Web Analytics Made Easy - Statcounter

زباله ها در چهارمحال و بختیاری به صورت سنتی دفن می شود که علت آن نبود کارخانه بازیافت زباله است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  جهانبین نیوز ؛میزان  متوسط تولید زباله، روزانه  به ازای هر شخص در جهان 300 گرم و در ایران 700 گرم است که این امر به تولید روزانه 58 هزار تن زباله با نسبت 70 درصد تر و 30 درصد خشک منجر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طبق گزارش ها، 70 درصد زباله های جهان بازیافت می شود، این در حالی که در ایران این مهم تنها در 20 درصد از زباله ها اتفاق می افتد.

در ایران تنها 10 درصد زباله ها در مبدا تفکیک می شود که نماد سطح مشارکت پایین ایرانیان در تفکیک 20 میلیون تن زباله سالانه این کشور است، از این مقدار زباله تولیدی 80 درصد سهم ساکنان شهرها و 20 درصد باقیمانده آن تولید ساکنان روستاهای ایران است.

بنابر اعلام مرکز آمار ایران، خانوار‌های شهری کشور در سال 1395 به‌طور متوسط در هر هفته 175 هزار و 548 تن پسماند تولید کردند، سرانه پسماند تولید شده توسط هر خانوار شهری 9.7 کیلوگرم در هفته بود که بخش عمده ای از آن را پلاستیک ها و ظروف یکبار مصرف تشکیل دادند.

به گفته مسوولان در کل شهرها و روستاهای کشور روزانه حدود 58 هزار تن زباله با نسبت 70 درصد تر و 30 درصد خشک تولید می شود.

براساس آمار رسمی از سوی مدیران شهرداری تهران، سهم تفکیک زباله از مبدا در شهر تهران معادل پنج درصد است، اگر حتی بپذیریم که آمار اعلام شده دقیق است اما حاکی از آن است که مدیریت پسماند در پایتخت به سنتی‌ ترین شکل ممکن انجام می ‌شود، در حالی که براساس طرح جامع مربوط به این حوزه بنا بود تا پایان سال 90 همه پسماندهای عادی به ‌صورت تفکیک شده جمع ‌آوری شوند.

هر فرد تهرانی به ‌طور متوسط سالانه شش برابر وزن خود زباله تولید می‌کند، این اطلاعات نشان می ‌دهد که متوسط سرانه زباله تولید شده در تهران 320 کیلوگرم و ارزش روزانه زباله تولید شده در تهران هزار و 800 میلیون ریال است.

سرانه تولید روزانه زباله در جهان 250 تا 300 گرم است که در ایران این عدد برابر با 600 گرم است، زباله تولید شده در شمال ‌شهر تهران طبق مطالعات انجام شده حداقل دو برابر میانگین آن در سطح کشور و چهاربرابر استاندارد جهانی است.

تعداد دفعات جمع‌آوری زباله در تهران دو تا سه ‌بار در روز است که این مقدار در کشورهای جهان 2 تا سه بار در هفته است، ایرانی‌ ها سالانه 20 میلیون تن زباله تولید می‌ کنند که 177 هزار تن آن را زباله ‌های پلاستیکی تشکیل می‌دهد، زباله ‌هایی که سهم 15 درصدی از زباله ‌های جهان دارند و توسط یک درصد از جمعیت دنیا یعنی ما ایرانیان تولید می‌ شوند.

صاحبنظران مدیریت پسماند و دفن غیراصولی زباله را برای جلوگیری از تهدیدهای زیست محیطی ضروری می دانند و لازمه تحقق و اجرای تمام راهکارهای حل معضل پسماند، منوط به تفکیک زباله از مبداست.

به نظر می رسد، اختصاص سطل های زباله ویژه زباله های کاغذی، پلاستیک، شیشه، قوطی های فلزی، پس مانده مواد غذایی و مواد غیرقابل بازیافت برای واحدهای مسکونی، در ترغیب مردم به تفکیک زباله در مبدا موثر است.

زباله و مدیریت درست آن در تولید ارزش ‌افزوده نقش بسیاری دارد، به حدی که در شرایط حاضر، صنعت بازیافت 15 درصد تولید ناخالص داخلی برخی کشورها را تشکیل می ‌دهد و فرصت شغلی بسیاری هم ایجاد می ‌کند.

این در حالی است که  اداره محیط زیست چهارمحال و بختیاری میزان زباله در این استان را به ازای هر نفر 700 گرم اعلام کرده است که این میزان با متوسط تولید زباله توسط هر شخص در ایران تقریباً برابری می‌کند.

مسئولان محیط زیست این استان اعلام داشتند زباله ها در چهارمحال و بختیاری  به صورت سنتی دفن می شود که علت آن نبود کارخانه بازیافت زباله است.
 
محیط زیست  برای حفظ طبیعت بیشتر تلاش کند

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: این روزها شاهد طبیعت زیبا در چهارمحال و بختیاری هستیم که متاسفانه عده ای با ریختن زباله در این طبیعت زیبایی ها را مخدوش می کنند.

یاری با اشاره به اینکه فعالان این عرصه  باید در حفظ محیط زیست بیشتر فرهنگ سازی کنند بیان داشت: مدت ها می گذرد و ما شاهد وجود زباله ها ی زیادی  در دل طبیعت هستیم.

برای حفظ محیط زیست از خود و خانواده  شروع کنیم

وی ادامه داد: مردم باید خودشان نیز به محیط زیست کمک کنند و زباله های خود را به داخل طبیعت نریزند چراکه خودشان نمی توانند از زیبایی های آن لذت ببرند.

یاری عنوان کرد: من و خانواده ام همیشه در حفظ محیط زیست کوشا بوده ایم و نمی گذاریم ذره ای لطمه به طبیعت وارد شود.

وی یادآور شد: متاسفانه در حاشیه شهر ها نیز پلاستیک های پراکنده به چشم می خورد که نیاز است مسئولین در این راستا توجه بیشتری را داشته باشند.

مدیریت پسماندها اگر اصولی رعایت نشود اخطار می دهیم

شهرام احمدی  مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز با اشاره به اینکه مدیریت پسماند ها در جاهای مختلف به عهده مسئولین مختلف است بیان داشت: مدیریت پسماند در شهرها به عهده شهرداری ها، در روستا ها به عهده دهیاران و در حاشیه شهرها به عهده بخشداران است و نظارت بر نحوه مدیریت نیز به عهده اداره محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه ضوابط مدیریت پسماند را اگر به صورت اصولی رعایت نکنند ما اخطاریه می دهیم بیان داشت: اگر بعد از اخطاریه در نحوه مدیریت پسماند اصول را رعایت نکنند به مراجع قضایی تحویل می دهیم.

افزایش 18 درصدی پایش پسماند در چهارمحال و بختیاری

احمدی با تاکید بر اینکه برای اجرای مدیریت پسماند پیگیری های قانونی و نظارت صورت گرفته است تصریح کرد :  پایش پسماند نسبت به سال گذشته 18 درصد افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ها را به صورت اصولی در حوزه محیط زیست انجام داده ایم اظهار کرد: با کسانی که در حوزه محیط زیست هنجار شکنی کنند به شدت برخورد می شود.

احمدی با تا کید بر اینکه در حوزه پسماند لازم است نظارت اصولی صورت گیرد بیان داشت: مهم ترین راه کار مدیریت پسماند تولید کمتر زباله است .

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی در مدیریت پسماند نیز باید صورت گیرد اظهار کرد: ما باید برای کمتر زباله تولید کردن فرهنگ را از خانواده خودمان شروع کنیم و بعد به دیگران انتقال دهیم .

احمدی آموزش به کودکان برای حفظ محیط زیست را نیز لازم و ضروری دانست و گفت: ما  آموزش در مراحل مختلف از مهدکودک تا دانشگاه ها را   برای حفظ محیط زیست و طبیعت در دستور کار خود قرار داده ایم.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ توجه به بحث پسماند و مدیریت پسماند و دفن بهداشتی زباله یک اولویت در بحث سلامت جامعه مطرح است.

با توجه به وضعیت توپوگرافی چهارمحال و بختیاری، شیب زمین و آب های روان، دفن سنتی و مکان یابی دفن زباله معضلی زیست محیطی این استان است که اگر به خوبی مدیریت نشود سلامت مردم به خطر خواهد افتاد.

هم اکنون دفن زباله در استان چهارمحال وبختیاری و مکان یابی دفن زباله در شهرها و روستاهای استان مطابق با دفن اصولی و بهداشتی نیست و باید برای رسیدن به وضعیت مطلوب به سمت احداث کارخانه های بازیافت و طرح تفکیک زباله از مبداء و مدیریت پسماند و فرهنگ سازی در بین خانواده ها سوق پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۹۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز جذب افراد زباله‌گرد و کارتن‌خواب به عنوان پاکبان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: با تاکید شهردار تهران مبنی بر جذب افراد زباله‌گرد و کارتن‌خواب به عنوان پاکبان از گرمخانه‌های شهر تهران برای حمایت از افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی، جذب این افراد آغاز شده است و پیمانکاران خدمات شهری تاکنون حدود ۷۰ نفر را جذب کردند. رضا محمدی گفت: متقاضیان این شغل می‌توانند به سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران مراجعه کنند یا با شماره ۵۵۵۳۰۱۲۰ تماس بگیرند. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: این افراد حداقل حقوق ۱۱ و نیم میلیون تومان را دریافت می‌کنند که با مزایا تا ۱۳ و نیم میلیون تومان افزایش خواهد یافت. رضا محمدی گفت: این افراد بیمه هم خواهند شد.

دیگر خبرها

  • شلوار جین برای محیط زیست مضر است؟
  • سلاجقه: جمهوری اسلامی پسماند رژیم صهیونیستی را مدیریت کرد
  • جمهوری اسلامی «پسماند رژیم صهیونیستی» را مدیریت کرد
  • آغاز جذب افراد زباله‌گرد و کارتن‌خواب به عنوان پاکبان
  • حذف باکس های جمع آوری زباله از معابر تبریز
  • معابر شهر تبریز پنج هزار و ۳۸۳ باکس زباله دارد
  • استفاده از کیسه‌های پلاستیکی محدود می شود
  • بازیافت آجر و مواد نسوز در صنعت فولاد
  • حذف جعبه های جمع آوری زباله در معابر تبریز
  • به پلاستیک بگو نه!