Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@03:25:45 GMT

باید به موضوع تغذیه در بیمارستان‌ها توجه ویژه شود

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۹۳۷۹

باید به موضوع تغذیه در بیمارستان‌ها توجه ویژه شود

تهران- ایرنا- رئیس مرکز پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: موضوع تغذیه در بیمارستان‌ها، یک مسئله اساسی است و باید به آن توجه ویژه شود، زیرا با توجه به مواردی مانند تغذیه می‌توان هزینه‌های درمان را کاهش داد و درمان سیر بهتری پیدا می‌کند.

مهدی شادنوش روزدوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره اهمیت تغذیه در بیمارستان‌ها، افزود: تغذیه یکی از ارکان مهم سیر درمان بیمار است و باید به تغذیه بیمار توجه ویژه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیمارستان‌ها موضوع تغذیه به صورت تخصصی مطرح است، زیرا ممکن است رژیم غذایی یک بیمار با بیمار دیگر متفاوت باشد. در نتیجه هم سفارش غذای بیمار و هم طبخ غذا و هم سرو غذا درباره بیماران مطرح است. بر همه این موارد توسط متخصصان و کارشناسان تغذیه در بیمارستان‌ها تحت عنوان خدمات غذایی و به صورت حرفه‌ای نظارت می‌شود.

*تغذیه بالینی در بیمارستان‌ها مورد غفلت قرار گرفته است
وی اضافه کرد: از طرفی موضوع تغذیه بالینی نیز برای بیماران در بخش‌های تخصصی و مراقبت‌های ویژه مطرح است. زیرا برخی بیماران امکان استفاده از غذای مستقیم ندارند و برخی بیماران باید از مکمل‌های غذایی بهره‌مند شوند و باید برنامه‌هایی برای این دسته هم تدارک دید. نمی‌توان منکر این موضوع شد که این بخش در بیمارستان‌ها نیازمند توجه است. به علت دلایل مختلفی که از گذشته وجود داشته، موضوع تغذیه در بیمارستان‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.
شادنوش ادامه داد: به طور مثال سوپ‌های غذایی یا مواد مکمل (غذهای انترال و پنترال) که باید از طریق دیگری در اختیار بیمار قرار بگیرد، در بسیاری از بیمارستان‌ها به صورت دستی ترکیب شده یا از همراه بیمار خواسته می‌شود که مواد مختلف غذایی را ترکیب کنند یا اگر در بیمارستان‌ها تهیه می‌شوند، این مواد غذایی به صورت دستی ترکیب می‌شود؛ در حالی‌که این غذاها باید به صورت کاملا مکانیزه و صنعتی تهیه شوند. زیرا باید مشخص شود که از هر ماده غذایی و ریزمغذی‌ها چه میزان در این مواد وجود داشته باشد. به هر حال در این زمینه ضعف‌هایی وجود دارد.

*برنامه‌های آموزش عالی در حوزه تغذیه به روز شود
رئیس مرکز پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت اظهار داشت: در زمینه تغذیه بالینی وزارت بهداشت در حال تدوین و برنامه ریزی برای این موارد هستیم که امیدواریم کارشناسان تغذیه هم در بیمارستان‌ها با آموزش‌های بیشتری که خواهند دید مورد حمایت قرار بگیرند تا نقش بیشتری در بیمارستان‌ها داشته باشند. باید برنامه‌های آموزش عالی تغذیه هم در دانشگاه‌ها به روز شود و بر اساس نیاز مورد توجه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: البته تغذیه بالینی در جهان بحث تازه‌ای است که حتی در برخی کشورها رویه واحدی ندارد. به همین دلیل شیوه کار در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است و ما هم به دنبال روش بومی برای کشور خودمان هستیم.

*اهمیت تغذیه در بخش‌های تخصصی بیمارستان‌ها
شادنوش گفت: موضوع تغذیه در بخش‌های تخصصی بیمارستان‌ها اهمیت بیشتری دارد. به طور مثال بیمارانی که دچار دیابت یا فشار خون هستند و حتی بیمارانی که در بخش‌های اعصاب بستری می‌شوند، موضوع تغذیه درباره آنها مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد. در عین حال بیمارانی که در مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند، اهمیت بیشتری دارند. هیچکس نمی‌تواند تاثیر تغذیه در سیر درمان را انکار کند.

*کترینگ‌های صنعتی تهیه غذا برای بیمارستان‌ها
رئیس مرکز پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت درباره کترینگ‌های صنعتی تهیه غذا برای بیمارستان‌ها بیان کرد: اگر می‌خواهیم کار اساسی در مورد خدمات غذایی بیمارستان‌ها انجام بدهیم حتما باید به سمت تولید صنعتی غذا برای بیمارستان برویم. زیرا هر جا غذا با حجم بالا تولید می‌شود، روند استانداردی وجود دارد تا هم محتوای غذایی مناسبی داشته باشد و هم درباره بهداشت و سلامت آن مراقبت بیشتری انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: به صلاح بیمارستان‌ها است که خدمات غذایی آنها به سمت تولید صنعتی برود. هرچند این موارد مشکلات ریشه‌ای هم دارد. یعنی وقتی بیمارستان‌هایی با حجم تخت‌های بالا در کشور وجود دارد، می‌توان به سمت استفاده از کترینگ‌های صنعتی تهیه غذا رفت، اما اگر به تجربه‌های جهانی توجه نشود و بیمارستان‌هایی با حجم تخت پایین داشته باشیم، دیگر امکان انجام این موارد وجود ندارد و در واقع اقتصادی نیست.
اجتمام*9482*9105

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي وزارت بهداشت شادنوش تغذيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۹۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱ مصدوم حادثه واژگونی اتوبوس در یزد به بیمارستان منتقل شدند

میرجلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به واژگونی اتوبوسی متعلق به تعاونی جهان گشت مهر در یزد اظهار کرد: تعداد کل راننده و سرنشینان اتوبوس ۱۵ نفر شامل ۱۳ سرنشین و دو راننده بوده است.

وی عنوان کرد: بر اثر این حادثه ۱۳ نفر مصدوم شدند که ۱۱ مصدوم به بیمارستان منتقل و دو مصدوم سرپایی در صحنه توسط عوامل اورژانس درمان شدند.

میرجلیلی یادآور شد: هفت مصدوم به بیمارستان شهید صدوقی یزد و چهار مصدوم به بیمارستان شهید رهنمون یزد منتقل شدند.

وی ادامه داد: تریاژ و درمان اولیه مصدومان حادثه در کمتر از ۴۰ دقیقه توسط اورژانس یزد مدیریت شد و هم اکنون تمام مصدومان حادثه در بیمارستان تحت نظر اورژانس هستند.

رییس اورژانس استان یزد با اشاره به اینکه علت حادثه توسط پلیس در دست بررسی است، گفت: اسامی مصدومان اطلاع رسانی خواهد شد.

کد خبر 6080494

دیگر خبرها

  • سرعت بخشی به پروژه بیمارستان هزارتختخوابی ازمطالبات اصلی مردم است
  • ضرورت سرعت‌بخشی به اجرای پروژه بیمارستان ۱۰۰۰ تخت‌خوابی تبریز
  • ضرورت تأمین اعتبار بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی تبریز
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • مصدومیت ۱۳ نفر در پی واژگونی اتوبوس در یزد
  • واژگونی اتوبوس با ۱۳ مصدوم در یزد
  • ۱۱ مصدوم حادثه واژگونی اتوبوس در یزد به بیمارستان منتقل شدند
  • درمان آلرژی غذایی شدید
  • بی‌حوصلگی و کم دقتی از عوارض تغذیه نامناسب دانش‌آموزان است
  • گام‌های عملی درمان چاقی از دیدگاه طب ایرانی و تغذیه نوین