Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-28@20:50:57 GMT

پیرترین شهرهای استان اردبیل ‌کجاست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۵۷۱۲

پیرترین شهرهای استان اردبیل ‌کجاست؟

مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل گفت: شهرستان‌های نیر و کوثر با داشتن بالاترین آمار سالمندان پیرترین شهرهای استان اردبیل هستند.

اسد حسن‌زاده در همایش روز ملی جمعیت در استانداری اردبیل اظهار کرد: با ابلاغ ۱۴ بند سیاست‌های کلی جمعیتی کشور تمام تلاش ما بر این است تا با اجرایی شدن بندهای این سیاست ابلاغی بتوانیم به افزایش جمعیت و ارتقای زندگی آنها کمک کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نمونه‌ای از این بندهای سیاست‌های کلی جمعیت را ارتقای امید به زندگی، تأمین سلامت و ارتقای بهداشت افراد جامعه، فرهنگ‌سازی برای تکریم سالمندان، توجه به مدیریت مهاجرت به داخل، تقویت هویت ملی، افزایش رفاه اجتماعی و تدوین شاخص‌های بومی و منطقه‌ای افزایش جمعیت اعلام کرد.

مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل خاطرنشان کرد: متأسفانه در ۱۰ سال اخیر با روند کاهش جمعیت در کشور ما با بحران سالمندی روبرو هستیم به طوری که در ۳۰ سال آینده جمعیت سالمند کشور سه تا چهار برابر وضعیت کنونی خواهد بود.

حسن‌زاده با بیان اینکه از اواخر دهه ۸۰ رشد جمعیت سیر نزولی گرفته و نرخ رشد جمعیت بارور به کمتر از ۱.۹ درصد رسیده است، افزود: این میانگین در کشور ۲.۱ درصد است که نشان دهنده وضعیت زادوولد و مرگ و میر است.

وی ادامه داد: نرخ رشد جمعیت استان نیز براساس آخرین سرشماری جمعیتی استان اردبیل کمتر از ۳۵ صدم درصد است به طوری که نیر و کوثر با ۱۵ درصد جمعیت سالخورده بیشترین سالمند را دارند و شهرهای پارس‌آباد و اردبیل بیشترین نیروی جوان و کاری را دارند.

مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل اضافه کرد: ما از ظرفیت‌های مختلف به ویژه تریبون نماز جمعه و جماعات، مدارس و دانشگاه‌ها در ارتباط با فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت و زادوولد استفاده می‌کنیم و امیدواریم به تدریج فضا و بستر افزایش زادوولد در جامعه فراهم آید.

حسن‌زاده به علل فوت در استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: براساس آخرین ارزیابی‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین علت مرگ و میر اردبیلی‌هاست و در کنار آن سرطان و تومور، حوادث غیرعمد و بیماری دستگاه تنفسی بیشترین علت مرگ و میر اهالی استان اردبیل بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در گروه سنی زیر ۵ سال ناهنجاری‌های مادرزادی، در گروه سنی ۵ تا ۱۵ ساله در کنار ناهنجاری‌های مادرزادی، بیماری‌های قلبی و عروقی و حوادث غیرعمد، در گروه سنی ۱۵ تا ۳۰ سال حوادث غیرعمد و در گروه سنی ۳۰ تا ۴۵ سال حوادث غیرعمد به ویژه خودکشی زمینه‌ساز فوت افراد بوده و در گروه سنی ۴۵ تا ۶۰ سال نیز حوادث غیرعمد و در کنار آن بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان عامل اصلی این مرگ و میر است.

۳۱۰ هزار خانوار تحت پوشش طرح ملی فشار خون

مدیر مرکز بهداشت استان اردبیل نیز در این همایش با اشاره به اجرای طرح ملی کنترل فشار خون در شهرهای مختلف استان اردبیل اظهار کرد: از ۶۱۳ هزار خانوار استان اردبیل امسال این طرح در بین ۳۱۰ هزار خانوار اجرایی خواهد شد.

فخرالدین نصیری تصریح کرد: ۹۰ درصد مرگ و میرها در استان اردبیل ناشی از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه قلبی و عروقی و سرطان است که برنامه‌های پیشگیرانه در این زمینه در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی است.

وی دلیل بالا بودن آمار بیماران فشار خون را مصرف بالای نمک توسط خانوارهای اردبیلی و خوردن غذاهای فست فودی اعلام کرد و گفت: با اجرای طرح کنترل فشار خون امیدواریم جلوی شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی را بگیریم./ ایسنا

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی پویش خانه دوست کجاست در شهرستان زارچ

سرهنگ شریفی با اشاره به برنامه‌های ناحیه مقاومت بسیج زارچ در ماه مبارک رمضان با رویکرد ۳۰ روز ۳۰ خدمت گفت: در راستای برپایی سفره افطاری ساده، پنج هزار بسته‌بندی به همت خیران تهیه و توسط پایگاه‌های مقاومت بسیج در همه‌ی مساجد شهرستان بین نمازگزاران و روزه‌داران توزیع شد.

وی افزود: هدف از برگزاری این پویش را ترویج فرهنگ افطاری ساده، تقویت روحیه معنوی روزه‌داران به‌ویژه نسل جوان و استفاده از ظرفیت معنوی مساجد عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • (ویدئو) پیش‌بینی هواشناسی از بارش برف و باران؛ سردترین شهر کجاست؟
  • اسامی استان‌هایی که آمادگی پذیرش مسافران نوروزی را دارند
  • واکسیناسیون ۱۵۲ هزار راس دام علیه بیماری طاعون در کرمان
  • باغ موزه مینیاتور کجاست؟
  • راه اندازی پویش خانه دوست کجاست در شهرستان زارچ
  • ترویج فرهنگ افطاری ساده در پویش خانه دوست کجاست
  • پویش «خانه دوست کجاست» در ایلام آغاز شد
  • آغاز واکسیناسیون دام‌های لرستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان
  • پربازدیدترین مکان‌های تاریخی تهران کجاست؟
  • واکسیناسیون سه میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک در لرستان