Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست گفت‌و‌گو پیرامون لیست دریافت‌کنندگان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی با حضور معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

عیسی منصوری (معاون توسعه و کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در این نشست با بیان اینکه کارآمدی، شفافیت و پاسخگویی سه ویژگی دستگاه‌های اثر‌بخش است، عنوان کرد: اگر جایی شفافیت وجود داشته باشد، پاسخگویی هم امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه شفافیت همواره در کنار «صدای شهروند» قرار می‌گیرد، گفت: فهرست دریافت‌کنندگان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی با هدف شفافیت منتشر شد و انتظار داریم با شنیده شدن صدای شهروندان امکان پاسخگویی و اصلاح فراهم آید.

معاون وزیر کار با بیان اینکه در سال‌های اخیر در حوزه اشتغال سیاست‌های وام‌محور دنبال شده، اما این سیاست‌ها آنطور که باید و شاید اثربخش نبوده، بیان کرد: در طرح پرداخت تسهیلات به روستاییان تلاش کرده‌ایم این قابلیت را ایجاد کنیم تا منابع به انحراف نرفته و وام‌دهی اثر‌بخش باشد.

او با اشاره به اینکه گزارش‌ها از اثر‌بخشی طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اشتغال روستاییان حکایت دارد، گفت: ۲۵ درصد اشتغال ایجاد شده در سال ۹۷ در بخش روستایی بوده و این اثربخشی طرح پرداخت تسهیلات روستایی را نشان می‌دهد.

منصوری ادامه داد: البته ما معتقدیم تنها وام‌دهی مشکل اشتغال روستاییان را حل نمی‌کند، بلکه برای اثر‌بخشی بیشتر نیاز به مداخلات توسعه‌ای داریم.

او با بیان اینکه برای توسعه مشاغل روستایی ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، عنوان کرد: بیش از هفت هزار میلیارد از این اعتبارات پرداخت شده و تکلیف پرداخت مابقی تسهیلات نیز روشن شده است.

معاون وزیر کار با اشاره به گزارش‌های مختلف درباره میزان اشتغال ایجاد شده از طریق پرداخت تسهیلات روستایی، گفت: بر اساس آنچه وام‌گیرندگان عنوان کردند باید ۱۸۸ هزار شغل از این طریق ایجاد می‌شد. ارزیابی ما نشان می‌دهد سال گذشته با تسهیلات روستایی ۱۴۱ هزار شغل ایجاد شده و مرکز آمار میزان اشتغال ایجاد شده از این طریق را ۱۱۴ هزار نفر می‌داند.

او با تاکید بر اینکه اشتغال روستایی از حدود صفر به ۲۵ درصد رسیده، عنوان کرد: حتی اگر گزارش مرکز آمار را که با روش‌های خاص خودش انجام شده مد نظر قرار دهیم، اثربخشی طرح تسهیلات روستایی قابل قبول بوده است.

منصوری انحراف در تخصیص منابع را ناچیز دانست و گفت: در بخش تعهدات اشتغال میزان انحراف ۱۲ درصد و در بخش بانک‌ها میزان انحراف شش درصد بوده است.

او با اشاره به ساز‌و‌کار‌هایی که برای مواجهه با انحراف منابع در نظر گرفته شده، عنوان کرد: سود در نظر گرفته شده برای تسهیلات روستایی برای مناطق مرزی چهار، مناطق غیر مرزی شش و سرمایه در گردش ۱۰ درصد است. اگر انحرافی در تخصیص منابع صورت گیرد سود وام به ۱۸ درصد می‌رسد.

معاون وزیر کار ادامه داد: این جریمه تنها برخورد در نظر گرفته شده برای تخلفات احتمالی نیست. اگر مشخص شود منابع در جایی غیر از آنچه در نظر گرفته شده خرج شده است پول پرداخت شده با سودش پس گرفته می‌شود، چنانکه در مواردی شاهد این انحراف بودیم که پول پس گرفته و به افراد دیگری پرداخت شد.

او همچنین درباره اینکه آیا برای پرداخت وام مناطق خاصی مورد توجه است، گفت: بر اساس قانون تمامی کارآفرینان روستایی سراسر کشور حق دریافت این وام را دارند و از این نظر محدودیتی وجود ندارد، اما اولویت‌هایی وجود دارد. صنایع دستی، فرش، کشاورزی و خدمات در اولویت دریافت وام هستند.

منصوری با تاکید بر اینکه بیش از وام مداخلات توسعه‌ای می‌تواند مشکل اشتغال روستاییان را حل کند، عنوان کرد: قاعده بازار جهانی عوض شد و فقط با سیاست‌های وام‌محور نمی‌توان مشکلات اشتغال را حل کرد. ما برای اشتغال روستاییان مداخلاتی را در نظر گرفته‌ایم که با همکاری سازمان‌های دیگر آنها را اجرا می‌کنیم. خانه صنایع خلاقه از جمله طرح‌های ما در این زمینه است که با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان‌های مختلف ایجاد می‌شود. از طرف دیگر اتصال تولید‌کنندگان داخلی به برند‌های بین‌المللی نیز از برنامه‌های ما برای توسعه اشتغال روستایی است.

او اصلی‌ترین هدف انتشار فهرست دریافت‌کنندگان تسهیلات روستایی را شفافیت دانست و گفت: همواره از شفافیت و مشارکت سخن گفته می‌شود. زمانی می‌توان شفافیت ایجاد کرد و مشارکت مردم را داشت که ساز‌و‌کار‌های لازم ایجاد شود. ما در گام اول سازو‌کاری برای شفافیت ایجاد کردیم و در گام بعد با ایجاد کانالی برای گرفتن بازتاب‌ها، مشارکت مردمی برای اصلاح کار را امکان‌پذیر می‌کنیم.

معاون وزیر کار تصریح کرد: هدف ایجاد زمینه‌ای برای پایش و ارزیابی بود. ما قضاوت نمی‌کنیم، بلکه با ایجاد ساز‌و‌کاری زمینه رصد اشکالات و انحرافات را بررسی می کنیم و سازمان‌های دیگر وظیفه این اصلاح را دارند.

او با بیان اینکه ثبت‌نام برای دریافت وام روستاییان در سال ۹۸ انجام و دریافت‌کنندگان مشخص شده‌اند، گفت: انتظار داریم با ارائه گزارش و اصلاح اشکالات منابع تازه‌ای برای ادامه طرح در نظر گرفته شود تا از این طریق شاهد ایجاد اشتغال بیشتر در روستا‌ها باشیم.