Web Analytics Made Easy - Statcounter

چابهار- ایرنا- مردم شهرستان های ساحلی چابهار و کنارک در جنوب استان سیستان و بلوچستان آداب و رسوم خاصی در مناسبتهای مختلف سال دارند که در این میان آداب ماه مبارک رمضان از ویژگی و اهمیت و قداست خاصی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، رمضان ماه عبادت و بندگی مومنان و ماه رحمت و مغفرت الهی است، مردم منطقه بلوچستان و به ویژه چابهار و کنارک برای استقبال از این ماه پرفضیلت از یک ماه قبل آماده می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زنان بلوچ در تدارک مایحتاج و تهیه افطاری و سحری ماه مبارک رمضان نقش کلیدی دارند و مدیریت بیشتر امور خانه و تامین نیازهای اساسی خانواده برعهده زنان است.
علاوه بر تهیه خوراکی های افطار و سحری زنان در برخی مساجد نماز تراویح را نیز اقامه می کنند.
درست کردن پکورا در منزل نیز در ماه رمضان از اهمیت خاصی برخوردار است که در وقت عصر زنان چابهاری حدودا یک ساعت قبل از افطار اقدام به پخت آن می کنند.
بازار فروش پکورا در مرکز شهر چابهار به ویژه «بَلُوک بازار» (بازار مادربزرگ ها)، خیابان بلوچستان و نقاط مختلف شهر شلوغ تر از گذشته است و مردم برای تهیه پکورا و سمبوسه که نحوه پخت آن از پاکستان و هند سرچشمه گرفته است، اقدام می کنند.
تهیه مایحتاج و خوراکی های سحری و افطار از اهمیت خاصی در میان مردم این منطقه برخوردار است که آن هم بستگی به درآمد خانوار در این زمینه دارد.
افرادی که تمکن مالی بیشتری دارند در ماه شعبان با ذبح یک یا دو و یا حتی تعداد بیشتری گوسفند و یا با خرید گوشت گاو غذایی به نام «تباهگ» درست می کنند و در وقت سحر با برنج تناول می کنند.
طریقه تهیه تباهگ بدین شکل است که گوشت را به لایه های نازک و ورقه های ظریف برش می زنند و پس از آن مخلوطی از پودر انار ترش، آب لیمو و نمک را به وسیله خمیر بر روی لایه های گوشت مالیده و سپس گوشت ها را در فضای باز روی بند یا طنابی در مجاورت تابش مستقیم آفتاب قرار می دهند.
بعد از خشک شدن گوشت آنرا جمع آوری و در کیسه های پارچه ای قرار می دهند تا در طول ماه مبارک رمضان و یا سایر ایام سال آن را به تنهایی و یا همراه با برنج طبخ و مصرف کنند.
کار آماده سازی خوراک تباهگ از قرن ها پیش در میان مردم بلوچستان متداول بوده و تهیه آن یک هفته تا 20 روز زمان می برد و به همین سبب معمولا بلوچ ها تهیه آن را از نیمه اول شعبان آغاز می کنند، مواد اولیه یا همان گوشت از گوسفند یا بز فربه که در زبان بلوچی به آن پابندی می گویند و یا گوشت گاو تهیه می شود.
مردم چابهار و کنارک روزه خود را با ماست و خرمای تازه یا خرمای ذخیره شده از سال قبل افطار می کنند.
صرف میوه های محلی مانند موز، چیکو، پاپایا و انبه از دیگر خوراکی های وقت افطار و سحر است.
چانگال که با «نان تیموش» و «نان سی سرک یا شُلو» به همراه روغن تهیه می شود از دیگر غذاهای وقت افطار است که مورد استفاده قرار می گیرد.
برگزاری نماز تراویح در ماه مبارک رمضان نیز در تمامی مساجد سطح شهرستان چابهار انجام می شود که مردم 20 رکعت نماز تراویح را در پشت سر حافظان قرآن کریم اقامه می کنند لازم بذکر است برخی مساجد و به ویژه مراکز تجاری تیس، پردیس، صالحیار، ابریشم وفردوس منطقه آزاد چابهار 10 سوره آخر قرآن کریم از سوره فیل تا ناس را در 20 رکعت نماز تراویح می خوانند.
در گذشته تعدادی از اهالی در وقت سحر وظیفه بیدار کردن مردم برای خوردن سحری و اقامه نماز را بر عهده داشتند ولی اکنون این کار کاملا کم رنگ و یا اصلا حالت اجرایی ندارد.
در ماه مبارک رمضان انجام کارهای خیر و صدقه برای دستگیری نیازمندان و کمک به ساخت مساجد و تامین دستمزد اساتید و هزینه های مدارس دینی در شهرستان چابهار و مناطق همجوار دوچندان می شود بطوریکه هر کسی به اندازه وسع و توان خود به صورت خودجوش به نیازمندان کمک مالی و جنسی می کند.
در ماه مبارک رمضان پرداخت صدقه و زکات دوچندان می شود و جمع آوری کمک برای کارهای خیر که به زبان بلوچی «چندا» گفته می شود، بیشتر از ماههای دیگر رواج دارد، بدین صورت که افرادی به نام «چنداگران» در ورودی مسجد و یا در بین صف های نمازگزاران قبل از نماز با چرخاندن لنگ و یا کیسه هایی، وجوه نقد را جمع آوری می کنند که معمولا کمکهای جمع آوری شده برای هزینه های مسجد، حوزه علمیه و یا فقرا پرداخت می شود.
عیادت از بیماران، احوالپرسی از دوستان و خویشاوندان و تهیه و خرید لباس نو برای پوشیدن در روز عید فطر از دیگر آداب و رسوم مردم چابهار در ایام ماه مبارک رمضان است.
در نهایت پس از پایان ماه مبارک رمضان مردم خود را برای روز عید سعید فطر آماده می کنند، در این روز مردان با پوشیدن لباس نو که از یک ماه قبل آماده کرده اند به عید گاه برای اقامه نماز عید می روند.
حضور چشمگیر کودکان به همراه پدران و نزدیکان خود در عیدگاهها از نکات جالب توجه این مراسم معنوی است.
با پایان نماز عید و خواندن دعا، نمازگزاران بویژه اقوام و خویشاوندان به صورت دسته جمعی، همدیگر را در آغوش گرفته و از یکدیگر طلب بخشش و حلالیت یا به زبان بلوچی 'هک پهلی' می کنند.
مردم بلوچستان و به ویژه چابهار و کنارک معتقدند، اگر کسی در طول سال مرتکب خطایی شده با طلبیدن حلالیت از دیگران در روز عید فطر خداوند تمام گناهان او را می بخشد.
بعد از اتمام حلالیت، کودکان نیز با گرفتن عیدی از بزرگترها آن روز را به خوشی می گذرانند، اگر کسی نتوانست یکی از اقوام یا آشنایان خود را در روز اول عید ملاقات کند، برای تبریک گویی وحلالیت طلبی تا سه روز فرصت دارد.
بعد از رفتن مردان و کودکان به عیدگاه زنان با پوشیدن لباس عید و زیورآلات مخصوص و همچنین آماده کردن غذاهای خوشمزه منتظر مردان می مانند تا از آنان پذیرائی کنند و حلالیت بطلبند.
در روز عید فطر اکثر مردم بلوچستان به دیدار از بزرگترها و بیماران می شتابند و اگر در طول چند ماه فردی یکی از نزدیکان خود را از دست بدهد مردم برای دلداری به منزل وی می روند.
3043 **6081

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي رمضان آداب و رسوم چابهار و كنارك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۷۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: پلاژهای دولتی در سواحل باید مورد استفاده همه مردم قرار بگیرد

وزیر کشور گفت: تمامی زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی موجود در سواحل به ویژه فضاهای متعلق به دستگاه‌های دولتی باید طبق قانون مورد استفاده همه مردم قرار گیرد.

به گزارش میزان، احمد وحیدی، وزیر کشور درباره آزادسازی پلاژ‌های دولتی در سواحل مازندران به نفع مردم اظهار کرد: با توجه به این‌که آزادسازی سواحل مورد تاکید دولت است و گام‌های مهمی نیز در این زمینه برداشته شد باید این اقدام نیز انجام شود. البته تمام این کار‌ها را نمی‌توان در یک بازه کوتاه انجام داد و باید روند قانونی را در نظر گرفت و کار‌ها را دنبال کرد.

وی تصریح کرد: نباید ساحل و زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی موجود در سواحل انحصاری شود که گروهی بتوانند از این فضا‌ها و امکانات بهره بگیرند و بخش بزرگی از مردم نتوانند. باید ساحل را برای استفاده همگانی آماده کرد.

وحیدی، اظهار کرد: به شهرداران ابلاغ کردیم محوطه‌های ساحلی که در حوزه شهرداری‌هاست برای عموم مردم بهسازی شود. برای فضا‌هایی که در حوزه شهرداری‌ها نیست هم باید طوری برنامه‌ریزی کرد که طبق مقررات زیرساخت‌ها در اختیار عموم قرار بگیرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • وزیر کشور: پلاژهای دولتی در سواحل باید مورد استفاده همه مردم قرار بگیرد
  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام
  • حقوق واقعی کارگران دیده شود
  • طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود
  • لایحه تشکیل سازمان گردشگری روی میز شورای شهر تهران
  • ۱۲ هزار خادم در قم در ماه مبارک رمضان به زائران و روزه‌داران خدمت کردند
  • ۵۶۰ هزار افطاری ساده و گرم در حرم حضرت معصومه (س) توزیع شد
  • استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی