Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@10:02:56 GMT

سمپاشی 5600 هکتار مرتع استان قزوین برای مبازره با ملخ

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۵۷۵۴

سمپاشی 5600 هکتار مرتع استان قزوین برای مبازره با ملخ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه عمده مناطق کانونی آفت ملخ در سطح مراتع و مزارع کوهستانی است، گفت: عملیات پایش در سطح 20 هزار هکتار و عملیات سمپاشی نیز در سطح 5600 هکتار صورت گرفته که با مبارزه به‌موقع از ورود خسارت این آفت به مزارع و باغات جلوگیری شده است.

یوسف درخشان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: ملخ‌ها از جمله آفات مهم محصولات کشاورزی هستند؛ این حشرات تحرک و تغذیه بالایی دارند و در مناطق مرتعی، نقاط کوهستانی و صعب‌العبور تخم‌ریزی می‌کنند به همین جهت جزو آفات عمومی در کشور به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هر ملخ حدود دو گرم وزن دارد که می‌تواند به‌اندازه وزن خود در روز تغذیه کند و به همه گیاهان سرسبز خسارت بزند، ملخ حتی می‌تواند از پوست تنه درختان نیز تغذیه کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: هر ملخ می‌تواند 300 و 400 عدد تخم بگذارد و در سال‌های با بارندگی مناسب اکثر این تخم‌ها تفریخ شده و به ملخ تبدیل می‌شوند.

وی اضافه کرد: از 11 گونه ملخ موجود در دنیا هشت گونه آن در ایران وجود دارد؛ مهم‌ترین گونه ملخ خسارت‌زا در ایران ملخ مراکشی و خطرناک‌ترین گونه آن در جهان ملخ صحرایی و یا دریایی است که می‌تواند در هر روز 200 کیلومتر پرواز کند.

درخشان تشریح کرد: این حشره در بعضی سال‌ها از جنوب کشور و از کشور عربستان و قاره آفریقا وارد کشور شده و امسال نیز با شدت و تراکم بالایی از بهمن‌ماه وارد کشور شده؛ تاکنون هشت استان جنوبی کشور درگیر مبارزه با آن هستند و 230 هزار هکتار مبارزه صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: مناطق کانونی کوهستانی و تخم‌ریزی شده عمدتاً در منطقه طارم‌سفلی قرار دارد به همین منظور طبق روال سال‌های گذشته در سال‌جاری مبازره با ملخ مراکشی از اول فروردین‌ماه آغاز شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه عمده مناطق کانونی آفت ملخ در سطح مراتع و مناطق کوهستانی است، ادامه داد: 29 اکیپ پایش در استان مناطق کانونی این آفت را شناسایی و بعد سمپاشی می‌کنند به همین منظور عملیات پایش در سطح 20 هزار هکتار انجام‌شده است.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی آمادگاه شمالغرب کشور در قزوین و تجهیز آن به انواع سمپاش‌ها در سال 97، قدرت و توان کنترل به‌موقع و جلوگیری از خسارت این آفت در استان افزایش یافته است.

درخشان در پایان اعلام کرد: تاکنون عملیات سمپاشی در سطح 5600 هکتار صورت گرفته و با مبارزه به‌موقع از ورود خسارت این آفت به مزارع و باغات جلوگیری شده است؛ پیش‌بینی می‌شود مبارزه تا سطح 12 هزار هکتار و تا اواخر خردادماه ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ملخ منطقه قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقات فوتبال خیابانی در قزوین

سوت مسابقات فوتبال خیابانی جام ایثار و مقاومت یادواره شهید علی آقابابایی به صدا در آمد. این دوره با هدف استعداد یابی مناطق کم برخوردار برگزار می‌شود.

کوهساری مدیرکل شبکه‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) هم در این آیین گفت: از دو هزار و ۲۰ محله کم‌برخوردار شناسایی شده در کشور ۴۰۴محله سهم کمیته امداد است.

کوهساری در جریان برنامه اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مناطق کم برخوردار گفت: این اتفاق خوبی بود که اتخاذ شده در کنار حمایت‌های مادی برنامه‌های فرهنگی و ورزشی برای مناطق کم برخوردار تدارک دیده شده است.

وی در خصوص برگزاری مسابقات فوتبال خیابانی در مناطق کم برخوردار اظهارداشت:۱۱۵۰  تیم فوتبال محلات در ۴۰۴ محله داریم.

عباس علایی مقدم مدیرکل ورزش و جوانان در مراسم افتتاحیه این بازی‌ها گفت: این برنامه در راستای شناسایی استعداد‌های ورزشی استان و شکوفایی ورزش و نشاط برگزار می‌شود.

وی کاهش آسیب‌های اجتماعی را مهمترین ره آورد و دستاورد برگزاری این برنامه‌ها عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • تدوین ۱۱ برنامه کشاورزی برای تحقق شعار سال در قزوین
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار از اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • برگزاری مسابقات فوتبال خیابانی در قزوین