Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بیتوته»
2024-03-19@09:50:28 GMT

نسخه تاج برای لیگ برتری ها: فرار از بدهی سنگین

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۰۳۳۴



در جلسه‌ای که رییس فدراسیون فوتبال با وزیر ورزش و مدیران ۱۶ تیم لیگ برتری داشته به این نتیجه رسیده‌اند که در لیگ برتر فصل آینده حضور بازیکنان خارجی در لیگ محدود شود و مسائل مالی مثل بدهی سنگین به مربیانی مثل کی‌روش و شفر و... که در حال حاضر در AFC مطرح است به وجود نیاید.

به گزارش ایلنا، در نسشت رییس فدراسیون تاکید شده حتی‌المقدور باشگاه‌ها از امکانات داخلی استفاده کنند و حتی اردوهای خود را در کشور برگزار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصمیماتی که می‌تواند اتفاقات تازه‌ای برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد و چهره لیگ ما را تغییر دهد

البته تاج تیم ملی بزرگسالان را استثنا قلمداد کرده و گفته با توجه به اینکه تیم امید از المپیک جا ماند کمیته فنی و مجموعه وزارت ورزش تصمیم گرفته تنها تیم ملی بزرگسالان از مربی خارجی استفاده کند.

داستان برگزار نکردن اردوی خارجی از زبان مهدی تاج به گونه‌ای اعلام شده که انگار «توصیه» است اما رسانه‌ها به گونه‌ای این مساله را بازتاب داده‌اند که انگار امری در کلام فدراسیون و وزارت ورزش وجود دارد. البته به نظر می‌رسد برداشت رسانه‌ها بجا و درست باشد. شاید نباید گول انعطاف کلام مهدی تاج را بخورید و دو ماه بعد اگر دیدید هیچ کدام از تیم‌های لیگ برتری در تمرینات پیش فصل از مرزهای خودمان خارج نشده‌اند یقین حاصل خواهید کرد که این مساله امری و دستوری بوده و خبری از توصیه و خواهش نیست.

واقع امر این است که فدراسیون فوتبال نمی‌تواند به باشگاه‌های لیگ برتری چنین مساله‌ای را امر کند و قاعدتا همه چیز باید در حد همان توصیه باشد. در واقع بهتر است اینگونه بگوییم که فدراسیون تنها می‌تواند به باشگاه‌های دولتی امر کند و تیم‌های خصوصی که دخل و خرج‌شان با خودشان است مختارند خودشان را از این داستان مبری کنند.

اما واقعا تعداد تیم‌های خصوصی لیگ برتر چند تاست؟ دو تایشان را خوب می‌شناختیم که سقوط کردند. غیر از سپیدرود و استقلال اهواز چند تیم خصوصی دیگر هم داریم که ظاهرا هیچ منبع مالی دولتی یا خصولتی ندارند. پدیده، تراکتورسازی، ماشین سازی و نساجی. اینها بقیه خصوصی‌هایی هستند که واکنشی در قبال دستور فدراسیون فوتبال نداشته‌اند اما مدیران‌شان در جلسه‌ای که تاج درباره‌اش صحبت کرده حضور داشته‌اند و وقتی آن زمان شکایتی نکرده‌اند حالا که قرار است دستور فوق ابلاغ شود هم حتما اعتراضی نخواهند داشت.

مساله اردوی پیش فصل خارجی را شاید به گونه‌ای بتوان حل کرد و به نظر آنقدرها هم حساسیت‌زا نیست که تنش‌زا شود و باشگاه‌های خصوصی را علیه فدراسیون بشوراند کما اینکه شاید اصلا با استقبال مدیران این باشگاه‌ها نیز مواجه شود.

مساله‌ای که می‌تواند چهره لیگ برتر فوتبال ایران را تغییر دهد و محدودیت در استفاده از مربیان و بازیکنان خارجی لیگ برتر است. در واقع اینجا دیگر بحث دستور و فرمان نیست و به نظر می‌رسد بسیاری از باشگاه‌ها لاجرم به این سمت خواهند رفت مگر در شرایط خاص و موارد خاص.

مثلا باشگاه پرسپولیس به‌عنوان قهرمان لیگ برتر تنها توجیه منطقی دارد تا قرارداد برانکو ایوانکوویچ مربی قهرمان سه فصل اخیرش را تمدید کند اما شاید دروازه‌بان ذخیره کرواتش را به خاطر صرف چند صدهزار دلار در ازای چند بازی معدود دیگر نخواهد یا ماریو بودیمیر نه چندان باکیفیت را با وجود داشتن قرارداد رد کند و اینچنین چند صدهزار یورو را از دست ندهد. حتی در مورد ادامه همکاری با بشار رسن هم تردیدهایی ایجاد خواهد شد و اینطوری تیم پرسپولیس در کادر بازیکنان احتمالا تیمی تمام ایرانی می‌شود.

در مورد دیگر باشگاه پرطرفدار پایتخت اما تغییر قیافه می‌تواند کلی‌تر و وسیع‌تر هم باشد. مثلا اگر دیدید طارق، ایسما و منشا رفتند - هر چند طارق زودتر رفته - و فقط پاتوسی ماند تعجب نکنید. البته در این شرایط اقتصادی سخت، بحث بازگشت تیام گرانقیمت هم منتفی خواهد شد و استقلال برای تجهیز خود و مقابله با دیگر قدرت‌های فوتبال کشور باید به سلاح ساخت داخل روی بیاورد.

نکته مهم‌تر اما بحث انتخاب سرمربی استقلال است که با این شرایط شاید دیگر خبری از مرور و بررسی گزینه‌های خارجی نباشد و بعید نیست فرهاد مجیدی برای ابقا در سمت خود از بین همبازیان سابقش چند رقیب تازه پیدا کند.

سپاهان دیگر قدرت فوتبال ایران هم انگار باید دودستی امیر قلعه‌نویی را بچسبد چرا که جذب سرمربی خارجی دیگر توجیه اقتصادی ندارد و شدنی نیست. سپاهان هم باید در کادر بازیکنان خود خارجی‌های اضافه را کنار بگذرد و شاید اگر برای حفظ کی‌روش استنلی به‌عنوان آقای گل و عنصر پیش برنده توجیه اقتصادی پیدا کند حداقل باید کومان را کنار بگذارد.

تراکتورسازی دیگر مدعی فصل بعد یک باشگاه خصوصی است که شاید بخواهد جای لیکنز یک مربی گرانقیمت‌تر بیاورد و البته به جای نفراتی مثل سوگیتا، لی اروین و استوکس سه خارجی با کیفیت‌تر و گرانقیمت‌تر جذب کند. در این شرایط بعید نیست آنها از دیگر مدعیان قهرمانی جلو بیفتند اما باید دید سیاست مدیران باشگاه‌شان که با ولخرجی صرف به جایی نرسیدند تغییر می‌کند یا خیر.

در باشگاه‌های کوچکتر تعداد ریزش خارجی‌ها حتما بیشتر خواهد بود. بعید نیست صنعت نفت آبادان جانشین سرجیو پرتغالی را از استان خوزستان انتخاب کند و به جای خارجی‌های نه چندان کارآمدی مثل بالوتلی، ماکوبا، سیدیکوف و وینیسیوس که عایدی خاصی هم برایش نداشتند به جوان‌های با استعداد استان زرخیر خوزستان بها بدهد.

همچنین باشگاهی مثل ذوب آهن نیز شاید نتواند قرارداد خارجی‌هایش را تمدید کند و اگر ذوب منصوریان را بدون اوساگونا و ماریون سیلوا فرناندز دیدید تعجب نکنید. در باشگاه‌های دیگری مثل ماشین‌سازی از الان نفراتی مثل کویتونگو را کنار گذاشته تا خودش را راحت کند اما اگر مهره‌ای مثل دخسوس در این تیم، یا پریرا در فولاد ماندنی شدند نباید چندان تعجب کرد چرا که شاید برای خود این نفرات بعد از سال‌ها حضور در ایران، ماندن به قیمت پایین‌تر و دریافت حقوق ریالی هم سود داشته باشد.

به احتمال فراوان باشگاه‌های صنعتی سایپا و پیکان هم باید بی‌خیال معدود بازیکنان خارجی‌شان مثل سارفور و ووکسویچ شوند و فقط شاید مگنو باتیستا شرایطی مثل دخسوس و پریرا پیدا کند و در لیگ برتر همچنان ماندنی شود.

در عین حال به نظر می‌رسد چهره لیگ برتر در دوره نوزدهم بیشتر از همیشه به یکی دو دوره نخستش شبیه باشد که تعداد بازیکنان و مربیان خارجی بسیار محدود بود. اگر دیدید روی نیمکت‌ها و بین کادر فنی 16 تیم فصل بعد فقط یک برانکو ماند و یک رقیب خارجی دیگر - احتمالا در تراکتورسازی - اصلا تعجب نکنید. روی نیمکت‌ها هم احتمالا بازیکن خارجی پیدا نخواهید کرد چرا که اصلا توجیه اقتصادی ندارد. در واقع تنها خارجی‌‌هایی در لیگ نوزدهم باقی خواهند ماند که در ترکیب اصلی و درون زمین باشند و یکی از برترین‌های تیم‌شان به حساب بیایند.

در این شرایط یقین داشته باشید از تعداد بازیکنان خارجی لیگ برتر به شکل قابل توجهی کاسته خواهد شد و از آنجا که دیگر بودجه‌ای برای جذب بازیکنان گرانقیمت‌تر و کارآمدتر خارجی وجود ندارد، تعداد بازیکنان خارجی فصل آینده شاید از تعداد انگشتان دو دست نیز تجاوز نکند.

منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۰۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل سه بی‌گناه توسط مرد بی‌خانمان

روز شنبه گذشته آندره گوردون، ۲۶ ساله که مدتی بود بین بی‌خانمان‌ها زندگی می‌کرد و جا و مکان مشخص نداشت با انگیزه‌ای که هنوز مشخص نشده، جنایتی هولناک را رقم زد. آندره آن روز را با سرقت یک وسیله نقلیه در فیلادلفیا آغاز کرد و حدود ۶۵ کیلومتر به سوی حومه شهر رانندگی کرد تا به خانه نامادری‌اش رسید.

به نقل از الجزیره،او پس از ورود به این خانه نامادری ۵۲ ساله خود را با شلیک گلوله به قتل رساند و بعد سراغ خواهر ۱۳ ساله خود رفت و او را نیز هدف گلوله قرار داد و از پای درآورد. ۳ نفر دیگر از جمله یک خردسال که در خانه بودند، خود را مخفی کردند و آندره به دنبال آنها می‌گشت تا اینکه یکی از آنها مخفیانه پلیس را در جریان این حمله مرگبار قرار داد. تیمی از ماموران راهی محل حادثه شدند و خانه را محاصره و از آندره خواستند که خود را تسلیم کند. مرد مسلح، اما دور از چشم پلیس توانست فرار کند و وارد یکی از خانه‌های همسایه شود. او در آنجا یک زن ۲۵ ساله که مادر دو کودک خردسال بود را به قتل رساند و به سرعت گریخت. وی سپس وارد وارد یک فروشگاه شد و از آنجا سرقت و یک مرد ۴۴ ساله را زخمی کرد و سوار بر یک خودروی دزدی به فرارش ادامه داد.

پلیس که در تعقیب مرد مسلح بود، برای امنیت مردم رژه سنتی روز سنت پاتریک و حتی شهربازی شهر را تعطیل کرد. آندره در این تعقیب و گریز وارد یک خانه دیگر شد که اهالی خانه از طریق پنجره فرار کردند و آندره به محاصره پلیس درآمد، اما باز هم توانست فرار کند.

پلیس محلی برای دستگیری این مرد خطرناک از اف بی آی و پلیس ایالتی هم کمک گرفت، اما مرد جنایتکار موفق به فرار شد و در حالی که تحقیقات برای دستگیری او ادامه داشت، وی روز بعد در حالیکه در خیابان قدم می‌زد، به سوی یکی از افسران پلیس رفت و خود را تسلیم کرد.

به گفته نلسون ویتنی، کلانتر شهر فالز، هنوز انگیزه این مرد از جنایت مشخص نیست و تحقیقات از او ادامه دارد.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار حوادث سایر اخبار توصیه عجیب دانشمندان؛ به این دلیل مهم گوشت مار پیتون بخورید! از حمام در خون دختران باکره تا خوردن خون کودک؛ آیا انسان راه غلبه بر مرگ را پیدا می‌کند؟ (عکس) جانور عجیبی که آنقدر رابطه جنسی برقرار می‌کند تا بمیرد! تجربه نزدیک به مرگ چیست و چه حسی دارد؟

دیگر خبرها

  • افزایش فرار از خدمت در اوکراین
  • ببینید | اعتراف باورنکردنی بیتا سحرخیز مقابل مهران مدیری: یک بار تصادف و فرار کردم!
  • لحظه غش کردن تقلبی مسئول برای فرار از پاسخگویی
  • ببینید | لحظه غش کردن تقلبی آقای مسئول وسط جلسه بررسی یک پرونده اقتصادی برای فرار از پاسخگویی!
  • قتل سه بی‌گناه توسط مرد بی‌خانمان
  • قتل ۳ بی‌گناه توسط مرد بی‌خانمان
  • شکست 3-0 مقابل بارسلونا، سنگین ترین باخت اتلتیکو مادرید در ورزشگاه واندا مترو پولیتانو
  • اظهارات بایدن برای آتش‌بس در غزه فرار رو به جلو است
  • شادی از به بادرفتن چندده میلیارد پول استقلال!
  • خودزنی برای فرار از دست پلیس؛ دستگیری قاتل در خواب سنگین