Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@11:22:06 GMT

روش مخالفت با فلسفه؛ از تفکیک تا تکفیر

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۰۰۵۶

روش مخالفت با فلسفه؛ از تفکیک تا تکفیر

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-مهدی مسائلی: مخالفت با فسلفه و عرفان‌نظری در حوزه‌های علمیه با دو روش دنبال می‌شود؛

 ۱. روشِ تفکیکیِ اعتدالی 
 ۲. روشِ تکفیری(تفکیکی افراطی).

رهبر انقلاب آیت الله خامنه‌ای در دیدار اخیرشان با طلاب، ضمن حکایتی از سابقه وجود اختلاف نگاه حوزویان به فلسفه و عرفان‌نظری، خواستار مدیریت اختلافات شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر بنده در این مسیر، باید ابتدا تفاوت روش‌های اظهار مخالفت با فلسفه و عرفان را بیان کرد. پس بهتر است نگاهی به دو روشی که بیان شد، داشته باشیم:

روش تفکیکی اعتدالی: در حوزه‌های علمیه شیعه، بعضی از علما به صورت علمی با بعضی از مسائل و گزاره‌های فلسفه و عرفان نظری مخالف هستند، اما روش اظهار مخالفت آنها بدین گونه است که:

-آنها نظرات و نقدهای خویش را در دروس سطح عالی حوزوی و در جمع فضلای حوزه که نسبت به این علوم آشنایی دارند، مطرح می‌کنند. طبیعتا در این دروس قضاوت‌های طلاب بیشتر علمی است و سخنان سره از ناسره مشخص خواهد شد.

-در دروس این عالمان تلاش می‌شود طرح مطالب به صورت کامل باشد و در نقد اندیشه‌های فلسفی همه جوانب آنها بیان شود.

-این علما به خاطر وجود لازمه‌های باطل و حتی کفرآمیز در یک نظر، صاحب آن نظر را تکفیر نمی‌کنند، زیرا غالباً صاحبان این نظرات، لوازم مطرح شده توسط مخالفان‌شان را قبول ندارند.

- نقد و مخالفت در یک موضوع علمی موجب نمی‌شود که آنها به تخریب شخصیت طرف مقابل بپردازند و مخالفت خویش به ابعاد دیگر علمی و اجتماعی نیز سرایت دهند.

البته ممکن است تمامی این ملاحظات در این دروس روش تفکیکی اعتدالی به صورت کامل در نظر گرفته نشود ولی اراده آنها بیشتر بر این روش متمرکز است.

روش تکفیری(تفکیکی افراطی): این جریان بیش از آن‌که در پی نقد علمیِ فلسفه باشد به دنبال تخریب و بدجلوه دادن آن است. روش اظهار مخالفت این جریان با علوم عقلی بدین‌گونه است که:

- نقدها و مخالفت‌های خویش را در منابر و خطابه‌های عمومی نزد مردم عادیِ ناآشنای با این علوم بیان می‌کنند، مردمی که قدرت تشخیص سره از ناسره و جمع‌بندی علمی بین این سخنان را ندارند. این جریان حتی در حوزه‌های علمیه نیز غالباً نقدفلسفه را برای طلاب مبتدی و فلسفه نخوانده بیان می‌کند و بیش از آن‌که ابعاد علمیِ طلاب را تقویت کند، تعصب و دشمنی یک‌طرفه آنها را با این علوم بیشتر می‌کند. بنده بارها دیده‌ام که اساتید وابسته به این جریان در اثنای دروس مقدماتی حوزه، همچون ادبیات عرب، به هربهانه‌ای به تخریب فلسفه و عرفان می‌پردازند.

-  این افراد با تقطیع سخنان علما و گزیده‌برداری از مطالب آنها، نظریات آنها را به صورت تحریف شده برای مردم گزارش می‌کنند. به گونه‌ای که پس از گزارش آنها، اندیشه طرف مقابل آن‌قدر زشت و سخیف جلوه‌گر می‌شود که احتیاجی به بیان ردیه توسط آنها ندارد.

- این افراد معمولاً بحث را به گونه‌ای هدایت می‌کنند که لوازمی کفرآمیز از اندیشه‌های فلسفی و عرفانی به دست ‌آید، سپس صاحب آن اندیشه را معتقد به لوازم دانسته و تکفیرش می‌کنند. این افراد برای نسبت دادن چنین اعتقاداتی به طرف مقابل، به جستجوی سخنان دوپهلو و کلامات متشابه می‌پردازند یا این‌که سخن نادرست یکی از فلاسفه یا عرفا را برجسته نموده و آن را به عنوان نظر و سخن تمامی دانشمندان این علوم مطرح می‌کنند.

- بُعدِ تکفیری این جریان موجب می‌شود تا مخالفت خویش در یک موضوع مثل فلسفه را به تمامی ابعاد اجتماعی و سیاسی تسری دهند و از هر تلاشی برای تخریب چهره مقابل فروگذار نکنند.

حاصل سخن این که برای مدیریت اختلافات در زمینه فلسفه و عرفان نظری، باید ابتدا با روش‌های نادرست در اظهار اندیشه مقابله کرد، وگرنه وضعیت همان‌گونه خواهد شد که امام خمینی در پیام منشور روحانیت ضمن هشدار به آن می‌نویسد:

«در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفی از کوزه‌ای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چراکه من فلسفه می‌گفتم. تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می‌یافت، وضع روحانیت و حوزه‌ها، وضع کلیساهای قرون‌وسطی می‌شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعی حوزه‌ها را حفظ نمود.»

کد خبر 4621689

منبع: مهر

کلیدواژه: عرفان اسلامی فلسفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۰۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۶۷ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه اسلام‌شهر با شاخص ۱۰۸، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های امام خمینی با شاخص ۵۵، باغستان شهریار با شاخص ۶۵، باقرشهر با شاخص ۷۶، پارک رازی با شاخص ۵۹، پاسداران با شاخص ۶۸، پاکدشت با شاخص ۸۷، پونک با شاخص ۵۸، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۶۸، پیشوا با شاخص ۸۹، تربیت مدرس منطقه شش با شاخص ۷۴، تهران پارک شکوفه با شاخص ۸۱، چشمه با شاخص ۵۵، دانشگاه تهران با شاخص ۸۹، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۶۵، دماوند با شاخص ۹۵، رباط‌کریم با شاخص ۸۰، ژئوفیزیک با شاخص ۵۲، ستاد بحران منطقه هفت با شاخص ۸۱، سلامت با شاخص ۸۷، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۶۵، شریف منطقه دو با شاخص ۷۹، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۶۲، شهرداری منطقه دو با شاخص ۶۷، در موقعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

همچنین ایستگاه‌های شهرداری منطقه چهار با شاخص ۷۸، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۸۰، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۷۱، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۸۳، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۶۳، علم و صنعت با شاخص ۶۶، فرمانداری شهرری با شاخص ۸۰، گلبرگ منطقه هشت با شاخص ۶۱، لواسانات با شاخص ۵۶، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۶۰، ملارد با شاخص ۸۶، منطقه ۱۵ با شاخص ۷۷، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۷۲، ورامین با شاخص ۶۱ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۷۶، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های آتی ساز با شاخص ۴۲، اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۴۸، اقدسیه منطقه یک با شاخص ۴۰، پردیس با شاخص ۴۸، سرخه‌حصار با شاخص ۳۰، در وضعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 739559

دیگر خبرها

  • اهداف فلسفه و ادبیات (فیلم)
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • جمع آوری پسماند ۲ محور پرتردد رشت همزمان با ایام نوروز
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • فلسفه سفرهای شهرستانی، رفع موانع اجرایی مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور است
  • فلسفه ملاقات وضیافت نمایندگان مجلس با ابراهیم رضایی در ژنو چه بوده است؟
  • بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی باشد
  • لزوم تفکیک «وقف» و «خیریه» در نظام سلامت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • حمایت برنامه «فن‌تز» از پایان‌نامه‌های حوزه صنایع غذایی