Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@00:18:55 GMT

کارخانه‌هاي نم کشيده، کارگران چکمه پوش

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۷۰۳۳

کارخانه‌هاي نم کشيده، کارگران چکمه پوش

خبرگزاري آريا - روزنامه ايران در شماره امروز دوشنبه در گزارشي با عنوان `کارخانه هاي نم کشيده، کارگران چکمه پوش`به وضعيت شهرک صنعتي آق قلا استان گلستان در پس از سيل اخير پرداخت.

محمد معصوميان گزارش نويس اين روزنامه نوشت: کارخانه‌داران شهرک صنعتي آق‌قلا مي‌گويند کافي بود چند روز قبل از وقوع سيل مطلع مي‌شديم تا مواد اوليه‌اي را که اسفندماه انبار کرده بوديم جاي ديگري ببريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مي‌گويند بيمه‌ها آن‌طور که بايد و شايد خسارت را برآورد نمي‌کنند. مي‌گويند دولت بايد به کمک آنها بيايد تا چرخ‌هاي زنگ زده صنعت بعد از سيل دوباره روغن کاري شود.
بعضي‌ها نمي‌خواهند نامي از آنها برده شود چون مي‌ترسند مشتري‌هايي که به آنها کار سفارش داده‌اند پا پس بکشند و به اين نتيجه برسند که مواد اوليه‌شان ضعيف است.
بعضي ديگر هم از لجبازي‌هاي بعد از چاپ گلايه‌هاشان مي‌ترسند. آنها با چشماني مضطرب به حاصل زندگي و سرمايه‌گذاري خود نگاه مي‌کنند و اميدوارند به هرشکل ممکن از چرخه توليد عقب نمانند.
با همه خسارت‌هايي که ديده‌اند هنوز هم پاي کار هستند چون خوب مي‌دانند چشم اميد کارگران و خانواده‌هايشان به ناني است که از شهرک صنعتي آق‌قلا درمي‌آورند.
شهرک صنعتي آق قلا 31 سال پيش شروع به کار کرد و با 170 هکتار وسعت، بزرگ‌ترين و قديمي‌ترين شهرک استان گلستان نام گرفت.
شهرکي که در آن 3 هزار و 900 کارگر در قالب 209 واحد بهره‌بردار و 154 واحد فعال مشغول به کار هستند. اما سيل آق‌قلا همه پيش‌بيني‌ها را برهم زد. سيل در عرض چهار ساعت فازهاي 1 و 2 و 3 را درنورديد و در فاز 3 ارتفاع آب به 2 متر رسيد.
حجت خليل‌زاده مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي آق‌قلا مي‌گويد: `توانستيم با کمک نيروهاي نظامي و دولتي از 23 فروردين شروع به پمپاژ کنيم و آب را در پنج روز از 93 واحدي که دچار آبگرفتگي عمده شده بودند خارج کنيم. با اين همه حجم کل خسارت به شهرک صنعتي آق قلا 136 ميليارد تومان برآورد شده» هنوز هم بعد از گذشت نزديک به دو ماه از سيل، پمپ‌ها مشغول زهکشي‌اند تا آب را به پشت ديواره‌اي بفرستند که در حد فاصل جنوب شهرک با زمين‌هاي کشاورزي کشيده شده است.
در شهرک صنعتي هنوز هم بايد چکمه به پا کرد چون خيابان‌ها کاملاً از آب خالي نشده و همه جا پوشيده از گل است. ديواره بعضي از کارخانه‌ها متورم شده و بتن کف هم هنوز کاملاً خشک نشده. اولين کارخانه‌اي که به آن سر مي‌زنم کارخانه‌اي بزرگ اما نوپاست که سازه‌ها و اسکلت‌هاي فلزي توليد مي‌کند.
مهدي عرب عامري مدير عامل شرکت با لبي خندان و سرو وضعي ساده که همخواني معناداري با روحيات خودش دارد همراهي‌ام مي‌کند. ابتدا به دفترش در طبقه دوم مي‌رويم. آنجا هم از يورش آب بي‌نصيب نمانده. رد آب را روي سراميک‌ها مي‌شود ديد که از سوراخ کوچک سقف به پايين راه پيدا کرده است.
عرب عامري با خنده به سمت پنجره مي‌رود و پيچ و مهره‌هايي را روي چارچوب نشانم مي‌دهد که براي جلوگيري از ورود آب به داخل کار گذاشته شده. به‌منظره پشت پنجره که نمايي کلي از سوله بزرگ و دستگاه‌هاي عظيم در آن پيداست اشاره مي‌کند و مي‌گويد: `فعلاً چيزي حدود 45نفر نيرو داريم. به‌خاطر شرايط بد اقتصادي مجبور به تعديل شديم تا به اين عدد رسيديم. روزهاي اول سيل يک متر داخل محوطه آب بود، با اينکه سطح سوله ما يک متر از کف هم بالاتر است. در اين سيل مثل همه شرکت‌ها پيش از پايان سال از ترس گراني، مواد اوليه زيادي انبار کرده بوديم و آسيب جدي ديديم؛ سيم جوش، پيچ و مهره و ورق‌ها دچار زنگ زدگي شدند و برخي کارفرماها شايد ديگر مواد ما را قبول نکنند. سازه‌هاي ديوار اطراف خود کارخانه هم کج و معوج شده است...`
او حجم کلي خسارت را تا امروز چيزي بيش از 2 و نيم ميليارد تومان عنوان مي‌کند و نگران خساراتي است که در ماه‌هاي آينده خودش را نشان خواهد داد مثل ريختن ديواره دور شرکت يا متورم شدن کف سوله به علت ضعف خاک و رفت و آمد محموله‌هاي سنگين فلزاتي که گاهي به 40 تن هم مي‌رسد و...
با او داخل سوله مي‌رويم تا از نزديک تجهيزات آب خورده را ببينيم و کارگراني که با تمام توان مشغول کار هستند تا از چرخه عقب نمانند. او مي‌گويد: `ما نياز به پول نداريم و تا امروز هم همه قسمت‌ها را راه‌اندازي کرده‌ايم اما همه کارخانه‌ها وام و قسط دارند، دولت بايد در اين زمينه کمک کند. ما نياز داريم پرداخت وام‌ها عقب بيفتد که اوضاع بدتر نشود و خداي نکرده بازهم مجبور به تعديل نيرو نشويم.`
سوار يک نيسان آبي مي‌شويم تا از آب بگذريم و در سمت ضلع جنوبي به کارخانه‌اي برسيم که با وجود از دست دادن حجم بالايي از مواد اوليه گرانقيمت، با يک دستگاه ميکسر در حال کار است تا از سفارش‌ها عقب نماند.
وضعيت کارخانه طوري است که انگار بمبي يک تني وسط آن فرود آمده، کيسه‌هاي بزرگ مواد، مثل سيمان به کف کارخانه چسبيده و بعضي دستگاه‌ها هم از اين ماجرا بي‌نصيب نمانده‌اند. پسر جوان درشت اندام چکمه پوشي با موهاي مشکي همرنگ چشمانش مشغول سروسامان دادن به وضعيت کارخانه است و عصباني با موبايل حرف مي‌زند. او که مديرعامل اين شرکت دانش بنيان است مي‌ترسد با نام بردن از خودش مشتري‌هايش را از دست بدهد: `ميکسر من دارد کار مي‌کند. اگر مشتري از دست بدهم بايد در اينجا را ببندم.`
او از وضع برآورد خسارت بيمه ناراحت است: `2 ميليارد خسارت خورده‌ام. بيمه آمد و نگاه کرد و رفت، انگار نه انگار. گفتند دو تا الکترو موتور را ببر با 200 ميليون شست‌و‌شو بده درست مي‌شود. ما براي هر کدام 300ميليون داديم اما بعد از يک روز کار هر سه تا سوختند. الان دارم اين طرف و آن طرف زنگ مي‌زنم که يک الکترو موتور ديگر پيدا کنم تا کار نخوابد.`
مي‌گويد آب در کارخانه يک متر و نيم بالا آمده بود و دو سه ماه طول مي‌کشد همه چيز به حالت اول برگردد: `بعد از فروکش آب سه روز طول کشيد که راه اينجا را باز کنيم.` اتاقي را نشان مي‌دهد و مي‌گويد: `داشتيم اين اتاق را خالي مي‌کرديم که سه تا مار پيدا کرديم.`
او با دلخوري مي‌گويد: `چند ساعت قبل از حادثه به من گفتند قطعاً سيل مي‌آيد. خودم را به کارخانه رساندم و چهار ميليارد جنسم را نجات دادم. همان کيسه‌هايي که مي‌بينيد بالاي دستگاه‌هاست. حالا شما ببين اگر چند روز زودتر مي‌فهميديم چقدر حجم خسارت کمتر مي‌شد نه اينکه 500 تن مواد ما نابود شود` از در کارخانه که بيرون مي‌آيم او کيسه‌هاي بزرگي را نشانم مي‌دهد و قيمت هر کدام را رقمي بالا عنوان مي‌کند. کيسه‌هايي که حالا منتظر رفتن به زباله‌داني هستند.
به چند شرکت ديگر هم سر مي‌زنم اما رؤسا در شرکت حاضر نيستند و کارگران هم بي‌حوصله و محافظه‌کار نمي‌خواهند از خسارت‌ها چيزي بگويند ولي به وضوح مي‌شود ديد که تا چه اندازه وضعيت بهم ريخته است. مواد اوليه، دستگاه‌ها و ساختمان‌هايي که آب خورده‌اند جاي پنهانکاري ندارد. بعضي ديگر از شرکت‌ها هم که قرار بود در سال جديد استارت کار را بزنند حالا دوباره رسيده‌اند به نقطه صفر و مشغول بازسازي هستند مانند شرکتي که با سرمايه‌گذاري هنگفت قرار بود کيت‌هاي آزمايشگاهي توليد کند اما حالا بايد کاسه کاسه آب از کارخانه بيرون ببرد و به‌فکر بازسازي کف باشد.
به شرکتي سرمي‌زنم که تازگي‌ها آخرين مدل تکنولوژي توليد مواد پلاستيکي را از کشور همسايه خريده بود. يکي از جاهايي که غم و بهت و خشم را مي‌شود يکجا در چشم‌ها و صداي صاحب آن ديد. صاحب کارخانه مي‌گويد: `وقتي مسئول استاني مي‌آيد و مي‌گويد از دولت چيزي نخواهيد و سعي کنيد روي پاي خودتان بايستيد ديگر من چرا حرف بزنم؟ وقتي شرکت بيمه مي‌گويد اين وسايل آب خورده را وارد بازار کنيد و حجم دو ميلياردي خسارت را 30 ميليون برآورد مي‌کند، به نظر شما حرف ديگري هم مي‌ماند؟` با او در شرکت قدم مي‌زنيم تا دستگاه‌هايي را ببينم که پيش از شروع به کار موتورشان سوخته است و جعبه‌هاي کوچکي پر از اهرم و درجه که هر کدام ميليون‌ها تومان ارزش دارد.
حجت خليل‌زاده از مسئولان دولتي تقاضا مي‌کند که هر چه زودتر بسته‌هاي حمايتي و قول‌هايي را که داده‌اند عملي کنند: `من بايد پيگير باشم تا اين قول‌ها به سرانجام برسد. تا امروز هيچ پولي براي جبران خسارت‌ها به دست ما نرسيده است.` او در مورد دغدغه درست برآورد نشدن خسارت توسط بيمه‌ها هم مي‌گويد: `واقعيت اين است که بيمه بايد انعطاف بيشتري به خرج بدهد و ما حتماً پيگيري مي‌کنيم که با يک شرايط مناسب واقعيت‌ها را ببينيد.`
به گفته وي بيمه تاکنون تنها خسارات پنج واحد توليدي را پذيرفته و به برخي از کارخانه‌ها هم گفته عنوان سيل در بيمه‌شان قيد نشده است.
6204/3091
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۷۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وصل شدن برق تمام روستا‌های سیل‌زده سیستان و بلوچستان

به گزارش حوزه استانهای خبرگزاری تقریب،محمد رئیسی ‌در بازدید از مناطق سیل زده اظهار کرد: عملیات برق رسانی به آخرین روستای گوردیم کنارک انجام شد و با توجه به از دست رفتن مسیر زمینی روستای گوردیم، برق رسانی به این روستا از طریق مسیر آبی و با طی مسافت حدود 2 ساعته انجام که با این حساب برق تمامی روستاها پایدار شد.

وی با اشاره به خسارت بیش از 950 میلیارد ریالی سیلاب و بارش سنگین بیش از 400 میلی‌متری به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان، افزود: 466 اصله پایه شبکه فشار متوسط و ضعیف و 22 دستگاه ترانسفورماتور از جمله حجم خسارت وارد شده ناشی از شرایط جوی به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: با خدمات شبانه‌روزی کارکنان این شرکت از مجموع 445 روستای مناطق سیل زده که دچار خاموشی شده بودند، برق همه روستاها هم اینک پایدار شده است.

وی با بیان اینکه نبود راه دسترسی از جمله چالش‌های کارکنان عملیاتی این شرکت جهت پایداری مجدد شبکه های برق بود، افزود: به دنبال وقوع این شرایط جوی، 282 تیم عملیاتی به همراه تمامی تیم‌های پیمانکاری این شرکت نسبت به اصلاح و ساخت مجدد شبکه‌های آسیب دیده برق اقدام کردند.

رئیسی ادامه داد: شهروندان گرامی ضمن رعایت نکات ایمنی، در صورت بروز هرگونه خسارت یا خاموشی شبکه برق موارد را از طریق سامانه 121 یا اپلیکشن برق من ثبت و پیگیری کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • فرآیند تولید دیگ و ماهیتابه با قوطی فلزی نوشابه توسط کارگران پاکستانی (فیلم)
  • تاسیسات آب و فاضلاب ایلام خسارت دید
  • روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 
  • بازگشت کارگران «فروآلیاژ» ازنا به کار
  • گردهمایی مدیران مراکز نوآوری در کارخانه نوآوری امیدینو
  • کارخانه هایی که بسیج کارگری دارند تعطیل نشده اند
  • وصل شدن برق تمام روستا‌های سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • برق روستاهای سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • برق ۴۴۵ روستا‌ی سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد