Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس مبانی طب سkتی، افزایش بی‌رویه مصرف غذاهای با طبع سرد می‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به افسردگی و غم شود ... ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶ اجتماعی طب سنتی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ "افسردگی" تغییر خلق به‌سمت غم و اندوهگینی است که معضلی رایج است و شیوع بالایی دارد و از علل پیشرو در ایجاد ناتوانی در دنیا به‌شمار می‌رود به‌طوری که در 20 سال آینده دومین عامل منجر به ناتوانی در جهان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود درمان‌های فعلی، بیش از 75 درصد بیماران، عود افسرگی را تجربه می‌کنند؛ داروهای ضدافسردگی نیز دارای عوارض گوناگونی از قبیل اقدام به خودکشی، اختلالات جنسی، افزایش وزن و عوارض مربوط به سیستم عصبی مرکزی هستند.

علاوه بر این درمان افسردگی حتی در بهترین شرایط، قادر نیست بیش از 50 درصد بار ناتوانی ایجادشده توسط این بیماری را بازگرداند.

غم که یکی از علائم اصلی اختلال افسردگی اساسی است در طب سنتی ایران مورد توجه قرار گرفته و یکی از حالات روحی و روانی است که در این حالت روح به‌تدریج به درون حرکت می‌کند.

طب سنتی ایران، توجه و اهمیت بیشتری برای پیشگیری، نسبت به درمان بیماری‌ها قائل است؛ نگاهداشت سلامتی از چنان اهمیتی برخوردار است که طب سنتی ایران، نقش طبیب را حفظ تندرستی به‌هنگام سلامتی و بازگرداندن آن به‌هنگام بیماری می‌داند؛ اصول پیشگیری بر شش اصل مهم استوار است که شامل هوا، خوردن و آشامیدن، ورزش، احتباس و استفراغ، خواب و بیداری و همچنین حالات روحی و روانی است.

پیش از این در بخش نخست این مطلب، ارتباط و تاثیر "آب و هوا" بر افسردگی را بررسی کردیم:

چه ارتباطی بین افسردگی و آب‌و‌هوا وجود دارد؟ + پاسخ حکمای طب سنتی

در ادامه، ارتباط مصرف مواد غذایی گوناگون در بروز افسردگی از نگاه طب سنتی را بررسی می‌کنیم.

"مواد غذایی" پس از طی مراحل هضم، تبدیل به اخلاط چهارگانه می‌شوند؛ از سوی دیگر تعادل و تناسب در عملکرد بدن نتیجه تعادل این اخلاط است بنابراین می‌توان نتیجه گرفت مصرف غذای متناسب با مزاج و در حد اعتدال نقش مهمی را در ایجاد و حفظ سلامتی ایفا می‌کند.

از دیدگاه طب سنتی، غذاهای اصلی برای حفظ سلامتی شامل گندم پاکیزه، گوشت گوسفند، غذاهایی با شیرینی ملایم و میوه‌های اصلی شامل انجیر و انگور و خرمای تازه است.

از سوی دیگر بر اساس علم طب سنتی ایران، افراط "غم" یکی از اسباب قوی ایجاد مالیخولیا است؛ مالیخولیا نوعی بیماری روانی است که با بدبینی، دلتنگی و افسردگی مشخص می‌شود؛سودا و بلغم از اسباب عمده ایجاد‌کننده بیماری مالیخولیا بوده، پس می‌توان نتیجه گرفت افزایش بی‌رویه مصرف غذاهای با طبع سرد می‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به افسردگی و غم شود.

حکمای طب سنتی ایران، گوشت بزغاله و بره و مرغ، نان (سالم سبوس‌دار و فاقد مواد افزودنی مانند اسید فولیک)، شیرینی‌های برگرفته از روغن بادام و شکر را در درمان غم و افسردگی مؤثر می‌دانند همچنین برای پیشگیری و درمان افسردگی باید از غذاها و مفردات مفرح استفاده کرد؛ "مفرح" یعنی شادی‌آور و به گروهی از مفردات گفته می‌شود که باعث تعدیل مزاج و تلطیف اخلاط و روح حیوانی و نفسانی شده و غم و اندوه را از بین می‌برد، این مفردات باعث تقویت مغز شده و ضعف و کسالت را زائل می‌کنند؛ بادرنجبویه، زعفران، اسطوخودوس و بهمن از جمله مواد شادی‌آور هستند.

بر اساس تحقیقات جدید، افسردگی تحت تأثیر عوامل ژنتیکی، هورموتال، بیوشیمیایی، ایمونولوژیک و نورودژنراتیو است؛ تغذیه این عوامل را تحت تأثیر قرار داده و نقش قابل قبولی در کنترل این بیماری ایفا می‌کند برای مثال، رژیم غذایی سنتی استرالیایی شامل سبزیجات، میوه، گوشت، ماهی و غلات سبوس‌دار با احتمال پایین ابتلا به افسردگی مرتبط بوده در حالی که غذاهای آماده همچنین مشروبات الکلی با احتمال بالای ابتلا به افسردگی و اضطراب مرتبط است.

از دیدگاه طب جدید علائم افسردگی رابطه مستقیمی با مصرف زیاد غذاهای آماده (همبرگر، سوسیس، پیتزا) و مصرف زیاد شیرینی‌های پردازش شده (کلوچه، دونات) دارد، به طوری که مصرف مواد ذکر شده خطر ابتلا به افسردگی را تا شش سال بعد مصرف بالا می‌برد؛ یک مطالعه آینده‌نگر به نقش حفاظتی رژیم مدیترانه‌ای شامل سطح بالای مصرف سبزی، میوه، آجیل، حبوبات و ماهی همچنین سطح پایین مصرف گوشت و لبنیات پرچرب در برابر افسردگی تأکید می‌کند.

همچنین نشان داده شده است که الگوی غذایی سنتی شامل سبزیجات، میوه، گوشت، ماهی و حبوبات منجر به کاهش 35 درصدی خطر ابتلا به افسردگی می‌شود.

کیفیت غذایی بهتر با سطح پایین علائم سایکولوژیک مرتبط است؛ مصرف غذاهای آماده شامل رشته ماکارونی، همبرگر، پیتزا، سرخ کردنی‌ها و سایر غذاهای فرآوری شده، با افزایش خطر ابتلا به افسردگی همراه است.مصرف فیبر، بتاکاروتن، ویتامین ب شش، ویتامین‌های ویتامین «سی»، پتاسیم، زینک فولات و آهن رابطه معکوسی با افسردگی دارند.

علاوه بر این مطالعات مختلفی سطح پایین ویتامین «ن» را با بروز علائم افسردگی مرتبط دانسته‌اند همچنین افراد با سطح نرمال ویتامین «د»، در معرض خطر کمتری برای بروز علائم افسردگی هستند.

پایان بخش دوم...

نمکی: وزارت بهداشت نباید بنگاه‌داری کند/طب سنتی را ساماندهی می‌کنیم9 راهکار و دستور ضروری طب سنتی برای حُسن روزه‌داریتوجه به طب سنتی سبب پیشرفت سلامت کشور می‌شودتوجه ویژه رهبر معظم انقلاب به یک منبع مهم طب سنتی + فیلم"طب سنتی" به‌جای سرکوب علائم بیماری در پی "درمان ریشه‌ای" است

انتهای پیام/

R1538/P/S2,1302/CT1 واژه های کاربردی مرتبط طب سنتی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طب سنتی طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۸۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید

به گزارش خبرآنلاین، غذاهایی وجود دارند که می‌توانند انرژی موردنیازتان را تأمین ‌کنند، خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهند و به تثبیت وزن شما کمک کنند. اگر می‌خواهید طولانی‌تر زندگی کنید و سالم‌تر بمانید، باید مغذی‌ترین مواد غذایی را مصرف کنید. افزودن غذاهای گیاهی طبیعی به‌عنوان بخش اصلی از رژیم غذایی، سلامتی و شادابی شما را باز می‌گرداند.

در این مطلب نمونه‌هایی از مواد غذایی را برای دستیابی به این هدف به شما معرفی می‌کنیم.

قارچ

مصرف منظم قارچ خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد. این مسئله ناشی از وجود مهارکننده‌های آروماتاز در قارچ است که از تولید استروژن جلوگیری می‌کند؛ هورمون استروژن در ابتلا به برخی از انواع سرطان سینه نقش دارد.

قارچ‌ها درصورتی در فرایند افزایش طول عمر مؤثرند که آن‌ها را به‌صورت پخته‌شده مصرف کنید. قارچ خام حاوی یک ماده‌ی سرطان‌زا به نام آگاریتین (Agaritine) است که در صورت طبخ، میزان این ماده به طورقابل توجهی کاهش می‌یابد.

گوجه‌فرنگی

بیشترین مقدار از مواد مغذی که سلامتی را ارتقا داده و طول عمر را افرایش می‌دهند، در گوجه‌فرنگی یافت می‌شود؛ لیکوپن، ویتامین‌های C و E، بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان‌های فلاونول فقط چند نمونه از ترکیبات مفید گوجه‌فرنگی محسوب می‌شوند.

لیکوپن از شما در برابر سرطان پروستات، آسیب پوستی ناشی از مواجهه با اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید و بیماری‌های قلبی-عروقی محافظت می‌کند.

لوبیا

مصرف روزانه‌ی لوبیا و سایر حبوبات در تثبیت قند خون، کاهش اشتها و محافظت از روده‌ی بزرگ در برابر سرطان مؤثر است.

طبق شواهد، اگر دو بار در هفته لوبیا، نخود یا عدس مصرف کنید، احتمال ابتلا به سرطان‌ روده‌ی بزرگ کاهش می‌یابد. لوبیا قرمز، لوبیا سیاه، نخود و عدس همگی برای سلامتی و افزایش طول عمر مفیدند.

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات دارای برگ‌های سبز مثل اسفناج و کاهو در هر پوند (حدود ۴۵۰ گرم) کمتر از صد کالری انرژی دارند؛ همین مسئله این گروه از سبزیجات را به یک غذای مناسب برای کنترل وزن تبدیل می‌کند.

در سبزیجات برگ‌دار مقدار زیادی فولات (ویتامین B۹)، لوتئین و زآگزانتین وجود دارد. لوتئین و زآگزانتین، کاروتنوئیدهایی هستند که از چشم‌ها در برابر آسیب ناشی از نور محافظت می‌کنند. فیتوکمیکال‌های محلول در چربی، به‌ویژه کاروتنوئیدها، که به‌وفور در سبزیجات برگ‌دار یافت می‌شوند، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارند.

مغزها

آجیل منبع غنی چربی‌های سالم، پروتئین گیاهی، فیبر، آنتی اکسیدان و مواد معدنی است. مغزها به دلیل اینکه شاخص گلیسمی (GI) پایین دارند، به کنترل قند خون کمک می‌کنند و به همین دلیل بخش مهمی از رژیم غذایی ضددیابت را تشکیل می‌دهند. شاخص گلیسمی میزان تأثیر غذاها را روی قند خون نشان می‌دهد. هر چقدر GI یک غذا پایین‌تر باشد، بعد از مصرف آن، قند خون شما به میزان کمتری افزایش پیدا می‌کند.

خوردن منظم آجیل در کاهش کلسترول خون مؤثر است و از ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. مغزهای خوراکی مثل گردو، بادام و پسته کالری بالایی دارند. اما چون اشتها را کاهش می‌دهند، گنجاندن آن‌ها در برنامه‌ی غذایی به کاهش وزن کمک می‌کند.

منبع: verywellhealth

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895680

دیگر خبرها

  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید
  • آیا مصرف زیاد شکر باعث دیابت می‌شود؟
  • کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟
  • وسواس؛ بیماری سمج اما درمان‌پذیر
  • سه دلیلی که نشان می‌دهد در معرض ابتلا به بیماری کبدی هستید
  • ۵ راهکار طلایی برای لاغری و کاهش مصرف تنقلات ناسالم
  • شناسایی ۶۶۸ نفر بیمار مبتلا به تب مالت در استان کردستان
  • چه افرادی بیشتر در معرض خطر سرخک هستند؟
  • چه افرادی به مراقبت بیشتر در برابر سرخک نیاز دارند؟