌روند و کشف و استفاده از آن‌ها به سلامت جامعه بشری کمک بسیاری کرده است، اما متاسفانه مصرف بی رویه آن‌ها مشکلاتی را به وجود می‌آورد که یکی از آن‌ها مقاومت میکروب‌ها در برابر آنتی بیوتیک هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی دیگر از مشکلاتی که مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها در پی دارد، از بین رفتن باکتری‌های مفید روده است؛ چنان که گفته می‌شود تنها مصرف یک هفته آنتی بیوتیک می‌تواند آرایش و فرم میکروبی روده را برای یک سال تغییر دهد.

طبق آماری در مهرماه سال ۹۷، میزان مصرف آنتی بیوتیک در ایران ۱۶ برابر استاندارد جهانی و۴برابر اروپاست و دلیل اصلی بالا بودن این آمار، تجویز غیرمنطقی این داروست، یعنی در شرایطی که ضرورتی به استفاده از آنتی‌بیوتیک نیست از آن استفاده می‌شود.

درحالی که استاندارد‌های تزریقی دنیا، ١١ درصد است، مصرف دارو‌های تزریقی درایران به ویژه آنتی بیوتیک ها، حدود ۴۵ درصد است. برای اطلاع از چرایی این مصرف بی رویه و جایگزین‌های مناسب وطبیعی با یکی از داروسازان گفتگو کرده ایم که در ادامه می‌آید:

آنتی بیوتیک‌ها که ما آن‌ها را پادزیست می‌نامیم، در اصل از میکروارگانیسم‌های طبیعی گرفته شده است. بعضی کپک‌ها و قارچ‌ها همان پادزیست‌هایی هستند که اثر ضد میکروبی دارند. چنان که همه می‌دانیم اولین آنتی بیوتیک از قارچ پنی سیلیوم استخراج شد. آنتی بیوتیک‌ها از میکروارگانیسم‌ها به دست می‌آیند و باعث از بین رفتن میکروب‌ها می‌شوند و بعضی نمونه‌های آن، از انتشار میکروب‌ها جلوگیری می‌کنند. به انواعی که میکروب‌ها را از بین می‌برند باکتریوسید و به نمونه‌هایی که از انتشار میکروب جلوگیری می‌کنند، باکتریواستاتیک می‌گویند.

امروزه با پیشرفت فناوری، کمتر از میکروارگانیسم‌های طبیعی استفاده می‌شود. محققان توانسته اند با تغییرات مولکولی روی آنتی بیوتیک‌های طبیعی، انواع جدیدی تهیه کنند چرا که نمونه‌های طبیعی اثر کمتری دارند و نمی‌توان برای مدت طولانی آن‌ها را ذخیره کرد، در حالی که نمونه‌های جدید علاوه براثر ضد میکروبی قوی تر، ماندگاری بیشتری هم دارند. اما باهمه این شرایط بازهم نباید به شکل بی رویه از این داروی مفید استفاده کرد. به همکارانم توصیه می‌کنم درتجویز آنتی بیوتیک‌ها دقت بیشتری داشته باشند واز مردم می‌خواهم ازخوددرمانی و دیگردرمانی این دارو‌ها به شدت بپرهیزند. تجویز دارو توسط غیر پزشک غیر قانونی و چه بسا در کشور‌های دیگر جرم است و جریمه سنگینی به آن تعلق می‌گیرد.

بهترین آنتی بیوتیک
به عقیده من بهترین آنتی بیوتیک‌ها را سیستم ایمنی بدن انسان تولید می‌کند و اگر با سیستم دفاعی بدن درست رفتار کنیم، بهترین آنتی بیوتیک، سیستم ایمنی بدن است.

بی نیاز از داروی آنتی بیوتیک
اگر سیستم دفاعی بدن درست کار کند، ما در شرایط معمولی نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک‌ها نداریم. برای این منظور باید سیستم ایمنی بدن را فعال نگه داریم. تغذیه مناسب، آرامش، ورزش درحد معمول و استفاده از هوای مناسب از مهم‌ترین مولفه‌های بیداری و هوشیاری سیستم ایمنی بدن است و از همه مهم تر این‌که باید با بدن خودمان به گونه‌ای رفتار کنیم که اضطراب و خستگی زیاد را بر آن تحمیل نکنیم.

آنتی بیوتیک‌های طبیعی
اما خداوند در طبیعت آنتی بیوتیک‌های طبیعی زیادی قرار داده است تا در شرایط خاص به کمک انسان بیاید و باعث مصونیت ما در مقابل میکروب‌ها شود و سلامت ما را تامین کند. از جمله:

عسل
عسل به عنوان غذای کامل و داروی خوب، بهترین آنتی بیوتیک است. عسل از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین آنتی بیوتیک هاست که هم خورده و هم در محل زخم ضماد می‌شود.

سیر
سیر به علت داشتن ماده موثر، اثر ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد و به عنوان ضد ویروس شناخته شده است.

پیاز و تره فرنگی
یکی دیگر ازآنتی بیوتیک‌ها پیاز وحتی تره فرنگی است که خوردن آن می‌تواند به رفع عفونت بدن کمک کند.

لیمو
لیمو یکی دیگرازآنتی بیوتیک‌های طبیعی است. عصاره برگ زیتون و روغن زیتون هم بسیار موثر است. زیتون حتی عفونت دهان ودندان را از بین می‌برد.

میخک
ماده موثر اوجینول میخک، به عنوان ماده ضد عفونی کننده منحصر به فردبه دندان پزشکان کمک زیادی کرده است.

سرکه، زنجبیل و...
سرکه، زنجبیل، آویشن، پونه کوهی و زردچوبه هم به عنوان آنتی بیوتیک استفاده می‌شود و امروزه کاربرد زیادی دارد. خوشبختانه سطح اطلاعات مردم از گیاهان دارویی افزایش یافته و استفاده ازآنتی بیوتیک‌های طبیعی بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند موجب رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک و در نتیجه باعث نفخ و کرامپ شود. این عفونت به طورمعمول نیاز به آنتی بیوتیک‌های بیشترومتفاوت تری دارد تا تعادل باکتریایی روده به حالت عادی باز گردد.

برچسب هامیخکآنتی بیوتیک‌

منبع: شریان

کلیدواژه: میخک آنتی بیوتیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۴۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین آ و بادیگارد قوی قلب شماست

شاید گاهی اوقات خوردن سبزیجات به اندازه کافی دشوار باشد. با این وجود، اگر از مصرف سبزیجات صرفنظر کنید به طور بالقوه مقدار زیادی مواد مغذی، ویتامین‌ها و فواید آن برای سلامتی را از دست خواهید داد.

به گزارش سرگرمی روز، سبزیجات خاصی وجود دارند که حاوی مواد مغذی برای سلامت قلب و کاهش کلسترول هستند. برای مثال، هویج یکی از بهترین سبزیجاتی است که می‌تواند به کاهش و مدیریت سطح کلسترول کمک کند.

هویج منبع خوبی از فیبر محلول است که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. هم چنین، هویج سرشار از بتاکاروتن، آنتی اکسیدان و ویتامین «آ» است که می‌تواند از شما در برابر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی محافظت کند.

بهترین بخش آن است که هویج به شکل قابل توجهی همه کاره است: می‌توانید آن را با هوموس نوش جان کنید، به سالاد اضافه کنید یا با روغن زیتون و سیر برشته کنید و به عنوان غذای جانبی از آن لذت ببرید.

هویج تقریبا همیشه ابتدا با سلامت چشم شما مرتبط است و دلیل خوبی نیز برای این موضوع وجود دارد. هویج سرشار از ویتامین «آ» است که به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی کمک می‌کند.

هم چنین، هویج حاوی لوتئین (به عنوان یک آنتی اکسیدان جهت جلوگیری از آسیب‌های سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند و در سلامت چشم و پوست بسیار موثر می‌باشد) است که می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (یک مشکل چشمی شایع و یکی از علل اصلی از دست دادن بینایی در افراد بالای ۵۰ سال می‌باشد) کمک کند. با این وجود، علیرغم آن که هویج برای بینایی شما عالی است فواید آن به همین جا ختم نمی‌شود.

هویج یک میان وعده عالی برای کمک به قلب و کاهش کلسترول می‌باشد زیرا خوردن آن آسان بوده و سرشار از فیبر است. ارتباط بین فیبر غذایی و کلسترول قابل توجه است. مقاله‌ای منتشر شده در نشریه Nutrients نشان می‌دهد که فیبر نامحلول و محلول به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند که در نهایت به کاهش خطر بیماری قلبی می‌انجامد.

نتیجه پژوهش دیگری که در نشریه لنست منتشر شد نشان داد که خوردن دست کم ۲۵ گرم فیبر در روز به کنترل وزن، قند خون، سطح فشار خون و کلسترول کمک می‌کند.

هویج علاوه بر فیبر موجود در آن از طریق سطوح بتاکاروتنی که دارد فوایدی برای سلامت قلب دارد. بر اساس پژوهشی که در نشریه Circulation Research منتشر شده بتاکاروتن به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها کمک می‌کند.

در نهایت، هویج حاوی ویتامین «آ» است که کارشناسان می‌دانند با سلامت قلب ارتباط دارد. با این وجود، پیش از آن که بتوانیم به طور قطع بگوییم چگونه ویتامین «آ» می‌تواند به قلب شما کمک کند باید پژوهش‌های بیش‌تری انجام شود.

بنابراین، دفعه بعد که هوس یک میان وعده سریع کردید و قصد داشتید سبزیجات خوشمزه را در فر برشته کنید سعی کنید مقداری هویج بگیرید و مقداری مواد مغذی برای سلامت قلب به بدن خود بدهید.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چهار فایده بی‌نظیر فندق
  • آیا آنتی بیوتیک‌ها در تسکین سرفه موثرند؟
  • این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین آ و بادیگارد قوی قلب شماست
  • پیشگیری از مسمومیت غذایی
  • عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید
  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • پنج نوشیدنی ساده برای رهایی از کبد چرب
  • بهترین آنتی بیوتیک‌های طبیعی
  • ببینید | سلطان گل به خودی را بشناسید؛ باورتان می‌شود انقدر سریع؟