Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@22:52:02 GMT

مهمانی در مکه به صرف ایران‌هراسی

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۴۷۳۴

مهمانی در مکه به صرف ایران‌هراسی

تهران- ایرنا- همزمان با تلاش گروهی از سیاستمداران امریکایی برای تنش‌آفرینی در خلیج‌فارس، عربستان‌سعودی اقدامات دیپلماتیک خود را برای تشدید جو روانی ضدایرانی در میان متحدانش تشدید کرده است.

درست در روزهایی که فلسطینیان آماده می‌شوند تا خبر طرح سازش تحمیلی تازه‌ای را از سوی واشنگتن دریافت کنند و انتظار می‌رود تا ایالات‌متحده امریکا بیش از گذشته به اشغال سرزمین‌های عربی توسط رژیم اشغالگر سرزمین‌های فلسطینی مشروعیت ببخشد، مقام‌های سعودی دنبال منحرف کردن افکار عمومی به سمت ایران و ایجاد تنشی تازه در منطقه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پادشاه سعودی نیمه‌شب شنبه نامه‌ای برای سران کشورهای عربی فرستاده تا دو نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب را به صورت اضطراری برگزار کند، اما برخلاف انتظار موضوع این جلسات طرح «معامله قرن» امریکا نیست، بلکه تهدیدهای ادعایی ایران است. همزمان رسانه‌ها از موافقت تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای میزبانی از نیروهای تازه امریکایی در منطقه خبر داده‌اند که قرار است تحت فرماندهی سازمان تروریستی سنتکام در خاک این کشور مستقر شوند. روزنامه الشرق‌الاوسط به نقل از منابعی بدون نام مدعی شده است که گروهی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، آمادگی خود را برای استقرار نیروهای جدید امریکایی در خاک خود اعلام کرده‌اند. این روزنامه نزدیک به پادشاهی سعودی، نامی از کشورهای مذکور نبرده است.

نیمه شب شنبه بود که خبرنگاران رسانه‌های خارجی مستقر در عربستان‌سعودی ناگهان به یک نشست خبری با حضور وزیر تازه تنزل‌یافته مشاور در امور خارجی کابینه سعودی، عادل جبیر، دعوت شدند تا در جریان اقدامات ضدایرانی جدید خانواده حاکم بر عربستان‌سعودی قرار گیرند. این نشست خبری درست بعد از انتشار خبر تماس تلفنی ولیعهد خشونت‌طلب سعودی با وزیر امور خارجه ایالات‌متحده امریکا مایک پمپئو و دعوت پادشاه این کشور از سران کشورهای عضو اتحادیه عرب و شورای همکاری‌های خلیج‌فارس برای نشست اضطراری این دو سازمان در مکه، برگزار شد.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان‌سعودی، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان‌سعودی با ارسال دعوتنامه‌ای برای سران کشورهای عضو اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس، از آنها دعوت کرده تا در جلسه اضطراری برای بررسی تنش‌های اخیر در منطقه، ازجمله حمله به تعدادی نفتکش در آب‌های امارات‌متحده‌عربی و واکنش ارتش یمن به حملات سعودی با هدف قرار دادن تاسیسات نفتی این کشور، شرکت کنند. کشورهای جیبوتی و امارات‌متحده‌عربی، بلافاصله از این دعوت استقبال کرده و برای شرکت در اجلاس اضطراری اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس اعلام آمادگی کردند.

تماس‌های اخیر پادشاه سعودی برای جوسازی علیه ایران در شرایطی انجام می‌شود که دولت ایالات‌متحده امریکا وعده داده تا پایان ماه مبارک رمضان، نقشه خود برای صلح اعراب و اسراییل با عنوان «معامله قرن» منتشر کند. برخی از ناظران مسائل منطقه، موج تبلیغات ضدایرانی اخیر را تلاشی از سوی امریکا برای منحرف کردن افکار عمومی جهان عرب از مساله اشغال فلسطین می‌دانند، به ویژه آنکه مقام‌های امریکا و برخی مقام‌های عربستان‌سعودی، امارات و بحرین، به‌تازگی برای آماده‌سازی افکار عمومی ادعا کرده‌اند که عامل اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه خاورمیانه رژیم اشغالگر سرزمین‌های فلسطینی نیست، بلکه ایران است.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات، خالد بن احمد، وزیر خارجه بحرین، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و برایان هوک، رییس کارگروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه امریکا در ماه‌های گذشته این ادعا را تکرار کرده‌اند.

عادل الجبیر، وزیر مشاور دولت در امور خارجی در توضیح این نشست که قرار است نهم خرداد ماه جاری در مکه برگزار شود، بدون ارایه مدرکی مدعی شد که تنش‌های اخیر در منطقه از جمله حمله به نفت‌کش‌ها در آب‌‌های ایران از سوی ایران انجام شده است. این مقام سعودی در ادامه ادعاهای واهی خود در مورد ایران گفت: «در نشست مکه، تجاوزات نظام ایران به منطقه و پیامدهای خطرناک آن بر صلح و امنیت منطقه و بین‌المللی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

هنوز مشخص نیست چه تعداد از سران کشورهای عربی و حاشیه خلیج‌فارس به دعوت پادشاهی سعودی پاسخ مثبت دهند. به نوشته یک رسانه کویتی، در حال حاضر شورای همکاری خلیج‌فارس در برابر ایده جنگ با ایران، به دو نیمه تبدیل شده است.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه القبس کویت می‌نویسد: «سه کشور عضو شورای همکاری خلیج (فارس) با جنگ علیه ایران مخالف هستند و در مقابل سه کشور دیگر موافق این جنگ هستند که اختلاف دیدگاه بین اعضای شورا را نشان می‌دهد.»

در شرایطی که عربستان‌سعودی، بحرین و امارات‌متحده‌عربی، موضع خصمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر اتخاذ کرده‌اند، قطر، کویت و عمان، خواهان گفت ‌وگو و روابط حسنه با تهران هستند.وزیر مشاور کابینه سعودی در امور خارجه ادعا کرد: «ما دنبال جنگ نیستیم، اما اگر به ما حمله‌ای شود، آماده دفاع و پاسخ قاطعانه هستیم.»

این اظهارات وزیر مشاور سعودی در شرایطی بیان می‌شود که در طول چهار سال گذشته به شکل دائم سیاست‌های خصمانه و ادعاهای واهی علیه ایران برای تحریک متحدان غربی عربستان‌سعودی برای درگیری با ایران، از سوی مقام‌های عربستان‌سعودی و همپیمانان منطقه‌ای‌اش تکرار می‌شود. حملات اخیر به چهار نفتکش در سواحل امارات‌متحده‌عربی، دستاویز جدید برای مقام‌های ریاض و متحدان منطقه‌ای‌اش شده است تا برای اظهارنظرهای خصمانه علیه ایران بهانه‌جویی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن حادثه در بندر فجیره امارات، خواهان «روشن شدن ابعاد دقیق حادثه» شده و آن را «دسیسه بدخواهان برای برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه» توصیف کرده ‌بود. امارات‌متحده‌عربی هنوز نتیجه رسمی تحقیقات خود در مورد این حادثه را منتشر نکرده است، اما برخی رسانه‌های عربی و غربی تلاش می‌کنند تا برای نسبت دادن این حادثه مشکوک به جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌سازی کنند.

منبع: اعتماد؛ 1398.02.30
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد عربستان ايران هراسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۴۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان

به گزارش همشهری آنلاین «بنی گانتس» عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه در کنفرانس «فردا» مدعی شد این رژیم قدرت بالایی دارد و بزرگترین فاجعه‌ها را پشت سر کار گذاشته است اما اگر برای آینده برنامه‌ای نداشته باشد، این همه قدرت کافی نخواهد بود.

گانتس راجع به آینده غزه به روزنامه «یسرائیل هیوم» گفت جنبش حماس نباید در آینده بر غزه کنترل داشته باشد و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی آزادی عمل خود را در این منطقه حفظ کرده و آن را اعمال کند و مدیریت مدنی باید از طریق یک نهاد فلسطینی که بخشی از حماس نیست، انجام شود.

وی افزود: برای تامین آینده باید کودتای استراتژیک و بزرگی در منطقه انجام دهیم و تحرک سیاسی صورت گیرد و به دنبال عادی سازی روابط با عربستان، تقویت اتحاد میانه‌روها در منطقه و ایجاد یک جبهه متحد در برابر محور رادیکال باشیم و این مهم تر از هر اقدا دیگری است.

ابتدای ماه آوریل، یک مقام آمریکایی تایید کرد «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی این کشور، قرار است برای ادامه گفتگو با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان درباره توافق عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان به ریاض سفر کند.

یک مقام آمریکایی دیگر به «سی‌ان‌ان» گفت: «این توافق بالقوه، که برخی آن را دارای چالش‌های دشوار می‌دانند، شامل عناصر بسیاری از جمله توافق نظامی آمریکا با عربستان سعودی است که از توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن حمایت کند».

همچنین آکسیوس گزارش داد سالیوان به عربستان سعودی سفر خواهد کرد و با شاهزاده محمد بن سلمان یک «توافق بزرگ» که شامل عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و یک معاهده دفاعی است، گفتگو خواهد کرد.

شایان ذکر است که عربستان سعودی پیش از این تایید کرده بود که قبل از توقف تجاوزات خود، عقب نشینی از غزه و به رسمیت شناختن کشور فلسطین، هیچ رابطه‌ای با تل‌آویو نخواهد داشت.

کد خبر 845047 برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان

دیگر خبرها

  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان
  • وزیر خارجه عربستان: خواهان نزاع بیشتر در منطقه نیستیم
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • گفتگوی امیرعبداللهیان و وزیر امور خارجه عربستان سعودی
  • گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سعودی
  • سهم ناچیز ایران از بازار بانکرینگ خلیج فارس و دریای عمان!
  • افزایش تولید نفت ایران در خلیج فارس
  • واکنش دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به پاسخ موشکی ایران
  • واکنش عربستان به پاسخ موشکی پهپادی ایران به اسرائیل