Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نهمین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اتفاقات جالب و تاثیرگذاری سپری شد که یکی از مهم ترین آنها نشست تخصصی «محفل انس با قرآن کریم» با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، نهمین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اتفاقات جالب و تاثیرگذاری سپری شد که یکی از مهم ترین آنها نشست تخصصی «محفل انس با قرآن کریم» با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




***هدف از برگزاری نمایشگاه قرآن، گسترش ظرفیت‌های قرآن در سطح ملی است

نشست تخصصی «محفل انس با قرآن کریم» به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن نشست‌های تشریفات مصلای حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد.

عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی در این نشست گفت: ما در وزارت فرهنگپو ارشاد اسلامی به قرآن نگاه معناگرا داریم، زیرا قرآن کریم در طول تاریخ همواره چراغ هدایت بوده است.

وی در ادامه افزود: قرآن کریم دو وصف مهم را برای خود دارد و آن دو عبارت است از ذکر و هدایت. قرآن معجزه بیانی است، اما در حین حال باید توجه داشته باشیم که معجزه هدایتی و انسان‌سازی هم است. اگر این معجزه انسان‌ساز را رها کنیم و فقط به جنبه ظاهری آن توجه کنیم دچار اشتباه شده‌ایم.


فقهی زاده ادامه داد: هدف از برگزاری نمایشگاه قرآن گسترش ظرفیت‌های قرآن در سطح ملی است. همانطور که می‌دانید هنر و رسانه‌های قرآنی در سال‌های اخیر بسیار گسترش یافته است و آنچه جمهوری اسلامی در این حوزه دارد با دیگر کشور‌ها قابل مقایسه نیست.

عبدالهادی فقهی زاده با بیان این که قرآن تنها کتاب آسمانی تحریف نشده‌ای است که حول محور آن بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم که جهان اسلام را در مقابل جبهه استکبار به وحدت برسانیم. بزرگان جهان اسلام از مذاهب مختلف بر عمل به رهنمود‌های قرآن، پیامبر اکرم (ص)، اهل بیت (ع) و صحابه بزرگوار تأکید دارند. اما فقط قشر بسیار کمی در جهان که وهابیون هستند به واسطه منابع مالی خود تفرقه‌اندازی می‌کنند.

***رونمایی از اپلیکیشن مکان یاب مؤسسات قرآنی

بخش مؤسسات نمایشگاه بیست‌وهفتم قرآن کریم همزمان با نهمین روز برپایی نمایشگاه قرآن اقدام به رونمایی از اپلیکیشن مکان‌یاب موسسات قرآنی کرد.

این اپلیکیشن که به سفارش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی شده، این امکان را به بازدیدکنندگان می‌دهد که مؤسسات قرآن دارای مجوز را در منطقه‌ای که قرار دارند تا ۱۰ کیلومتر دریافت کنند. همچنین با کلیک بر روی مکان‌یاب مؤسسه، اطلاعات تکمیلی آن را دریافت کنند.


در این نرم‌افزار امکان جستجو بر اساس نام مؤسسه، استان و شهر نیز وجود دارد. علاقه‌مندان پس از دریافت این اپلیکیشن می‌توانند آن را بر روی مسیریاب‌های ایرانی نیز اضافه کنند.

امکان دریافت اپلیکیشن مکان‌یاب مؤسسات قرآنی از طریق کافه‌بازار و گوگل‌پلی وجود دارد.

*** ارائه متمرکز ۳ هزار کتاب علوم قرآنی در سالن کارنامه نشر

نیکنام حسینی پور مدیر عامل خانه کتاب از ارائه حدود ۳ هزار عنوان کتاب علوم قرآنی در سالن کارنامه نشر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم خبر داد.

نیکنام حسینی‌پور مدیر عامل خانه کتاب در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری نمایشگاه قرآن درباره سالن کارنامه نشر گفت: با توجه به اینکه مؤسسه خانه کتاب هم مجری جوایز مختلف کتاب بوده و هم بانک اطلاعاتی و تحلیل محتوایی حوزه کتاب را دارا است؛ از این رو امسال کتاب‌های حوزه دین، قرآن، فقه، اصول و سایر رشته‌های علوم قرآنی را به صورت کارنامه نشر ۹۷ این حوزه در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن به نمایش گذاشته است.

وی افزود: این بخش به آسیب‌شناسی این حوزه از طریق محققان و پژوهشگران کمک کرده و اصحاب رسانه نیز می‌توانند به نوعی دیگر کارنامه نشر قرآنی را تحلیل و بررسی کنند که به عنوان مثال چرا در بخش علوم قرآنی در کتاب سال جمهوری اسلامی اثر برگزیده نداشته است.


حسینی‌پور ادامه داد: در سالن کارنامه نشر، ۲۸۸۷ عنوان از کتاب‌های چاپ نخست حوزه دین و علوم قرآنی در سال ۱۳۹۷ به نمایش گذاشته شده است و قرآن‌های چاپی که از سال ۵۷ تا ۹۷ در کشورمان چاپ شده با ترجمه‌ها و خط‌های گوناگون ارائه شده است. در میان این قرآن‌ها، مصاحف نفیسی نیز ارائه شده است.

وی در ادامه گفت: به دلیل اهمیت موضوع تحلیل و آسیب‌شناسی نشر قرآنی در کشور، خانه کتاب با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نخستین بار، سالن کارنامه نشر علوم قرآنی را به نمایش گذاشت.

مدیر عامل خانه کتاب در ادامه بیان کرد: در کنار این بخش، نشست‌های تخصصی نیز در حوزه نشر قرآنی برگزار می‌شود و محققان و پژوهشگران این حوزه در غرفه خانه کتاب حضور خواهند یافت. البته ما اعلام آمادگی کردیم تا در سایر حوزه‌ها نیز خدماتی را ارائه کنیم، حتی آمادگی داریم چهل سال آمار نشر علوم قرآنی را ارائه دهیم و براساس آن تحلیل‌هایی ارائه شود که سیر نشر علوم قرآنی ما به چه سمتی حرکت می‌کند.

***زبان ساده، جامعیت و ایجاز مهم‌ترین ویژگی‌های یک دایره المعارف هستند

در حاشیه روز نهم نمایشگاه قرآن کریم سعید زعفرانی عضو هیئت علمی دایره المعارف اسلامی در این کارگاه به معرفی برخی از دایره المعارف‌ها اشاره و بیان کرد: یکی از قدیمی‌ترین دایره المعارف‌ها که در بحث مسائل اسلامی داشته‌ایم، دایره المعارف اسلام است که در لایدن هلند چاپ شده است. نسخه نخست این دایره المعارف، در سال‌های ۱۹۱۳ تا ۱۹۳۶ تدوین شد و در این فاصله که جنگ اول جهانی نیز رخ داده بود، در پنج جلد و به سه زبان در لایدنِ هلند منتشر شد و سنگِ بنای یک کار دایره المعارفی مدرن را بنا نهادند.


وی در ادامه افزود: این دایره المعارف، ویرایش دومی نیز داشت که در فاصله سال‌های ۱۹۵۴ تا ۲۰۰۲ و در یازده جلد چاپ شد و بعد نیز اضافاتی به صورت جزوات به آن افزوده شد. یعنی در ایران هنوز یک دایره المعارف اسلام به صورت کامل نداریم، اما در سال ۱۹۱۳، نخستین شماره این دایره المعارف در هلند چاپ شده است. اما در ایران، بعد از انقلاب، در دوره‌ای شروع به کار دایره المعارف نویسی شد که ۳۰ سال از آن می‌گذرد که ۱۰۰ دایره المعارف، در حوزه مطالعات اسلامی در حال تدوین است که یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها دایره المعارف بزرگ اسلامی است که دست‌اندکاران آن، در تهران و اوایل دهه هفتاد شروع به چاپ آن کردند، البته کار اولیه و مدخل گزینی در اواخر دهه ۶۰ صورت گرفت، اما اوایل دهه هفتاد، اولین مجلدات آن چاپ شد و الآن تا حرف دال رسیده است.

***کالای حجاب را به عنوان کالای فرهنگی ببینید

نشست مجمع عمومی تولیدکنندگان حجاب با حضور رئیس، اعضای هیئت مدیره و جمعی از تولید کنندگان و غرفه داران حاضر یک‌شنبه ۲۹ اردیبهشت در نمایشگاه قرآن برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در این نشست جوادی رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب ضمن ارائه گزارشی از دیدار جمعی از اعضای این انجمن با مقام معظم رهبری، گفت: بیشترین مطالبه‌ای که تولید کنندگان محصولات حجاب از مسئولان نمایشگاه قرآن دارند، این است که کالای حجاب به عنوان کالای فرهنگی و بخش عفاف و حجاب نه به عنوان بخش فروش و درآمدی بلکه به عنوان بخش فرهنگی دیده شود.

وی افزود: نه درصد سود محصولات ما بالاتر از سود فروشندگان کتاب است و نه تجارت ما قدیمی‌تر و بزرگ از تجارت ناشران است، بنابراین باید به محصولات حجاب نیز نگاهی فرهنگی داشت.


جوادی گفت: مشکل تولید کنندگان محصولات حجاب فقط کمبود پارچه نیست و اگر پارچه نیز به حد کافی باشد، سود محصولات حجاب بیشتر از ۳۰ درصد نیست.

در پایان این نشست جوادی همچنین از برگزاری مجمع عمومی تولید کنندگان حجاب و تعیین هیئت مدیره جدید خبر داد و گفت: زیرمجموعه‌ها و کارگروه‌هایی نیز در مجمع تشکیل خواهدشد تا به صورت تخصصی هر موضوع پیگیری شود.

عرضه غیر مستقیم پارچه چادر داخلی (تولیدی کارخانه حجاب شهر کرد) به تولید کنندگان حجاب و مشکلات تولید کنندگان محصولات حجاب برای تهیه پارچه تولید داخل از واسطه‌ها یکی دیگر از مباحث محوری بود که در این نشست درباره آن صحبت شد.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: نمایشگاه قرآن نمایشگاه بین المللی قرآن انتشارات کتب قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن گام برداشتن در مسیر جهاد تبیین است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: در کنار طرح حفظ موضوعی، برخی دستگاه‌های فرهنگی با مشارکت بیشتر، تولیدات و آموزش‌های ویژه‌ای خواهند داشت؛ مشابه اتفاقی که اخیراً در طرح حفظ موضوعی مستورا شاهد آن بودیم. البته طرح حفظ موضوعی که قرار است در ماه رمضان اجرا شود، جامع‌تر و عظیم‌تر از حفظ موضوعی مستورا خواهد بود.

وی با بیان اینکه در این فرایند، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات و رئیس شورای توسعه قرآنی،فرمانده این عملیات مشترک است افزود: اگرچه دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی در اجرای این طرح مشارکت دارند، اما هدف، تسهیلگری یک عملیات مردمی است و قرار نیست که این طرح به اسم دستگاه یا نهادی شناخته شود.

حسینی، هدف از اجرای این طرح را گام برداشتن در مسیر جهاد تبیین دانست و گفت: محتوای این طرح، ۳۰ فراز بسیار برجسته و ۳۰ آیه فوق‌العاده کلیدی در حوزه باور‌های اعتقادی، فردی و اجتماعی بوده که اگر این اتفاق با کمک رسانه‌ها و مجموعه‌های مختلف حاکمیتی و مردمی به درستی رقم بخورد، یک گفتمان قرآنی خوب در کشور مستقر خواهد شد. بر این اساس، به اعتقاد من این طرح کاملاً هم راستا با اقداماتی است که ما در مسیر جهاد تبیین باید انجام دهیم.

وی افزود: منشور توسعه فرهنگ قرآنی که به عنوان نخستین سند جامع نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه قرآن کریم در سال ۱۳۸۸ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، برنامه ملی نظام برای دستیابی به جامعه‌ای متمسّک به قرآن و عترت و ارتقای ایران به کشوری توسعه‌یافته با هویتی اسلامی انقلابی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی است که در آن علاوه بر بیان اهداف، سیاست‌ها و راهبرد‌های توسعه فرهنگ قرآنی، کلیات ساختار اجرایی تحقق آن در قالب تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون‌های تخصصی بیان شده‌است.

حسینی گفت: وراى توسعه فرهنگ قرآنى، رکن اجرایى پیشبرد اهداف، سیاست‌ها و راهبردهاى منشور توسعه فرهنگ قرآنی است که با حضور وزرا و مدیران دستگاه‌ها و نهاد‌های ارشد فرهنگی و آموزشی کشور، صاحب‌نظران منتخب امور قرآنی و نمایندگان بخش مردمی قرآنی به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می‌شود. با توجه به مرجعیت تخصصی و انحصاری این شورا در راهبری، سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت بر همه فعالیت‌های قرآنی، مصوبات آن برای دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی، عمومی و مردمی لازم‌الاجراست.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: در واقع تابستان ۱۴۰۲ فعالیت شورای توسعه قرآنی در چارچوب مشخص به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار و سازمان تبلیغات بازوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در امور قرآنی شد.

 

دیگر خبرها

  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران برگزار می‌شود
  • فعالان قرآنی بدون آزمون دانشجو معلم می‌شوند
  • تشکیل و راه اندازی انجمن نوجوانان قرآنی در نمایشگاه قرآن سال بعد
  • کیفیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را بالا ببریم
  • برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا
  • افتتاح نمایشگاه هنر‌های قرآنی در فرهنگسرای نیاوران
  • برگزاری نمایشگاه «روایت باران» خلاقیت است/ نشر قرآن با زبان هنر
  • فرهنگسرای نیاوران میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی شد/«خوشنویسی» سردمدار هنرها
  • اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن گام برداشتن در مسیر جهاد تبیین است
  • بسیاری از مردم هر سال منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستند