Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@00:26:21 GMT

پارک دوبل، معضلی که سوهان روح شده است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۰۵۶۷

پارک دوبل، معضلی که سوهان روح شده است

قزوین – ایرنا – توقف های غیرمجاز از جمله پارک دوبل، از تخلفات پرشمار رانندگی در نقاط مرکزی شهرهاست که باعث کندی عبور و مرور خودرو، ایجاد گره های ترافیکی و معطلی شهروندان می شود و باید از آن به مثابه سوهان روح و اسباب آزار مردم یاد کرد.

به گزارش ایرنا، توقف های غیرمجاز از جمله پارک دوبل و ایجاد راه بندان و سد معبر در خیابان ها این روزها دیگر به یک صحنه عادی برای شهروندان در بافت های مرکزی شهرها تبدیل شده است و هر روز نیز به تعدا آن افزوده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پارک دوبله را می توان یکی از عمده تخلفات رانندگان در سطح شهرهای بزرگ و پرجمعیت دانست که خود یکی از مصادیق نقض حقوق شهروندی است.
کافی نبودن جرائم در نظر گرفته شده، کمبود پارکینگ در برخی نقاط شهر، زیرساخت های نامناسب از جمله معابر و خیابان های استاندارد و از همه مهم تر تجمع امکانات و خدمات آموزشی، رفاهی، درمانی و تجاری که به هسته مرکزی شهرها محدود شده است را باید از دیگر دلایل بروز تخلف پارک دوبله خودروها بدانیم.
نبود فرهنگ دوچرخه سواری با وجود ایجاد مسیرهای ویژه مربوط به این وسیله، حضور پرشمار دستفروشان و خودروهای فروش میوه در خیابان ها، تمایل بسیاری از شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی و بی رغبتی نسبت به بهره گیری از تاکسی و اتوبوس به همراه ضعف در سیستم حمل و نقل ناوگان عمومی از دیگر مسایلی است که به مشکلات ترافیکی شهرها از جمله پارک دوبله بویژه در هسته مرکزی آنها دامن زده است.
در چنین شرایطی تشدید جرائم، اعمال محدودیت در آمد و شد و یا مدت زمان توقف خودروها و گسترش خدمات در دیگر نقاط شهر به جز هسته مرکزی می تواند این تخلف پرشمار رانندگی در شهرها را کاهش دهد.
فرهنگ سازی بین شهروندان نیز در کاهش و رفع این تخلف نباید دست کم گرفته شود، چیزی که هنوز آنچنان که باید پررنگ است و ضروری است تا بخشی از تابلوها و بیلبوردهای شهری به این موضوع اختصاص پیدا کند و در آن به آثار تخلفاتی چون پارک دوبل و زحمتی که برای دیگر شهروندان ایجاد می کند، اشاره شود.
همچنین به نظر می رسد باید نظارت و برخورد پلیس راهور با این دسته از متخلفان که موجب برهم زدن نظم شهر و آسایش شهروندان می شود، قاطع تر شود.

**مشکلات فرهنگی و تجمع امکانات در مرکز شهر، عامل پارک دوبل
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و رئیس شورای ترافیک استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، پارک دوبله را معضلی اجتماعی و ناشی از مشکلات فرهنگی دانست و گفت: معمولا بسیاری از افراد دوست دارند که کارها و امور خود را با کم ترین میزان تحرک و زحمت انجام دهند و دوست دارند با خودروی شخصی در نقطه ای که کار دارند، حاضر شوند.
علی فرخزاد همچنین گفت: از آنجا که شاهد تجمع بسیاری از خدمات و امکانات درمانی، آموزشی، تجاری و ... در مراکز شهرها هستیم، با ترافیک و بعضا پارک دوبله مواجه می شویم که البته مصداق آشکاری از نقض حقوق شهروندی نیز محسوب می شود چرا که باعث زحمت دیگر شهروندان شده و به ترافیک و آلودگی هوا نیز منجر خواهد شد.

وی، کمبود پارکینگ های عمومی و مناسب در برخی نقاط و از سویی عدم استقبال شهروندان از برخی پارکینگ های عمومی را نیز در ایجاد معضل پارک دوبله خودروها موثر دانست و گفت: در هسته مرکزی شهر قزوین چندین پارکینگ عمومی وجود دارد اما شاهدیم که ضریب اشغال آنها کامل نیست و شهروندان هنوز نپذیرفته اند که باید برای حضور در بافت مرکزی شهر هزینه ای هرچند کم بپردازند.

**تعرفه یکسان خدمات در مرکز و حاشیه شهر از عوامل ترافیک و پارک دوبل
از عوامل ترافیک و تخلفات رانندگی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اظهار داشت: یک موضوع دیگر که به مشکلات ترافیکی از جمله توقف های غیرمجاز و پارک دوبله در برخی نقاط شهرها از جمله قزوین دامن می زند، نبود تفاوت بین تعرفه خدمات در مراکز شهر و نقاط حاشیه ای آن است.
وی در این خصوص توضیح داد و گفت: منظور از این بحث این است که مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته باید قیمت و تعرفه خدمات آموزشی، درمانی و رفاهی در نقاط حاشیه ای شهر ارزان تر از مرکز شهر باشد تا شهروندان تشویق شوند به جای تجمع برای دریافت خدمات در بافت و هسته مرکزی شهر از دیگر نقاط شهر خدمات بگیرند.
فرخزاد در خصوص اینکه چه دستگاه و نهادی وظیفه تعیین تعرفه ها و تشویق شهروندان در این خصوص را برعهده دارد گفت: دست شهرداری ها در این زمینه باز است و می توانند به گونه ای عمل کنند که شهروندان کمتر برای دریافت خدمات به نقاط مرکزی شهر بروند البته برخی خدمات مثلا مطب پزشکان متخصص و فوق تخصص متاسفانه در مرکز شهر وجود دارد و چاره ای جز مراجعه به آنها نیست و این نشانگر عدم توزیع مناسب و پراکندگی خدمات مورد نیاز شهروندان است که البته این مشکل طی یک یا چند سال ایجاد نشده و حل آن نیز در یک زمان کوتاه امکان پذیر نخواهد بود.
وی در پاسخ به اینکه آیا شورای ترافیک به عنوان مرجع عالی مربوط به این حوزه دارای اعتبارات فرهنگی است یا خیر نیز گفت: این شورا خود دارای اعتبار جداگانه ای نیست اما شهرداری ها می توانند بخشی از اعتبارات خود را صرف مسایل آموزشی و فرهنگ سازی در حوزه ترافیک کنند و منعی در این خصوص وجود ندارد.
رئیس شورای ترافیک استان قزوین در خصوص طرح ترافیکی که توسط مدیریت شهری قزوین با هدف ساماندهی ترافیک این شهر تهیه شده است نیز گفت: در جریان جزییات این طرح نیستم و هنوز توسط شهرداری و شورا طرحی به شورای ترافیک استان ارسال نشده است.

**حل مشکلات ترافیکی از جمله پارک دوبله وظیفه یک دستگاه نیست
حکمت الله داوددی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین و عضو شورای هماهنگی ترافیک استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مسایل مربوط به ترافیک چند وجهی است و یک دستگاه و نهاد را نمی توان به عنوان تنها متولی این حوزه نام برد.
وی با بیان اینکه هر دستگاه در این حوزه از وظایف و نقش خاصی برخوردار است،افزود: نظارت بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، نظم بخشی و اعمال قانون مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی است، آموزش مسایل فرهنگی مرتبط با ترافیک برعهده صداوسیما و آموزش و پرورش بوده و همچنین تامین زیرساخت ها مانند تعبیه و نصب چراغ راهنمایی، خط کشی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و احداث پارکینگ های عمومی و ...برعهده مدیریت شهری است و البته دیگر دستگاه ها نیز در این حوزه دارای وظایفی است.
داوودی با بیان اینکه برای ساماندهی به امور ترافیکی در هر استان شورای هماهنگی ترافیک وجود دارد و فعال است،افزود: این شورا مرجع عالی تصمیم گیری در خصوص امور ترافیک است.
وی در خصوص وظایف حوزه مدیریت شهری قزوین برای حل مشکلات ترافیکی این شهر از جمله پارک های دوبله،گفت: در حال حاضر کمیسیون ترافیک شورا و معاونت حمل و نقل شهرداری روی طرحی کار می کند که هدف آن ساماندهی به وضع ترافیک در محدوده مرکزی شهر است و بر اساس آن محدودیت هایی برای رفت و آمد و توقف خودروها در این مناطق وضع می شود.

**نهایی شدن طرح ترافیکی مدیریت شهری قزوین
رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه این طرح تقریبا نهایی و آماده شده است،افزود: طرح تهیه شده توسط مدیریت شهری قزوین باید به شورای هماهنگی ترافیک برود و در صورت تصویب اجرایی می شود البته در این شورا همه آثار این طرح از جمله تبعات اجتماعی آن پیش از اجرا مورد بررسی قرار می گیرد.
داوودی در پاسخ به این سوال که آیا تردد زوج و فرد خودروها در این طرح قرار دارد،گفت: این موضوع در برنامه تهیه شده قرار ندارد ضمن آنکه این موضوع در اختیار استان است و باید ابتدا پیشنهاد آن به شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور ارسال شود و در آنجا برای این مساله تصمیم گیری شود.
وی به برخی برنامه های پیش بینی شده طرح ترافیکی شهرداری قزوین برای حل مشکلات ترافیک شهر اشاره کرد و گفت: محدودیت در زمان پارک خودرو در برخی خیابان ها و تغییر جهت عبور خودروها از جمله برنامه هایی است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

** اعمال محدودیت در زمان پارک خودرو در مرکز شهر، راهکاری برای حل مشکلات ترافیک
داوودی گفت: با اعمال محدودیت در زمان پارک خودرو و اعمال محدودیت در ساعاتی از روز می توان به کاهش ترافیک و کم شدن معضل پارک دوبل در شهر قزوین امیدوار بود و این مساله می تواند مشکل ترافیکی خیابان هایی چون مولوی که همیشه خوردوهای باری در آن پارک و پارک دوبل انجام می دهند، برطرف کند.
رئیس شورای اسلامی شهر قزوین اظهار داشت: علاوه بر مشکلاتی نظیر تجمع خدمات و امکانات در مناطق خاصی از شهر، پارک دوبل را باید یک معضل فرهنگی و رفتاری نیز یاد کرد که می توان با افزایش جرائم از سوی پلیس و نظارت بیشتر از طریق دوربین های شهری این مشکل را کاهش داد چرا که وقتی انجام این کار دارای هزینه (جریمه) بالایی باشد، کمتر کسی حاضر به پارک دوبل و توقف ممنوع خواهد شد.
وی با بیان اینکه با گسترش حجم خودروها و رشد جمعیت امروزه دیگر نمی توان با خودرو به مرکز شهر رفت و آنرا برای چندین ساعت پارک و متوقف کرد،افزود: باید محدودیت هایی در نقاط مرکزی و پرازدحام شهر لحاظ شود مثلا هر خودرو برای یک زمان کوتاه اجازه پارک داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی قزوین گفت: باید پارکینگ های عمومی از محدوده مرکزی شهر فاصله بگیرند چون این عامل نیز در بروز ترافیک و مشکل پارک دوبل موثر است البته از آنجا که استفاده از این پارکینگ ها هزینه دارد در عمل شاهدیم خیلی ها از آن استقبال نمی کنند و ترجیح می دهند در خیابان پارک کنند و یا حتی پارک دوبل کنند مثلا در چهارراه خیام و نبش خیابان بوعلی پارکینگ طبقاتی مجتمع مهر و ماه با 900 ظرفیت پارک خودرو وجود دارد اما همیشه در این محدوده هیچ جایی برای پارک خودرو وجود ندارد.

**ابزار الزام آور برای انتقال برخی خدمات از مرکز شهر به دیگر نقاط نداریم
داوددی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا نقش تجمع امکانات و خدمات تجاری، آموزشی و درمانی و ... در محدوه مرکزی شهر در ایجاد مشکلات ترافیکی از جمله پارک دوبل و توقف های غیرمجاز چیست،گفت: این حقیقتی است که باید آنرا پذیرفت اما در زمان حاضر هیچ ابزار الزام آوری نداریم که جلوی این رویه را بگیریم، مثلا سازوکار خاصی نداریم که به پزشکان بگوییم به جای حضور در خیابان های بوعلی، نادری، خیام و فردوسی، مطب خود را به مناطقی چون کوثر و مینودر منتقل کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر قزوین، ایجاد مسیر کمربندی شرقی این شهر را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر بدلیل عدم وجود چنین کمربندی، خیلی از شهروندان مجبورند برای حضور در مناطقی چون امامزاده حسین و خیابان سپه و یا میدان بار از مرکز شهر مانند خیابان نادری و میدان آزادی (سبزه میدان) عبور کنند در صورتی که اگر کمربندی شرق کامل شود و پل امام رضا به پل مرحوم ابوترابی متصل شود، مسیر عبور خیلی از خودروها تغییر پیدا کرده و ترافیک محدوده مرکزی شهر کم می شود.
داوودی همچنین گفت: طرح های مورد نظر خود در حوزه های ترافیکی را با نظر پلیس پیش می بریم و البته باید در نظر داشته باشیم که امروزه در خیلی از شهرها برخی نقاط پرازدحام و پرترافیک تبدیل به پیاده راه شدند و نباید منافع عده ای محدود در این زمینه به منافع شهروندان یک شهر غالب شود و اجرای چنین طرح هایی در مجموع به سود شهر و شهروندان آن خواهد بود.

** آمار بالای توقف های غیرمجاز خودروها در قزوین
وهاب میزانی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص آمار تخلفات مربوط به پارک دوبل در این شهر گفت: آمار دقیق تخلفات این حوزه باید توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ارایه شود اما باید اذعان کرد بخش قابل توجهی از توقف های غیرمجاز در حاشیه و حریم تقاطع ها رخ می دهد و باعث گره های ترافیکی می شود.
وی اظهار داشت: براساس آخرین آمار، از 143 هزار تخلف ثبت شده در مرکز کنترل ترافیک شهر قزوین در سال 96 که عمده آن مربوط به حریم تقاطع ها و چهارراه ها بوده است، 7 هزار و 800 تخلف مربوط به پارک دوبلریال 34 هزار و 500 تخلف مربوط به توقف ممنوع و 1600 مورد نیز به توقف در ایستگاه اتوبوس و تاکسی بوده که آمار بالا و قابل توجهی است.
میزانی یکی از وظایف شهرداری ها را ایجاد زیرساخت های مناسب برای عبور و مرور و توقف خودروها دانست و گفت: در همین خصوص با سرمایه گذاری بخش خصوصی و شهرداری در خیابان خیام و اطراف آن به عنوان قلب تجاری و بخشی از هسته مرکزی شهر تاکنون ظرفیتی به میزان پارک 2200 خودرو در قالب پارکینگ های عمومی احداث شده است.
وی با اشاره به فعال بودن طرح پارک خودرو در خیابان های مرکزی و پرازدحام قزوین،گفت: این طرح نیز در راستای توزیع عادلانه امکان توقف برای خودروها اجرا شده است که توقف در آن برای انجام امور سریع و خرید شهروندان در نیم ساعت اول رایگان و در ادامه به ازای هر ساعت دارای هزینه است.
این مسئول حوزه مدیریت شهری ادامه داد: این طرح موجب می شود برخی مثلا مغازه داران یک خیابان هسته مرکزی نتوانند به طور ویژه و خاص از امکان پارک در یک مکان شلوغ و پرتقاضا برای ساعت طولانی بهره مند شوند.

** هسته مرکزی قزوین تحمل حجم بالایی از خودروها را ندارد
میزانی با اشاره به وجود بیش از 150 هزار دستگاه خودرو در قزوین،گفت: با این وجود باید پذیرفت هسته مرکزی قزوین به عنوان بخشی از بافت تاریخی این شهر به لحاظ کالبدی گنجایش و ظرفیت تحمل حجم بالایی از خودروها را ندارند.
وی، تجمع مراکز خدماتی مانند مجتمع های تجاری، مراکز آموزشگاهی و درمانی در هسته مرکزی شهر را عامل اصلی برای ایجاد ترافیک و پارک دوبل و توقف های ممنوع ندانست و گفت: در حال حاضر در بیمارستان ولایت نیز که در شمال شهر و به دور از هسته مرکزی شهر واقع شده با این مشکل در زمان ملاقات های روزانه روبرو هستیم.
میزانی با تاکید بر لزوم اصلاح فرهنگ ترافیکی در بین شهروندان جامعه، اظهار داشت: به نظر می رسد بخش مهمی از دلایل بروز تخلفات اینچنینی به مسایل فرهنگی نیز بازمی گردد و این که ما دوست داریم دقیقا با خودروی شخصی در همان نقطه که کار داریم، توقف کنیم مشکل ساز شده است.
وی با اشاره به ایجاد بیش از 50 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در قزوین، گفت: بخش قابل توجهی از این مسیرها در هسته مرکزی شهر احداث شده است.
این مسئول حوزه ترافیک در پاسخ به این سوال که چرا شهروندان استقبال خوبی از مسیرهای دوچرخه سواری ایجاد شده ندارند،گفت: پیش از دهه هفتاد فرهنگ دوچرخه سواری در بین مردم ما غالب بود اما فرهنگ ترافیکی شهروندان ما از اوایل دهه هفتاد به سمت استفاده از خودروهای شخصی رفته است و نباید انتظار داشت در یک بازه زمانی کوتاه همه شهروندان خودروی شخصی را کنار گذاشته و از دو.چرخه استفاده کنند ضمن آنکه دوچرخه سواری در قزوین طی سال های اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود 40 هزار دوچرخه در شهر قزوین وجود داشته باشد،گفت: تلاش داریم با ایجاد زیرساخت های مناسب مانند توسعه مسیرهای ویژه و پارکینگ دوچرخه فرهنگ استفاده از وسیله را نهادینه کرد.
میزانی همچنین گفت: به دنبال اجرای طرح دوچرخه های نسل چهارم هستیم که سیستمی شبیه به تاکسی های اینترنتی مانند اسنپ دارد و در آن افراد در یک نرم افزار نزدیک ترین دوچرخه که به شکل اشتراکی بین شهروندان استفاده می شود به خود را یافته و از آن برای حمل و نقل استفاده می کنند و در این خصوص تفاهم نامه ای نیز با دانشگاه آزاد اسلامی منعقد کرده ایم.
وی اظهار داشت: امیدواریم با اجرای برنامه های خود مشکلات ترافیکی همچون توقف های ممنوع و پارک دوبل خودروها در شهر قزوین به شکل چشم گیری کاهش یابد.

*تلاش و پیگیری خبرنگار ایرنا با وجود هماهنگی قبلی و تماس های مکرر برای گفت و گو با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین پیرامون مباحث مربوط به این گزارش بی نتیجه باقی ماند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همچنان آمادگی دارد تا به شکل جداگانه نظرات پلیس راهور را در خصوص این موضوع منعکس و منتشر کند.
3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی مدیریت شهری ترافیک پارک دوبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۰۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس/ پارک جنگلی النگدره

پارک جنگلی «النگدره» در فاصله ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان، در مسیر جاده ناهار خوران واقع شده است. پارکی با مساحت حدود ۱۸۵ هکتار که طبیعت خیره کننده و چشم نوازی دارد.

دیگر خبرها

  • ترافیک سنگین در آزادراه تهران _ کرج _ قزوین
  • نبود داروخانه هلال احمر، معضلی بزرگ در جنوب کرمان
  • (تصاویر) پارک جنگلی النگدره
  • آزادراه رشت - قزوین؛ پرترددترین محور خروجی گیلان؛ ترافیک روان در محورها
  • عکس/ پارک جنگلی النگدره
  • ایمن‌سازی محور آزادراهی در دستور کار شورای ترافیک
  • ترافیک نیمه سنگین در آزادراه قزوین _ رشت
  • ترافیک سنگین در آزادراه کرج _ قزوین
  • ترافیک نیمه سنگین در لاین شمالی آزادراه قزوین - کرج
  • کالری انواع شیرینی‌های نوروزی چقدر کالری دارند؟