Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@12:14:27 GMT

فرهنگی وارداتی ‌که نشاط را از کودکان گرفت

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۷۶۹۹

فرهنگی وارداتی ‌که نشاط را از کودکان گرفت

‌عضو هیأت علمی دانشگاه قم گفت: آپارتمان نشینی، فرهنگی وارداتی و بلایی بود که نشاط و بازی را از کودکان مان گرفت.

‌به گزارش ایسنا، مصطفی سعادت طلب در نشست تخصصی «زیست کودکان در آپارتمان» در دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم، عنوان کرد: در آپارتمان نشینی مساله جدا کردن خانه از زمین و حذف محیط‌های طبیعی و فضاهای باز و کاربردی در آن مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیأت علمی دانشگاه قم افزود: در واقع آپارتمان نشینی، فرهنگی وارداتی و بلایی بود که نشاط و بازی را از کودکانمان گرفت، در این فرهنگ وارداتی، هنوز زندگی خود را بر اساس زیست بوم مان طراحی نکرده ایم از این رو در زندگی‌های آپارتمانی با خلاء ها و مشکلات زیادی مواجه هستیم.

سعادت طلب بیان کرد: ما بدترین مدل را از آپارتمان نشینی طراحی کردیم به طوری که این طراحی‌های نادرست بر روی سیمای شهریمان تأثیر گذاشته و سبک زندگیمان را تغییر داده است.

وی گفت: در گذشته، حیاط بخش مهمی از خانه به شمار می‌رفت و کودکان در فضای باز به بازی و کسب تجربه می‌پرداختند اما زندگی آپارتمان نشینی، این بخش مهم را حذف کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم افزود: در سبک و سیاق‌های جدید ساختمان سازی، حیاط رفته رفته حذف شد، از طرفی فضاهای عمومی در آپارتمان نیز جای مناسبی برای بازی‌های کودکانه به شمار نمی‌رود و عمدتاً پارکینگ و فضاهای مشترکی میان همسایگان در بخش فضای عمومی ساخته شد.

وی اظهار کرد: جدا شدن طبیعت از زندگی روزمره در آپارتمان نشینی فرصت‌های کنکاش و جستجو و کشف تجربه را از کودکان گرفت.

سعادت طلب عنوان کرد: در خانه‌های قدیمی، اصلی ترین فضای خانه، حیاط بود امروز فضاهای بسته زیادی در آپارتمان وجود دارد و حتی تراس نیز جز فضای نیمه باز به شمار می‌رود که جای مناسبی برای بازی‌های کودکان نیست.

وی گفت: کودکان نیاز به شادی و نشاط و بازی دارند اما در آپارتمان نشینی آرامش خود را در سکوت کودکان می‌بینیم، در چنین فضاهایی کودکان به صورت گلخانه‌ای رشد می‌کنند و آسیب پذیر می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم بیان کرد: امروز فضای مجازی در زندگی آپارتمان نشینی کودکان ما را تهدید می‌کند و آنها را از فضای واقعی دور کرده است.

وی اظهار کرد: خداوند طبیعت را برای رشد و تکامل بشر آفرید و جدایی انسان از طبیعت، فرصت‌های رشد و بالندگی را می‌گیرد.

سعادت طلب عنوان کرد: حتی در نظر گرفتن یک اتاق خواب مجزا برای هر کودک در آپارتمان در فرهنگ ما نبوده است و این فرهنگ وارداتی، موجب شد از کودکان فاصله بگیریم و و آزادی عمل بیشتری در تنهایی و انزوا و غرق شدن در فضاهای غیر واقعی داشته باشند.

وی گفت: در گذشته یک حریم و اندرونی برای کودکان وجود داشت و فرزندان زیر نظر والدین رشد می‌کردند و در فضاهای باز و گسترده به بازی مشغول بودند و تجربیات زیادی از بازی‌های کودکان و هم سن و سالهای خود داشتند؛ اینها نعمت‌های بزرگی بود که کودکان امروزی را از آن محروم کرده‌ایم و آسیب‌های زیادی را به روح و روان کودکان وارد کردیم.

برخی از خانه‌های ویلایی، تفاوت زیادی با آپارتمان ندارد

عضو هیأت علمی دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی هم در این جلسه گفت: با توجه به محدودیت‌ها و گرانی مسکن و کاهش زمین در ساخت و ساز، برخی از خانه‌های ویلایی، تفاوت زیادی با آپارتمان ندارد.

به گزارش ایسنا، مهندس فاضل سجادی عنوان کرد: آپارتمان‌های امروزی، سنخیتی با شرایط اقلیمی، فرهنگی و زیست بوم ما ندارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی افزود: با توجه به محدودیت‌ها و گرانی مسکن و کاهش زمین در ساخت و ساز، برخی از خانه‌های ویلایی، تفاوت زیادی با آپارتمان ندارد.

وی اظهار کرد: آپارتمان‌ها، حیاط را از زندگی روزمره ما حذف کرده اند و در این میان، بیشترین آسیب متوجه کودکان است.

سجادی بیان کرد: آپارتمان‌هایی که به صورت مجتمع ساخته می‌شوند، اگر در آن فضای مناسبی برای بازی کودکان طراحی شود، می‌تواند بخش زیادی از کمبودها را جبران کند.

وی عنوان کرد: طراحی‌های امروز و عناصر معماری که عمدتاً وارداتی است، فضای شاد و محیط بازی را از کودکانمان سلب می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی گفت: آپارتمان‌ها، فضای با هم بودن و همزیستی با همسایگان را از بین می‌برد و خانواده‌ها را در برابر کودکان بی حوصله می‌کند.

وی افزود: باید در عناصر معماری و ساخت و ساز، سازوکارهای مناسبی برای طراحی محیط‌های بازی برای کودکان در نظر گرفت و به این نیاز مهم توجه داشت.

سجادی اظهار کرد: همه دانش‌ها باید به کمک آپارتمان سازی و معماری بیایند و با طراحی‌ها بر اساس شاخصه‌های زیست بوم، کمبودها و نواقص را از بین ببرند.

وی بیان کرد: بدون پشتوانه‌های قانونی در آپارتمان سازی نمی‌توان فضاهای باز و مناسب برای بازی کودکان و زندگی مناسب آنها طراحی کرد و در این باره تصمیم گیران و سیاست گذاران باید با توجه به تبعات گسترده آپارتمان نشینی، برخی از مؤلفه ها را به شکل قانون دربیاورند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی عنوان کرد: نباید حق بازی و نشاط و شادی و به دست آوردن تجربیات شیرین در کنار هم سن و سالان را از کودکان گرفت و آنها را در انحصار آپارتمان‌های بسته، افسرده و منزوی کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آپارتمان نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۷۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه دستاورد‌های علمی در همایش متخصصان اورولوژی اطفال درآمل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران،  دراین همایش که با عنوان تازه‌های اورولوژی اطفال برگزار شد، به روز کردن اطلاعات و معلومات اورولوژیست‌ها و معرفی تکنولوژی‌های جدید برای درمان بیماری‌های شایع در بیماری‌های ادراری وتناسلی اطفال وکودکان با حضور متخصصان این حوزه، بررسی و نسبت به توجه بیشتر خانواده‌ها برای معاینه‌های دوره‌ای وسالانه فرزندانشان توسط پزشکان متخصص تاکید شد.

دبیرعلمی این همایش گفت، موضوع اورولوژی اطفال در کودکان محور اصلی این همایش بوده که با حضور متخصصان حوزه اورولوژیست ها، زنان وزایمان، کودکان وپزشکان استان‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

دکتر شعاعی با اعلام این مطلب که همایش امسال دارای امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان دراین همایش بود، افزود: ارائه آخرین دستاورد‌ها و روش‌های نوین درمانی در جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی مهمترین موضوع‌های برگزاری این همایش بوده که درقالب سخنرانی‌ها ارائه شد.

وی ابرازامیدواری کرد، با تداوم در برگزاری این همایش‌ها در راستای آگاهی بخشی خانواده‌ها نسبت به شیوع، کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در این حوزه پیشگیری شود.

دیگر خبرها

  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درگذشت پرویز داوودی را تسلیت گفت
  • در مراکز رشد و واحدهای فناور حامی تیم های ربوکاپ هستیم/ در حوزه رقابتی باقی نمی مانیم و فضای علمی را تقویت می کنیم
  • ارائه دستاورد‌های علمی در همایش متخصصان اورولوژی اطفال درآمل
  • دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست
  • برتری نشریات دانشجویی واحد رودهن میان سایر واحد‌های دانشگاهی
  • تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد
  • جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور
  • ضرورت تمرکز بر روی کیفیت‌بخشی فضای علمی دانشگاه‌ها
  • افتتاحیه عجیب چند آپارتمان در کره شمالی با آتش بازی و آکروبات هوایی (فیلم)