Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@02:02:18 GMT

امروز و فردا زمان مناسبی برای کشت محصول پنبه در قم است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۸۹۲۸

امروز و فردا زمان مناسبی برای کشت محصول پنبه در قم است

قم- ایرنا- رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی قم گفت: امروز و فردا زمان مناسب برای آماده سازی زمین و کشت محصول پنبه در این استان می باشد.

محمود رئوفی فرد روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: با توجه به شرایط دمایی مناسب، کشاورزان می توانند نسبت به ادامه کشت محصولات سبزی و صیفی اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: همچنین کشاورزان می توانند با صلاحدید کارشناسان حفظ نباتات، با آفت سرخرطومی و شته در مزارع یونجه مبارزه و نسبت به آبیاری مزارع در صورت نیاز اقدام کنند.
به گفته وی، با توجه به نبود بارش های قابل توجه، کشاورزان نسبت به برداشت محصول یونجه اقدام کنند.
رئوفی در ادامه با بیان توصیه هایی نسبت به محصولات گندم، جو و کلزا در قم، گفت: کشاورزان می توانند نسبت به آبیاری مزارع در صورت نیاز اقدام نمایند و عملیات محلول پاشی عناصر غذایی را با صلاحدید کارشناسان پهنه انجام دهند.
وی افزود: در حال حاضر زمان مناسبی نسبت به مبارزه با آفت سن مضر غلات(پوره) در مزارع است و با توجه به نبود بارش های قابل توجه، کشاورزان می توانند نسبت به برداشت محصول جو اقدام نمایند.
وی خاطرنشان کرد: پیمانکاران مزارع تولید بذر گندم و جو نیز نسبت به مخلوط کشی علف های هرز و حذف بوته های خارج از تیپ در این مزارع اقدام کنند و با توجه به پیش بینی وزش باد شدید، برای جلوگیری از ریزش دانه، نسبت به برداشت محصول کلزا در مزارع قابل برداشت هر چه سریع تر اقدام شود.
رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی قم در ادامه به باغداران محصولات پسته، انار و گردو در قم توصیه کرد: با توجه به وزش باد در امروز و فردا از انجام هرگونه محلول پاشی و سم پاشی به دلیل وزش باد در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری خودداری کنید.
به گفته وی، امروز و فردا زمان مناسبی برای به کارگیری کود سرک به میزان 100 کیلوگرم اوره و یا 200 کیلوگرم سولفات آمونیم در هکتار در باغات پسته و شناسایی و ردیابی آفات پسیل، سنک و پروانه چوبخوار( کرمانیا ) در باغات پسته است.
وی اضافه کرد: عملیات هرس پاجوش های درختان انار به خصوص به منظور مبارزه غیر شیمیایی با شته و آبیاری منظم در درختان انار انجام شود.
کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کُلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تُن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
رئوفی در ادامه با بیان این که توصیه های کشاورزی در قالب سامانه تهک به کشاورزان ارائه می شود، گفت: این سامانه با استفاده از داده های هواشناسی و بررسی تغییرات جوی، هشدارها و توصیه های لازم را به کشاورزان ارائه می دهد و آن ها را نسبت به زمان مناسب برای فعالیت های کشاورزی از جمله کاشت، داشت، برداشت و سم پاشی محصولات مختلف باغی و زراعی مطلع می نماید.
وی افزود: بیش از نیمی از کشاورزان استان با این سامانه در ارتباط هستند و همین مساله باعث شده سال گذشته ارزش افزوده محصولات باغی از جمله پسته، انار و گردو و محصولات زراعی از جمله گندم، جو و کلزا افزایش یابد.
/2085/ 6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اداره كل هواشناسي توصيه به كشاورزان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۸۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ گفت: کشت دانه‌های روغنی کلزا در اواسط شهریور ماه انجام و در اواخر خرداد ماه در این منطقه برداشت می‌شود.

سید محمد نجفی افزود: رقم کشت شده در این بخش از نوع نپتون، هیدرومیل و ماراتون است و با هدف حمایت از کشاورزان نیز از این محصول پر ارزش ۵۰۰ کیلوگرم بذر از این نوع در بین کشاورزان توزیع شده است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود در فصل برداشت این محصول بیش از ۳۰۰ تن کلزا از سطح مزارع این منطقه رخ برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۵ تن انواع کود در اختیار کشاورزان کلزا کار گذاشته شده است.

سید محمد نجفی افزود: کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ نیز نظارت و پیگیری جدی بر کار کاشت، داشت و برداشت این محصول را بر عهده دارند.

کلزا یکی از مهمترین منابع تولید روغن در کشور است که دانه‌های آن دارای ۴۶ درصد روغن است.

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • تاخیر در رهاسازی آب و خسارت به محصولات کشاورزی + فیلم
  • رشد ۲۰۰ هکتاری سالانه مزارع طلای سرخ در اصفهان
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • برداشت ۵۱ تن گندم از مزارع خوزستان
  • برداشت بیش از ۵۰ هزار تن گندم از مزارع خوزستان
  • چغندرکاران خوزستانی زودتر محصول خود را برداشت کنند
  • کشاورزان برای حمل محصولات حتماً از طریق شرکت‌های مجاز اقدام کنند