Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@18:19:34 GMT

سیمای منافقان در قرآن

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۵۱۶۲

سیمای منافقان در قرآن

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سید‌احمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه مردم خرم‌آباد، شامگاه یک‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت در جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان که در مسجد بعثت خرم‌آباد برگزار شد، به بیان پیام‌های آیات ۱۲ و ۱۳ سوره احزاب با مضمون «وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا وَإِذْ قَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَيَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًا» اشاره و اظهار کرد: از آیه ۹ به تعداد ۲۷ آیه به بیان احوالات جنگ احزاب می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با ذکر این مطلب که در جنگ احزاب لشگر شرک و کفر بر ضد اسلام صف‌آرایی کردند، خاطرنشان‌ کرد: آیه ۱۲ و ۱۳ سوره احزاب نقش منفعلانه و مخرب منافقین در جنگ احزاب را بیان می‌کند کمااینکه نقش منافقان برای امروز جامعه هم درس است.
آیت‌الله میرعمادی به نقش منفعلانه منافقین اشاره کرد و با یادآوری این مطلب که منافقان زمانی دیدند لشگر احزاب مدینه را محاصره کرده و قحطی در حال رخ دادن است و از طرف دیگر پنج نفر از نامداران عرب از خندق عبور کردند عقب‌نشینی کردند، ادامه داد: قرآن‌کریم خطر نفاق را شدید می‌داند چراکه در جامعه نیز انسان از دشمن روبرو ضربه نمی‌خورد بلکه از دشمنان داخلی ضربه می‌خورد.
سیمای منافقان در قرآن
نماینده ولی‌فقیه در لرستان به سیمای منافقان در قرآن اشاره کرد و با بیان این‌که منافقین اهل دروغ هستند، اضافه کرد: منافقان علاوه‌بر دروغ قسم دروغ می‌خورند.
امام جمعه خرم‌آباد تمسخر کردن و طعنه‌زدن به اهل عبادت را ویژگی دیگر منافقان برشمرد و گفت: منافقان همواره به مسلمانان و اهل عبادت می‌زنند و مایلند با دشمنان همکاری کنند.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که منافقین اهل بهانه‌جویی و عذرتراشی هستند، گفت: منافقین هیچ‌گاه به‌دنبال حل مسئله نیستند این در حالی‌است که شایعه‌پراکنی، شایعه‌سازی و تضعیف روحیه ویژگی دیگر منافقان است.
وی بزرگ‌نمایی دشمن و کوچک نشان دادن ظرفیت‌های خودی را از ویژگی‌های دیگر منافقان برشمرد و با ذکر این مطلب که الان امروز برخی باور ندارند ما بر آمریکا پیروز می‌شویم ولی ما نابودی آمریکا را خواهیم دید، اضافه کرد: اولین حرفی که منافقین در جنگ احزاب می‌زدند این بود که می‌گفتند خدا و پیامبر(ص) ما را فریب داده است.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این مطلب که در جنگ احزاب در صف مسلمانان شش گروه قرار داشت، اضافه کرد: مؤمنان راستین در صف مسلمانان حضور داشتند که پروانه‌وار دور پیامبر ایستادند و تا آخر هم ماندند این در حالی‌است که در گروه دیگر دسته خواص بودند اما دچار بدگمانی به خدا شدند و به تعبیر مقام معظم رهبری خواص بی‌بصیرت بودند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان گروه ضعیف‌الایمان را که دچار سرگرمی شده بودند از دیگر گروه‌های صف مسلمانان برشمرد و خاطرنشان کرد: گروه دیگر در صف مسلمانان منافقان ساده‌لوح بودند و دسته دیگر منافقان لجوج و در نهایت عده‌ای دنیاطلب بودند.
وی کار دیگر منافقین را در جنگ احزاب را ایجاد ترس و وحشت در دل مسلمانان برشمرد و گفت: منافقان با ایجاد ترس و وحشت در دل مسلمانان به‌دنبال جنگ روانی و تبلیغات علیه دشمنان بودند.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به فراز «وَإِذْ قَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا»، تصریح کرد: منافقین گفتند ای مردم مدینه در مدینه نمانید بروید و پناهگاه پیدا کنید.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان منافقین را جاده صاف‌کن دشمن توصیف کرد و افزود: کار منافقین این است که آدم را ناامید می‌کنند لذا اسلام از منافق تنفر دارد چراکه معاشرت نشست و برخاست با منافق دل آدم را خالی می‌کند.

تغییر نام یثرب به مدینه
امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که با تشکیل حکومت اسلامی، پیامبر اسلام(ص) نام یثرب را به مدینه تغییر داد، ادامه داد: اما منافقین هنوز به آن یثرب می‌گفتند.
این مفسر قرآن‌کریم با طرح این سؤال که چرا منافقین به جای مدینه نام یثرب را به کار می‌بردند، خاطرنشان کرد: منافقین به‌دنبال این بودند تا فرهنگ طاغوتی را رواج دهند کمااینکه امروز هم شاهد این قضیه هستیم که نام خیابانی ۴۰ سال است عوض شده اما عده‌ای همچنان به دنبال نام آن خیابان در زمان طاغوت هستند.
وی علت دیگر استفاده منافقان از نام یثرب به جای مدینه را مبارزه سیاسی با پیامبر اکرم(ص) برشمرد و گفت: آنان می‌گفتند ما نام‌گذاری پیامبر را قبول نداریم در شرایط کنونی نیز عده‌ای در نامگذاری خیابان‌ها به جای اینکه چیزهای ارزشی را نام‌گذاری کنند از اصطلاحات طاغوتی استفاده می‌کنند.
آیت‌الله میرعمادی گروه دیگر در جنگ احزاب را گروه فرصت‌طلبان دانست و افزود: فرصت‌طلبان در جنگ احزاب از پیامبر(ص) اجازه گرفتند و گفتند خانه‌های ما حفاظ ندارد؛ گندم ما رسیده است؛ اجازه بدهید ما برویم؛ اما قرآن در پاسخ به آنان فرمود آنان دروغ می‌گویند و قصد آنان فرار است.
فرصت طالبان اهل مقاومت نیستند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که فرصت‌طالبان اهل مقاومت نیستند و به‌دنبال بهانه‌جویی هستند، تصریح کرد: در جنگ احزاب منافقین به‌محض این‌که از سوی دشمن برایشان حواله آمد با آنان بیعت کردند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان فعالیتهای قرانی تفسیر سوره احزاب آیت الله میرعمادی مسجد بعثت منافقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم نهضت دیجیتال سازی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی درمناطق روستایی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  مدیرکل صدا و سیمای استان گفت: با همت و تلاش همکاران معاونت فنی صدا و سیمای خراسان جنوبی، فرستنده دیجیتال ۲ واتی در روستای علی زنگی بخش نیمبلوک شهرستان قاینات به صورت آزمایشی راه اندازی شد که روستا‌های فتح آباد و علی زنگی را با جمعیت حدود ۳۰۰ نفر پوشش می‌دهد.

آینه دار افزود: با راه اندازی این فرستنده مردم این دو روستا از امکان دریافت ۱۹ شبکه تلویزیونی دیجیتال و ۲۰ شبکه رادیویی برخوردار شدند.

به گفته موسوی معاون فنی صدا و سیمای استان برای راه اندازی این ایستگاه حدود ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی و مردمی هزینه شده است.

دیگر خبرها

  • برگزاری محافل جزء خوانی قرآن در بروجرد
  • ویژه برنامه ماه من میهمان سفره‌های افطاری
  • برنامه‌های صدا و سیمای زنجان در شب قدر اعلام شد
  • تحویل سرخ سال ۶۷ روی جاده ام‌القصر/ مصداق «احسن الاحال» را در سیمای رزمندگان می‌دیدیم
  • بیش از هر زمان دیگر به تقویت هویت جامعه نیاز داریم
  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی هشتم فروردین
  • دیدار مدیرکل صدا و سیمای سیستان و بلوچستان با مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • بهره مندی ۲ روستای شهرستان قاین از کانال‌های دیجیتال
  • تداوم نهضت دیجیتال سازی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی درمناطق روستایی
  • همراهی مردم با مسوولان موفقیت امور را دوچندان می کند