Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@22:16:16 GMT

رشد دو برابری دبی آب قنات‌های تیران و کرون

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۰۳۵۴

رشد دو برابری دبی آب قنات‌های تیران و کرون

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محسن حاج عابدی، مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون گفت: با توجه به خشکسالی در سال‌های گذشته میزان آب دهی قنوات تیران و کرون کاهش و یا خشک شده بودند که بارش‌های امسال این منابع آبی را احیا کرد.

وی بیان کرد: میزان دبی آب قنوان این شهرستان در زمان حاضر رشد دو برابری نسبت به گذشته داشته که این جریان به انجام فعالیت‌های کشاورزی منجر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون با اشاره به این که کمبود آب موجب خشکی بیش از سه هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی این شهرستان شد، تصریح کرد: رفع چالش آب موج احیا این اراضی کشاورزی شده و اکنون کشاورزان نسبت به کشت محصولات اقدام کرده اند.

وی اضافه کرد: افزایش حجم آبی دهی چشمه مرغاب به افزایش حجم آب سد شهید منتظری روستای خمیران این شهرستان منجر شد و هفت میلیون مترمکعب آب در این سد جمع آوری شده که سرریز این سد و بخشی از آب چشمه مرغاب در رودخانه‌های فصلی جاری شده است.

وی مدیریت منابع آب را مهم بیان کرد و گفت: منابع آبی امسال باید به خوبی مدیریت و فرصتی برای توسعه کشاورزی و فعالیت‌های باغبانی باشد.

تیران و کرون دارای ۲۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که آب مورد نیاز آن از چشمه مرغاب و سایر چشمه‌های آبی فصلی تامین می‌شود.

انتهای پیام/ی    
جان تازه در قنات‌های تیران و کرون

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی بارندگی های اخیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۰۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته

شهرستان نی ریز در استان فارس واقع شده است. در روستا‌های اطراف این شهرستان درختان پسته‌ای وجود دارد که به دلیل کمبود آب در حال خشک شدن است. به گفته روستائیان در گذشته قناتی وجود داشت که این درختان از آن آبیاری می‌شدند اما هم اکنون طمع آب این قنات‌ها تغییر کرد و درختان پسته خشک شدند.

شهروندخبرنگار ما با مطرح کردن این مشکل از مسئولان درخواست رسیدگی کرد و هشدارهایی برای کمبود آب و خشکسالی داد و برای جلوگیری از خشکسالی راه حل هایی ارائه کرد که می تواند تا بخشی از این مشکلات را حل کند. در ادامه می توانید این مطلب را مطالعه کنید.

متن پیام شهروندخبرنگار

سلام خسته نباشید می‌خواستم یک مساله مهم را پیگیری کنید تا به گوش مسئولان ما برسد. چند وقت پیش در روستا‌های اطراف نی ریز استان فارس دلیل خشک شدن باغ‌های پسته را پرسیدم روستاییان گفتند قبلا اینجا قنات داشت با آب دائمی و کشاورزی دائمی تا چاه‌های عمیق زده شد یکی پس از دیگری قنات‌ها خشک شدند. عمقشان هر روز بیشتر می‌شد کم کم آب چاه‌ها شور شد و بعد از آن تلخ می‌شد، تا جایی که درختان پسته تحمل این آب‌های اسیدی را نداشتند و خشک شدند و کار روستا‌ها به جایی رسید که آب خوردن نداشتند و با هزینه بالا برایشان آب لوله کشی نه چندان مرغوب آورده شد.  این داستان عبرت آموزی به ما درس مهمی می‌دهد این که اگر قرار است قنات‌ها خشک شوند چاه‌ها خشک شوند و درختان از بین بروند و زمین فرونشست کند از همین الان تصور کنیم به این مرحله رسیده ایم با یک انقلاب عمومی تمام چا‌ه ها را با بتن پر کنیم تا قنات‌های باقی مانده خشک نشوند چاه‌ها در مناطقی که قنات ندارند سرسختانه کنترل شوند تا سطح آب‌های زیرزمینی پایین‌تر نروند. مساله دیگر درخت کاری‌های غیر اصولی در شهرها، حاشیه شهر‌ها و پارک‌ها است درختان بی حاصل و بعضی از آنها مضر هستند که هر روز بر تعداد بی خاصیت آنها افزوده می‌شود چمن کاری‌ها که قاتل آب هستند و می بینم روزی که آبی نباشد تا این حجم از درخت را سیراب کند فاصله‌ی درختان و نوع درخت اصلا رعایت نمی‌شود.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • داروخانه‌های تیران بیمه تکمیلی معلمان را پوشش نمی‌دهد
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته
  • قنات روستای ۱۷ شهریور کلاله به لایروبی و کانال کشی نیاز دارد
  • برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی دوچرخه‌سواری جام چشمه سبز گلمکان
  • افزایش 5 برابری کاشت کلزا در مهاباد
  • شکستگی لوله انتقال آب زاینده‌رود به کاشان تخریب غیرعمد بود
  • جامعه ورزشی نیازمند الگوی تربیت منش پهلوانی است
  • بی تحرکی، سلامت نوجوانان تیران را تهدید می‌کند
  • آزرده خاطر شدن اهالی روستای یل چشمه سفلی از نابودی جنگل + تصاویر
  • آب‌ شاهی در گاری و تانکر | تصاویری از فروش آب در تهران ۱۰۰ سال پیش