Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@22:56:15 GMT

گذر از تحريم ها دشوار نيست، موانع داخلي اگر بگذارد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۷۷۳۸

گذر از تحريم ها دشوار نيست، موانع داخلي اگر بگذارد

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - رئيس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده هاي صنايع و معادن سرب و روي ايران معتقد است: صادرکنندگان ايراني در بخش هاي مختلف توانايي پشت سرگذاردن موانع تحريم هاي خارجي را دارند، اما قادر به گذر از سدها و موانع داخلي نيستند.

«حسن حسينقلي» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا اضافه کرد: پارسال که تحريم ها شدت پيدا کرد، وزارت صنعت دل نگراني اين موضوع را داشت که با افزايش نرخ دلار، قيمت فلزات نيز رشد پيدا کند و در داخل کشور مشکل تامين مواد اوليه ايجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: بر اساس اين تفکر، صادرات شمش سرب و روي ممنوع شد و فقط صادرکنندگاني اجازه صادرات پيدا مي کردند که مجوز وزارت صنعت را داشته باشند.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان فراورده هاي صنايع و معادن سرب و روي ايران يادآور شد: واقعيت اينکه کنسانتره صادراتي روي ارزش افزوده بالايي دارد، اما هيات وزيران و شوراي اقتصاد بدون توجه به مطالعات کارشناسي و ارزيابي هاي صورت گرفته توسط تشکل هاي صنعتي مربوطه، صادرات کنسانتره را خام فروشي تلقي مي کنند.
**مشکلات فعالان معدني
حسينقلي با بيان اينکه امروز يکي از مشکلات واحدهاي فعال معدني مرتبط با بحث ماليات است، گفت: پيش از اين بهره برداران معدني مشمول معافيت مالياتي مي شدند، اما امروز سازمان امور مالياتي اعلام کرده که فعالان معدني از معافيت 20 درصدي مالياتي برخوردارند.
وي پرداخت ماليات بر ارزش افزوده را ترمزي برابر فعالان اقتصادي و توليدي دانست و گفت: ماليات بر ارزش افزوده همواره بايد از مصرف کننده نهايي کالا مطالبه شود، اما در ايران از توليدکننده طلب مي شود.
رئيس اتحاديه مزبور، اخذ عوارض از صادرات را به عنوان مانعي ديگر در اين زمينه قلمداد کرد و گفت: عوارض بر صادرات، ابتدا از پنج درصد آغاز، بعد هشت درصد و هر سال اين ميزان افزايش پيدا مي کند و اين امر مانعي در برابر صادرات است.
به گفته وي، واقعيت اينکه براساس ماده 37 قانون بهبود فضاي کسب و کار، هر ماده معدني که از کوه استخراج شود و در آن فرايند هاي فيزيکي و شيميايي لحاظ شود، از شکل اصلي خارج شده و ديگر به آن خام گفته نمي شود، اما اين موضوع هنوز براي مسئولان باور پذيري پيدا نکرده است.
حسينقلي اضافه کرد: کنسانتره صادراتي ارزش افزوده بالايي دارد، اما هيات وزيران و شوراي اقتصاد بدون توجه به بررسي هاي کارشناسي و ارزيابي هاي صورت گرفته توسط تشکل هاي صنعتي مربوطه، صادرات کنسانتره را خام فروشي تلقي مي کنند.
وي خاطرنشان کرد: گمرک ايران يک تن کنسانتره صادراتي را 740 دلار قيمت گذاري مي کند و در واقع صادرات يک تن کنسانتره 10 تا 15 ميليون تومان ارزش دارد که ارزش افزوده کمي نيست، زيرا ماده معدني پس از اينکه از معدن استخراج شده، خرد، پودر، سپس با مواد افزودني ترکيب و به عيار 50 درصد مي رسد، اما مسئولان صادرات اين ماده را مصداق خام فروشي مي دانند.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده هاي صناعي و معادن سرب و روي گفت: امروز کشور در شرايطي خاص قرار دارد و تامين منابع ارزي از بخش هاي مختلف ضروري است، اما برخي از مديران دستگاه هاي اجرايي به جاي حمايت از صادرکننده که براي رونق توليد تلاش مي کند، معبر صادرات را تنگ تر ساخته اند.
** دخالت در قيمت گذاري
حسينقلي يادآور شد: امروز يکي از کارهاي اشتباه دولت دخالت در قيمت گذاري است و اين اشتباه سبب متشنج شدن فضاي ارتباط بين توليدکننده و مصرف کننده شده است و پيامد اين اقدام بهره مندي يک طيف افراد دلال و واسطه است.
به گفته وي، قانون عرضه شمش روي در بورس را تکليف کرده و سقف هر تن 12 ميليون تومان تعيين شده است؛ درحالي که قيمت انجمن سرب و روي و همچنين اتحاديه صادرکنندگان سرب و روي بالاتر از اين عدد است؛ پس از دوندگي زياد سقف قيمت را ارتقا داده و اعلام کردند که هر صادرکننده بايد از راه بورس وارد شود؛ به گونه اي که به ازاي عرضه يک هزار تن در بورس، مي تواند چهار هزار تن صادرات داشته باشد.
وي افزود: هر تن شمش روي در بورس 33 ميليون تومان عرضه شد اما اين کالا در بازار 40 ميليون تومان قيمت گذاري شده است؛ اين تفاوت نرخ به جيب دلالان مي رود، چون واسطه ها در بورس خريد مي کنند و در بازار به نرخ 40 ميليون تومان بفروش مي رسانند.
حسينقلي تصريح کرد: دخالت دولت در تعيين قيمت کالا، ضمن ايجاد محدوديت، فساد ايجاد مي کند.
وي ياداور شد: توليدکننده با وجود گراني مواد اوليه، ناگزير از توليد است اما دلالان بدون زحمت و دغدغه سود بادآورده اي دارد و هيچگونه برخوردي هم با او انجام نمي شود.
اقتصام**1559
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۷۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از توان دانش بنیانی کشور بسترساز افزایش ظرفیت تولید و فروش نفت و گاز

دولت ها معمولاً در شرایط اضطرار و تحریم به فکر استفاده از حداکثر توان داخلی خود می افتند. قطعاً تحریم پدیده خوشایندی نیست و ما هم از آن استقبال نمی کنیم. اما هر پدیده ای جنبه های مثبت و منفی دارد. یکی از برکات تحریم برای ما این بود که به ظرفیت های داخلی و دانش بنیانی خود بیش از پیش تکیه کردیم. این امر بستر را برای بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی توسط یک پیمانکار داخلی، صادرات کاتالیست به روسیه و کاهش فلرسوزی در کشور کمک کرد.

سیاست دیگری که دولت در شرایط تحریمی به اجرا گذاشت، استفاده از دیپلماسی فعال اقتصادی و سیاسی بود. این تعاملات به ما کمک کرد تا در وضعیت تحریمی کامل به فروش نفت و گاز کشور بپردازیم.

تمامی تلاش های دولت سیزدهم و وزارت نفت در نهایت به موفقیت ما در خنثی سازی تحریم ها منجر شد. به نحوی که میزان فروش نفت مان را به رکورد شرایط غیرتحریمی نزدیک کردیم و فروش گاز را از دوران قبل از تحریم ها فراتر بردیم.

نظرات سعید میرترابی، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی را در خصوص فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی و بی اثرسازی تحریم ها در ادامه می خوانید.

نظر میرترابی، استاد اقتصاد دانشگاه را در خصوص فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی و دستیابی به رشد مطلوب اقتصادی در سال گذشته میلادی جویا شدیم و وی در پاسخ گفت: تحریم ها به لحاظ انتقال، تجارت، هزینه، مسائل بانکی و... مشکلات زیادی برای فروش نفت و گاز کشور ایجاد کرد. اینکه توانستیم به افزایش صادرات نفت کشور بپردازیم و آن را به میزان دوران غیرتحریمی بسیار نزدیک کنیم، گامی رو به جلو محسوب می شود.

وی ادامه داد: به موازات فروش نفت و گاز کشور به افزایش درآمدهای دولتی پرداختیم که برایمان مزیت دارد. به طور کلی، فروش نفت و گاز در شرایط تحریمی یک موفقیت و چشم انداز خوب نسبت به آینده محسوب می شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: قطعاً سیاست هایی همچون سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی و فروش نفت به پالایشگاه های کوچک در شرق آسیا در به فروش رساندن نفت کشور موثر بوده است.

میرترابی گفت: به طور معمول، کشورهای نفت خیز یکی از کارهایی که در راستای ایجاد ثبات در فروش نفت شان انجام می دهند، همین سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی است. این سیاست صحیحی به شمار می رود که وزارت نفت به اجرا گذاشته است.

وی ادامه داد: سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی روشی برای تضمین فروش نفت به شمار می رود و روابط ما را با کشور هدف استمرار می بخشد.

میرترابی گفت: امکان مثبتی که تحریم توانست برای کشورمان ایجاد کند، این بود که به فکر استفاده از ظرفیت های داخلی و دانش بنیانی بیفتیم. قطعاً تحریم پدیده مثبتی نیست و هیچ کس از آن استقبال نمی کند. اما هر پدیده ای جنبه های مثبت و منفی دارد. مزیت تحریم ها برای ما این بود که از داشته های خودمان استفاده کردیم.

وی ادامه داد: به دلیل ضرورت هایی که طی سال های اخیر احساس کردیم، صنایع نفت و گاز بیشترین استفاده را از دستاوردهای دانش بنیانی کشور داشتند. این صنایع در استفاده از توان داخلی و دانش بنیانی کشور در حوزه تولید و اکتشاف پیشگام بودند.  

این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نمایشگاه هایی که در ارتباط با صنایع نفت و گاز برگزار شده است، نشان دهنده پیشرفت های دانش بنیانی در صنایع نفت و گاز است که اهمیت بالایی دارد.

میرترابی در پایان تأکید کرد: سیاست گذاری های صحیح نظیر تکیه به توان داخلی و دانش بنیانی و ابتکارات دیگر در نهایت به کشور کمک کرد که در شرایط تحریمی به فروش نفت و گاز بپردازد.

دیگر خبرها

  • تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است
  • واحدهای تولیدی دارای استاندارد و گواهینامه‌ حمایت می‌شوند
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • نفت ایران دوباره تحریم می‌شود؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است
  • استفاده از توان دانش بنیانی کشور بسترساز افزایش ظرفیت تولید و فروش نفت و گاز
  • متوسط برداشت زعفران در هر هکتار ۳.۲ کیلو است
  • رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است
  • بازارهای صادراتی زعفران را دو دستی تقدیم افغانستان کردیم/ موانع صادراتی برداشته شود