Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس کميسيون سلامت، ‌محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران در بازديد از سازمان نوسازي شهر تهران بر لزوم توجه به هويت محله به عنوان يک اصل مهم در اقدامات و فرآيند نوسازي تأکيد کرد.
به گزارش آريا به نقل از  اداره ارتباطات و امور بين الملل سازمان نوسازي شهر تهران، در بازديدي که زهرا صدر اعظم نوري، عضو و رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران به همراه مختاري، مديرعامل سازمان بوستان ها و فضاي سبز شهر تهران، ناهيد خداکرمي، عضو و رئيس کميته سلامت شوراي اسلامي شهر تهران و ديگر اعضاء کميسيون از سازمان نوسازي شهر تهران به عمل آوردند، رويکردها، برنامه ها و اقدامات اين سازمان تشريح شد و مورد بررسي قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زهرا صدر اعظم نوري، عضو و رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران پس از استماع گزارش اقدامات و برنامه هاي سازمان نوسازي شهر تهران، گفت: اقدامات ارزنده اي در سازمان نوسازي صورت گرفته است و فعاليت هاي اجتماعي به دليل تعاملاتي که اين سازمان با ساکنان بافت هاي فرسوده دارد، به وضوح قابل مشاهده است.
رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران ضمن تأکيد بر لزوم توجه به هويت محله به عنوان يک اصل در اقدامات نوسازي، متذکر شد: اقدامات نوسازي نبايد هويت محلات را از بين ببرد، تلاش کنيم در برنامه ريزي ها، به حفظ هويت محلات قديمي با پيشينه تاريخي و فرهنگي توجه کنيم.
صدر اعظم نوري با اشاره به پروژه بازآفريني محور نواب تاکيد کرد: پروژه نواب، در نوع خود پروژه اي بزرگ بود و اجراي آن، نياز به جسارت و جرأت داشت، اما در حال حاضر نقدهاي جدي به اين پروژه وارد است، عمر سکونت در نواب 5 سال است و هيچ يک از ساکنين فعلي نواب، ساکنان قبلي آن نيستند و اين محله هيچ جذابيتي براي ساکنانش ندارد.
رئيس کميسيون سلامت و محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران بر ضرورت توجه به سرانه هاي خدماتي، خدمات پشتيبان و خدماتي که مي تواند منجر به بهبود کيفيت و وضعيت اجتماعي، فرهنگي و رونق اقتصادي در محلات شود، تأکيد کرد.
وي با اشاره به گزارش مطرح شده از سوي سازمان‌ نوسازي شهر تهران مبني بر کمبود 136 هکتار فضاي سبز و ضرورت تأمين فضاي سبز  محلي در 94 محله از 180 محله اي که دفاتر توسعه محله اي در آن مستقر هستند، خاطرنشان کرد: هدف ما ايجاد و حفظ فضاي سبز و باغات است و چنانچه اين فضاها در بافت هاي فرسوده و کم برخوردار که از سرانه فضاي سبز پايين تري برخوردار هستند قرار داشته باشند، در اولويت اقدامات قرار خواهند گرفت.  
صدر اعظم نوري در اين جلسه با اشاره به اقدامات ارزشمند دفاتر توسعه محله اي در محلات، يادآور شد: جلب مشارکت مردم در سايه اعتمادسازي حاصل مي شود و دفاتر توسعه محله اي به تناسب گفتگوها و تعاملاتي که با ساکنان محلات دارند، موفق به اعتماد سازي شده اند که اقدام ارزشمندي است و مي تواند رضايتمندي شهروندان را بيشتر کند.
رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اين که همه ما موظف هستيم، اميدواري را در دل مردم زنده کنيم، از اقدامات انجام شده در سازمان نوسازي شهر تهران تقدير کرد و گفت: کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران آماده است تا در حوزه هايي که مي تواند به ويژه در بحث فضاي سبز به پيشبرد اهداف و مأموريت هاي نوسازي کمک نمايد.
مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران نيز در اين جلسه با اشاره به تاريخچه و اهداف تأسيس سازمان نوسازي شهر  تهران، خاطرنشان کرد: پس از انتشار گزارش مطالعات جايکا در مورد آسيب پذيري تهران در مقابل زلزله، شهرداري تهران مأموريت نوسازي را به سازمان نوسازي شهر تهران مي سپارد و از آن زمان در دوره هاي متفاوت اين مأموريت با سياست ها و رويکردهاي مختلف پيش رفته است.
علي اکبري با بيان اين که مأموريت کنوني سازمان نوسازي شهر تهران که همان بحث بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده و ناکارآمد است از سال 1381 شروع شده و تا به امروز ادامه دارد، يادآور شد: از سال 1384 نوسازي بافت هاي فرسوده، به عنوان يکي از اولويت هاي مديريت شهري مد نظر قرار گرفته شد و شاخص هاي شناسايي بافت هاي فرسوده در سال 1385 به تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران رسيد.
به گفته اين مقام مسئول، بلوک هاي شهري که بيش از 50% از معابر آنها دچار ناپايداري سازه اي است، مساحت کمتر از 200 متر مربع دارد و دسترسي آنها از معابر کمتر از 6 متر ميسر است، بافت فرسوده تلقي مي شوند.
مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با اشاره به اين که بر اساس شاخص هاي مصوب، 5% مساحت شهر تهران (3268 هکتار)، بافت فرسوده است که 15% جمعيت را در برگرفته است، تصريح کرد: 96% از بافت هاي فرسوده در مناطق 7 الي 20 قرار دارند و 85% آن در پائين خط انقلاب، آزادي و دماوند هستند.
علي اکبري خاطرنشان کرد: مناطق 12، 10، 14، 17 و 15 به لحاظ وسعت، بيشترين ميزان بافت فرسوده در شهر تهران را دارند.
وي با بيان اين که حداقل يک بلوک فرسوده در 196 محله تهران وجود دارد، متذکر شد: بر اين اساس 50% محلات شهر تهران، با مشکل فرسودگي مواجه هستند.
مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با اشاره به راه اندازي دفاتر تسهيل گري به عنوان ابزار ارتباط سازمان با اجتماعات محلي با هدف ترويج فرهنگ نوسازي در سال 1386، تصريح کرد: از سال 1388 که بحث صدور پروانه رايگان در بافت هاي فرسوده مطرح شد و دولت شروع به پرداخت تسهيلات بانکي ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده کرد، با مجموع مشوق هايي که براي نوسازي به ساکنان بافت هاي فرسوده اعطا شد، نوسازي مسکن در بافت هاي فرسوده شهر تهران ظرف 10 سال گذشته به حدود 40% رسيد.
علي اکبري با بيان اين که در سال 97، تنها 2 درصد از بافت هاي فرسوده نوسازي شده است، تأکيد کرد: مهمترين دليل مترتب بر اين موضوع، تفاوت در سياست هاي تشويقي است که از سوي دولت اعمال مي شود؛ در دوره هايي که تسهيلات بانکي به موقع و با سودهاي پائين پرداخت مي شده، نوسازي مسکن رشد بيشتري داشته و در دوره هايي که اعطاي تسهيلات متوقف شده و يا با نرخ هاي بازار پرداخت شده است، استقبال از نوسازي مسکن کاهش يافته است.
وي نوسازي را امري بين بخشي دانست و متذکر شد: در حوزه نوسازي مسکن، اقدامات و پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي صورت گرفته، اما از آنجايي که نوسازي، امري بين بخشي و چند بعدي است، مجموعه متنوعي از اقدامات از جمله ارتقاء کيفيت فضاهاي عمومي، تأمين خدمات پشتيبان سکونت، تأمين زيرساخت هاي مورد نياز، توانمندسازي اجتماعات محلي و غيره را نيز در بر مي گيرد که دستاوردها در اين حوزه ها به اندازه نوسازي مسکن قابل ملاحظه نبوده است.
علي اکبري ادامه داد: از اين رو، از سال گذشته راهبردي تحت عنوان " توسعه محله اي" در دستور کار سازمان نوسازي شهر تهران قرار گرفت تا با استناد به آن بتوان مجموعه مشکلات مختلف در فرآيند نوسازي را بصورت متوازن و متناسب پيش برد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نوسازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری تهران به کمک مدارس فرسوده آمد | افزایش سه برابری بودجه بهسازی و تجهیز مدارس نسبت به سال گذشته

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی امیری مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با اشاره به اینکه بالغ بر ۴۶۰۰ مدرسه اعم از دولتی و غیردولتی در سطح شهر تهران مشغول فعالیت هستند که از این تعداد حدود ۲۷۰۰ مدرسه دولتی است، گفت: امسال با توجه به گستردگی مدارس در شهر تهران و نگاه ویژه‌ای که اعضای شورای اسلامی شهر تهران داشتند، در حوزه توسعه و تجهیز مدارس حدود سه برابر نسب به سال گذشته افزایش اعتبار صورت گرفت که در مناطق مختلف رقم اعتبار متفاوت است.

او ادامه داد: افزایش اعتبار متناسب با تعداد مدارسی است که در هر منطقه وجود دارد و تقسیم اعتبار بر مبنای تعداد مدارس صورت خواهد گرفت. مناطقی که مدارس بیشتری و نیاز بیشتری دارند نسبت به مناطقی که از مدارس کمتری برخوردارند، سهم بیشتری از اعتبار را دریافت خواهند کرد.

تصویب شیوه‌نامه بهسازی و تجهیز مدارس در شورای سیاست‌گذاری

مدیرکل آموزش‌های شهروندی با اشاره به اینکه جلسه‌ای با عنوان شورای سیاست‌گذاری بهسازی و تجهیز مدارس در روز یکشنبه- ۲۶ فروردین ۱۴۰۳- با حضور ذی‌نفعان ازجمله نمایندگان آموزش و پرورش شهر تهران و شهرستان‌های تهران، اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان تهران، اداره آموزش و پرورش استثنائی شهر تهران و نمایندگان معاونت های حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری و محیط زیست، فنی و عمرانی و نماینده کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، گفت: در این جلسه شیوه‌نامه بهسازی و تجهیز مدارس به تصویب رسید.

او افزود: اعتبار تخصیص یافته برای این حوزه، در بخش های فنی و عمرانی، تجهیزی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در مدارس برای دانش‌آموزان، اولیای مدرسه و معلمان و اولیای دانش‌آموزان از طریق شهرداری مناطق ۲۲گانه و مناسب سازی هزینه خواهد شد.

امیری با تاکید بر اینکه در سال جاری با عنایت به اعلام آموزش و پرورش، عمده تمرکز هزینه کرد را در بخش فنی و عمرانی و تجهیزی خواهیم داشت، گفت: با توجه به اینکه مدارس فرسوده و قدیمی در سطح شهر تهران برای بازسازی و ایمن‌سازی نیاز به کمک دارند، بالغ بر نیمی از اعتبارات در بحث فنی و عمرانی و تجهیز مدارس هزینه خواهد شد.

او با اشاره به اینکه اقلام تجهیزی را در بخش‌های مختلف در نظر گرفتیم که این اقدام را با همفکری آموزش‌وپرورش انجام خواهیم داد، گفت: اعتبارات درخصوص تجهیزات فرهنگی اعم از تجهیزات کتابخانه، لوازم موردنیاز نمازخانه‌ها، تجهیزات سمعی‌ و بصری‌، هوشمندسازی مدارس، اقلام موردنیاز آزمایشگاه‌ها، تجهیزات حوزه تربیت بدنی و سلامت و... بر اساس نیاز مدارس هزینه خواهند شد.

توجه ویژه به مدارس استثنائی شهر تهران

امیری در ادامه افزود: این اعتبارات و موضوعات مربوط به هزینه کرد در هر مدرسه در قالب یک تفاهم نامه همکاری مشترک که به امضای شهردار و رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه خواهد رسید، عملیاتی خواهد شد و براساس این تفاهم‌نامه فهرست مدارسی که در اولویت کمک هستند؛ احصا و توسط ادارات آموزش و پرورش مناطق در اختیار شهرداری منطقه قرار می‌گیرد. شهرداری منطقه نیز موظف است براساس اولویت‌سنجی که صورت گرفته است، نسبت به رفع آن اقدام کند.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت شهری توجه ویژه به مدارس استثنائی شهر تهران مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: ۵۰ مدرسه استثنائی در سطح شهر تهران داریم که در راستای رعایت عدالت‌محوری و توجه ویژه به افراد با نیازهای خاص به ویژه افراد دارای معلولیت، مقرر شد نمایندگان اداره آموزش و پرورش استثنایی نیز در کمیته اجرایی مناطق ۲۲ گانه حضور داشته باشند و ارائه خدمات و رفع نیازهای این مدارس نیز در شیوه نامه گنجانده شد.

کد خبر 845726 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها شهرداری مدرسه و مدارس تهران پایتخت

دیگر خبرها

  • تسهیل در فرآیندهای صدور سند مالکیت املاک فاقد سند
  • ساخت ۱۵۰ هزار مسکن استطاعت پذیر در تهران | ۵۵۰۰ خانه فرسوده و خطرناک نوسازی می شوند
  • توزیع بیش از ۴۴ هزار بسته نوسازی بافت‌های فرسوده در ۲۶۱ محله کشور
  • تشکیل۲ هزار حلقه میانی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده
  • تشکیل ۲ هزار حلقه میانی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده
  • کارکنان سازمان فرهنگی سربازان مقابله با هجمه فرهنگی هستند
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی مسکن در ۶ شهرستان سیستان و بلوچستان
  • حضور پررنگ مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده همزمان با پرداخت تسهیلات
  • شناسایی ۱۷ هزار هکتار بافت‌ ناکارآمد شهری در خراسان رضوی
  • شهرداری تهران به کمک مدارس فرسوده آمد | افزایش سه برابری بودجه بهسازی و تجهیز مدارس نسبت به سال گذشته