Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@21:07:57 GMT

گرسنگی که صد دوا دارد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۵۵۸۶

گرسنگی که صد دوا دارد

یک محقق طب اسلامی در خراسان‌ جنوبی گفت: اثرات مثبت روزه داری بر بیماری‌ها طی تحقیقات مختلف به اثبات رسیده است.


محمد خداشناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: یکی از فلسفه‌های روزه‌داری، همدردی با بینوایان و نیز یاد کردن از گرسنگی و تشنگی روز است.

وی افزود: اگر به خوردن شام عادت دارید، باید سعی کنید فاصله بین افطار و شام را زیاد کرده و فاصله بین شام و خواب نیز زیاد باشد و در هر کدام از این دو وعده، غذا را در حدی مصرف کنید که معده را دچار گرفتاری نکنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این محقق طب اسلامی گفت: علاوه بر اینها باید غذا یا افطار به حدی سهل الهضم باشد که تا خوردن شام، کاملا هضم و از معده خارج شده باشد.

خداشناس بیان کرد: باید افراد روزه‌دار به خوردن یک وعده افطاری متعادل اکتفا کرده و از خوردن شام بپرهیزند و غذای افطار نیز باید هضم و جذب آسانی داشته باشد تا به هنگام وعده سحر، بدن برای دریافت وعده جدید آماده باشد.

وی ادامه داد: برای افطار پیشنهاد می‌شود از حریره بادام که با آرد برنج قهوه‌ای تهیه و با عسل یا شیره انگور یا شیره خرما شیرین شده باشد و نیز نان و نیز به مقدار کم به همراه سبزی خوردن و مغز گردو و چند عدد خرما و یا یک خوشه انگور رسیده و شیرین استفاده شود.

این محقق طب اسلامی گفت: اثرات مثبت روزه داری بر بیماری‌ها طی تحقیقات مختلف به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به اثرات روزه بر بیماری‌های گوارشی، افزود: روزه‌داری برای بیشتر بیماری‌های گوارشی، آثار مفید اثبات شده‌ای دارد و جز در موارد استثنایی، فرد می‌تواند روزه‌های خود را به طور کامل بگیرد.

خداشناس ادامه داد: کسانی که زخم یا التهاب حاد معده دارند؛ بهتر است با نظر پزشک معالج از روزه.داری خودداری کنند اما کسانی که فقط سابقه این زخم‌ها را دارند و در حال حاضر، بدون علامت هستند؛ مشکلی برای روزه‌داری ندارند و می‌توانند داروهای خود را به هنگام افطار و سحر، مصرف کنند.

وی از تاثیرات مثبت روزه بر بیماری قند گفت و بیان کرد: بیماران دیابتی که دارو مصرف نمی‌کنند یا از قرص‌های خوراکی استفاده می‌کنند، تقریبا هیچ مشکلی در مورد روزه‌داری ندارند.

این محقق طب اسلامی اظهار کرد: این افراد بهتر است که با مشورت پزشک معالج، کمی از میزان مصرف داروی خود کم کنند و آن را در دو نوبت افطار و سحر، مصرف کنند اما بیماران دیابتی که از انسولین استفاده می‌کنند، به ویژه کسانی که سابقه یا خطر کاهش یا افزایش شدید قند خون دارند باید کمی احتیاط کنند و تنها با نظر پزشک خود در مورد روزه‌داری تصمیم بگیرند.

خداشناس خاطرنشان کرد: در تحقیقات انجام شده در مراکز درمانی که بیماران مسلمان دیابتی به آن‌ها مراجعه می‌کردند، هیچ گونه افزایشی در تعداد بیماران بستری به علت عدم کنترل دیابت در ماه مبارک رمضان، مشاهده نشده است.

وی با اشاره به تاثیر روزه بر بیماری‌های کلیوی، تصریح کرد: کسانی که کلیه سنگ‌ساز یا بیماری‌های شدید کلیوی دارند یا پیوند کلیه شده‌اند، در بسیاری از موارد با مشورت پزشک معالج و با رعایت مواردی که مانع از غلیظ شدن خون و ادرار می‌شود، قادر به روزه‌داری هستند.

این محقق طب اسلامی اظهار کرد: حتی تحقیقات انجام شده در مورد بیماران پیوندی که آزمایش‌های طبیعی داشته‌اند، نشان داده است که روزه‌داری اختلالی در آزمایش‌های آن‌ها ایجاد نکرده است.

خداشناس ادامه داد: مصرف زیاد لبنیات در ماه مبارک، به همراه کاهش آب بدن بر اثر روزه‌داری، احتمال ایجاد سنگ‌های مجاری ادراری را بسیار افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: مصرف چای در ماه مبارک به دلیل خاصیت ادرارآوری آن، کم آبی بدن را تشدید کرده و زمینه را برای ایجاد سنگ‌های کلیوی فراهم می کند.

این محقق طب اسلامی با اشاره به رابطه بین روزه و بیماری‌های قلبی، افزود: دلیلی برای منع روزه داری در بیماران دریچه ‌ای قلب یا کسانی که گرفتگی‌های خفیف عروق قلبی دارند، وجود ندارد.

خداشناس یادآور شد: در مورد بیمارانی که گرفتگی شدید عروق قلبی دارند نیز نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد و خطر روزه داری در این افراد، اثبات نشده است اما به هر حال، باید با احتیاط بیشتری عمل کرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد

به گزارش خبرنگار مهر، اسلام جاودان خرد ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: آبیاری مزارع با آب فاضلاب تصفیه نشده عامل بروز انواع بیماری‌های انگلی، روده‌ای و سرطان‌ها است.

وی بیان داشت: زمانی که این فاضلاب بر روی زمین رها شود، به‌طور یقین به سمت آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها حرکت کرده و این آب‌ها را آلوده می‌کند، بنابراین آلودگی منابع آب اولین اثر منفی این چرخه است.

جاودان خرد اظهار داشت: فاضلاب‌های خام و آلاینده محیط زیست مولد انواع بیماری‌های مزمن و خطرناک برای انسان هستند و آبیاری‌های غیرمتعارف با استفاده از آب فاضلاب انجام و این امر افزون بر آلودگی زمین منجر به تهدید سلامت مصرف کنندگان نیز می‌شود.

وی افزود: همچنین استفاده بی رویه از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی مشکل ساز شده و ضرورت دارد برای مدیریت آن برنامه ریزی اصولی انجام شود و برای بهبود حال زمین، استفاده از ظروف یکبار مصرف به صورت روزانه باید از زندگی مردم حذف شود.

کد خبر 6086528

دیگر خبرها

  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • ۳ فایده بی‌نظیر تخم‌مرغ/ روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • ۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد