Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@18:52:41 GMT

قصه تکراری خسارت سرمای بهاری به کشاورزان استان اردبیل

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۷۰۶۵

قصه تکراری خسارت سرمای بهاری به کشاورزان استان اردبیل

اردبیل - ایرنا- بوی بهار که می آید؛ با خود به انسان ها زندگی و طراوت به ارمغان می آورد، اما در استان اردبیل در بهار همیشه کشاورزان و باغداران ساعات و روزهایی پر اضطرابی را سپری می کنند، برف ، سرما و تگرگ میهمان ناخوانده ای هستند که هر سال اندوخته روستاییان رامورد هجوم قرار می دهند.

در یک دهه گذشته تقریبا سالی نبوده که سرمای بی موقع فصل بهار که عمدتا با بارش برف و یخبندان همراه بوده سرمایه باغدران و کشاورزان را به یغما نبرد، از سرما که می گذری در اواسط اردیبشهت و خرداد تگرگ کار خود را شروع کرده و اندک شکوفه و غنچه های درختان میوه رهیده از سرما را در تیررس هجوم خود قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این قصه خسارت سرما، سیلاب و تگرگ به کشاورزان هر سال در استان اردبیل تکرار می شود و جالب اینکه با علم به این وضعیت هنوز آنگونه که می بایست نه از سوی مسئولان و نه باغداران اقدام اساسی برای چاره اندیشی این مشکل و پیشگیری از آن صورت نگرفته است.
پوشش بیمه ای ، تغییر شیوه های کشت و جایگزینی درختان دیررس به جای درختان میوه آسیب پذیر، استفاده از سامانه های ضد تگرگ و سرما در باغ ها از جمله اقداماتی است که می بایست برای مقابله با مشکل بکار گرفته شود اما با وجود برخی اقدام ها در این زمینه هنوز فعالیت ها عمومیت نیافته و هر سال غصه این قصه ادامه دار تکرار می شود.

*** خسارت سرما به 70 درصد باغ های استان در سال جاری
به گفته خلیل نیکشاد رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: نزدیک به 70 درصد از باغات استان اردبیل در فرودرین و اردیبهشت ماه امسال دچار سرمازدگی شدند.
وی کل سطح باغات این استان را 39 هزار و 400 هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: 60 تا 70 درصد سطح باغات به نسبت های مختلف با ورود سامانه بارشی برف و افت دما دچار سرمازدگی و خسارت شدند.
احمد شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم گفت که سرمای نابهنگام اوایل اردیبهشت ماه بین 30 تا 70 درصد به باغات میوه این استان خسارت زد.
وی گفت: در پی فعالیت موج سرمای نابهنگام، بخش اعظمی از باغات استان اردبیل به جز در مناطق معتدل شمال استان دچار درصدی از خسارت شد.
شهریار با بیان این که بیشترین خسارت سرما مربوط به باغات گردو در مناطق مرکزی و جنوبی استان اردبیل بوده است، اظهار داشت : بر اساس برآورد کارشناسان جهاد کشاورزی، 70 درصد باغات گردوی استان دچار خسارت شده و محصول آن به صورت کلی برای سال جاری از بین رفته است.
وی بیان کرد: همچنین بر اساس آخرین ارزیابی کارشناسی انجام شده، 60 درصد باغات بادام و زرد آلوی منطقه نیز بر اثر سرمای نابهنگام از بین رفته است.
شهریار اضافه کرد: علاوه بر این، در موج اخیر سرما و یخبندان، 30 درصد مجموع باغات انگور مشگین شهر نیز دچار خسارت شده است.
وی مجموع خسارت سرمازدگی باغات میوه هسته دار از جمله شلیل و هلو را نیز حدود 30 درصد اعلام کرد.

*** چاره کار چیست؟
به گفته کارشناسان ، حوادث طبیعی امری است که بوده و از این پس نیز خواهد بود و ضروری است که با شناخت آن، زمان احتمالی وقوع حوادث و شیوه های مقابله با آن از بروز خسارت و دست کم کاهش آسیب های آن اقدام اساسی صورت گیرد.
بنا به گفته این کارشناسان ، استان اردبیل جزو 10 استان کشور در زمینه فراوانی وقوع حوادث طبیعی به شمار می رود و در این میان بیشترین خسارات که تقریبا هر سال تکرار می شود با بیش از 45 درصد فراوانی به بخش کشاورزی اختصاص دارد.
حسن بابایی کارشناس کشاورزی در این باره گفت: تغییر شیوه کشت و زرع در استان برای مقابله با خسارت های ناشی از سرمازدگی و نیز خشکسالی در استان ضروری است.
وی افزود: تولید بذور مناسب با شرایط آب و هوایی استان ، ترویج کشت محصولات با آب بری کم ، ترویج کشت محصولات گران قیمت ، حرکت در مسیر گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی و تغییر سامانه آبیاری سنتی به آبیاری قطره ای از جمله مواردی است که می بایست در استان عملیاتی شود و در این زمینه اقدام هایی در حال انجام است.
بابایی بیان کرد: ساماندهی دیواره رودخانه ها ، مهار روان آب ها ، اجرای طرح های آبخیزداری ، افزایش کشت نهال و درخت در مناطق سیل خیز و مقاوم سازی اماکن دامی و مسکونی در روستاها از جمله اقدام های دیگری است که باید در راستای کاهش خسارت های حوادث طبیعی در استان به آن توجه جدی صورت گیرد.
اکبر بهنامجو استاندار اردبیل نیز می گوید: سرمازدگی هر سال در بهار خسارت های زیادی متوجه باغداران استان کرده و این امر از چند سال پیش تکرار می شود و ضروری است تا متخصصان در زمینه تولید و رواج کشت محصولات باغی مقاوم به سرما در استان اقدام کنند.
وی گفت: باید بتدریج باغداران استان از نهال و درختان میوه دیررس استفاده کنند تا هر سال اسیر سرمای بهاره نشوند.
خلیل نیکشاد رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم گفت: تجهیز باغ ها در این استان به سامانه گرمایش پولار و دراگون، هیترهای برقی و سامانه ضد تگرک ضروری است و برای عملی شدن این مهم پرداخت تسهیلات یارانه دار به باغداران و کشاورزان ضرورت دارد.
نیکشاد بیان کرد: در سال های گذشته سامانه های ضد تگرگ به صورت الگویی در مشگین شهر ، خلخال و کوثر نصب شده که موفقیت خوبی در جلوگیری از خسارت تگرگ داشته اند.
او گفت: همچنین چند دستگاه پولار و دراگون و هیترهای باغی به صورت الگویی در باغ ها نصب شده که بر اساس نظر کارشناسان مفید بوده اند و در باغ هایی که از این امکانات استفاده کرده اند میزان خسارت سرما به حداقل ممکن رسیده است.
نیکشاد ادامه داد : 15 دستگاه مولد باد و گرما در باغات دو شهرستان مشکین شهر و گیوی برای مقابله با سرما به صورت پایلوت مورد استفاده قرار گرفته است.
به گفته وی، سال گذشته یک هزار و 840 میلیارد ریال نهال یارانه دار در بین باغداران استان توزیع شد و انبوه این نهال ها گیلاس و آلبالو است که میزان مقاومت بیشتری نسبت به شرایط نامساعد محیطی بویژه سرما دارند.
وی افزود: توزیع نهال های چندلر گردو در 2 سال اخیر نتایج قابل قبولی را در مقابله با سرما داشته به گونه ای که هیچ یک از این نهال دچار خسارت نشدند ، به دلیل اینکه این ارقام همچنان خواب زمستانی خود را می گذرانند و رشد فیزیولوژیکی خود را آغاز نکرده اند.
محرم عدلی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم گفت که در کنار اقدام های اساسی از سوی مسئولان باغداران استان هم می بایست هر سال قبل از ورود سامانه بارش با سرمازدگی درختان میوه مقابله کنند.
وی افزود: باغداران استان اردبیل می توانند با آتش زدن سرشاخه‌های هرس شده میزان خسارت سرما را به حداقل برسانند.
او درخصوص نحوه مقابله با سرمازدگی درختان میوه افزود: باغداران باید با آتش زدن سرشاخه‌های هرس شده و کاه و کلش با ایجاد دود و گرما در سطح باغات از میزان خسارت سرما به باغات خود جلوگیری نمایند.

*** بیمه ، ضرورتی فراموش شده از سوی کشاورزان
با وجود تداوم و تکراری بودن خسارت های سرما ، آتش سوزی ، سیلاب و خشکسالی در بخش کشاورزی استان اردبیل و متضرر شدن سالانه کشاورزان هنوز بیمه محصولات بین زاراعان و باغداران جا نیفتاده و بخش کمی از زمین های کشاورزی در استان تحت پوشش بیمه می باشد.
خلیل نیکشاد رییس جهاد کشاورزی استان اردبیل درباره سطح باغات بیمه شده استان در سال زراعی جاری را 16 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: سطح باغات بیمه شده در سال زراعی گذشته تنها 8 هزار هکتار بوده است و این در حالی است که استان اردبیل 41 هزار هکتار باغ دارد.
وی از کشاورزان و باغداران استان اردبیل خواست تا به بیمه اراضی و واحدهای خود در برابر سرمازدگی و سایر عوامل خسارت طبیعی اقدام کنند.
نیکشاد اظهار داشت : صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید با همکاری کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در کمترین زمان ممکن و با بیشترین میزان دقت برآورد خسارت نسبت به پرداخت خسارت باغدارانی که محصولات خود را بیمه کرده اند، اقدام کند.
نیکشاد افزود: هر قدر از لحاظ زمانی پرداخت خسارت زودتر باشد باغداران مدیریت بهتر و بیشتری بر باغ ها خواهند داشت تا در سال آینده نیز بتوانند محصول بهتر و بیشتری را برداشت کرده و خسارت وارده را در اقتصاد خانوار خود جبران کنند.

** ضرورت پرداخت خسارت زارعان در کوتاه مدت
رضا کریمی نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیر پرداخت مطالبات و بدهی‌های کشاورزان خسارت ‌دیده با اختصاص ردیف اعتباری مشخص هستیم.
وی بیان کرد: این استان ظرفیت بی ‌نظیری در حوزه کشاورزی دارد و نباید به واسطه تاخیر در پرداخت مطالبات و بدهی‌ های کشاورزان خسارت دیده زمینه دلسردی در تولید محصولات ایجاد شود.
او همچنین در زمینه کشاورزانی که محصولات خود را بیمه نکرده ‌اند، گفت: دولت در نظر دارد برای این دسته از کشاورزان تسهیلات ویژه بی ‌بهره یا کم‌ بهره واگذار کند و ما نیز پیگیر به نتیجه نشستن این موضوع هستیم.
ولی ملکی ، نماینده مردم مشگین ‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: رایزنی ‌های زیادی برای پرداخت خسارت باغداران مشگین‌ شهر انجام شده و این غرامت ها پرداخت می‌شود.
وی اضافه کرد: مشگین ‌شهر ظرفیت بالایی در بخش کشاورزی به ویژه تولید انواع میوه ‌های سردرختی دارد که متاسفانه چند سال است به دلیل خسارت ناشی از سرمازدگی باغداران دچار مشکل می‌شوند که در این زمینه نیاز است وزارت جهاد کشاورزی نسبت به پرداخت خسارت باغداران منطقه اقدام کند.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 41 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش از 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
/6016/7110

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد اردبيل خسارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۷۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مرکز زنجیره سرمای واکسن با اعتبار ۱۳ میلیارد در زاهدان

 فریبرز راشدی؛ رئیس مرکز بهداشت زاهدان گفت: ساخت و تجهیز این مرکز جزو الزامات اصلی بود که از سال ۱۴۰۲ در مکانی با ۸۷مترمربع زیربنا و با زیرساخت‌هایی شامل کلدروم، انبار خشک، اتاق ژنراتور، اتاق بسته بندی، اتاق کار و لابی و اتاق کندانسور ایجاد شده است.

شایان ذکر است شعار هفته جهانی ایمنی سازی امسال، «نجات زندگی با ایمن سازی» تعیین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای مهلت تسهیلات مراجعه کنند
  • راه‌اندازی مرکز زنجیره سرمای واکسن با اعتبار ۱۳ میلیارد در زاهدان
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای امهال تسهیلات مراجعه کنند
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • خرید ۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند