Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@00:13:08 GMT

تأثیر اپلیکیشن‌های تلفن همراه بر کاهش چاپ قرآن کریم

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۵۰۸۷

تأثیر اپلیکیشن‌های تلفن همراه بر کاهش چاپ قرآن کریم

سیدعلی سرابی، قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که آیا اگر قرآن‌های مطرح و برجسته از منظر کتابت و تذهیب قدیمی را اکنون چاپ کنیم، نیاز جامعه برطرف می‌شود؟ گفت: فرهنگ خواندن متون با رواج صنعت چاپ و در چند دهه اخیر با رواج قلم‌های رایانه‌ای تفاوت کرده است.

وی ادامه داد: چشم‌های مردم امروز با فونت‌های رایانه‌ای شدیداً انس پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قلم‌های رایانه‌ای هم متنوع هستند و هم در این قلم‌ها سعی می‌شود که سرعت خوانش خواننده بالا رود؛ بنابراین بسیاری از ترکیب‌های پیچیده‌ای که خواندن را سخت می‌کند اما زیبایی خط را افزایش می‌دهد، در قلم‌های رایانه‌ای حذف شده است. بر همین اساس نیازمند به‌روزرسانی در عرصه کتابت قرآن هستیم تا بتوانیم خطی را داشته باشیم که هم زیبا، چشم‌نواز و در شأن قرآن باشد و هم برای خواننده امروز به خصوص نسل جوان پیچیده و مشکل نباشد.

قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم با اشاره به اینکه حدود پنج سال است که در مجموعه‌ای به نام دارالکتابه بر روی تلفیق هنر و کتابت قرآن تحقیق کرده و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنیم، گفت: سعی می‌کنیم پیچیدگی‌های نسخ سنتی را با یک الگوهای جدید که هم زیبایی و هم خوانایی داشته باشد، جایگزین کنیم.

وی ادامه داد: البته عبور از این مرحله مقداری سخت است. خوشنویسان ما سعی می‌کنند سنت‌های خوشنویسی و هنر کتابت قرآن را حفظ کنند؛ تغییر در معیارها سخت است هم به دلیل اینکه هنرمندان احساس می‌کنند زیبایی‌ها حذف می‌شود و هم به دلیل اینکه جایگزین کردن الگوهای جدید کار پیچیده‌ای است.

سرابی با اشاره به اینکه پس از چند سال تحقیق چند نسخه جدید کتابت قرآن معرفی شده است، گفت: تاحدود زیادی به این تغییر ضروری نزدیک شده‌ایم. استاد قربانی قرآنی را کتابت کرده‌اند که دو سال قبل رونمایی شد. استاد رهنما نیز نسخه‌ای را کتابت کردند که دهه فجر سال گذشته رونمایی شد. در این دو نسخه سعی شده است ضمن حفظ عیار هنری خط تا حدود زیادی ساده‌نگاری و سهولت برای امر آموزش و قرائت رعایت شود. این جریان ادامه خواهد داشت تا به یک ثبات و سبک نگارشی که بین عیار هنری و خوانایی و ساده‌نویسی اتحاد برقرار کند، برسیم.

وی در پاسخ به این سؤال که بحران کاغذ بر روی چاپ و نشر قرآن چه تأثیری گذاشته است؟ گفت: تیراژ چاپ و توزیع قرآن شدیداً کم شده است. البته بخشی از این مسئله به دلیل گرانی کاغذ است و بخشی هم به این دلیل است که در دهه 80 قرآن‌های متعدد در تیراژ بالا منتشر شد که شاید نیاز مردم در دهه قبل را اشباع کرد. یک دلیل دیگر نیز حضور رسانه‌های جدید است؛ اکنون افراد در تلفن همراه یا کامپیوتر شخصیشان اپلیکیشن‌های قرآن را دارند و این مسئله تا حدود زیادی نیاز به قرآن مکتوب را کاهش داده است.

قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم در خصوص سایر برنامه‌های آتی مرکز طبع و نشر قرآن کریم و دارالکتابه قرآن کریم، گفت: در دارالکتابه عمدتاً به‌روزرسانی خط نسخ، تهیه مصارف کاربردی برای بهره‌مندی در کاربردهای آموزشی و برون‌مرزی، مناسب‌سازی خط قرآن برای مناطق مختلف و ترویج فرهنگ کتابت قرآن را پیگیر هستیم.

وی افزود: در مرکز طبع و نشر نیز در زمینه تهیه شرح‌های کاربردی قرآن کریم فعالیت می‌کنیم؛ از جمله اقدامات انجام شده در این بخش قرآن‌های حکیم است که در سه سطح دانش‌آموزی، عمومی و دانشجویی منتشر شده است. تهیه شرح‌های مختصر با استفاده از روایت‌های تفسیری در دست تهیه است. همچنین ترجمه و شرح مختصر دانش‌آموزی که قابل فهم برای مخاطب دانش‌آموز باشد تهیه شده که به زودی چاپ می‌شود. تهیه شرح‌هایی برای گروه‌های هدف خاص همچون؛ توضیح لغوی و ادبی قرآن، شرح لغات و ... نیز در دستور کار است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کتابت قرآن سرابی طبع و نشر قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از کجا بفهمیم گوشی هک شده است؟

سارقان اینترنتی راه‌های مختلفی را برای دسترسی به اطلاعات گوشی تلفن همراه اشخاص امتحان می‌کنند تا با هک کردن گوشی، به اطلاعات حساب‌های بانکی و حساب‌های کاربری آنها در فضای مجازی دسترسی پیدا کنند.

دغدغه بسیاری از افراد این است که آیا گوشی آنها مورد حمله هکر قرار گرفته است یا نه، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا (فتا) چند راهکار را پیشنهاد کرده است تا از امن بودن گوشی خود اطمینان حاصل کنید.

نشانی‌های هک شدن گوشی تلفن همراه:

۱-ضعف ناگهانی عملکرد

۲-مصرف غیرعادی باطری

۳-داغ شدن گوشی در مدت زمان کوتاه

۴-پاپ‌آپ‌های زیاد و غیرقابل بستن

۵-ظاهرشدن اپلیکیشن‌های ناآشنا برروی گوشی

۶-مبلغ قبض تلفن بالا و غیرعادی (احتمال سوءاستفاده از سیم کارت شما برای برقراری تماس یا پیام‌های مخرب)

اگر فکر می‌کنید گوشی‌تان در خطر هک شدن قرار دارد چه کار‌هایی باید انجام داد؟

۱-عوض کردن پسورد تمام اکانت‌ها از طریق دستگاه دیگر

۲-نصب آنتی ویروس

۳-بازگشت به تنظیمات کارخانه و پاک کردن تمام اطلاعات

در آخر چند راه‌کار برای پیشگیری از هک شدن گوشی که باید انجام دهیم:

۱- عدم استفاده از vpn‌های نامطمن

۲- استفاده از برنامه‌های مدیریت پسورد

۳- عدم استفاده از پایگاه‌های شارژ موبایل در مکان‌های عمومی

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • نانوای حافظ قرآن کریم مورد تقدیر قرار گرفت
  • تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین
  • انتخاب قاری مازندرانی برای تشرف به سفر حج تمتع
  • رونمایی از مصحف صوتی به روایت ورش از نافع در الجزایر
  • از کجا بفهمیم گوشی هک شده است؟
  • کرسی ثابت تلاوت و تدبر در قرآن کریم در یاسوج
  • ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است
  • محفل انس قرآن کریم در پایگاه دریایی بوشهر برگزار شد
  • برگزاری محفل انس و تدبر قرآن به‌مناسبت روز ارتش در بوشهر
  • شرکت بیش از ۱۲ هزار نفر در نوزدهمین آزمون ارزیابی حافظان