Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@04:22:28 GMT

منتخبان دهمین دوره جایزه اخلاق و نیایش تجلیل شدند

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۵۷۱۷

منتخبان دهمین دوره جایزه اخلاق و نیایش تجلیل شدند

تهران- ایرنا - دهمین دوره جایزه اخلاق و نیایش یکشنبه شب (29 اردیبهشت) در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار و منتخبان بخش های مختلف این دوره تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این آیین اظهار داشت: این نشست در تقارن با میلاد امام حسن مجتبی است و در جهت شناساندن اخلاق مدارانی است که با اخلاق و رفتار و منش خود می توانند نمونه انسانی آزاده و پایبند به ارزش ها باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اینجا جمع شدیم تا بار دیگر متذکر شویم که هدف از آفرینش ما رسیدن به کمال است و باور به وحدانیت ذات حق ما را از بندگی دیگر انسانها آزاد می کند.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خاطر نشان کرد: این اندیشه که بشر نمایه و عظمت آفرینش است و خدا او را جانشین خود بر روی زمین آفریده و شناخت ذاتش را نشان گرفته از شناخت این مخلوق می داند.
وی ادامه داد: مهرورزی، عطوفت، محبت و عشق به آفریده های خدا لازمه تعامل و همزیستی با یکدیگر است.
بروجردی افزود: چنانچه پشتوانه این اخلاق باور به خدا و شریعت باشد، دین از محدوده ذهنی و زندگی شخصی به باور افراد در جامعه تبدیل می شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه عشق به انسانها زمینه ساز کرامت نوع بشر است، گفت: ارزشها و ضد ارزشها در میان تمام فرهنگ ها یکسان خواهد بود و در همه جوامع ظلم و دروغ و تجاوز مذموم و عدالت و وفای به عهد پسندیده می شود.
وی گفت: در چنین جامعه ای کرامت انسان‌ها حفظ می شوند و افراد جامعه نمی توانند حرمت‌ها را نادیده بگیرند و شرط آن آزاد اندیشی و آزاد زیستن است.
بروجردی با اشاره به سخنان امام علی (ع)گفت: بنده دیگری مباش در حالیکه خداوند تو را آزاد آفریده است چراکه انسانی که برخوردار از عزت نفس استقلال فکر است، می تواند اسوه اخلاق و مدارا باشد.

** بالاترین شکست یک جامعه شکست اخلاقی
بر اساس این گزارش احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این برنامه اظهار داشت: جایزه اخلاق کار مستقلی است که بدون اتکا به بخش دولتی و با همت اهل هنر برگزار شده است.
وی گفت: برگزاری جایزه اخلاق امسال ضرورت بیشتری دارد چرا که بالاترین شکست یک جامعه شکست اخلاقی است.
مسجد جامعی خاطر نشان کرد: بازسازی اخلاقی جامعه در شرایط نوین با وضعیتی که در شرق و غرب عالم شاهد هستیم و در حوزه های اجتماعی و رسانه ای تعاریف می‌بینیم، تعریف جدیدی می طلبد.
وی تأکید کرد: برای اینکه فقط به نقد شرایط نامطلوب موجود بسنده نکنیم، دادن این جایزه ها ضروری است.
عضو شورای شهر تهران افزود: در جایزه اخلاق افراد و چهره هایی معرفی شدند که چراغ اخلاق را بر افراشتند.
وی گفت: در 10 سال حدود 100 نفر از بزرگان را در حوزه فرهنگ، پژوهش و عالمان دین معرفی کردیم.
مسجدجامعی در ادامه یاد اساتیدی از جمله قیصر امین پور، طاهره صفارزاده، استاد شهرباف، سیدمهدی طباطبایی، دکتر گرجی را بعنوان نمونه‌هایی از اخلاق در دوران معاصر گرامی داشت.
همچنین عبدالرضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم در این برنامه اظهار داشت: فکر جایزه اخلاق و نیایش کار خوبی است چون ما به بسیار چیزها نیاز داریم و به اخلاق بیشتر از سایر چیزها نیاز داریم.
وی با بیان اینکه حرف زدن درباره اخلاق آسان است، گفت: وقتی اخلاق هست راجع به آن حرف نمی زنند چنانکه ماهی در آب به آب فکر نمی کند.
داوری اردکانی تأکید کرد: وقتی اخلاق به درس تبدیل شود آن زمان نقص بزرگی در زندگی و روح و جان آدمی رخ داده است.
وی با بیان اینکه بشر همیشه اخلاق داشته گفت: اخلاق را نباید با عادات یکی بدانی، چراکه اگر اخلاق به حرف و عادت تبدیل شود، جوهر خود را از دست داده است.
داوری با بیان اینکه باید به فکر اخلاق بود، گفت: باید غمخوار اخلاق بود و اگر اخلاقی فکر کنیم قانون جایگاه خود را پیدا می کند.
همچنین در این برنامه از استاد مجتبایی استاد فلسفه شرق و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ایت الله محمود امجد استاد اخلاق، محمد صادق پیروز کنشگر اجتماعی، محمود زند مقدم. نویسنده و مردم شناس و بلوچستان پژوه، کریم زمانی ، مولوی شناس و مترجم قران و کتب ادعیه، فریبا مقصودی، نخستین بانوی خوشنویس قران در جهان اسلام، جعفر مدرس صادقی نویسنده مترجم و ویراستار، قاسم رفعتی خواننده ردیف دایره موسیقی ایرانی و خواننده سحرگهان در ماه رمضان تجلیل شد.
براساس این گزارش گلاب آدینه، اعظم الله کاظمی، عباس عبدی، عبدالرسول گلبن حقیقی و شعله بلوچ به ترتیب برگزیدگان بخش تئاتر، حوزه میراث فرهنگی، مطبوعات، سینما و معمار دهمین دوره جایزه اخلاق و نیایش بودند.
تهرام/7244//1348

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي جايزه اخلاق و نيايش اختتاميه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز گرامیداشت و اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار مهر، آیین گرامیداشت و اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» شامگاه روز چهارشنبه با حضور حجت الاسلام قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی در حال برگزاری است.

فرآیند انتخاب «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» با یک نظرخواهی سراسری از مدیران فرهنگی، هنرمندان، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای آغاز و پس از برگزاری این نظرسنجی که با جامعه آماری بیش از هزار نفر صورت گرفت، نام ۸۶ هنرمند به‌عنوان نامزدهای اولیه عنوان «چهره سال هنر انقلاب» مشخص و به «کمیته انتخاب نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب» ارایه شد.

این کمیته با ترکیب مرتضی سرهنگی، علیرضا قزوه، احمدرضا درویش، کورش زارعی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و محسن مومنی شریف تشکیل جلسه داد و از میان گزینه‌های پیشنهادشده توسط اهالی فرهنگ و هنر، امیر بشیری نویسنده و کارگردان کنسرت‌نمایش «کلنل»، کمال تبریزی و علیرضا طالب‌زاده برای نویسندگی و کارگردانی مجموعه تلویزیونی «سرزمین مادری»، راضیه تجار برای انتشار رمان «یاس کبود» و تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفاست»، افشین علاء برای نقش‌آفرینی موثر و بهنگام در سپهر شعر انقلاب اسلامی، مسعود نجابتی برای فعالیت‌های موثر در حوزه گرافیک از جمله ترسیم دیوارنگاره «و فتح قریب» در مرز سرزمین‌های اشغالی را به عنوان «نامزدهای نهایی چهره سال ۱۴۰۲» هنر انقلاب معرفی کرد.

حوزه هنری از سال ۱۳۹۴ معرفی «چهره سال هنر انقلاب» را با مشارکت هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در دستور کار خود قرار داده است. ضمن اینکه «تندیس انتظار» اثر استاد علی‌اصغر یوزباشی به‌عنوان نماد «چهره ساللامی هنر انقلاب» شناخته و هرسال به هنرمند منتخب تقدیم شده است.

تاکنون چهره‌هایی همچون حمید حسام، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدمهدی سیار، عبدالحمید قدیریان و مجید مجیدی موفق به کسب این عنوان شده‌اند.

این گزارش در حال به روز رسانی است ...

کد خبر 6081212 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • ارزش‌های اخلاقی و تکالیف الهی تنها مختص به افعال خارجی نیست
  • برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند
  • «خط رو خط» با محوریت طنز جامعه شهری روایت می‌شود
  • اوج اخلاق اجتماعی غربی «دیگرخواهی» است
  • از شاخص‌های هنجاری علم تا ظهور اخلاق علمی
  • اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب برگزار شد
  • آیین اختتامیه دهمین هفته هنر انقلاب آغاز شد/چهره‌های هنر انقلاب تجلیل شدند
  • اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی
  • آغاز گرامیداشت و اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی
  • اسامی منتخبان زن مجلس دوازدهم/ رقابت ۷ خانم در دور دوم