Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@10:22:14 GMT

مصرف برق کشور اوج گرفت

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۷۵۳۰

مصرف برق کشور اوج گرفت

مصرف برق در ایران در حالی روندی رو به رشد در پیش گرفته که هنوز چرخه آغاز فصل تابستان، افزایش دما و به تبع آن استفاده از وسایل سرمایشی آغاز نشده است. با این حال به نظر می‌رسد سیاست وزارت نیرو مدیریت مصرف است تا کار به خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده نرسد.

 اعداد و ارقام درباره میزان مصرف برق در روزهای اخیر حاکی است که نمودار مصرف صعودی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که میزان مصرف که در زمان اوج مصرف روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۳۸ هزار و ۴۵۸ مگاوات بوده در زمان اوج مصرف روز گذشته، ۲۹ اردیبهشت‌ماه به ۴۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده است و البته بنا بر گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، این میزان در مدت مشابه سال گذشته (۲۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷) ۳۸ هزار و ۲۴۳ مگاوات بود.

علت افزایش مصرف برق

هفته گذشته اما مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، همزمانی شروع ماه مبارک رمضان با افزایش دمای اقصی نقاط کشور نسبت به اردیبهشت سال گذشته را موجب جهش ناگهانی پیک مصرف کشور در طی چند روز اخیر دانست. به گفته داوود فرخزاد، افزایش دمای نیمه دوم اردیبهشت‌ماه امسال در مقایسه با سال گذشته موجب شده است تا در چند روز اخیر پیک مصرف جهش ناگهانی پیدا کند.

طبق اعلام وزارت نیرو و بر اساس ارزیابی صورت گرفته، انرژی مصرفی ایران از ابتدای سال جاری تاکنون حدود چهار درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است ولی همزمانی شروع ماه مبارک رمضان با افزایش دمای اقصی نقاط کشور موجب شده است تا با استفاده هرچه بیش‌تر از سیستم‌های سرمایشی، شاهد رشد پیک مصرف در چند روز اخیر باشیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در حالی جهش ناگهانی پیک مصرف در این مقطع از سال را گذرا دانست و معتقد بود که در هفته جاری در صورت کاهش دمای هوا اوج مصرف برق نیز پیش از شروع فصل تابستان کاهش پیدا خواهد کرد که این اتفاق رخ نداد و هم‌چنان شاهد رشد مصرف برق هستیم.

اقدامات جلوگیری از خاموشی در حال بررسی

در این میان آنچه که مسئولان همواره بر آن تاکید کرده‌اند، مدیریت مصرف و جلوگیری از خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده است. در این راستا نیز اقداماتی در حال انجام است که شامل برنامه‌های تشویقی برای مشترکین صنعتی، کشاورزی، ادارات و تجاری است که با کاهش مصرف خود در ساعات اوج می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند. هم‌چنین احتمال تغییر ساعت کاری ادارات در دستور کار است که برای این منظور مذاکراتی نیز با استانداران در حال انجام است. با این حال هم‌چنان از نظر مسئولان مدیریت مصرف توسط مردم در صدر اقداماتی است که می‌توان برای جلوگیری از خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده به کار گرفت./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۷۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر نیرو:مدیریت بحران از وقوع خسارت جبران ناپذیر سیل جلوگیری کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان صبح امروز یکشنبه در نشست مدیران ارشد صنعت آب کشور گفت: خوشبختانه سیل حادث شده روزهای گذشته در مناطق جنوب و جنوب شرقی کشور با پیش‌بینی‌های دقیق و اطلاع‌رسانی‌های به موقع، کمترین خسارات را به همراه داشت.

وزیر نیرو اهمیت پیش‌بینی‌های دقیق و به موقع شرایط جوی بر کاهش خسارات احتمالی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در صورت عدم مدیریت به موقع منابع سدها در بارش‌های سیل‌آسای هفته گذشته و عدم صدور اخطارها و هشدارهای لازم، بارش‌های رخ داده با وقوع سیل بزرگی همراه می‌شد که ظرفیت ایجاد خسارات جانی و مالی گسترده را داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: ارائه خدمات آب و برق در شرایط ایجاد شده به خوبی تحت مدیریت و کنترل درآمد و پایش لحظه‌ای و مدیریت شرایط باید همواره مدنظر قرار گیرد تا مشکلی رخ ندهد.

وزیر نیرو با بیان اینکه بارش‌های خوبی در روزهای گذشته در نقاط مختلف کشور به ثبت رسید، افزود: بر این اساس پنج تا ۶ سد کشور سرریز شد؛ این در شرایطی است که کمترین خسارت‌های مالی و جانی در این زمینه رخ داد.

محرابیان به پیش‌بینی بارش‌های شدید در دیگر نقاط کشور از جمله استان‌های کرمان و یزد در هفته جاری اشاره کرد و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات احتمالی را مورد تاکید قرار داد.

کد خبر 6084456 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • اولین جلسه کمیته مدیریت مصرف برق توزیع برق استان سمنان برگزار شد
  • اجرای طرح پاداش مدیریت مصرف برق گسترده‌تر از ۲ سال گذشته
  • سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید
  • وزیر نیرو:مدیریت بحران از وقوع خسارت جبران ناپذیر سیل جلوگیری کرد
  • وزیر نیرو: سیل جنوب کشور خسارت جبران ناپذیری نداشت